Je hebt ook zoute ketjap. Ketjap Asin.quote:Op woensdag 15 juni 2005 19:17 schreef Manke het volgende:
sojasaus = zout
ketjap = zoet
voor zover ik weet
Bronquote:Sojasaus is een donkerbruine vloeistof gemaakt van sojabonen die een gistingsproces hebben ondergaan. Koji (Aspergillus oryzae) is de natuurlijke starter van het fermentatieproces. Deze speciaal geselecteerde (denkt u maar aan Franse kaas) schimmelcultuur produceert enzymen, die complexe eiwitten en zetmelen helpen afbreken tot enkelvoudige nutriënten.
Afhankelijk van de ingrediënten onderscheiden we verschillendetypes sojasaus: shoyu - een mengsel van sojabonen en tarwe, en tamari - gemaakt van 100% sojabonen.
Shoyu onderscheidt zich niet alleen van gangbare ketjap door zijn verfijnde smaak, maar vooral door de bereidingswijze. De meeste gangbare ketjap wordt massaal en snel geproduceerd door sojabonen met zoutzuur te koken. Aan ketjap manis wordt bovendien suiker toegevoegd. Shoyu wordt op natuurlijke wijze vervaardigd van sojabonen, tarwe, zeezout en bronwater. Omdat er bij shoyu ook tarwe wordt gebruikt, ontstaan er tijdens het fermentatieproces ook suikers door de afbraak van het zetmeel.
? krijg heel rare ideen daar bij.quote:Op donderdag 16 juni 2005 00:17 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik moet zeggen dat ik verslaafd ben geraakt aan Kikkoman, Japanse zoute sojasaus...
Zooo lekker! Afgelopen week een half flesje in mijn uppie op door het eten heen, hehe
Hoe onderscheid ik zoete van zoute kecap (is de correcte indon. spelling)??quote:Op donderdag 16 juni 2005 01:18 schreef g1id het volgende:
Hoewel ketjap de Indonesische naam voor sojasaus is, is er een wezenlijk verschil in de smaak, kleur en dikte van de verschillende Aziatische sojasauzen. Als er in recepten gesproken wordt over sojasaus en er staat niet bij welke soort, dan kunt u het best uitgaan van Chinese, Thaise of Japanse. Deze sojasaus is dunner en helderder dan Indonesische ketjap
Drupje op de vinger, en proeven?quote:Op donderdag 16 juni 2005 11:57 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
Hoe onderscheid ik zoete van zoute kecap (is de correcte indon. spelling)??
En je hebt ook nog oestersaus en die is nog veel dikkerquote:Op donderdag 16 juni 2005 16:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Zoute ketjap is dun als water, zoete is stroperig.
(bijna altijd)
Ja, en die pekingeendensaus, hoe heet ie ook al weer, die is nog veel dikker.quote:Op donderdag 16 juni 2005 21:10 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En je hebt ook nog oestersaus en die is nog veel dikker
De ene is zoeter, voor zover ik weet.quote:Op woensdag 15 juni 2005 19:17 schreef Manke het volgende:
sojasaus = zout
ketjap = zoet
voor zover ik weet
Zal ik eens proberen alleen dan moet ik wel eerst Mushroomsoy op de kop zien te tikkenquote:Op donderdag 16 juni 2005 21:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, en die pekingeendensaus, hoe heet ie ook al weer, die is nog veel dikker.
Oestersaus is trouwens heerlijk met gember en Mushroomsoy om bladgroente in te roerbakken.
Iedere toko en hoerecagroothandel (hanos bv) hebben hem eigenlijk.quote:Op donderdag 16 juni 2005 22:18 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Zal ik eens proberen alleen dan moet ik wel eerst Mushroomsoy op de kop zien te tikken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |