quote:Op vrijdag 17 juni 2005 00:09 schreef Piet_Piraat het volgende:
De poema slaat terug. Klikbaar gemaakt

Mietje.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 00:11 schreef Vitalogy het volgende:
Deze url ziet er raar uit. Dus ik klik niet.

Wow, dat zou mooi zijn!quote:Op donderdag 16 juni 2005 23:29 schreef style het volgende:
Er gaan nu geruchten dat ze de poema ingesloten zouden hebben en hem dmv honden een boom proberen in te jagen zodat ze hem kunnen verdoven.
Let op: Het zijn alleen geruchten, dus het kan heel goed niet waar zijn.
quote:Cougar is a different hunt. By chance, you may see one at a waterhole while waiting for a boar, but the normal technique is by tracking using specially trained dogs that will follow the cougar's track during daylight.

whehehe dit berichtje heb ik doorgemaild naar Mark in the Dark op Yorin FM en hij las hem voor op de radioquote:Op vrijdag 17 juni 2005 00:09 schreef Piet_Piraat het volgende:
De poema slaat terug. http://portal.omroep.nl/mplayer?mpstream=wmbb&mpurl=http://tinyurl.com/87wmj&body=De%20loslopende%20poema%20op%20de%20veluwe%20heeft%20vanavond%20zijn%20eerste%20slachtoffers%20gemaakt.%20Een%20eenheid%20van%20de%20politie%20is%20aangevallen%20door%20het%20dier.%20Twee%20van%20deze%20drie%20agenten%20hebben%20de%20aanval%20niet%20overleefd.%20Een%20derde%20agent%20is%20met%20zware%20verwondingen%20overgebracht%20naar%20het%20ziekenhuis.%20Wij%20wachten%20op%20nadere%20berichtgeving.&titel=%20Poema%20maakt%20slachtoffers%20&genre=Journaal&nav=xagrnCsHEbGcZtHjIfK&refered=ukdrnCsHEbGcZtHnSopBzoB

Ghehequote:Op vrijdag 17 juni 2005 01:00 schreef paultjuhhh het volgende:
[..]
whehehe dit berichtje heb ik doorgemaild naar Mark in the Dark op Yorin FM en hij las hem voor op de radio![]()

Las vandaag iets over een poema in limburg (?) een aantal jaar geleden... dit zou dan hetzelfde beest zijn was het verhaal. Lijkt me sterk maar goed...quote:Op vrijdag 17 juni 2005 01:12 schreef ondeugend het volgende:
Hoe komt het prachtige beest eigenlijk op de veluwe
Ontsnapt uit een circus ? Lijkt me niet toch ?
Er zullen niet veel particulieren zijn met een poema als huisdier en de dierentuinen missen geen poema.

"Toevallig" (;) ) hoorde ik het ookquote:Op vrijdag 17 juni 2005 01:00 schreef paultjuhhh het volgende:
[..]
whehehe dit berichtje heb ik doorgemaild naar Mark in the Dark op Yorin FM en hij las hem voor op de radio![]()

Kan het me bijna niet voorstellen. Ten eerste dat zo een beest jaren weet te overleven in ons drukke Nederlandje. Ten tweede hadden er eerder sporen gevonden moeten worden... karkassen van prooien ( of hebben we ook al gieren op de Veluwe ?quote:Op vrijdag 17 juni 2005 01:14 schreef Murray het volgende:
[..]
Last vandaag iets over een poema in limburg (?) een aantal jaar geleden... dit zou dan hetzelfde beest zijn was het verhaal. Lijkt me sterk maar goed...

Ach.. lief..quote:Op donderdag 16 juni 2005 23:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb idd heel wat wild gezien, en vaak met een "crosshair" er over.
![]()
[afbeelding]

Niet op de Veluwe, wel in de Oostvaardersplassen, daar zit al maanden een monniksgier...quote:Op vrijdag 17 juni 2005 01:17 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Kan het me bijna niet voorstellen. Ten eerste dat zo een beest jaren weet te overleven in ons drukke Nederlandje. Ten tweede hadden er eerder sporen gevonden moeten worden... karkassen van prooien ( of hebben we ook al gieren op de Veluwe ?)

Dat denk ik ook wel ja, maar het is imo niet slecht om experts qua opsporing en vangen in te vliegen naar de Veluwe..quote:Op vrijdag 17 juni 2005 12:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Er is nogal een verschil tussen een wasbeer en een puma.

Op woensdag daarentegen...quote:Op vrijdag 17 juni 2005 11:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Op zondag houd de puma rust, en vandaag eet ie vis.

Het wordt tijd dat ze meer poema's loslaten op de Veluwe, dan zijn we dat eeuwige gekissebis tussen jagerslobby's (en het Koninkijk huis) en de milieu/dierenorganisaties ook verlost over overpopulatie en het ontbreken van natuurlijke vijanden.quote:

Ja ik zou bv geen honden erop af sturen die getrained zijn in het jagen op wasberen.quote:[b]Op vrijdag 17 juni 2005 11:54 Dat beest moet dmv honden, zgn "Coonhounds", een boom in gedreven worden. Vraag me af of Pantera daar de capabiliteit voor heeft??
Verstand van roofdieren is één, jagen erop is weer iets héél anders.

quote:Op vrijdag 17 juni 2005 12:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Er is nogal een verschil tussen een wasbeer en een puma.
quote:Coonhounds have a natural instinct to hunting and treeing coons but are equally proficient trailing and treeing bear, cougar and bobcat.

In onze natuur hooort hij in elk geval niet thuis, maar ik zie best overlevingskansen voor hem, het klimaat zal hij hier al wel gewend zijn. Maar het kan voorkomen dat kleine zoogdieren (en kinderen) het slachtoffer worden van hem, al betwijfel ik dat enorm aangezien we 1 Poema hebben op de gehele Veluwe, Amerika is de Poema-dichtheid wat groter in gebieden waar mensen worden aangevallen.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 12:30 schreef marcb1974 het volgende:
Laat die poema toch lekker gaan. Dat beest hoort in de natuur thuis en zou het best wel eens kunnen redden op de veluwe. Alleen even oppassen met kleine kinderen (tenzij je er snel vanaf wilt natuurlijk)

Lynxen moeten we hebben, lynxen!!quote:Op vrijdag 17 juni 2005 12:36 schreef Elgigante het volgende:
[..]
In onze natuur hooort hij in elk geval niet thuis, maar ik zie best overlevingskansen voor hem, het klimaat zal hij hier al wel gewend zijn. Maar het kan voorkomen dat kleine zoogdieren (en kinderen) het slachtoffer worden van hem, al betwijfel ik dat enorm aangezien we 1 Poema hebben op de gehele Veluwe, Amerika is de Poema-dichtheid wat groter in gebieden waar mensen worden aangevallen.

Klopt, prachtige beesten!quote:

Ik ben ook geneigd zo te denken, maar ik weet ook niet of Nederland hiervoor gemaakt is. Het is natuurlijk wel een dichtbevolkt land, vol met mensen en andere dieren.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 12:30 schreef marcb1974 het volgende:
Laat die poema toch lekker gaan. Dat beest hoort in de natuur thuis en zou het best wel eens kunnen redden op de veluwe.

Bedoel je dan verwilderde katten (vieze valsequote:Op vrijdag 17 juni 2005 13:01 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Klopt, prachtige beesten!
Maar in het buitenland heb ik regelmatig wilde katten gezien en die hebben ook wel wat vind ik.

Haha, nee, echte wilde katten, een speciaal ras blijkbaar en een stuk groter dan mijn eigen kat, veel hariger ook, maar prachtig getekend en ze kunnen 's nachts krijsen als gekken, toen ik klein was durfde ik na zonsondergang dat bos ook niet meer in.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 13:14 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Bedoel je dan verwilderde katten (vieze valseschurfttransporten ) of iets anders?
De lynx komt trouwens zelf al deze kant op. Het schijnt dat die nu al onder de grote rivieren zitten. Kwestie van tijd voordat er eentje es zo´n brug overwandelt.

Absoluut!quote:Op vrijdag 17 juni 2005 13:17 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Haha, nee, echte wilde katten, een speciaal ras blijkbaar en een stuk groter dan mijn eigen kat, veel hariger ook, maar prachtig getekend en ze kunnen 's nachts krijsen als gekken, toen ik klein was durfde ik na zonsondergang dat bos ook niet meer in.
Ik hoop dat we lynxen terug krijgen , net als dat ik hoop dat het Zalm-, Forel, Bever- en Otterproject zal slagen, het zal een verrijking zijn voor Nederland.

Wolven zijn moelijk te handhaven en zoeken snel de mensen op, eerder dan poema's of lynxen, bovendien jagen die in groepen wat extra gevaar met zich meebrengt, maat steuren zie ik graag terug, evenals een uitbereiding van het dassenbestand, dat is nu wat schraaltjes..quote:Op vrijdag 17 juni 2005 13:35 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Absoluut!
Ook pleit ik voor de steur, dassen en wolven. Scheelt weer een hoop jagers.

WAT!? Het is niet eens zeker of er zo´n beest rondloopt?quote:Op vrijdag 17 juni 2005 13:53 schreef style het volgende:
Bron: Omroep Gelderland
Twijfels over poema op Veluwe
EDE - Bioloog Joep Wensing van Burger's Zoo betwijfelt of de aangevreten ree die op een foto is te zien, wel gedood is door de poema die op de Veluwe rondloopt. De foto is door de politie vrijgegeven.
Op de foto is een ree te zien zonder hoofd. Volgens Wensing kan het ook het werk van een stroper zijn. Een poema zou, net als elk ander roofdier, bij de buik van een ree beginnen.
De ree is volgens de politie in de nacht van donderdag op vrijdag niet gezien. Roofdierenstichting Pantera is door de gemeente Ede ingehuurd om het beest leven te vangen.

Het kan best zijn dat iemand het beest te onhandelbaar vond en het al die tijd illegaal in bezit had en nu gedumpt heeft, je ziet het met meer exotische dieren, het zou verklaren waarom de eigenaar zich bijv niet zou melden....quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:00 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
WAT!? Het is niet eens zeker of er zo´n beest rondloopt?
HALLO? WIE MIST ER HIER EEN POEMA!?
Niemand? Goh, opluchting....

AFAIK is er nog nooit eentje gevangen of geschoten.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:06 schreef Elgigante het volgende:
Maar in Engeland doen ook al jaren die verhalen de ronde over gespotte panters/poema's.

Laatst in een programma op Discovery hadden ze experts uit Canada ofzo overgehaald. Die gingen naar alle plekken waar veel meldingen vandaan kwamen. Ze hebben hele bossen uitgekamd en nog niet één voetafdruk gevonden. Engeland is wat dat betreft ook wat apart, ook genoeg spookverhalen e.d. Soort massahysterie vermoed ik, en misschien één of twee échte katten.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:19 schreef Pietverdriet het volgende:
AFAIK is er nog nooit eentje gevangen of geschoten.

In dat TV-programma was er zogenaamd een pootafdruk gevonden maar die bleek van een hond te zijn...quote:Op vrijdag 17 juni 2005 14:30 schreef thaleia het volgende:
Er was toch wel een pootafdruk gevonden? (Kan het werk van een grappenmaker geweest zijn natuurlijk)

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |