texelonia, balen zeg! maar dus maar even héél voorzichtig aan doen!
belana, ik lees je nachtelijke berichtje nu pas, maar ik kan me je zorgen heel goed voorstellen hoor. ik heb me vorig jaar ook menigmaal het hoofd gebroken over of en hoe wij dat allemaal zouden redden. en het is gewoon ook niet niks, 'zomaar' nóg een kindje erbij. heb je net een aardig evenwicht gevonden met je nog vrij verse gezinnetje, wordt dat weer overhoop gegooid. wat Tan zegt, dat een tweede een eitje is, zo heb ik 't niet ervaren (sorry
![]()
). ik vond en vind het een behoorlijke verandering weer. maar ook wel heel erg leuk. en ik had me ontzettend ingesteld op een erg zware eerste periode, dat scheelt wel in de beleving ervan. niet dat alles alleen maar meevalt, maar ook niet tegen. het klopt gewoon, het is echt pittig die eerste tijd, maar na de eerste 3 maanden vond ik het al een stuk relaxter en nu (na 4,5 maand) is 't alwéér een stuk beter te doen. en wonder boven wonder
![]()
lukt het gewoon ook elke dag weer om beide kinderen de nodige aandacht en verzorging te geven. en af en toe nog wat tjid voor mezelf te claimen ook!
wat ik ook fijn vind is dat Piet nu ook al heel erg aan de nieuwe situatie gewend is; dat scheelt mij een heleboel 'emotionele energie' die ging zitten in het meeleven met zijn gevoelens over die grote verandering in ons gezin. en je weet natuurlijk van te voren niet wat voor kindje je dit keer krijgt, heel spannend weer. daar heb ik me tijdens de zwangerschap ook heel druk over zitten maken, dat ik misschien niet evenveel van een tweede zou kunnen houden enzo. nou dat valt me alles mee, Anna is heel anders dan Piet en dat blijkt eigenlijk alleen maar heel erg leuk te zijn (terwijl ik dus allerlei visioenen had van voortdurend vergelijken van de twee kinderen en dat al die vergelijkingen dan in het nadeel van nr. 2 zouden uitpakken en dat vond ik zo'n naar idee.
![]()
). maar dat is helemaal niet hoe 't uiteindelijk bleek te werken gelukkig, althans hier niet. Anna is gewoon een eigen persoon, en vormt een super aanvulling op ons drieën.
sterkte met 't bijkomen van de schrik en volgens mij hoort dat piekeren ook wel een beetje bij (de fase van?) de zwangerschap. vooral de eerste maanden van de zwangerschap had ik er ook echt veel last van, en dat heb ik ook gehad toen ik in verwachting was van Piet.