net terug van 15 dagen Hurghada. Ik heb een toffe vakantie gehad, zeker een aanrader.. hier zijn nog wat tips:
Geld:1 euro is nu ongeveer 7 pond waard.
1 pond is dus ongeveer 14 cent.
Wissel niet in NL, je wordt genaaid met een lagere koers en transactiekosten en zelfde geldt voor pinnen, ben je 2,50 ofzo kwijt extra per keer. Beste is gewoon euros daar te wisselen.. beste koers, geen provisiekosten.
Vliegreis heen:-
van mijn reisorganisatie kreeg ik een brief dat ik op schiphol nog los brandstofoeslag moest betalen maar ik heb niets hoeven te betalen.. en andere mensen ook niet dus ik denk dat het blijkbaar toch niet geldt voor egypte?
- als je aankomt krijg je van je host een soort postzegel die je in je passpoort kan plakken (visum) en daar wordt nog overheen gestempeld, je host vraagt voor dat zegeltje 20 euro tijdens je transfer naar je hotel terwijl je dat zegeltje ook aan de balie op t vliegveld daar los kon kopen voor aanzienlijk minder. thatz just the beginning of the naaierij...
Hotel:Ik verbleef in La Perla, een redelijk simpel 3 sterren hotel tussen de 2 centra van Hurghada. Voor hele reis heb ik 520 euro betaald dus als ik vliegticket en luchthaventax afhaal komt mijn hotel op basis van bed & breakfast op 15 euro per nacht dus 7,5 euro per persoon en das natuurlijk mega goedkoop.
Plus: heel schoon, geen beestjes, bijna iedereen van personeel doet echt hun best voor je.
Minder: airco kan alleen aan en uit en niet automatisch constant temperatuur reguleren, wc spoelt beetje middelmatig door, geen afstandsbediening voor tv.
Oftewel de minpunten zijn triviaal, all in all zeer goeie prijs-kwaliteit verhouding.
Transport in Hurghada:Je hebt witte busjes, op sommige staat hurghada service en die moeten taxi's voorstellen en anderen hebben op de voorruit een sticker met 1 LE op (1 egyptische pond) en die moeten een bus voorstellen maar ze zijn felxibel, een bus is soms en taxi en een taxi is soms een bus
Hurghada is een soort langgerekte plaats dat langs de kust ligt en daarom is het makkelijk om met slechts 1 buslijn van de ene naar de andere kant te gaan.
Prijzen: Bus kost 0.50 pond per persoon voor een kort stukje (van ong. 2 minuten rijden), 1 pond voor een stuk van rond de 5-7 minuten en 2 pond voor lange stukken dus van een naar de andere kant van de stad. 1 busgastje gaat zeiken als je zelfs 2 pond geeft voor een kort stukje en andere neemt gewoon keurig 0.50 aan voor korte stukken. Zorg wel voor dat je gepast geld hebt, dus als je in winkels dingen koopt leg je wisselgeld apart, vooral 1 pond en 0.50 pond biljetten zijn handig voor busjes want je moet vaak zeiken om daar je wisselgeld terug te krijgen... je geeft m 5 en hij zegt itz ok.. je zegt nee ik wil 4 terug.. no, its ok zegt ie dan.. je moet flink boos worden wil je je 4 dan nog krijgen.. als je m gewoon 1 geeft is het 9 van de 10 keer gewoon alleen zo een blik van shit, dit toeristje is op de hoogte van de prijzen.
Hoe herken je een bus? meestal is deze vol en zitten er 5-8 egyptenaren in en zit bij de schuifdeur een man of vaak een jongetje met een stapeltje biljetten (hij doet de deur open en dicht en collecteert geld van de passagiers).. Hoe herken je een taxi? Deze is meestal leeg en er zit maar 1 chauffeur in, vaak zijn deze busjes ook net iets netter en minder afgeragd.
Als je twijfelt vraag je gewoon bus or taxi? en op sommige rustige momenten als taxi's nix te doen hebben zeggen ze wel eens taxi maar als je zegt nee bedankt dan zeggen ze ok, ok I am a bus.. maar dan gaan ze toch nog 5, 10 of 15 pond proberen te vragen dus stap niet in voordat je het eens bent over de prijs. Normale taxiprijs is 20 pond maar op rustige momenten willen ze wel eens voor 10 rijden. Soms kan je ze zelfs voor 1 pond per persoon ritselen als je met een paar man bent ofzo maar dan moeten ze echt niets te doen hebben.
Excursies:
Boek NIETS via je hotel/reisorganisatie... Het is sowieso altijd duurder maar in veel landen krijg je da tenminste iets betere kwaliteit omdat ze met een eigen nederlandstalige gids werken en net iets luxer zijn.. hier is het zo dat als je 50 euro voor een excursie betaalt, nemen zijn 20 euro daarvan en ze bellen je gegevens alleen door naar een egyptische touroperator die je ook zelf voor 30 had kunnen boeken. Je wordt dus zwaar genaaid.
Verder kan je alle excursies op de luxe manier doen of op de russische manier. Bijvoorbeeld voor 40-50 euro duiken op een luxe boot met schone wc's, vers water, goed eten, gratis drinken, met slechts 10-15 duikers op een grote boot.. of voor 25 euro duiken met wat ouder apparatuur, kleinere boot waar je met 40 russen op zit, zonder vers water om af te spoelen en met minder en gaar eten.
Aanraders qua excursie's:
- Cairo, moet je hebben gezien, grootste stad van afrika, piramides. sphinx, egyptische museum, leger museum, wat grote moskeeen en oude kerken, markt etc..
- Luxor, tempels, valley of the kings en nog veel meer.
- woestijnsafari
- duiken (een van de beste duikplekken op aarde en een van de goedkoopste)
Zowel voor Luxor als Cairo is 1 dag veel te kort, dan moet alles snel snel snel, heb je overal maar een half uurtje tijd om snel binnen te rennen, wat fotos te maken en dan door te racen naar volgende plek. 2 dagen met verblijf in een 4 sterren hotel is dan ook aan te raden en voor cairo kan je zelfs beter nog 3 dagen van maken want wij hadden met 2 dagen toch nog een heel strak schema daar.
Voor je een excursie boekt vraag goed wat je exacte programma is want ze vertellen je soms niet bij dat je een bepaalde tempel alleen van afstand en uit de bus ziet ipv dat je daar echt naar binnen mag of dat je slechts een half uur hebt voor valley of the kings zoals wij dat hadden... een half uur heb je dus geen fuk aan, kan je net zogoed niet heengaan, scheelt je 15 euro.
Tot zover deel 1... ik moet nu even weg maar schijf binnenkort nog een 2e gedeelte
I see dumb people! They are everywhere, walking around, not even knowing they are dumb!