abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27944795
Ik zie de laatste tijd veel vaker dat de christenen in topics vrolijk Gristenen worden genoemd of zelfs GGGristenen.

Waar dient dat voor? het gebeurt ook in serieuze discussies namelijk. Voor mij gaat een discussie flink in niveau omlaag zodra iemand op zo'n kinderachtige manier gaat klieren.
Zoals TARAraboemdijee in een ander topic zei:

"Trouwens, waarom dat tekenkrommende Gristenen? Christos is een Grieks woord, betekend verlosser. Het is geen Gristos. Daarbij is de uitspraak van het woord Christus heel divers onder de gelovigen. (Al valt het me op dat de strengere Christelijke stromingen geneigd zijn tot een uitspraak met een 'g' ipv met een 'k') Enniewee, kristenen zou dus ook kunnen. Maar snap niet waarom."

Dat dus
Carpe diem
pi_27944835
Naar mijn idee puur om te laten zien dat de user in kwestie een beetje neerkijkt op Christenen. Respectloosheid.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_27944977
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 11:10 schreef Maethor het volgende:
Naar mijn idee puur om te laten zien dat de user in kwestie een beetje neerkijkt op Christenen. Respectloosheid.
Dat idee krijg ik inderdaad ook, mar in een serieuze discussie maai je op die manier toch alleen maar het gras voor je eigen voeten weg?
Ik neem iemand meteen minder serieus als de betreffende user het over "Gristenen" heeft.
Carpe diem
pi_27944985
Op een bepaald punt in zo'n discussie zal het onderwerp zelf ook al niet al te respectvol meer zijn tegenover Christenen... Aan beide kanten (maar vaker aan de kant van Christenen) zijn mensen die zo erg aan hun standpunt vast houden en nergens anders voor open staan dat de discussie sowieso nergens heen gaat. Gristenen... In bepaalde context zal ik neer kijken op Christenen als groep, misschien. Maar ik heb mezelf er nog niet heel vaak op betrapt, geloof ik

(Vaker aan de kant van Christenen, omdat niet-Christenen niet per definitie die-hard darwinisten zijn... En vaak het bestaan van een Schepper niet uitsluiten, maar ook niet accepteren, omdat het gewoon niet te bewijzen valt)
=)
  woensdag 15 juni 2005 @ 11:20:55 #5
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27945156
Ik denk wat Maethor zegt. Vooral om respectloosheid te uiten (Al dan niet gevoed door generalisatie).
pi_27945177
Het is voor de simpele zieltjes een manier om anderen op stang te jagen, erg zielig eigenlijk...
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
  woensdag 15 juni 2005 @ 11:22:38 #7
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_27945198
Meestal worden slechts de fanatieke Christenen Gristenen genoemd, om onderscheid te maken met al die halfbakken gelovigen.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_27945294
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 11:22 schreef Posdnous het volgende:
Meestal worden slechts de fanatieke Christenen Gristenen genoemd, om onderscheid te maken met al die halfbakken gelovigen.
Inderdaad, het slaat op de fundies. Het CDA is een christelijke partij, maar de SGP is gristelijk.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_27945333
Het is simpel, mensen die in christus geloven, maar andersdenkenden respecteren, voor meningsvrijheid en gelijkwaardigheid zijn noem ik gewoon christenen.

De wat minder tolerante christusgelovers, die mensen de mond willen snoeren, homo's niet als volwaardige mensen accepteren etc, noem ik gristenen.
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_27945448
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 11:27 schreef lurf_doctor het volgende:
Het is simpel, mensen die in christus geloven, maar andersdenkenden respecteren, voor meningsvrijheid en gelijkwaardigheid zijn noem ik gewoon christenen.

De wat minder tolerante christusgelovers, die mensen de mond willen snoeren, homo's niet als volwaardige mensen accepteren etc, noem ik gristenen.
pi_27945635
quote:

Dan ben je net zo achterlijk als die intolerante christenen...
  woensdag 15 juni 2005 @ 11:41:33 #12
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_27945747
quote:

ik ook zoiets.
Bovendien is het vrij normaal taalgebruik om iemand die nogal "zwaar" is in het geloof aan te duiden als een christen met de nadruk op de "g" klank. "Gristenen" grijpt daar op terug, lijkt me.
[KNE]-Mod
pi_27945758
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 11:37 schreef vdo28 het volgende:

[..]

Dan ben je net zo achterlijk als die intolerante christenen...
Ik vind het wel wat hebben. En denk dat ik inderdaad met hem mee ga... Dat is wat ik met die "in bepaalde context" bedoelde.
=)
pi_27945917
Ik hoor het ook wel eens zeggen door christenen zelf.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  woensdag 15 juni 2005 @ 11:48:57 #15
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_27945949
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 11:47 schreef Lucille het volgende:
Inderdaad, maar dan wel door christenen over gristenen, zegmaar.
[KNE]-Mod
pi_27945974
Je haalt wel gelijk de discussie naar beneden, als jij moslims geitenneukers gaat roepen zul je ook nooit een zinnige discussie krijgen.

Ik vind het moddergooien, erg zielig.
  woensdag 15 juni 2005 @ 11:49:43 #17
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27945976
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 11:47 schreef Lucille het volgende:
Wat voor "soort" christenen zijn dat?
  woensdag 15 juni 2005 @ 11:50:36 #18
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27946014
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 11:49 schreef vdo28 het volgende:
Je haalt wel gelijk de discussie naar beneden, als jij moslims geitenneukers gaat roepen zul je ook nooit een zinnige discussie krijgen.

Discussie is imo sowieso alleen mogelijk op basis van wederzijds respect. Het zou iemand die zijn of haar wederpartij niet respecteert echter wel sieren om niet in discussie te gaan.
  woensdag 15 juni 2005 @ 11:51:08 #19
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_27946035
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 11:49 schreef vdo28 het volgende:

ik vind geitenneukers wel van een iets andere orde dan alleen maar een accent anders leggen om de gradatie van geloofsbeleidenis te vangen.
[KNE]-Mod
pi_27946045
Omdat Gristenen sneller typt dan Christenen.
  woensdag 15 juni 2005 @ 11:52:47 #21
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27946094
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 11:51 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

ik vind geitenneukers wel van een iets andere orde dan alleen maar een accent anders leggen om de gradatie van geloofsbeleidenis te vangen.
Ik denk dat de motivatie niet verschilt eigenlijk.
pi_27946109
Die lui noemen zichzelf Gristenen. Buiten dat is het zo meteen duidelijk over welke groep ke het hebt, "Gereformeerd-Vrijgemaakt" typt zo moeilijk.
pi_27946129
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 11:51 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Ach nee tuurlijk niet.
Gristenen=Denigrerend
Christenen=Gewoon wat ze zijn
  woensdag 15 juni 2005 @ 11:54:08 #24
66825 Reya
Fier Wallon
pi_27946133
Het is simpelweg je onvrede met een bepaald fenomeen uiten in flauwe woordspelingen ipv met steekhoudende argumenten. Heel flauw idd, maar reden te meer om met zulk soort lieden geen discussie aan te gaan.
  woensdag 15 juni 2005 @ 11:54:44 #25
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_27946157
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 11:52 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik denk dat de motivatie niet verschilt eigenlijk.
Soms niet, soms wel. En ik denk dat de oorsprong ligt in het "soms niet" gedeelte.
[KNE]-Mod
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')