"Na drie testen was ik eindelijk overtuigd"
Vruchtbare huwelijksnacht voor Jasmine
door Petra Boots
AMSTERDAM - "Het was tijdens de laatste week van onze superromantische vakantie op Bali", fluistert Jasmine Sendar in een Amsterdams restaurant, "dat ik voelde dat mijn lichaam mijn lichaam niet meer was. Ik vertelde Rutger dat ik me zo opgeblazen voelde, dat mijn buik steeds zo raar hard was. We deden het uiteindelijk af met 'het zal wel door de warmte komen' en 'waarschijnlijk moeten we nog wennen aan het vele Indonesische eten'. Geen van beiden dacht ook maar een seconde aan een eventuele zwangerschap. Tuurlijk, ik was gestopt met de pil, maar luisterend naar verhalen van vriendinnen en", knipogend, "in allerlei vrouwenbladen, ging ik ervan uit dat het minstens nog wel een jaartje zou gaan duren."
"Bovendien", bekent Jasmine openhartig, "hadden Rut en ik in het vliegtuig op weg naar onze huwelijksreis besloten dat het misschien toch beter was nog heel eventjes te wachten met gezinsuitbreiding. We hebben het allebei erg druk op het werk en wilden eigenlijk ook nog een beetje aan het idee wennen dat we straks hopelijk de verantwoording zouden krijgen voor een klein nieuw mensje. Kortom, na Bali zou ik gewoon weer gaan beginnen met de pil."
Het liep echter allemaal anders. De salade, die er toch prima uitzag, van de ene naar de andere kant over haar bord schuivend, vervolgt ze, duidelijk last hebbend van die o zo vervelende eerste zwangerschapskwaaltjes: "En toch was er op de één of andere manier een zaadje geplant. Ergens in mijn achterhoofd was er een klein stemmetje dat mij tijdens een excursie een drogist binnen liet lopen om een zwangerschapstest te kopen."
De 27-jarige actrice grinnikt: "Al was het alleen maar ter geruststelling van mezelf. Ik had immers behoorlijk wat gedronken tijdens de vakantie en wilde die laatste dagen niet bij ieder glaasje wijn gehinderd worden door een eventueel onterecht schuldgevoel."
"Afijn, terug op onze hotelkamer deed ik de test. De uitslag was een kruisje. Tja, wat betekende dat? Er zat geen Nederlandse of Engelse gebruiksaanwijzing bij, dus eigenlijk wisten we nog niets. Een kruisje is positief, opperde Rutger nuchter, dus ben je zwanger. Maar ik was niet overtuigd. Voor de zekerheid heb ik die laatste dagen geen druppel alcohol meer gedronken, maar ik kon nog steeds niet geloven dat ik écht zwanger zou kunnen zijn."
Teruggekomen in Nederland deed Jasmine nog een test, die eveneens uitwees dat de actrice in blijde verwachting was. En toch wilde ze, alvorens de wederzijdse ouders het heuglijke nieuws te vertellen, eerst nog bevestiging van de huisarts. Jasmine, blij dat de serveerster haar vrijwel onaangeroerde bord komt weghalen, bestelt kruidenthee. "Ik kon het gewoonweg niet geloven. Na de test op Bali verloor ik een paar dagen later wat bloed. Oké, dacht ik, dat was het dan. Toen de dokter zei dat drie testen toch echt genoeg waren om een zwangerschap aan te tonen, was ik eindelijk overtuigd. In de auto, direct op weg naar onze ouders, heb ik menig traantje weggepinkt. Ook Rut, de kindervriend bij uitstek, is superblij. Want ondanks het feit dat we hadden afgesproken nog eventjes te wachten, is dit kindje meer dan welkom."
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..