abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27974527
Satan gaf de mens kennis van goed en kwaad en daarmee werkelijke vrijheid en eigen verantwoordelijkheid. Zonder kennis van goed en kwaad is de mens niets meer dan een dier. Satan leerde de mens zélf nadenken in plaats van alles klakkeloos van God aan te nemen.

God leerde de mens niets. God eiste van de mens absolute gehoorzaamheid, no questions asked. Gehoorzaamde de mens niet, dan vernietigde Hij hem. God ontnam de mens zijn vrijheid en eigen verantwoordelijkheid en maakte hem hulpeloos en afhankelijk.
  donderdag 16 juni 2005 @ 09:38:38 #2
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_27974559
mmh leuke visie ja.. maar eigenlijk geloof ik uberhaupt niet..
pi_27974576
Ik geloof ook niet, ben atheďst. Maar het is zomaar een gedachte.
  donderdag 16 juni 2005 @ 09:42:35 #4
81601 Jikpunth
glow in the dark condoms...?
pi_27974630
Satan geeft een voor gedefinieerde vorm van goed en kwaad aan. God laat je zelf de keuze om te accepteren wat je wilt en om af te wegen wat goed en kwaad is. Ik ben geen gelover maar ik denk dat het geven van een keuze en het doorlopen van een leerweg toch beter is.
how can you misplace your penis so badly that you need it to glow?
pi_27974681
Goed en kwaad bestaan niet.
I have a feeling we're not in Kansas anymore..
pi_27974692
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 09:42 schreef Jikpunth het volgende:
Satan geeft een voor gedefinieerde vorm van goed en kwaad aan. God laat je zelf de keuze om te accepteren wat je wilt en om af te wegen wat goed en kwaad is. Ik ben geen gelover maar ik denk dat het geven van een keuze en het doorlopen van een leerweg toch beter is.
God gaf helemaal geen keuze, want God schiep de mens zo dat hij het verschil tussen goed en kwaad niet kende. Hij schiep de mens dus als een dier. Dieren hebben geen keuze en kunnen met geen mogelijkheid weten wat 'goed' en 'kwaad' is. God geeft alleen maar regeltjes en vertelt niet waarom die 'goed' zijn (wat is er bijvoorbeeld 'goed' aan het stenigen van je eigen kind wanneer dat bij herhaling ongehoorzaam is?).
pi_27974716
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 09:45 schreef Vow het volgende:
Goed en kwaad bestaan niet.
Ik ben het met je eens dat het relatieve termen zijn. Dit topic denkt echter vanuit de bijbelse 'realiteit', waarin deze begrippen een absolute waarde krijgen toegekend.
pi_27974738
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 09:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Satan gaf de mens kennis van goed en kwaad en daarmee werkelijke vrijheid en eigen verantwoordelijkheid. Zonder kennis van goed en kwaad is de mens niets meer dan een dier. Satan leerde de mens zélf nadenken in plaats van alles klakkeloos van God aan te nemen.

God leerde de mens niets. God eiste van de mens absolute gehoorzaamheid, no questions asked. Gehoorzaamde de mens niet, dan vernietigde Hij hem. God ontnam de mens zijn vrijheid en eigen verantwoordelijkheid en maakte hem hulpeloos en afhankelijk.
In John Milton's boek Paradise Lost (7 dollar bij Barnes & Noble) komt dit concept ook terug en ik kan het je zeker aanraden om te lezen en de notities maken het e.e.a. nog duidelijker. Satan gaf dan de mens zijn versie van goed & kwaad. It's in the eye of the beholder...
  donderdag 16 juni 2005 @ 09:47:35 #9
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27974742
Er is ook een mythe waarin JHWH een beetje een mislukte God is, die uit wraak voor een mislukte liefde de schepping maakt. Satan is hier de engel die zich afkeert van God, en zelf verantwoording wil nemen op basis van logica en rede. Satan staat hierbij als het ware voor het eigen geweten als leidraad nemen en zelf verantwoording nemen.
  donderdag 16 juni 2005 @ 09:48:52 #10
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27974770
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 09:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
(wat is er bijvoorbeeld 'goed' aan het stenigen van je eigen kind wanneer dat bij herhaling ongehoorzaam is?).
Door evolutie minder ongehoorzame kinderen op den duur

Maar ehhh ja je hebt wel een aardig punt in je topic. Toch hadden Adam en Eva wel keuze alleen ze kozen voor de verkeerde fruit om te eten. Blijkbaar hadden ze ook deze keuze anders had God ze er nooit om veroordeeld.
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_27974775
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 09:47 schreef Alicey het volgende:
Er is ook een mythe waarin JHWH een beetje een mislukte God is, die uit wraak voor een mislukte liefde de schepping maakt. Satan is hier de engel die zich afkeert van God, en zelf verantwoording wil nemen op basis van logica en rede. Satan staat hierbij als het ware voor het eigen geweten als leidraad nemen en zelf verantwoording nemen.
Er bestaat ook een vorm van satanisme die hier van uitgaat: rationalisme en eigen verantwoordelijkheid.
  donderdag 16 juni 2005 @ 09:50:00 #12
81601 Jikpunth
pi_27974793
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 09:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

God gaf helemaal geen keuze, want God schiep de mens zo dat hij het verschil tussen goed en kwaad niet kende.
In een van de verhalen wordt misschien een kind gestenigd maar hoe kun je zeggen dat god zegt dat het goed is terwijl wij goed en kwaad niet kunnen herkennen omdat hij ons zo geschapen heeft. Als wij geen verschil tussen goed en kwaad kennen waarom zou hij dan in die termen tegen ons spreken?
  donderdag 16 juni 2005 @ 09:50:22 #13
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27974802
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 09:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Er bestaat ook een vorm van satanisme die hier van uitgaat: rationalisme en eigen verantwoordelijkheid.
Klopt ook.
  donderdag 16 juni 2005 @ 09:51:02 #14
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27974815
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 09:47 schreef smesjz het volgende:
In John Milton's boek Paradise Lost (7 dollar bij Barnes & Noble) komt dit concept ook terug
"better to reign in Hell than serve in Heaven."
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_27974828
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 09:48 schreef livEliveD het volgende:
Maar ehhh ja je hebt wel een aardig punt in je topic. Toch hadden Adam en Eva wel keuze alleen ze kozen voor de verkeerde fruit om te eten. Blijkbaar hadden ze ook deze keuze anders had God ze er nooit om veroordeeld.
Ze hadden inderdaad wel de keuze om dat fruit te eten (alhoewel, wat blijft er van 'keuze' over met een God die verleden, heden en toekomst kent). Wat ik niet snap, is dat God het hen kwalijk neemt. Ze weten immers niet wat goed en slecht is? God had weliswaar gezegd dat ze niet van die boom mochten eten, maar Hij legde niet uit waarom. En waarom zou je een regel volgen als je het nut er niet van inziet?
  donderdag 16 juni 2005 @ 09:52:18 #16
81601 Jikpunth
pi_27974856
quote:
God verteld je toch niet dat je niet redelijk of logisch mag na denken. Er zijn meer dan genoeg voorbeelden van logische redenatie in de bijbel. Dat sommige vertegenwoordigers van de kerk hier niet volgens handelen is een ander verhaal.
pi_27974874
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 09:50 schreef Jikpunth het volgende:
In een van de verhalen wordt misschien een kind gestenigd maar hoe kun je zeggen dat god zegt dat het goed is terwijl wij goed en kwaad niet kunnen herkennen omdat hij ons zo geschapen heeft. Als wij geen verschil tussen goed en kwaad kennen waarom zou hij dan in die termen tegen ons spreken?
Het stenigen van je kinderen wordt aangeraden in Leviticus (de wetten die God aan de joden gaf). Dat is dus na de zondeval, toen mensen al wel het verschil tussen goed en kwaad kenden. Maar God lijkt een andere definitie van goed en kwaad te hebben dan de mens. Toch werd er gezegd dat de mens 'als God' zou worden na het eten van de boom van kennis.
pi_27974912
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 09:52 schreef Jikpunth het volgende:
God verteld je toch niet dat je niet redelijk of logisch mag na denken. Er zijn meer dan genoeg voorbeelden van logische redenatie in de bijbel. Dat sommige vertegenwoordigers van de kerk hier niet volgens handelen is een ander verhaal.
Logische redenatie in de Bijbel? Hm, niet als het gaat om de regels die gegeven worden, die worden niet of nauwelijks verantwoord. Zo wordt er bijvoorbeeld nergens uitgelegd wat er zo slecht is aan homoseksualiteit. Er wordt alleen maar gezegd dát het slechtn is (al valt daar ook over te twisten).
  donderdag 16 juni 2005 @ 09:57:20 #19
81601 Jikpunth
pi_27974982
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 09:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Logische redenatie in de Bijbel? Hm, niet als het gaat om de regels die gegeven worden, die worden niet of nauwelijks verantwoord. Zo wordt er bijvoorbeeld nergens uitgelegd wat er zo slecht is aan homoseksualiteit. Er wordt alleen maar gezegd dát het slechtn is (al valt daar ook over te twisten).
De gegeven regels zijn qua logica betwistbaar maar er zijn toch zat personen in de bijbel die in grote mate logisch redeneren. JC speelt ook in op mensen als een ervaren massa psycholoog (logisch redeneren).
pi_27974987
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 09:46 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat het relatieve termen zijn. Dit topic denkt echter vanuit de bijbelse 'realiteit', waarin deze begrippen een absolute waarde krijgen toegekend.
Die bijbelse realiteit is sowieso een onmogelijke. Een zogenaamde almachtige God die oorlog moet voeren met een van zijn schepsels. En dat is nog maar het begin van de kolder.

Mjah, je kunt net zo goed discussieren wie meer honger had, Hans of Grietje die van het huisje snoepten of de heks die Hansje in de oven wilde stoppen.
I have a feeling we're not in Kansas anymore..
pi_27975039
quote:

Aangezien je een atheist bent zal ik het anders formuleren.

Volgens je stelling, is het wel God die de mens heeft geschapen?
pi_27975076
quote:

Zowel Satan als God hebben ongelijk.
Goed en kwaad zijn begrippen voor ons mensen. De waarde van het verhaal van het paradijs ligt in het feit dat het goed laat zien wat de consequenties van de kennis van goed en kwaad zijn. De schrijver van dit verhaal, dat van oorsprong waarschijnlijk veel ouder is, laat dit zien aan de hand van een parabel.
(Het is een gelijkenis, je moet het niet letterlijk opvatten, zo is het nooit bedoeld)

God heeft de mensen niet volmaakt gemaakt, "hij zag dat het goed was".
Als hij een wezen had willen scheppen dat volmaakt zou zijn, dan hij de Übermensch geschapen, een wezen gelijk God, voorbij goed en kwaad.
Nietzsche heeft dit als een van de eersten doorzien en in zijn hoofdwerk "Wille zur Macht" geprobeerd een alomvattende uitwerking van dit thema te geven.
het scheppingsverhaal is nog niet af, "wij" streven naar het einddoel de Übermensch.
Dit streven is de kracht achter de evolutie en misschien wel de stille kracht achter het gehele universum.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_27975104
quote:
  donderdag 16 juni 2005 @ 10:03:20 #24
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27975136
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 09:57 schreef Jikpunth het volgende:

[..]

De gegeven regels zijn qua logica betwistbaar maar er zijn toch zat personen in de bijbel die in grote mate logisch redeneren. JC speelt ook in op mensen als een ervaren massa psycholoog (logisch redeneren).
Er komt echter ook vaak voor dat God iets zegt van "Doe maar wat ik zeg, je snapt toch niet waarom ik het vraag". Dat is niet echt logisch.
  donderdag 16 juni 2005 @ 10:09:50 #25
81601 Jikpunth
pi_27975294
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 10:03 schreef Alicey het volgende:

[..]

Er komt echter ook vaak voor dat God iets zegt van "Doe maar wat ik zeg, je snapt toch niet waarom ik het vraag". Dat is niet echt logisch.
Eigenlijk alle dingen die god vraagt die in de eerste instantie niet logisch klinken zijn bedoeld om je liefde of onvoorwaardelijk vertrouwen te bewijzen. Hoe kun je er achter komen of iemand je volkomen vertrouwd, door te vragen iets totaal onlogisch te doen zonder daar een goede reden voor te geven (zoals je eerstgeboren zoon offeren). Lijkt mij in principe volstrekte logica
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')