En hoeveel jongeren die (zelf!) geloven leven er nou helemaal 'op los'? Ik ken geen enkele jongere die zelf gelooft, maar aan de andere kant zich te buiten gaat aan dingen die niet zouden mogen.quote:Op maandag 13 juni 2005 14:16 schreef FuifDuif het volgende:
Ja, maar die hebben geen 'illusies'. Die geloven nergens in en leven er op los. Dat is wat anders dan enerzijds geloven en een goede volgeling van Christus proberen te zijn en anderzijds ook erop los leven omdat je het allemaal zo moeilijk vindt.
je hebt katholiek en je hebt katholiek. Ik ben ook wel katholiek, maar ik merk dr zelf weinig van; ga 1 á 2 keer per jaar naar de kerk en we bidden voor het eten. Verder merk ik er (gelukkig) weinig van.quote:Op maandag 13 juni 2005 14:19 schreef Sjakie01 het volgende:
Ik ben ook Katholiek, was op men 14e ontmaagd, in de brugklas was ik voor het eerst dronken, en op men 15e stond ik voor het eerst strak![]()
who gives a fuck![]()
De normen en waarden voor een Katholiek persoon in Nijverdal zullen inderdaad anders zijn dan de normen en waarden van een katholiek persoon uit Utrecht.quote:Op maandag 13 juni 2005 14:40 schreef mrkanarie het volgende:
[..]
je hebt katholiek en je hebt katholiek. Ik ben ook wel katholiek, maar ik merk dr zelf weinig van; ga 1 á 2 keer per jaar naar de kerk en we bidden voor het eten. Verder merk ik er (gelukkig) weinig van.
Grappig dat dat ook al lang beschreven is:quote:Op maandag 13 juni 2005 14:11 schreef FuifDuif het volgende:
Wat jij wilt jongen. Ik vind het hypocriet. Dan heb je van die jongeren die zelf 100% achter Jezus staan en het geloof in het algemeen, maar zich dan niet voor kunnen stellen om er ook naar te leven want dat zou hun ontwikkeling in de weg staan (lees: ze willen niets missen). Er zijn maar heel weinig respectabele gelovige jongeren.
ik, maar dan ook alleen omdat het moet.quote:Op maandag 13 juni 2005 15:52 schreef nappel het volgende:
Grappig, bidden voor het eten..
..wie bidt er nog meer voor het eten?
Dan heeft het dus geen zin.quote:Op maandag 13 juni 2005 15:56 schreef mrkanarie het volgende:
ik, maar dan ook alleen omdat het moet.
Ik gedraag me niet laf of zwak, maar ik gedraag me naar mijn eigen morele grenzen, en daarbij wil ik me zo min mogelijk laten beïnvloeden door kerk, staat of maatschappij. Dat is simpelweg een keuze die je maakt en waarin ik alle vrijheid neem; en daar valt dan ook geen universeel oordeel over te vellen, hooguit een perspoonsgebonden oordeelquote:Op maandag 13 juni 2005 15:45 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Grappig dat dat ook al lang beschreven is:
2 TIm 3
5 die een vorm van godvruchtige toewijding hebben, maar de kracht ervan niet blijken te bezitten; en keer u af van dezen
Tuurlijk is het niet makkelijk en elke gelovige moet daar aan werken. Maar als je opvatting echt is dat je per se niets van de wereld kan missen, dan kun je net zo goed stoppen met geloof.
Je moet bereid zijn om sommige dingen te laten, maar die dingen zullen je eerder schaden dan goeddoen, dat is ook uberhaupt de reden dat je het niet moet doen.
Overigens komt zwak/laf gedrag niet alleen voor bij christenen. Ook veel moslims zijn erg fanatiek, maar kunnen bijv. niet van de vrouwen of drank afblijven (om maar wat te noemen, een keer op vakantie hadden we een grappig gesprek met zo iemand)
En ook niet-gelovigen hebben hier mee te maken. Denk maar eens aan alle goede voornemens met Oud en Nieuw en wat daarvan terecht komt.
Iedereen moet knokken in deze moeilijke wereld, het is een triest feit.
Maar er is hoop.
En hoe kom je aan die morele grenzen? Juist, door kerk, staat of maatschappij. Daar kom je echt niet los van hoorquote:Op maandag 13 juni 2005 19:28 schreef Reya het volgende:
Ik gedraag me niet laf of zwak, maar ik gedraag me naar mijn eigen morele grenzen, en daarbij wil ik me zo min mogelijk laten beïnvloeden door kerk, staat of maatschappij.
Ik bedoelde dat niet. Ik bedoelde dat mensen zich zelfs niet aan de aan henzelf opgelegde regels houden, of ze nou moreel verantwoord zijn of niet.quote:Op maandag 13 juni 2005 19:28 schreef Reya het volgende:
Ik gedraag me niet laf of zwak, maar ik gedraag me naar mijn eigen morele grenzen, en daarbij wil ik me zo min mogelijk laten beïnvloeden door kerk, staat of maatschappij. Dat is simpelweg een keuze die je maakt en waarin ik alle vrijheid neem; en daar valt dan ook geen universeel oordeel over te vellen, hooguit een perspoonsgebonden oordeel
Ik. Niet alleen omdat mn ouders het doen, maar ook omdat ik dat wil.quote:Op maandag 13 juni 2005 15:52 schreef nappel het volgende:
Grappig, bidden voor het eten..
..wie bidt er nog meer voor het eten?
quote:Op dinsdag 14 juni 2005 11:57 schreef Alicey het volgende:
Waarom niet op zondagavond trouwens Hiflyer? De zondag is toch immers een rustdag?
Houdt niet kopen vooral niet verband met zakelijke activiteiten/werk?quote:Op dinsdag 14 juni 2005 12:04 schreef Hiflyer het volgende:
[..]
![]()
Mja, maar dr is ook nog zoiets als niet kopen op zondag he. Vandaar ook tegen de koopzondag en zo. En als ik op zondag trek heb in een pilsje, pak ik die wel uit de koelkast.![]()
Ik snap de vraag niet helemaal, maar zodra je op zondag iets koopt, moeten andere momenten voor jou werken. Indirect zou je het zondagsgebod dus overtredenquote:Op dinsdag 14 juni 2005 13:52 schreef Alicey het volgende:
Houdt niet kopen vooral niet verband met zakelijke activiteiten/werk?
Nou, zeg het me eens.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 17:39 schreef Dromenvanger het volgende:
Je moest eens weten hoeveel Jehova's het achter de ellebogen hebben
Afgezien daarvan is het vreemd om de zondag te nemen als officiele rustdag, aagezien het de zaterdag was en zondag was juist het begin van de nieuwe week.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 13:58 schreef ChrisJX het volgende:
Maar tegenwoordig is dit gebod maar moeilijk na te leven. Wil je heel strikt bezig zijn dan moet je op zondag niets kopen, geen tv kijken, niet computeren, geen stroom gebruiken, het licht niet aandoen, niet met de trein reizen, enz, enz. Immers, als je op zondag de lamp aandoet, moet er iemand zijn bij het elektriciteitsbedrijf om de boel in de gaten te houden.
Niet zo heel vreemd. Zaterdag is de joodse dag. Dan is het logisch dat de vroege Christenen daar een andere dag voor namenquote:Op dinsdag 14 juni 2005 19:19 schreef STORMSEEKER het volgende:
Afgezien daarvan is het vreemd om de zondag te nemen als officiele rustdag, aagezien het de zaterdag was en zondag was juist het begin van de nieuwe week.
Er zitten twee kanten aan. Aan de ene kant kun je zelf door niets te doen natuurlijk tot rust komen. Maar tot rust komen kan je ook door bijv. de tuin te schoffelen, iets wat volgens de streng-gereformeerde regels onder werken zou vallen. Aan de andere kant ben je wel genoodzaakt weinig andere dingen te doen dan in en om het huis omdat zodra je iets gaat kopen bijv. je anderen van hun zondagsrust berooft, om het zo te stellen. Maar zoals gezegd: dat is praktisch niet meer mogelijk.quote:De rustdag was ingesteld om eens rustig over stoffelijke en geestelijke zaken na te denken.
Het ging niet zozeer om het niet doen van dingen, immers zeer goede dingen mochten zeker gedaan worden, maar om het tijd uitkopen voor nuttige zaken en meditatie (niet de zweverige soort). Dus eigenlijk begrijp ik niet dat zovelen er nog zo enorm prat op gaan op zondag zichzelf en anderen verbieden enige activiteiten te beoefenen, hoewel ik het natuurlijk respecteer.
@alicey: Je vraag is hierboven eigenlijk al beantwoord. Als ik koop, moet er iemand voor me werken. Van mij mag die persoon gewoon thuis zitten hoor. Tenslotte IS het niet noodzakelijk dat je wat koopt op zondag.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 13:58 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ik snap de vraag niet helemaal, maar zodra je op zondag iets koopt, moeten andere momenten voor jou werken. Indirect zou je het zondagsgebod dus overtreden
Maar tegenwoordig is dit gebod maar moeilijk na te leven. Wil je heel strikt bezig zijn dan moet je op zondag niets kopen, geen tv kijken, niet computeren, geen stroom gebruiken, het licht niet aandoen, niet met de trein reizen, enz, enz. Immers, als je op zondag de lamp aandoet, moet er iemand zijn bij het elektriciteitsbedrijf om de boel in de gaten te houden.
Ik vraag me alleen het waarom af. De zondag (eigenlijk zaterdag) is tenslotte een rustdag. Is een kenmerk van een rustdag niet dat je toekomt aan leuke dingen waar je anders niet aan toekomt? Zou dat ook niet meer het idee er achter kunnen zijn?quote:Op dinsdag 14 juni 2005 23:45 schreef Hiflyer het volgende:
[..]
@alicey: Je vraag is hierboven eigenlijk al beantwoord. Als ik koop, moet er iemand voor me werken. Van mij mag die persoon gewoon thuis zitten hoor. Tenslotte IS het niet noodzakelijk dat je wat koopt op zondag.
En wat dat strikt bezig zijn betreft: Er zijn dingen die noodzakelijk zijn. Elektriciteit valt daar ook onder. De centrales hoeven natuurlijk niet stil gelegd te worden. Hetzelfde geldt voor werken in een ziekenhuis, brandweer/politie enzo.
T ideaalbeeld zou zijn dat dr geen politie nodig is hè, maar dat zit er even niet in![]()
Daarnaast is zondag imho Gods dag, dus hou ik me graag met andere dingen bezig. TV-kijken valt daar niet onder, net zo min als mn pc of reizen met het openbaar vervoer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |