quote:op dinsdag 14 juni 2005 23:58 schreef blackmage het volgende:
[..]
dat heb je al eerder duidelijk gemaakt, thx daarvoor nog.
maar ik had het over het gristendom in de middeleeuwen enzo.![]()
een schilderij is echt? :pquote:op dinsdag 14 juni 2005 23:59 schreef kastanova het volgende:
ff een raadseltje tussendoor dan maar:
waarom is een schilderij van jezus beter dan jezus zelf?
quote:op dinsdag 14 juni 2005 23:59 schreef kastanova het volgende:
ff een raadseltje tussendoor dan maar:
waarom is een schilderij van jezus beter dan jezus zelf?
nope.quote:op woensdag 15 juni 2005 00:00 schreef -lotte- het volgende:
een schilderij is echt? :p
moet vast zoiets zijn ...
nope.quote:op woensdag 15 juni 2005 00:02 schreef triggershot het volgende:
je kunt hem verplaatsen, en bekijken wanneer je hem wil?

quote:op woensdag 15 juni 2005 00:04 schreef kastanova het volgende:
[..]
nope.
[..]
nope.
[afbeelding]
....je hebt maar 1 spijker nodig om het schilderij op te hangen...
ff kritisch... als je de spijker maar groot genoeg is... dan moet het in beide gevallen kunnenquote:op woensdag 15 juni 2005 00:04 schreef kastanova het volgende:
....je hebt maar 1 spijker nodig om het schilderij op te hangen...
het was maar een voorbeeld hoor, maar het pun blijft staan sorryquote:op woensdag 15 juni 2005 00:00 schreef triggershot het volgende:
[..]
dan refereer ik je naar lottes laatste reactie![]()
vergeet niet dat in de middeleeuwen de wetenschappelijke kennis nog niet zo bijzonder hoog was, dat kwam in de 16e en 17e eeuw (galileo, copernicus, huygens, etc.)quote:op dinsdag 14 juni 2005 23:58 schreef blackmage het volgende:
[..]
dat heb je al eerder duidelijk gemaakt, thx daarvoor nog.
maar ik had het over het gristendom in de middeleeuwen enzo.![]()
ter verduidelijking zoals het gristendom![]()
nou er waren toch wel wat wetenschappers die hebben geprobeerd te introduceren dat de aarde rond was en dat heeft ze toch wel het hoofd gekostquote:op woensdag 15 juni 2005 00:08 schreef tararaboemdijee het volgende:
[..]
vergeet niet dat in de middeleeuwen de wetenschappelijke kennis nog niet zo bijzonder hoog was, dat kwam in de 16e en 17e eeuw (galileo, copernicus, huygens, etc.)
het is me wel vaker opgevallen dat het vaak zo is dat bijbel en wetenschap elkaar nagenoeg niet in de weg liggen, maar dat interpretatie van de bijbel en de wetenschap dat vaak wel liggen of lagen, zoals je voorbeeld van het plat zijn van de aarde. en je moet ook niet vergeten dat een mens geneigt is om moeilijk aan een totaal ander idee te wennen als men al sinds mensenheugnis iets totaal anders dacht. dat is lastig hoor, zo ook voor de rk kerk.
trouwens, waarom dat tekenkrommende gristenen? christos is een grieks woord, betekend verlosser. het is geen gristos. daarbij is de uitspraak van het woord christus heel divers onder de gelovigen. (al valt het me op dat de strengere christelijke stromingen geneigd zijn tot een uitspraak met een 'g' ipv met een 'k') enniewee, kristenen zou dus ook kunnen. maar snap niet waarom.
daar staat niet dat de bijbel fout is, maar dat de leugenaars het verdraaid hebben tot een leugen door hun verkeerde uitleggingen en uitbreidingen.quote:op dinsdag 14 juni 2005 23:54 schreef triggershot het volgende:
the revised standard version makes it even clearer: "how can you say, 'we are wise, and the law of the lord is with us'? but, behold, the false pen of the scribes has made it into a lie. (from the rsv bible, jeremiah 8:8)"
in either translation, we clearly see that the jews had so much corrupted the bible with their man-made cultural laws, that they had turned the bible into a lie!
quote:op woensdag 15 juni 2005 00:07 schreef blackmage het volgende:
[..]
het was maar een voorbeeld hoor, maar het pun blijft staan sorry![]()
en in de middeleeuwen was er een echte overtuiging dat de aarde plat was en als je zij van niet was dat hekserij en/of heiligschennis of iets in die trant.![]()
![]()
![]()
![]()
quote:op woensdag 15 juni 2005 00:17 schreef stormseeker het volgende:
[..]
daar staat niet dat de bijbel fout is, maar dat de leugenaars het verdraaid hebben tot een leugen door hun verkeerde uitleggingen en uitbreidingen.
zoals uit de hele context blijkt wordt er tegen anderen gesproken die blijkbaar een hoop dingen verkeerd doen, waaronder het schrijven door secretarissen. nergens wordt beweerd dat hiermee de bijbelschrijvers zelf bedoeld worden.
het zou ook uitermate vreemd zijn als god in zijn eigen woord zou laten optekenen dat het vals zou zijn. bovendien is het dan in strijd met het volgende:
2 tim 3
16 de gehele schrift is door god geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid, 17 opdat de mens gods volkomen bekwaam zij, volledig toegerust voor ieder goed werk.
quote:op woensdag 15 juni 2005 00:32 schreef salvad0r het volgende:
religie
ik ga niet in discussie met dat christentuig .
of moslimtuig.
of welk religieus tuig dan ook .
ja en er waren ook heel veel dingen die wel gelinkt waren met religie, wat is je punt?quote:op woensdag 15 juni 2005 00:27 schreef triggershot het volgende:
[..]
een totaal niet onderbouwen foute punt. in de middeleeuwen werden wel meerdere dingen in europa gedacht. dat niet direct te linken was met religie.
quote:op woensdag 15 juni 2005 00:38 schreef blackmage het volgende:
[..]
ja en er waren ook heel veel dingen die wel gelinkt waren met religie, wat is je punt?
en het is wel onderbouwd ik heb het niet voor niets in mijn geschiedenis lessen gehad, een geschiedenis lessen op mijn school dan tenminste stonden los van religie dus een goed punt van mensen die niet beinvloed zijn.
ik heb toch een goede bron?quote:op woensdag 15 juni 2005 00:39 schreef triggershot het volgende:
[..]
wat is er onderbouwd aan? ( ik ben in counter attack)
quote:op woensdag 15 juni 2005 00:41 schreef blackmage het volgende:
[..]
ik heb toch een goede bron?
een geschiedenis boek wat over zo heel europa word gebruikt.
(ik vind dit wel lache zon discussie)
ja ik neem toch aan dat mijn bron mijn geschiedenis boeken van school druk 2005 geen onzin verkondigenquote:op woensdag 15 juni 2005 00:42 schreef triggershot het volgende:
[..]
bron van geschiedenis boek?
(haha, is voor mij wel leerzaam, andere meningen horen/begrijpen)
quote:op woensdag 15 juni 2005 00:48 schreef blackmage het volgende:
[..]
ja ik neem toch aan dat mijn bron mijn geschiedenis boeken van school druk 2005 geen onzin verkondigen![]()
ja tturlijk er zijn veel feiten die tegenwoordig nog omver worden gegooid daarom blijven ze die boeken ook opnieuwe drukken enzo.quote:
quote:op woensdag 15 juni 2005 00:55 schreef blackmage het volgende:
[..]
ja tturlijk er zijn veel feiten die tegenwoordig nog omver worden gegooid daarom blijven ze die boeken ook opnieuwe drukken enzo.
maar het is toch een ardig stevig feit dat de hogere klassen in de samenleving van de middeleeuwen niet wilden dat het volk de regels tegensprak of te slim werden.
en zo ja kop er af!
he zo vallen we in herhaling, ik zeur nu wel ventjes over het gristendom en het westen maar er werd natuurlijk ook in het westen aan genoeg wetenschap gedaan, aleen op sommige vlakken de religie tegespreken was gewoon taboe.quote:op woensdag 15 juni 2005 00:57 schreef triggershot het volgende:
[..]
int westen wel ja, de islam droeg juist aan de wetenschap.. ( ook voor het westen)
quote:op woensdag 15 juni 2005 01:05 schreef blackmage het volgende:
[..]
dit was trouwens psies zo in de islamitische wereld.![]()
zeker geschiedenis, historiografie blijft een veranderend vak. historische theorien kunnen er over 10 jaar heel anders uitzien vanwege nieuw (of eigenlijk oud, maar nieuw gevonden) bewijsmateriaal.quote:op woensdag 15 juni 2005 00:55 schreef blackmage het volgende:
[..]
ja tturlijk er zijn veel feiten die tegenwoordig nog omver worden gegooid daarom blijven ze die boeken ook opnieuwe drukken enzo.
maar het is toch een ardig stevig feit dat de hogere klassen in de samenleving van de middeleeuwen niet wilden dat het volk de regels tegensprak of te slim werden.
en zo ja kop er af!
dit punt hou ik over op, we hebben alletwee een punt en daar staan we alletwee ten volste achter.quote:op woensdag 15 juni 2005 01:07 schreef triggershot het volgende:
[..]
![]()
![]()
de koran en islam werden juist als inspiratie voor de wetenschap gebruikt ipv een belemmering.
quote:op woensdag 15 juni 2005 01:12 schreef blackmage het volgende:
[..]
dit punt hou ik over op, we hebben alletwee een punt en daar staan we alletwee ten volste achter.
we hebben beide geen bewijs en dus word het niet meer als wellus nietus.
maarja ook als is het waar ik vind alsnog dat alle godsdiensten een sprookje zijn.![]()
meh dat denk ik dan weer niet, als er een god bestaat zal die niet zo'm lul zijn dat die zegt naar de hel ongelovige!!quote:op woensdag 15 juni 2005 01:18 schreef triggershot het volgende:
[..]
maar ja filosofisch gezien. mits het allemaal een sprookje is heb ik nix verloren. . en als ik ooit nog wordt opgewekt uit mijn dood heb ik weinig te vrezen. mocht jij ooit gewekt worden, zou ik vrezen voor wat je te wachten staat.
quote:op woensdag 15 juni 2005 01:24 schreef blackmage het volgende:
[..]
meh dat denk ik dan weer niet, als er een god bestaat zal die niet zo'm lul zijn dat die zegt naar de hel ongelovige!!
en trouwens hij heeft het toch zo gewild?
tja als god bestaat dan heeft hij er toch voor gezorgd dat er bepaalde invloeden waren en nogsteeds zijn, zoals het merendeel van de wetenschap die er voor zorgen dat ik niet geloof in god.quote:op woensdag 15 juni 2005 01:28 schreef triggershot het volgende:
[..]
god heeft je een vrije wil gegeven. en de mogelijkheid om alles over religie te komen, toch?
merkwaardige denkwijze, misschien staat satan je wel op te wachten met een shotgun. omdat hij tegen de verwachtingen gewonnen heeft van allah.quote:op woensdag 15 juni 2005 01:18 schreef triggershot het volgende:
maar ja filosofisch gezien. mits het allemaal een sprookje is heb ik nix verloren. . en als ik ooit nog wordt opgewekt uit mijn dood heb ik weinig te vrezen. mocht jij ooit gewekt worden, zou ik vrezen voor wat je te wachten staat.
ik lees jouw posts altijd maak je maar geen zorgen.quote:op woensdag 15 juni 2005 01:32 schreef godslasteraar het volgende:
hey trig, ik hoop dat je buiten de koran ook wel eens een ander boek leest. ik dacht altijd dat ik geobsedeerd was door mijn hobbies maar jij vertoont ook de nodige symptonen![]()
haha, wat zijn symptonen?quote:op woensdag 15 juni 2005 01:32 schreef godslasteraar het volgende:
hey trig, ik hoop dat je buiten de koran ook wel eens een ander boek leest. ik dacht altijd dat ik geobsedeerd was door mijn hobbies maar jij vertoont ook de nodige symptonen![]()
quote:op woensdag 15 juni 2005 01:34 schreef kogando het volgende:
triggershot, ik heb je topic voor het grootste deel doorgelezen en ben tot de conclusie gekomen dat je duidelijk niet veel kaas hebt gegeten van het ontstaan van de bijbel. je praat erover alsof het 1 boek is dat louter de denkbeelden van jezus weergeeft.
de bijbel is niet één boek maar een verzameling van 66 boeken waar ruim 40 verschillende schrijvers over een periode van 1500 aan gewerkt hebben. daarbij wordt onderscheid gemaakt door de 39 boeken in het oude testament en 27 boeken in het nieuwe testament.
het oude testament geeft voornamelijk de loop van het 'volk van god', de joden, aan. ook staan er veel voorspellingen in waarvan de uitkomst te lezen valt in het nieuwe testament. het nieuwe testament geeft ondere andere weer wat jezus op aarde gedaan heeft en wat zijn boodschap is.
uiteraard valt er over de echtheid van de teksten te redetwisten. alleen al in de king james en de staten vertaling staan behoorlijk verschillen. de strekking is echter wel hetzelfde. opmerkelijk blijft echter de tweedeling in apocriefe en canonnieke boeken.
er zijn namelijk ooit een aantal 'wijze' personen geweest die hebben bepaald welke boeken tot de bijbel moesten behoren en welke niet. in dat licht is het ook van belang de bijbel als bundel te zien en niet als één boek. jezelf afvragen of de bijbel fake is, is net zoiets als jezelf afvragen of de telegraaf fake is. bepaalde dingen zullen onomstotelijk waar zijn en bewezen kunnen worden, andere dingen niet.
wat echter wel pleit voor de bijbel is het feit dat het, ondanks de gigantische tijdsspanne van 1500 jaar, wel één boek lijkt te vormen. er zit een logische lijn in die heel diep gaat.
wat ook voor de bijbel pleit is de relatief recentelijke vondst van de dode zeerollen. deze stammen uit de tijd waarin jezus leefde en bevatten nagenoeg dezelfde teksten als die we nu in de bijbel lezen. een sterk punt wanneer je je afvraagt of bepaalde bijbelboeken in de loop der tijd aangepast zijn.
quote:op woensdag 15 juni 2005 01:35 schreef kogando het volgende:
[..]
merkwaardige denkwijze, misschien staat satan je wel op te wachten met een shotgun. omdat hij tegen de verwachtingen gewonnen heeft van allah.
quote:op woensdag 15 juni 2005 01:43 schreef blackmage het volgende:
ja daar kunnen we ook lekker over twisten mischien is de koran wel vande bijbel afegeleid?
behoorlijk gekleurd, subjectief en dus onbetrouwbare informatie. maar je zoekt nu op internet en bent derhalve op de goede weg.quote:op woensdag 15 juni 2005 01:42 schreef triggershot het volgende:
vanuit islamitische overtuiging, weet ik hoe de bijbel inelkaar zit.. corrupt etc..
research, klinkt goed.. maar noem eens wat van die punten dan?quote:door research in de bijbel kwam ik erachter dat sommige punten elkaar tegen spreken. mijn vraag is dan, hoe kijken andere christenen, joden . moslims. atheiste.. boedhisten etc. tegenover de bijbel.
ja, ik ken het concept.quote:de koran probeert niet de bijbel te bashen, integendeel de koran leert dat allah de bijbel heeft gestuurd, maar na eeuwen heen corrupt is geraakt door mensen die er geld aan wouden verdienen en essentie van haar boodschap heeft verloren.
misschien denk ik te eenvoudig maar ik vind het best duidelijk eigenlijk. de meeste (of alle?) bijbelboeken waren er eerder dan de koran. in de koran zijn dus ook soortgelijke verhalen te lezen als in de bijbel. mijns inziens hebben de schrijvers van de koran dus plagiaat gepleegd door hun wijsheden en verhalen uit de bijbel te kopiëren en deze aan te passen.quote:daarom moeten moslims ook voorzichtig zijn, met wat overeen komst tussen de bijbel en koran. mogelijkheid bestaat dat je in ongeloof zou kunnen treden als je te hoogmoedig en oneerbiedig tegen de koran doet.
'goed karakter' is natuurlijk ontzettend subjectief. je kunt niet weten of het in je voordeel werkt. wat je verliest? je realiteitszin ben je kwijt zullen velen zeggen.quote:op woensdag 15 juni 2005 01:44 schreef triggershot het volgende:
ik verlies er niets mee, en zal alleen maar in me voordeel werken in het ontwikkelen van een goed karakter. en als ik ooit nog gewekt word.
satan zou dan toch eigelijk ook vrije wil moeten hebben wat hij is een engel een gevallen engel dat toch.quote:op woensdag 15 juni 2005 01:44 schreef triggershot het volgende:
[..]
ik vrees satan niet, satan is niets meer dan een pion in de hele schepping. als ik niet in allah zou geloven, zou ik al helemaal niet in satan geloven. uiteindelijk wat ik bedoel is. ik bid, getuig van god in me hart en probeer iedereen zo goed mogelijk te behandelen. ik verlies er niets mee, en zal alleen maar in me voordeel werken in het ontwikkelen van een goed karakter. en als ik ooit nog gewekt word.
je 'gelooft' dus maar voor de zekerheid.quote:op woensdag 15 juni 2005 01:44 schreef triggershot het volgende:
ik vrees satan niet, satan is niets meer dan een pion in de hele schepping. als ik niet in allah zou geloven, zou ik al helemaal niet in satan geloven. uiteindelijk wat ik bedoel is. ik bid, getuig van god in me hart en probeer iedereen zo goed mogelijk te behandelen. ik verlies er niets mee, en zal alleen maar in me voordeel werken in het ontwikkelen van een goed karakter. en als ik ooit nog gewekt word.
dit dacht ik dus ook maar ik ben er niet genoeg in verdiept om zo'n uitspraak te maken.quote:op woensdag 15 juni 2005 01:48 schreef kogando het volgende:
misschien denk ik te eenvoudig maar ik vind het best duidelijk eigenlijk. de meeste (of alle?) bijbelboeken waren er eerder dan de koran. in de koran zijn dus ook soortgelijke verhalen te lezen als in de bijbel. mijns inziens hebben de schrijvers van de koran dus plagiaat gepleegd door hun wijsheden en verhalen uit de bijbel te kopiëren en deze aan te passen.
quote:op woensdag 15 juni 2005 01:48 schreef kogando het volgende:
[..]
behoorlijk gekleurd, subjectief en dus onbetrouwbare informatie. maar je zoekt nu op internet en bent derhalve op de goede weg.
[..]
research, klinkt goed.. maar noem eens wat van die punten dan?
[..]
ja, ik ken het concept.
[..]
misschien denk ik te eenvoudig maar ik vind het best duidelijk eigenlijk. de meeste (of alle?) bijbelboeken waren er eerder dan de koran. in de koran zijn dus ook soortgelijke verhalen te lezen als in de bijbel. mijns inziens hebben de schrijvers van de koran dus plagiaat gepleegd door hun wijsheden en verhalen uit de bijbel te kopiëren en deze aan te passen.
quote:op woensdag 15 juni 2005 01:52 schreef blackmage het volgende:
[..]
satan zou dan toch eigelijk ook vrije wil moeten hebben wat hij is een engel een gevallen engel dat toch.
quote:op woensdag 15 juni 2005 01:53 schreef kogando het volgende:
[..]
je 'gelooft' dus maar voor de zekerheid.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |