quote:Op vrijdag 17 juni 2005 13:27 schreef ATuin-hek het volgende:
Een baby heeft nog geen tijd gehad voor of tegen het pad van God te kiezen...
Een monotheïstisch godsbeeld , het gaat om het idee dat er één God is, de bijbehorende religie, welke dan ook, is simpelweg niet relevant wat betreft de vraag. Die is uitsluitend gericht op het monotheïstische godsbeeld, niet de religies.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 13:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
300 voor Chr.. Een romeinse dichter.. Monotheistisch geloof?
quote:Op vrijdag 17 juni 2005 13:40 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Een monotheïstisch godsbeeld , het gaat om het idee dat er één God is, de bijbehorende religie, welke dan ook, is simpelweg niet relevant wat betreft de vraag. Die is uitsluitend gericht op het monotheïstische godsbeeld, niet de religies.
En het monotheïsme is natuurlijk ouder dan het christendom en zelfs dan dat van Abraham.
Indirect toch wel, zo heb ik amper toegang tot de koran, sluit het niet aan bij mijn waarden en normen, past het niet bij mijn opvoeding etc.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 13:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Allah wil alle leed/kwaad/slechtheid voorkomen, daarom dat hij profeten zondt
God is oppermachtig[quote]Wat een omweg, kan dat niet makkelijker voor een oppermachtige?
[quote]Hij kan alles, maar hij dwingt mensen niet.
Er heeft niemand mij een boodschap gegeven anders...quote:Aangezien hij uit zijn goedheid mensen een goede wil en een boodschap heeft gegeven.
Er heeft zich nooit een god aan mij geopenbaard. Ik kan hem dus onmogelijk kennen, laat staan dat ik iets, dat ik niet ken de rug toe kan keren.quote:Omdat mensen de rug toe keren aan God.
Vandaar dat er toch een behoorlijk aantal mensen zelfmoord pleegtquote:Hij beproeft de ziel niet met meerder dan het aan kan.
ik geloof dat je de strekking van het vragenlijstje niet begrepen hebt....quote:Alleen wanneer je in gelooft God noemen.
dat blijkt dus niet te helpen. Had God dat niet kunnen weten ?quote:Op vrijdag 17 juni 2005 13:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Allah wil alle leed/kwaad/slechtheid voorkomen, daarom dat hij profeten zondt
Hij dwingt bepaalde mensen wel in een bepaalde rol. Dat was om je geduld en geloof te testen. Een beproeving tot aan de beloning toch ?quote:God is oppermachtig,
Hij kan alles, maar hij dwingt mensen niet.
nee...quote:Hoop dat het je duidelijkheid geeft
En waarom sommige babies wel en andere niet?quote:Op vrijdag 17 juni 2005 13:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
God bespaart hem hiermee de leed van aarde en stuurt hem gelijk naar de hemel
Waarom heeft Hij daar profeten voor nodig? En wederom het eerst veroorzaken en dan genezen... Alsof een docter iemand ziek maakt om em daarna heel blij te maken met genezing.quote:Allah wil alle leed/kwaad/slechtheid voorkomen, daarom dat hij profeten zondt
quote:Op vrijdag 17 juni 2005 13:43 schreef djenneke het volgende:
[..]
Indirect toch wel, zo heb ik amper toegang tot de koran, sluit het niet aan bij mijn waarden en normen, past het niet bij mijn opvoeding etc.
[..]
Er heeft niemand mij een boodschap gegeven anders...
[..]
Er heeft zich nooit een god aan mij geopenbaard. Ik kan hem dus onmogelijk kennen, laat staan dat ik iets, dat ik niet ken de rug toe kan keren.
[..]
Vandaar dat er toch een behoorlijk aantal mensen zelfmoord pleegt![]()
[..]
ik geloof dat je de strekking van het vragenlijstje niet begrepen hebt....
quote:Op vrijdag 17 juni 2005 13:43 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
dat blijkt dus niet te helpen. Had God dat niet kunnen weten ?
[..]
Hij dwingt bepaalde mensen wel in een bepaalde rol. Dat was om je geduld en geloof te testen. Een beproeving tot aan de beloning toch ?
[..]
nee...
quote:Op vrijdag 17 juni 2005 13:46 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
En waarom sommige babies wel en andere niet?
maar dat doen mensen blijkbaar niet. Ze geloven zelfs niet eens dat hij bestaatquote:Op vrijdag 17 juni 2005 13:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als mensen God gehoorzamen helpt het wel
dus ?quote:God heeft zelfs zijn laatste profeet beproefd in de Islam, dus het is niet dat de profeet het voorlas en zei succes met de beproefingen.
quote:Dan niet.
quote:Op vrijdag 17 juni 2005 13:48 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Waarom heeft Hij daar profeten voor nodig? En wederom het eerst veroorzaken en dan genezen... Alsof een docter iemand ziek maakt om em daarna heel blij te maken met genezing.
Het gaat me niet om het waarom. Het gaat me erom dat je zo toch niet kan zeggen dat God goed is.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 13:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
als alle babies zelfde lot hebbe, blijven er geen mensen over.
Vraag me aub geen vragen van waarom doet God dit wel en dat niet.
daar hoef je helemaal niet gelovig voor te zijn hoorquote:Op vrijdag 17 juni 2005 13:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat de meeste mensen hoe gelovig ze ook zijn beproefd zullen worden.
Dus ligt het aan de mensen, dat er zoveel leed en ellende is.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 13:52 schreef het_fokschaap het volgende:
maar dat doen mensen blijkbaar niet. Ze geloven zelfs niet eens dat hij bestaat
zelfs mensen die dat wel geloven leven niet altijd naar de opgestelde regeltjes.
quote:Op vrijdag 17 juni 2005 13:55 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
daar hoef je helemaal niet gelovig voor te zijn hoor
quote:Op vrijdag 17 juni 2005 13:55 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Het gaat me niet om het waarom. Het gaat me erom dat je zo toch niet kan zeggen dat God goed is.
Alleen heb ik een onderbouwingquote:Op vrijdag 17 juni 2005 13:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Net zoals jij kunt zeggen dat God slecht is kan ik zeggen dat God goed is,
vrije land
quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:09 schreef ATuin-hek het volgende:
Ja, samen met bijv het lijstje van godlasteraar en djenneke.
het ligt niet alleen aan mensen. shit happens. een aardbeving ligt niet aan mensen, een orkaan ligt niet aan mensen. etc. etc.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 13:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dus ligt het aan de mensen, dat er zoveel leed en ellende is.
Van dezelfde Lucretius:quote:Op vrijdag 17 juni 2005 13:41 schreef Triggershot het volgende:
[..]
mee eens, maar klonk een beetje vaag in me oren toen je over een Romein had.
Als het stoïcisme inhoudt dat men christenen moet vervolgen zoals Marcus Aurelius...quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:25 schreef Godslasteraar het volgende:
Het Stoïcisme is zeer aan te bevelen om eens te bestuderen.
quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:19 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
het ligt niet alleen aan mensen. shit happens. een aardbeving ligt niet aan mensen, een orkaan ligt niet aan mensen. etc. etc.
het ligt ook niet aan god hoor, want die bestaat niet m.i.
Nee, dat was een politieke keuze. Wij hebben een verkeerd beeld van wat de christenen uit de romeinse tijd waren; namelijk een Talibaan-achtige sekte, intolerant, gewelddadig, anti-intellectueel, anti-rationeel. Als je een museum bezoekt en je ziet al die klassieke Griekse en Romeinse beelden zonder hoofden, armen etc. die zijn kapotgeslagen door christenen zoals de talibaba's de Boedhabeelden in Afghanistan opbliezen.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:33 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
Als het stoïcisme inhoudt dat men christenen moet vervolgen zoals Marcus Aurelius...
mwah...het gaat mij meer om de God zoals deze verwoord wordt in menselijke geschriften zoals de koran, bijbel etc....etc...er kan best iets zijn, maar ik denk niet dat het iets is waaraan ik verantwoording hoef af te leggen. daarbij maakt het dus niet uit of er al dan niet "iets" is.quote:
Nee, dat niet. had altijd wel gedacht dat je agnost was. Vandaar dat ik het vroeg.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:03 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
mwah...het gaat mij meer om de God zoals deze verwoord wordt in menselijke geschriften zoals de koran, bijbel etc....etc...er kan best iets zijn, maar ik denk niet dat het iets is waaraan ik verantwoording hoef af te leggen. daarbij maakt het dus niet uit of er al dan niet "iets" is.
maar als jij me graag in één van beide hokjes wilt plaatsen vind ik dat prima
misschien dat ik wanneer ik erover nadenk meer naar atheïsme neig, maar zeker niet fundamentalistischquote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:05 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee, dat niet. had altijd wel gedacht dat je agnost was. Vandaar dat ik het vroeg.
Niet aanpassen, dat zeg ik niet. ik zeg alleen dat ik veel minder toegang heb tot een boek als de koran. Simpelweg omdat ik bij andere ouders en in een andere omgeving geboren ben dan jij. Geografie is nog altijd de grootste voorspeller van je religie.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 13:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dus de Koran moet zich aan jou ( nlse normen en waarden ) aanpassen? En moet aansluiten aan jouw manier van opvoeding?
Je kunt vrij de Koran lezen en achterhalen wat het voor staat.
God opzoeken via de Koran.
God adviseert mensen in de Koran die zelfmoord willen plegen, te verhuizen naar een locatie waar ze wel gelukkig en zichzelf kunnen zijn.
Ik heb de strekking wel begrepen, alleen ben er punt voor punt op in gegaan. maar goed zoals ik al zei wat voor mij god is hoeft voor niet God te zijn, net zoals wat voor mij Goed is hoeft dat niet perse voor jou te zijn. beslis je allemaal lekker zefl
En evolutionair gezien is het soms helemaal niet "slecht" om "slecht" te zijnquote:Op vrijdag 17 juni 2005 17:05 schreef Ixnay het volgende:Dat de "slechte" mensen meer macht hebben is puur omdat je om ver te kunnen komen soms gewoon hard moet zijn, voor jezelf maar ook voor anderen. Dat gaat snel samen met slechte eigenschappen.
God had meer zijn best moeten doen om men te laten geloven? Ik denk niet dat het God iets schaadt, al zou allen hem ontkennen en er nooit in gelooft hebben.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:35 schreef djenneke het volgende:
[..]
Niet aanpassen, dat zeg ik niet. ik zeg alleen dat ik veel minder toegang heb tot een boek als de koran. Simpelweg omdat ik bij andere ouders en in een andere omgeving geboren ben dan jij. Geografie is nog altijd de grootste voorspeller van je religie.
Ik heb dan ook geen enkele reden om een studie naar de koran te doen, hetzelfde geldt overigens voor de bijbel, of welk geloofsboek dan ook. Als God, of Allah dan zo graag wil dat alle mensen geloven, dan had hij toch minstens wat beter zijn best mogen doen, dat dan weer wel ja....
quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:13 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
misschien dat ik wanneer ik erover nadenk meer naar atheïsme neig, maar zeker niet fundamentalistisch
Sure.....heb je misschien een bron als onderbouwing van deze sprookjes?quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:56 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Nee, dat was een politieke keuze. Wij hebben een verkeerd beeld van wat de christenen uit de romeinse tijd waren; namelijk een Talibaan-achtige sekte, intolerant, gewelddadig, anti-intellectueel, anti-rationeel. Als je een museum bezoekt en je ziet al die klassieke Griekse en Romeinse beelden zonder hoofden, armen etc. die zijn kapotgeslagen door christenen zoals de talibaba's de Boedhabeelden in Afghanistan opbliezen.
[[url=http://i6.photobucket.com/albums/y234/godslasteraar/ElginMarblesthump.jpg]afbeelding][/url]
Wij hebben toch ook onze problemen met fundamentalisme, her Romeinse Rijk kende hetzelfde probleem, alleen heette deze fundamentalisten christenen.
Christenen hebben ook altijd de mond vol over die zogenaamde vervolgingen die in werkelijkheid nauwelijks iets voorstelden. De échte massa-vervolgingen, op wereldschaal zelfs, begonnen met het christendom.
Dat is iets waar Stephen Hawking ook mee dweept. Waarom de natuurwetten God noemen? Dat impliceert toch weer dat je van een reden uitgaat. Ik dweep er zelf ook mee trouwensquote:Op vrijdag 17 juni 2005 17:05 schreef Ixnay het volgende:
Door de eeuwen heen zijn gelovigen steeds meer god gaan zien als een personificatie van een bovennatuurlijke kracht.
God moet je zien als de natuurwetten, meer niet.
Het is geen organisme die dingen doet en beslist, hij heeft dus geen goede maar ook geen slechte bedoelingen.
Dat de "slechte" mensen meer macht hebben is puur omdat je om ver te kunnen komen soms gewoon hard moet zijn, voor jezelf maar ook voor anderen. Dat gaat snel samen met slechte eigenschappen.
Alle moderne handboeken over de laat-Romeinse tijd en de vroege middeleeuwen voldoen. En gezien het gedrag van christenen door de geschiedenis heen zou dat eigenlijk ook geen verassing moeten zijn.quote:Op woensdag 22 juni 2005 08:53 schreef Quazzy het volgende:
[..]
Sure.....heb je misschien een bron als onderbouwing van deze sprookjes?
Alle? Omdat jij, zo blijkt, thuis bent in deze materie kan je vast wel enige titels geven - ik ga vandaag of morgen naar de bieb om er eens doorheen te snuffelen. OK?quote:Op woensdag 22 juni 2005 12:12 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Alle moderne handboeken over de laat-Romeinse tijd en de vroege middeleeuwen voldoen. En gezien het gedrag van christenen door de geschiedenis heen zou dat eigenlijk ook geen verassing moeten zijn.
Handboeken:quote:Op woensdag 22 juni 2005 14:08 schreef Quazzy het volgende:
[..]
Alle? Omdat jij, zo blijkt, thuis bent in deze materie kan je vast wel enige titels geven - ik ga vandaag of morgen naar de bieb om er eens doorheen te snuffelen. OK?
quote:Op woensdag 22 juni 2005 13:22 schreef stims het volgende:
Vraag jezelf eens af: Wat is goed en wat is kwaad; dat kan voor verschillende mensen heel anders liggen, het heeft allemaal te maken met wat je wordt geleerd. Is er zonder kwaad wel goed? Was er zonder de mens wel een god........
quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:06 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
geen idee. is el wel een God en hoe is die er gekomen ?
Gedaan. En nu?quote:
dat is slechts een aanname.quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
alles is voortgekomen uit 0 (begin) Alles is voortgekomen uit God.
quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:13 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
dat is slechts een aanname.
misschien moet je ook eens naar God bestaat niet kijken (http://www.rvu.nl)
ik heb geen tegen-argumenten. zoals al vaker opgemerkt is iets onbewijsbaars niet te weerleggen. gelovigen denken slechts dat zij het wel kunnen bewijzen dmv hun in vele vormen voorkomende geloofsgeschriften.quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En welke punten van God bestaat niet zijn van jouw tegen-argumenten?
Voor 0 is er niks? Jij gaat God vergelijken met het menselijke hersenspinsel "de natuurlijke getallen"? Dat noem ik nou niet bepaald eerbiedig.quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
alles is voortgekomen uit 0 (begin) Alles is voortgekomen uit God.
Hoezo? Een geloof, een gevoel hoeft toch niet perse bewezen te worden. Wanneer ik geloof, ga ik niet jou overtuigen, maar God overtuigen dat ik in hem geloof. Dus waarom zou ik het aan anderman moeten bewijzen als het iets persoonlijk is.quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:16 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ik heb geen tegen-argumenten. zoals al vaker opgemerkt is iets onbewijsbaars niet te weerleggen. gelovigen denken slechts dat zij het wel kunnen bewijzen dmv hun in vele vormen voorkomende geloofsgeschriften.
quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Voor 0 is er niks? Jij gaat God vergelijken met het menselijke hersenspinsel "de natuurlijke getallen"? Dat noem ik nou niet bepaald eerbiedig.
Maar ik heb deze analogie al vaker gezien hoor. Hij slaat alleen volkomen de plank mis. Straks ga je God nog vergelijken met een verzameling. En is God de verzameling der verzamelingen, datgene wat boven alles staat. Dan kun je God net zo goed gaan vergelijken met een zakje knikkers ofzo.
quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:18 schreef Haushofer het volgende:
Overigens, als je dan God gaat vergelijken met de natuurlijke getallen, wat identificeer je dan met de complexe getallen? Of met de reeele rechte? Die laatste is completer dan de verzameling natuurlijke getallen. Dus staat er iets boven God.
En Satan wordt dan een quaternion
Een van de onbegrijpelijke mysteries van gelovigen in de ogen van een atheist als ik:quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Voor de Nul was er nix, en voor God was er nix
dat hoeft ook niet. Jij mag geloven wat je wilt.quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:18 schreef Triggershot het volgende:
Hoezo? Een geloof, een gevoel hoeft toch niet perse bewezen te worden.
Wanneer ik geloof, ga ik niet jou overtuigen, maar God overtuigen dat ik in hem geloof. Dus waarom zou ik het aan anderman moeten bewijzen als het iets persoonlijk is.
je onderbouwt je argumenten vanuit aannames in je geloof. voor mij zijn het geen argumenten, maar geloofsbelijdenissen.quote:Ik probreer jou niet te overtuigen, ik onderbouw mijn argumenten alleen.
quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:26 schreef het_fokschaap het volgende:
je onderbouwt je argumenten vanuit aannames in je geloof. voor mij zijn het geen argumenten, maar geloofsbelijdenissen.
quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:26 schreef Roquefort het volgende:
[..]
Triggershot gaat nu ongetwijfeld betogen dat de hele 'zin' van god juist gelegen is in de schepping van de mens. Voor mij is het het echter precies dezelfde kip-en-ei-kwestie die ten grondlag ligt aan de hele 'hoe kom ik hier'-vraag die aan elk religieus besef ten grondslag ligt.
De getallen komen helemaal niet voort uit 0. Wat een onzin. Je kunt wel alle getallen uniek factoriseren in priemgetallen. Is God dan een priemgetal?quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het gaat hier niet om letterlijke vergelijking tussen een getal en God, het gaat hier om dat alle getallen voortkomen uit de nul. Nul is begin van telling, God is begin van schepping.
Ja, die discussie is al es gedaan. En de Koran voorspeld de relativiteitstheorie, volgens deze site,quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:22 schreef Triggershot het volgende:
[..]
God wordt niet gedefineerd of vergelijkt met (natuurlijke) getallen, nee het gaat om een boodschap. Islam spreekt de wetenschap niet tegen. Big Bang, Evolutie etc. nee integendeel Islam claimt dat het door God komt. En niet een toevallige claim van de Islam omdat het nu ontdekt is.
Nee stond al beschreven in de koran 1400 eeuwen geleden.
quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De getallen komen helemaal niet voort uit 0. Wat een onzin. Je kunt wel alle getallen uniek factoriseren in priemgetallen. Is God dan een priemgetal?
Ik zie een misplaatste poging om God logisch te doen lijken. Als dat niet zo is, excuses.
quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, die discussie is al es gedaan. En de Koran voorspeld de relativiteitstheorie, volgens deze site,
Relativiteit in de Koran
Sorry hoor, maar dat zijn in mijn ogen gewoon wazige identificaties. Als de Big Bang theorie nou niet klopt, wat niet onmogelijk is, hoe wordt dan de interpretatie in de Koran gelezen? Die wordt dan ook weer even bijgesteld? Dat mensen geloven enzo, daar heb ik geen problemen mee. Wel dat ze vervolgens wanhopig proberen bevestiging te krijgen uit de wetenschap middels misplaatste interpretaties.
Maar waarom was ik voor de 0 niet -1 ? Waarom gebruik je hier het uiterst beperkte idee dat zoiets is te vergelijken met de natuurlijke verzameling?quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
met de logica van voor je geld had had je niets. voor je een was was je nul en voor de nul was je nix.
Ik laat toch iedereen dat uiten, en nuanceer het toch tot mijn gedachte door die die formulering?quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Quote:
"Voor mij is het het echter... "
Precies, laat iedereens gedachtengoed ff door betreffende persoon uitten aub
quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:55 schreef Roquefort het volgende:
[..]
Ik laat toch iedereen dat uiten, en nuanceer het toch tot mijn gedachte door die die formulering?
Als ik mijn opinie uit neem jij me kwalijk dat ik jou de jouwe niet laat uiten?
Hoe kom je daarbij?!
Ik geef de mijne weer en geef door die formulering aan dat ik de eeuwige waarheid niet in pacht
heb. Hoe kom je erbij dat ik daarmee een ander belet zijn gedachtengoed te uiten?
Nou ja, het heeft weinig te maken met bekeren: ik vraag me af in hoeverre zulke mensen kennis hebben van relativiteit, de Big Bang, of de evolutietheorie. Anders is het makkelijk identificeren, lijkt mij. Je kunt je eigen denkbeelden dan niet weerleggen.quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:53 schreef Triggershot het volgende:
[..]
als jij er geen problemen mee hebt prima toch ook niet. Ik ga niets hierover verder zeggen voor ik weer reacties krijg als Triggershot is op bekeringstoer ofzo iets
quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:57 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou ja, het heeft weinig te maken met bekeren: ik vraag me af in hoeverre zulke mensen kennis hebben van relativiteit, de Big Bang, of de evolutietheorie. Anders is het makkelijk identificeren, lijkt mij. Je kunt je eigen denkbeelden dan niet weerleggen.
Wat ik lees vind ik lachwekkend simpel gedacht. Ik zou dergelijke kulargumenten nooit als bevestiging van mijn geloof zien.
quote:Op woensdag 6 juli 2005 13:06 schreef het_fokschaap het volgende:
Allah is Degene Die de hemelen heeft verheven zonder pilaren. (Koran 13:2)
De hemel is helemaal niet verheven
Tja, hoe is de vertaling van het woord "uitbreiden"? Ik vind zulke identificaties gewoon erg discutabel; op deze manier kun je de Koran wel veel meer laten voorspellen.quote:Het woord 'hemel' dat in het bovenstaande vers gebruikt is, komt op verschillende plaatsen in de Koran voor, in de betekenis van ruimte en universum. Hier wordt het woord weer in die betekenis gebruikt, het zegt dat het universum 'uitdijt'. En de hedendaagse wetenschap is nu juist tot deze conclusie gekomen!
Dit heeft gewoon niks met relativiteit te maken, terwijl dat wel wordt geclaimd. Volgens mij snapt de schrijver de rel.theorie niet helemaal.quote:In een aantal verzen wordt er op gewezen dat mensen tijd verschillend ervaren en dat mensen een korte periode soms als een heel lange ervaren. Het volgende gevoerde gesprek van mensen tijdens hun oordeel in het hiernamaals, is hier een goed voorbeeld van.
Waarom quote je dan een ander stuk tekst als dat niet is waarop je reageert?quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
heb ik allemaal niet gezegd of duidelijk gemaakt ik reageer enkel op:
"Triggershot gaat nu ongetwijfeld betogen dat de hele 'zin' van god juist gelegen is in de schepping van de mens. "
quote:Op woensdag 6 juli 2005 13:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tja, hoe is de vertaling van het woord "uitbreiden"? Ik vind zulke identificaties gewoon erg discutabel; op deze manier kun je de Koran wel veel meer laten voorspellen.
Vraag voor jou dan: Werd het uitdijen van het universum ook door moslims gepropageerd voor de 20e eeuw? Of werd het pas opgemerkt met de ontdekking van Hubble? Waren er bv Islamitische sterrenkundigen die het statische heelal tegenspraken?
quote:Op woensdag 6 juli 2005 13:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dit heeft gewoon niks met relativiteit te maken, terwijl dat wel wordt geclaimd. Volgens mij snapt de schrijver de rel.theorie niet helemaal.
quote:Op woensdag 6 juli 2005 13:12 schreef Roquefort het volgende:
[..]
Waarom quote je dan een ander stuk tekst als dat niet is waarop je reageert?
De quote die je nu aanhaalt is een aanname die ik expliciteer in een stukje betoog. Het staat je in de discussie vrij om mijn aannames t.o.v. jou onderuit te halen. Zoals in elke discussie aannames worden gedaan, al is het alleen maar de aanname dat je de argumenten van je discussiepartner begrijpt, zodat je daar op kunt reageren met een counterargument.
Het zou nuttiger zijn mij te corrigeren waar ik fout zit in mijn veronderstelling en nog nuttiger om een juist stuk tekst te quoten zodat ik snap waar je het over hebt. De discussie is al wazig genoeg omdat jij al je argumenten baseert op de aanname dat god er a priori is; je bent niet in staat een set argumenten te brengen die gestoeld zijn op een vorm van logica die niet geloofsgebonden is. Op die manier zul je dus nooit een niet-gelovende opponent overtuigen. Gelukkig is het niet je doel om ons te overtuigen, maar een zinnige uitwisseling van argumenten over een interessant onderwerp levert het ook bepaalt niet op.
Omdat er geen gedeelde discussiebasis is hebben alle argumenten (wederzijds) in dit topic weinig meer waarde dan "ik bekijk het zus en zo, lekker puh". Anders gezegd: het onderwerp zou interessant kunnen zijn, maar niemand wordt met deze manier van discussieren iets wijzer.![]()
God wijst ons de weg van liefde: life is easy there! Hij heeft profeten, de bijbel en bovenal Jezus gegeven om dat duidelijk te maken. Maar Hij dwingt ons niet, want wat is gedwongen liefde??quote:Op donderdag 7 juli 2005 12:46 schreef Dromenvanger het volgende:
Vraag me niet hoe zoiets in goede banen geleid moet worden. Dan zou er 1 eenheid moeten ontstaan. Iedereen 1 richting op. Go west, life is easy there1 beleid waar iedereen zich in kan vinden dus.
en daarbij doet hij alsof de Koran relativiteit beschrijft, wat dus niet zo isquote:Op donderdag 7 juli 2005 11:47 schreef Triggershot het volgende:
[..]
het gaat niet enkel om de verzen, hij haalt overeenkomsten van de koran en wetenschappers en toont ze aan.
lekker onderbouwde tegenreactie he Fokschaap, van jou toch wel meer gewendquote:Op zaterdag 9 juli 2005 11:23 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
en daarbij doet hij alsof de Koran relativiteit beschrijft, wat dus niet zo is
Ik wil dit wel onderbouwen: de schrijver haalt er een stuk psychologische tijdservaring bij, wat niks met de rel.theorie heeft te maken.quote:Op woensdag 13 juli 2005 18:44 schreef Triggershot het volgende:
[..]
lekker onderbouwde tegenreactie he Fokschaap, van jou toch wel meer gewend
zoals?quote:Op woensdag 13 juli 2005 19:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik wil dit wel onderbouwen: de schrijver haalt er een stuk psychologische tijdservaring bij, wat niks met de rel.theorie heeft te maken.
Wat ik hiervoor quote:quote:
quote:In een aantal verzen wordt er op gewezen dat mensen tijd verschillend ervaren en dat mensen een korte periode soms als een heel lange ervaren. Het volgende gevoerde gesprek van mensen tijdens hun oordeel in het hiernamaals, is hier een goed voorbeeld van.
Ja, maar ik zie de link met de rel.theorie niet.quote:Op woensdag 13 juli 2005 19:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dit gaat over een punt hiernamaals en niet alleen bedoelt als wetenschap.
quote:Op woensdag 13 juli 2005 19:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, maar ik zie de link met de rel.theorie niet.
Er staat een kop met "de relativiteit van tijd". Daar wordt Einstein erbij gesleurd. Vervolgens lees ik:quote:Op woensdag 13 juli 2005 20:01 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Excuseer me Haushofer heb me niet volledig op onderwerp kunnen richten,
waar wordt betreffende quote in verband gelegd met rel theorie?
Dit heeft niks met Einsteins rel.theorie te maken. Ook dit stukje vind ik naief:quote:Tijd is een concept wat volledig van de waarnemer afhankelijk is. Als een bepaalde tijdsperiode voor iemand lang lijkt te duren, kan het voor een ander kort zijn, om te kunnen weten wie er gelijk heeft, hebben we bronnen nodig zoals klokken en kalenders. Het is onmogelijk om ons oordeel over de tijd zonder hen te maken.
Waar komt dat woordje "berekening" vandaan? Hoe is dit vertaald? Zoals ik het lees, is dit neergepend door iemand die de rel.theorie niet begrijpt, is er voor de interessantdoenerij het woordje "berekening" bijgezet, en vervolgens een foute identificatie gemaakt. Het hele stukje is gewoonweg niet door een wetenschapper geschreven. Dan vind ik het misleidend dat er wel een wetenschappelijke insinuatie wordt gemaakt. Zulke teksten staan overigens ook in de Bijbel.quote:En waarlijk, een dag met jullie Heer is als duizend jaren van jullie berekening.
Zoals ze slechts de helft erfen als mannen. Hun getuigenis in een "rechtzaak" maar de helft weegt van een man.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 10:50 schreef Triggershot het volgende:
Mohammed zorgt er voor dat vrouwen rechten kregen.
quote:Op vrijdag 15 juli 2005 22:04 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Zoals ze slechts de helft erfen als mannen. Hun getuigenis in een "rechtzaak" maar de helft weegt van een man.
Maar. Zoals je in je openingspost zegt "De moslim gelooft dat Allah de mens geschapen heeft voor aanbidding en de mens op de proef stelt".
quote:Op vrijdag 15 juli 2005 21:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Er staat een kop met "de relativiteit van tijd". Daar wordt Einstein erbij gesleurd. Vervolgens lees ik:
[..]
Dit heeft niks met Einsteins rel.theorie te maken. Ook dit stukje vind ik naief:
[..]
Waar komt dat woordje "berekening" vandaan? Hoe is dit vertaald? Zoals ik het lees, is dit neergepend door iemand die de rel.theorie niet begrijpt, is er voor de interessantdoenerij het woordje "berekening" bijgezet, en vervolgens een foute identificatie gemaakt. Het hele stukje is gewoonweg niet door een wetenschapper geschreven. Dan vind ik het misleidend dat er wel een wetenschappelijke insinuatie wordt gemaakt. Zulke teksten staan overigens ook in de Bijbel.
Wat een slecht gedicht..quote:Op zondag 17 juli 2005 07:40 schreef Tiesemans het volgende:
Ter verduidelijking met betrekking tot het geloof in Here God en zijn Woord. :
Het geloof nu is de zekerheid der dingen,
die men hoopt, en het bewijs der dingen,
die men niet ziet.
Want door dit (geloof) is aan de ouden een getuigenis gegeven.
Door het geloof verstaan wij,
dat de wereld door het woord Gods tot stand gebracht is,
zodat het zichtbare niet ontstaan is uit het waarneembare.
[afbeelding]
Hebreeën 11:1-2quote:
De Here God maakt mij zéér nederig, ondanks u zienswijze is daar, althans voor mij, geen ontkomen aan.quote:Op maandag 18 juli 2005 14:29 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Ik verbaas me altijd hoe Christenen zichzelf toch zo bijzonder vinden. Daarbij is het ook nog eens eng.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |