abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 juni 2005 @ 21:12:08 #1
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27964368
Ik dacht dat ik alles wel zo'n beetje had gezien en gehoord, maar toch begon het te duizelen toen ik laatst het interview hoorde met evangelist Ab Klein Haneveld en me probeerde voor te stellen hoe de werkelijkheid zou zijn wanneer hij gelijk zou hebben.

Het klinkt te gek voor woorden, en daarom is het des te leuker om naar te luisteren:
- http://www.vpro.nl/progra(...)9521/audio/22808808/

Hieronder het bijbehorende verhaaltje, van de VPRO website ( http://www.vpro.nl/programma/ochtenden/afleveringen/21819521/ ):

---

Niet elk mens op onze fraaie wereldbol is even goed op de hoogte van de huidige stand van wetenschap. Vaak is dat het gevolg van onwetendheid. Maar ook kan het voorkomen dat mensen er onwetenschappelijke ideeën op na houden juist omdat ze zich ergens in verdiept hebben. Denk maar aan onze Minister van Onderwijs die niet in Darwin's evolutietheorie gelooft maar in Intelligent Design...

En laten we eerlijk zijn; een groot deel van onze kennis is tweedehands informatie. Gelezen of van horen zeggen...

Zo leefde verslaggever Gerrit Kalsbeek altijd in de vaste overtuiging dat de aarde een ronde bol is die ergens in het onmetelijke heelal rondjes draait om een ster met de naam zon. Maar zelf checken en controleren, daar is ie nooit aan toegekomen. Het was toch meer een kwestie van geloven.

Volgens evangelist Ab Klein Haneveld zit de werkelijkheid heel anders in elkaar. Als hij gelijk heeft, wonen wij niet aan de buitenkant, maar aan de binnenkant van de planeet en inderdaad, draait de zon in de aarde....

---

Nu rest mij de vraag, na het aanhoren van deze interessante dwaasheid, en wellicht dat een doorgewinterde WFL-er deze kan beantwoorden, hoe zit het met de boodschap van Ab over dat men in de astronomie licht gebruikt als meetlat, en is de ruimte nou krom, of de meetlat? Valt daar uberhaupt een zinnig antwoord op te geven, of is het kolder?

Let op z'n verhaal over de maan die voor een bepaalde ster langs gaat en dat de ster in dat geval langer zichtbaar is dan dat je zou uitrekenen, klopt dat? Zo ja, hoe kan dat?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_27964491
nee. kan niet. er zijn foto's gemaakt in de ruimte waarop te zien is dat de aarde rond is.
  woensdag 15 juni 2005 @ 21:15:42 #3
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_27964514
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 21:14 schreef SlimShady het volgende:
nee. kan niet. er zijn foto's gemaakt in de ruimte waarop te zien is dat de aarde rond is.
[afbeelding]
Leugens alom!
pi_27964597
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 21:12 schreef Hallulama het volgende:

Zo leefde verslaggever Gerrit Kalsbeek altijd in de vaste overtuiging dat de aarde een ronde bol is die ergens in het onmetelijke heelal rondjes draait om een ster met de naam zon. Maar zelf checken en controleren, daar is ie nooit aan toegekomen. Het was toch meer een kwestie van geloven.

Volgens evangelist Ab Klein Haneveld zit de werkelijkheid heel anders in elkaar. Als hij gelijk heeft, wonen wij niet aan de buitenkant, maar aan de binnenkant van de planeet en inderdaad, draait de zon in de aarde....
En heeft onze Ab het dan soms wél zelf gecheckt Je kan natuurlijk altijd wat blaten en dan zeggen dat het algemeen geaccepteerde niet klopt. Maar als, zoals hierboven, er redelijk harde bewijzen zijn dat de aarde rond is, het heelal oneindig, dan zie ik dit meer als een domme actie.
pi_27965336
Die vent moet echt een hobby zoeken.
pi_27965628
quote:
verhaal
  woensdag 15 juni 2005 @ 21:50:37 #7
61061 Kiedis
Sir Psycho Sexy
pi_27965771
jaa leuk verhaaltje hoor, dwz dat de zon, maan en de sterren die we zien dus ook aan de binnenkant van de aarde zitten....
pi_27965954
Heheh... hoe dom moet je zijn om hierin te geloven????
pi_27966075
quote:
Nu rest mij de vraag, na het aanhoren van deze interessante dwaasheid, en wellicht dat een doorgewinterde WFL-er deze kan beantwoorden, hoe zit het met de boodschap van Ab over dat men in de astronomie licht gebruikt als meetlat, en is de ruimte nou krom, of de meetlat? Valt daar uberhaupt een zinnig antwoord op te geven, of is het kolder?
Ehm. Is het dan niet praktischer om deze vraag in WFL te stellen? Of is dit topic verplaatst?
  woensdag 15 juni 2005 @ 21:59:43 #10
117031 Moravec
singularity
pi_27966115
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 21:14 schreef SlimShady het volgende:
[afbeelding]
Ik dacht dat de aarde een elips vorm heeft door de centrifugale kracht, maar er zijn natuurlijk mensen die daar anders over denken...

In space, nobody can hear you 01110011 01100011 01110010 01100101 01100001 01101101
  woensdag 15 juni 2005 @ 22:00:52 #11
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27966171
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 21:50 schreef Kiedis het volgende:
jaa leuk verhaaltje hoor, dwz dat de zon, maan en de sterren die we zien dus ook aan de binnenkant van de aarde zitten....
Yep, en Voyager 1 is nog steeds bezig om in China te komen

Maar het licht als meetlat, en dat niet de ruimte krom is, maar de meetlat, hoe zit 't daarmee?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  woensdag 15 juni 2005 @ 22:01:36 #12
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_27966200
wat zit er dan in de binnenkant van de binnenkant van de aarde? de buitenkant?
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_27966256
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 22:01 schreef BaajGuardian het volgende:
wat zit er dan in de binnenkant van de binnenkant van de aarde? de buitenkant?
Ja. We worden allemaal misleid!
"Would you guys stop it already?! Did you ever think that maybe there's more to life than being really, really, really, ridiculously good looking?"
  woensdag 15 juni 2005 @ 22:06:10 #14
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_27966390
Dus dan is de zon eigenlijk heel dichtbij?
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  woensdag 15 juni 2005 @ 22:33:49 #15
64838 Mischa_NL
De_Relatieman
pi_27967487
Dat je de kromming van de aarde ziet in een vliegtuig/boot is ook slechts een illusie.

En hoe teh fuck zit het dan met aantrekkingskracht... En de maan waar is die in zijn verhaal. die draait toch ergens wat zou betekenen,inderdaad, dat je altijd ergens een zonsversduistering hebt.
Dit verhaal is zo cool
Michelle is een chick
  woensdag 15 juni 2005 @ 22:39:02 #16
101274 Burbo
Ajax dus.
pi_27967652
Jeeezus wat een bullshit
  woensdag 15 juni 2005 @ 22:41:25 #17
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_27972964
Ik rook graag een jointje en ik sta open voor de wildste fantasieën maar hier kan ik me echt niet in vinden
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
  donderdag 16 juni 2005 @ 07:02:15 #19
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_27972966
als onze buitenkant al een binnenkant is volgens die eh , ratelbandpatient
dan is onze binnenkant ook een buitenkant , waar we allemaal omheen zweven?

ik denk dat inderdaad dit geval wat teveel tuintjes heeft afgelopen en de kabouters een handje heeft gegeven , want eh , hier kan ik nieteens over nadenken :I
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_27972981
natuurkundig gezien onmogelijk...
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
  donderdag 16 juni 2005 @ 07:29:26 #21
74548 Jo0Lz
Lick the box!
pi_27973052
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 21:55 schreef smash789 het volgende:
Heheh... hoe dom moet je zijn om hierin te geloven????
Geloof het of niet, er zijn veeeeeeeeeeel mensen die daar in geloven, er is ook een woord voor maar ik ben het effe kwijt. En nee dat wordt is niet dom ofzo
Yes we can! | I didn't fail, it's just postponed success.
pi_27973075
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 07:29 schreef Jo0Lz het volgende:

[..]

Geloof het of niet, er zijn veeeeeeeeeeel mensen die daar in geloven, er is ook een woord voor maar ik ben het effe kwijt. En nee dat wordt is niet dom ofzo
Naiëf
  donderdag 16 juni 2005 @ 07:33:48 #23
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_27973078
Dus toch...
...dass wir fliegen.
pi_27973633
quote:

Vraag me dan wel af waar die voyager probes dan zijn gebleven, aangezien we toch echt in de jaren '70 ze weg geschoten hebben, en we fotografisch bewijs hebben dan de enorme afstand die deze objecten hebben afgelegd...
---
quote:
Of hier een zinnig antwoord op te geven is? Ja, echter bewijzen kunne we het niet en de verschillende theoriën zijn ook onderwerp van vele discussies.
Over het gebruik van licht als meetlat, is wat meer te zeggen. Omdat de afstanden zo verschrikkelijk groot zijn in het heelal, gebruikt met vaak een lichtjaar als afstand, zijnde de afstand wat het licht in 1 jaar aflegt. Aangezien de snelheid van het licht constant is, is die afstand dus ook constant. Licht wordst dus als meetlat gebruikt, kun je zeggen.
Dat zware objecten de vorm van het universum kunnen beïnvloeden, d.w.z. kromtrekken, houdt in dat die meetlat dan eigenlijk ook krom is.
quote:
Let op z'n verhaal over de maan die voor een bepaalde ster langs gaat en dat de ster in dat geval langer zichtbaar is dan dat je zou uitrekenen, klopt dat? Zo ja, hoe kan dat?
Wat hier bedoeld wordt (door hem) weet ik niet, maar het is een vast gegeven dat, zoals ik al eerder zei, een zwaar object, zoals een ster, de vorm van de ruimte beïnvloedt.
Ooit heb ik hier een vraag gesteld aan de afdeling sterrekunde van de UvA
quote:
Volgens de Algemene Relativiteitstheorie van Albert Einstein vervormt massa de ruimte. Bij hele zware objecten is dit effect ook meetbaar. Bij de zonsverduistering in 1919 heeft men dit ook geconstateerd. Het licht van sterren die in de lijn ster, zon, aarde lagen, werd een klein beetje afgebogen; de positie van die sterren aan de hemel leek verschoven doordat de massa van de zon de ruimte een klein beetje vervormde. Het licht maakte een klein bochtje.
Door die afbuiging is de ster (het uitgezonden licht) dus langer te zien..

Het lijkt wel alsof de beste man een paar vlagen heeft gehoord over hoe men denkt dat het universum eruit ziet, en daar zijn eigen theorie omheen gewoven heeft.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  donderdag 16 juni 2005 @ 08:56:58 #25
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_27973838
Geloof er niks van, tis al lang en breed bewezen hoe de aarde eruit ziet.
Bovendien als ik dat plaatje mag geloven zouden we allemaal flink geroosterd worden.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')