klopt, maar dat is dus, wat mij betreft, totaal onbijbels en iets waar je je als Christen niet mee moet bezigen. tenzij je bewust wilt kiezen om hypocriet te zijn...quote:Op zaterdag 9 juli 2005 18:01 schreef Doffy het volgende:
Dan nog: 'het ervan nemen' kan heel goed (en heeft ook heel vaak) te maken met seks. Ik zie het dus zeker niet als een gesloten onderwerp.
Zoals ik van gelovigen gewend ben, reageer je erg rechtlijnig. Ik heb nergens gezegd dat er geen sociale regels zijn die je gedrag beinvloeden, maar de neiging tot promiscuiteit zit bij mensen ingebakken; al is het bij de een wat meer dan bij de ander; dat soort variatie hoort er ook bij.quote:Op zondag 10 juli 2005 14:07 schreef pmb_rug het volgende:
doffy, jouw instelling brengt nogal wat consequencies mee:zou jij je vriendin/vrouw sex met iedereen, overal laten hebben? het is toch je instinct niewaar?
Ik zou je willen aanraden om eens de studies van Kinsey te lezen. Je zal versteld staan.quote:Daarnaast is dit weer een post met hoog speculatief gehalte. Je kunt niet hard maken dat het 'overal' gebeurt. het is meer een dooddoener eigenlijk.
Ja ja, je hebt goed geluisterd naar de pastoor/dominee/whatever. Maar jou bijbelse statements gelden niet voor mij. Het is jouw geloof, hou die bij jezelf.quote:God verkettert niemand, maar vergeeft ze. Daarnaast heeft God sex gemaakt, incl onze instincten. Het is aan ons om ze in de juiste context aan te wenden (huwelijk) en ze niet een regerende hand in ons leven te geven (jij) en het zo totaal uit zijn verband te rukken (letterlijk). :p
wat doe je in een discussie als je niet wilt discussieren?quote:Op zondag 10 juli 2005 21:41 schreef Doffy het volgende:
Ja ja, je hebt goed geluisterd naar de pastoor/dominee/whatever. Maar jou bijbelse statements gelden niet voor mij. Het is jouw geloof, hou die bij jezelf.
Wellicht moet ik je even helpen herinneren: het declameren van wat prekerige teksten staat niet gelijk aan een discussie.quote:Op zondag 10 juli 2005 22:14 schreef pmb_rug het volgende:
wat doe je in een discussie als je niet wilt discussieren?
oh..flashback...
Theo van Gogh!?quote:tja, ik luister naar een dominee, jij naar intellectuelen als Theo van Gogh... ik zie het verschil niet, maar dat heb ik aleens aangegeven
quote:ik denk zelf na
Wel opvallend dat je het zuipen en feesten eventjes vergeet, en het neuken gelijk omdraaid naar neuken met iedereen. Mischien laten de mensen hier zich niet meer zo leiden door een boek maar meer naar goed en kwaad en respect voor andere mensen. Het lijkt mij ook sterk dat als god bestaat, dat jij weet wat hij wil.quote:Op maandag 11 juli 2005 23:27 schreef pmb_rug het volgende:
alsof je moet blowen, snuiven en neuken om een chill leven te hebben.... beetje oppervlakkig als je het mij vraagt. Simpel gezegd: God wil niet dat je je gek neukt met iedereen, waarom zou je dan als je van Hem houdt dat dan toch doen?
vergelijk het met een relatie....
Het verschil is dat Doffy zijn standpunt kan omkleden met redenen die niet gebaseerd zijn op een boek of een mening van iemand anders.quote:Op zondag 10 juli 2005 22:14 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
wat doe je in een discussie als je niet wilt discussieren?
oh..flashback...
tja, ik luister naar een dominee, jij naar intellectuelen als Theo van Gogh... ik zie het verschil niet, maar dat heb ik aleens aangegeven
Wat zondig is, is echter weer multi-interpretabel. Van sommige dingen is het heel duidelijk dat het als zondig gezien (dient te) word(t)(en), van andere zaken is dat echter niet het geval, en hangt het maar net af van de interpretatie en de stroming.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 09:06 schreef lotje11 het volgende:
Maar als je christelijk bent dan geloof je dat christus gestorven is voor jouw zonden, en zou je dus zou min mogelijk 'zonden' moeten willen begaan. (Volgens het boek dan).
Opnieuw het interpretatie-punt. Wie zou moeten bepalen wat wel en niet christelijk is?quote:Als je dat niet wilt/kunt, vind ik niet dat je jezelf christelijk moet noemen. Noem je dan een ietser, iemand die in iets gelooft, maar niet direct een boek met de overgeleverde verhalen van iemand anders die door de 'christelijke' god zijn ingegeven.
Dat is dan ook een van de dingen die voor mij aanleiding heeft gegeven tot het stoppen met christen zijn.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 09:16 schreef lotje11 het volgende:
Nou er zijn zoveel christelijke stromingen en afsplitsingen, dat er altijd wel eentje is die in jouw straatje past!
Maar daarom had ik dat 'zondig'ook tussen aanhalingstekens gezet.....
Dat laatste heb je gelijk in, maar dan vind ik dat je het christelijke geloof wel helemaal af kunt schaffen (DAt vind ik trouwens van alle geloven op het moment....)
Inderdaad, je kunt het van ieder willekeurig boek kun je het zeggen. Uiteindelijk denk ik ook dat echt geloof vooral in jezelf zit. Het is een beetje paradoxaal misschien. Je gelooft in jezelf, maar omdat je onvoldoende in jezelf gelooft noem je dat God.quote:Als het toch helemaal jouw eigen interpretatie van een boek is.....Dan kun je ieder willekeurig boek uit de kast trekken en het interpreteren zoals jij wilt en zeggen dat dat jouw geloof is. Nou ik geloof in mezelf.....
Het samen één worden is zondig als het niet gebeurt na een door God gezegend huwelijk. Heel simpel.quote:Op woensdag 6 juli 2005 13:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar zoiets als het Christelijke geloof kent alleen al zo'n 400 denominaties. De interpretatie van het schrift is soms zo varierend, dan zie ik niet in waarom iemand absoluut moet wachten voor het huwelijk. Waar staat zoiets bijvoorbeeld heel duidelijk in de Bijbel? En is dit nog geldig?
omdat het drinken van alcohol en het geven van feesten bijbels is... dat had ik misschien erbij moeten vermelden. En dat neuken, dat geldt gewoon voor alles en iedereen buiten het huwelijk (zie bovenstaande post: heel simpel).quote:Op dinsdag 12 juli 2005 01:56 schreef Monus het volgende:
Wel opvallend dat je het zuipen en feesten eventjes vergeet, en het neuken gelijk omdraaid naar neuken met iedereen. Mischien laten de mensen hier zich niet meer zo leiden door een boek maar meer naar goed en kwaad en respect voor andere mensen. Het lijkt mij ook sterk dat als god bestaat, dat jij weet wat hij wil.
En de meeste mensen hier hebben geen drugs nodig, men heeft hier van nature al genoeg chill in hun leven.
Incest ook. Moord en doodslag ook. Misschien had je dat ook even moeten melden.quote:Op woensdag 13 juli 2005 08:26 schreef pmb_rug het volgende:
omdat het drinken van alcohol en het geven van feesten bijbels is... dat had ik misschien erbij moeten vermelden.
Fraai staaltje geschiedvervalsing probeer je hier. Maar misschien moet je je toch iets beter in de materie verdiepen.quote:Mensen die zich laten leiden door 'goed' en 'kwaad' zijn humanisten. In de geschiedenis heeft het Christendom ook altijd heel dicht tegen het humanisme, als filosofie, aan gestaan (of andersom :p).
Waarom niet de Koran? Waarom heeft de Heilige Geest niets meer geschreven, de laatste 2000 (of 1500 zo je wilt) jaar?quote:Weten wat God wil? Hij heeft zich geopenbaard op aarde in diverse zaken, daarvan zijn Jezus, de Bijbel en de schepping de bekendste. Als je dus wilt weten wat God vind van zaken, dan lees je in de bijbel.
Als je gelooft dat de wolf het verhaaltje kan uitblazen, vind je in Hans Christiaan Andersen's werk ook veel moois!quote:Je moet dan natuurlijk wel geloven dat a) GOd bestaat en b) dat Hij de bijbel heeft 'ingeblazen' Maar dan ontdek je veel moois![]()
Maar ik heb nog geen enkele nuttige reden gezien om juist de bijbel te pakken. Tuurlijk, je moet het geloven, maar dat is een cirkelredenatie: eerst geloven, dán is de bijbel nuttig. Maar zonder geloof is de bijbel onzinnig, en kom je niet tot geloof. Dus: geloof is een culturele opvoedingskwestie. Of vergiftiging; hangt ervan af hoe je er tegenaan kijkt.quote:maar ook dingen die helemaal niet in je straatje passen. Tja, ik vind dus dat je je leven aan de bijbel moet aanpassen en niet andersom (zoals hier door wat mensen wordt gesuggereerd). Ik vind die opmerking dat je dan elk willekeurig boek kan pakken en beetje... nutteloos en weinig constructief, maar goed, dat weten jullie zelf ook wel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |