Ik heb eigenlijk de indruk dat het in dit geval voornamelijk om verontreiniging gaat.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 18:01 schreef Bartholomeus het volgende:
Ik rijd een opel astra 1.7 diesel uit 94. Zestig bikkelende pk's in het vooronder, die er al 3,5 ton op hadden zitten toen ik 'm kreeg. Hij was zo lui als een oude hond. Na een paar keer flinke lange afstanden gereden te hebben, en daarbij nagenoeg tegen de topsnelheid (sowieso maar 160) gereden te hebben, werd ie hoe langer hoe vlotter. Bovendien is ie ook zuiniger gaan lopen, eerst haalde ik met moeite 1 op 18, nu met gemak 1 op 20
Met de meeste dingen ben ik het wel eens, maar dat was ook wat ik bedoelde:quote:Op dinsdag 14 juni 2005 23:04 schreef Dualdude het volgende:
[..]
Ben het niet met je eens
Nee, een batterij is geen aaneenschakeling van cellen. Een accu blijft een accu, of hij nou uit één of honderd cellen bestaat. Kijk maar eens wat varta o.a. op hun oplaadbare penlites zet...juist ACCU![]()
b.v.
[afbeelding]
In je mobiele telefoon, 3.6v is een Lithium-Ion accu, en 3.7V is een Lithium-Polymeer accu.
Wat je zegt over ontlading klopt, maar daar vergelijk je appels met peren. Zelfontlading en het 'stuk' gaan van de "werkzame stoffen" in een accu zijn twee hele verschillende dingen.
ALLES wat oplaadbaar is, is een accu. Het is pas een batterij als hij eenmalig kan worden ontladen. Voor de modelbouw gebruik ik veel sub-c cellen van 1.2V per cel (nominaal) een 8-cellen pakket van 9.6v nominaal is een accu, en geen batterij. Ook de stroomopslag in je auto is geen batterij maar een accu, we spreken immers van een lood-accu en niet van een lood-batterij
Alleen in het engels maken ze geen verschil tussen accu en batterij. Daar is het wel lead-acid-battery.
Maar dit is hevig offtopic
idd vooral diesels koeken hard dicht... we hebben een keer een diesel gehad die zo dichtgekoekt was omdat zn rijder zooooo rustig er mee reed dat we hem wel 25x opnieuw moesten roetmeten (dus 25x een aantal seconden volgas in de vrij) voordat hij er door kwamquote:Op woensdag 15 juni 2005 03:12 schreef LaZZ het volgende:
Dit is dus totaal geen mythe eh.
Al meerdere malen meegemaakt namelijk. Zo rijd ik nogal eens een Renault Mégane, die nieuwe sedanversie, 1.9 dci. Van een klant geweest die er erruggg rustig mee reed.Een vriend van me heeft Renault-garage vandaar dat ik die veel rijd.
Maargoed, die 1.9 dci's hebben 120 pk in het vooronder als ik me niet vergis, en meestal gaat dat best rap.
Maar dat ding was dus zo sloom ingereden dat ie de eerste paar 1000 niet vooruit te branden was volgens die maat van me.
Ook ik heb er in de tussentijd een paar maal ingereden en je merkt wel dat ie na verloop van tijd toch een stuk vlotter rijd.
Wat een onwijs lulverhaal zeg.quote:Op maandag 13 juni 2005 22:07 schreef frenkck het volgende:
Tuurlijk wordt een motor lui als hij niet goed is ingereden. Hij verliest gewoon compressie als de zuigerringen niet goed zijn ingereden. Als je niet even flink doortrapt met het inrijden, zal hij nooit perfecte sluiting krijgen met de cilinderwand. Het gevolg is dus een beetje compressie verlies en olieverbruik waardoor er weer meer roet ontstaat in de verbrandingskamer.
Bekijk jij de url van mij nog maar eens. De beste methode is dus eerst de motor warm te laten worden en dan flink varieren in de toerentallen. Dus hard optrekken, hoog in de toeren jagen en flink schakelen. Het ENIGE wat ingereden moet worden in de motor zijn de zuigerveren/zuiger op de cilinderwand, de rest mag direct vol belast worden. Ook is het erg aan te raden om een iets mindere olie (mineralen olie) te nemen tijdens het inrijden, omdat die net iets minder smeert. Hierdoor slijten de zuigerveren nog beter in. Deze olie moet wel na 300/500 km ververst worden, aangezien de vrijgekomen metaaldeeltjes niet prettig zijn voor de lagers.quote:Op woensdag 15 juni 2005 11:30 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Wat een onwijs lulverhaal zeg.
Een auto moet je altijd rustig inrijden omdat de diverse onderdelen nog op elkaar moeten inslijten.
Trap jij een nieuwe auto direct op zijn staart dan krijg je geheid problemen na langere tijd (olielekkages ed)
Een auto wordt 'lui' omdat het vuur nooit eens wordt opgestookt en er dus aanslag in de motor achterblijft waardoor de motor minder efficient wordt.
Ook zal je ECU (in geval van injectie) zich aanpassen aan je rijstijl -> zuiniger maar minder snel dus.
Om dit tegen te gaan moet je af en toe eens even (met warme motor) je auto flink in de toeren jagen, er een lange rit mee maken (200km of meer) en gewoon even flink doorkachelen zodat je ecu zich aanpast.
Dan is ie niet meer lui.
Eigenlijk zijn de meeste golfjes dus niet afgeragd maar goed ingeredenquote:Op woensdag 15 juni 2005 18:03 schreef frenkck het volgende:
[..]
Bekijk jij de url van mij nog maar eens. De beste methode is dus eerst de motor warm te laten worden en dan flink varieren in de toerentallen. Dus hard optrekken, hoog in de toeren jagen en flink schakelen. Het ENIGE wat ingereden moet worden in de motor zijn de zuigerveren/zuiger op de cilinderwand, de rest mag direct vol belast worden. Ook is het erg aan te raden om een iets mindere olie (mineralen olie) te nemen tijdens het inrijden, omdat die net iets minder smeert. Hierdoor slijten de zuigerveren nog beter in. Deze olie moet wel na 300/500 km ververst worden, aangezien de vrijgekomen metaaldeeltjes niet prettig zijn voor de lagers.
Door alleen rustig in te rijden, slijten de zuigerveren nooit optimaal in op de cilinderwand en de eerste 30 kilometers zijn absoluut de belangrijkste.
Te oordelen aan de rookpluimen achter die Golfjes hou ik het toch op afgeragd.quote:Op maandag 20 juni 2005 16:17 schreef surferr het volgende:
[..]
Eigenlijk zijn de meeste golfjes dus niet afgeragd maar goed ingereden![]()
Ja alles mag volbelast worden, daarom mag je de eerste 1000km ook geen caravan oid trekken en daarom adviseert de dealer ook de eerste 1000km rustig te rijdenquote:Op woensdag 15 juni 2005 18:03 schreef frenkck het volgende:
[..]
Bekijk jij de url van mij nog maar eens. De beste methode is dus eerst de motor warm te laten worden en dan flink varieren in de toerentallen. Dus hard optrekken, hoog in de toeren jagen en flink schakelen. Het ENIGE wat ingereden moet worden in de motor zijn de zuigerveren/zuiger op de cilinderwand, de rest mag direct vol belast worden. Ook is het erg aan te raden om een iets mindere olie (mineralen olie) te nemen tijdens het inrijden, omdat die net iets minder smeert. Hierdoor slijten de zuigerveren nog beter in. Deze olie moet wel na 300/500 km ververst worden, aangezien de vrijgekomen metaaldeeltjes niet prettig zijn voor de lagers.
Door alleen rustig in te rijden, slijten de zuigerveren nooit optimaal in op de cilinderwand en de eerste 30 kilometers zijn absoluut de belangrijkste.
Idd. vooral japanse wagens met >200pk worden 'goed ingereden' als ze van de boot af komen in Rotterdamquote:Op woensdag 15 juni 2005 16:37 schreef yup het volgende:
Auto inrijden?
Je bedoelt wat die gasten doen als ze je wagen van de loods naar de boot gaan rijdenknallen... uiteraard plankgas, knallen met die ballen methode
Welke onderdelen in de motor moeten verder ingereden worden dan? Lagers en tandwielen zijn direct bruikbaar op volle belasting.quote:Op woensdag 22 juni 2005 09:37 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ja alles mag volbelast worden, daarom mag je de eerste 1000km ook geen caravan oid trekken en daarom adviseert de dealer ook de eerste 1000km rustig te rijden
mompelt iets over olie versersen en warmrijden. En uiteraard, constant op de hoge toeren draaien bij gebruik verhoogd de slijtage. Toch ben ik van mening dat een paar keer echt goed doortrappen bij het inrijden sterk aan te raden is.quote:Op maandag 20 juni 2005 16:17 schreef surferr het volgende:
[..]
Eigenlijk zijn de meeste golfjes dus niet afgeragd maar goed ingereden![]()
Mee eensch. Dit is mij ook in de garage verteld. Rustig rijden tot de motor op bedrijfstemperatuurquote:Op woensdag 22 juni 2005 18:51 schreef frenkck het volgende:
[..]
mompelt iets over olie versersen en warmrijden. En uiteraard, constant op de hoge toeren draaien bij gebruik verhoogd de slijtage. Toch ben ik van mening dat een paar keer echt goed doortrappen bij het inrijden sterk aan te raden is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |