Ik ben niet christelijkquote:Op maandag 13 juni 2005 12:28 schreef Haushofer het volgende:
Hoe doe jij zelf dat dan? Geen sex, drank en drugs? Ook niet eens een klein jointje?
En we trappen af met het sleutelwoord: hypocrisie. Maar dat is inherent aan alle vormen van religie.quote:Op maandag 13 juni 2005 12:21 schreef FuifDuif het volgende:
Laten we hier de psychologie van de christelijke jongere gaan bestuderen.
Ah , ok. Iets te snel conclusies getrokken.quote:
1: Feest en drank zijn niet verboden (tenzij je ouders van de blauwe knoop zijn)quote:Op maandag 13 juni 2005 12:21 schreef FuifDuif het volgende:
Wat ik nooit begrijp is het volgende. Je ziet regelmatig christelijke jongeren (op televisie, EO bijvoorbeeld) die ook helemaal overtuigd zijn, maar ze geven zich toch altijd over aan feest, drank en vaak ook seks. Ze zeggen dan dat het zo moeilijk is allemaal om er tegenin te gaan. Ik zelf vind dat bijzonder zwak. Het is net alsof ze van twee walletjes willen eten.
Laten we hier de psychologie van de christelijke jongere gaan bestuderen.
Maar nu de vraag: zijn die gebruikers net zulke die-hard gelovigen als de gemiddelde Urker?quote:Op maandag 13 juni 2005 13:18 schreef Reya het volgende:
Het is inderdaad algemeen bekend dat op Urk enorm veel harddrugs wordt gebruikt
Dat zou best kunnen, zolang het geloof het niet verbiedt.quote:Op maandag 13 juni 2005 13:23 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Maar nu de vraag: zijn die gebruikers net zulke die-hard gelovigen als de gemiddelde Urker?
Diefstal, mishandeling en drugshandel worden best wel door de bijbel verboden hoor.quote:Op maandag 13 juni 2005 13:25 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat zou best kunnen, zolang het geloof het niet verbiedt.
Maar ook specifiek het gebruik van (hard)drugs?quote:Op maandag 13 juni 2005 13:26 schreef Alicey het volgende:
[..]
Diefstal, mishandeling en drugshandel worden best wel door de bijbel verboden hoor.
Het is een Paap.quote:Op maandag 13 juni 2005 13:07 schreef Haushofer het volgende:
Ah , ok. Iets te snel conclusies getrokken.
Ja en nee, zoiets bestond toen niet echt. Er staat wel dat je lichaam een tempel is, en dat je je geest helder moet houden.quote:Op maandag 13 juni 2005 13:27 schreef Reya het volgende:
[..]
Maar ook specifiek het gebruik van (hard)drugs?
echt wel! Ik zit namelijk bij een jongen in de klas, die een vader heeft die alles in de bijbel letterlijk neemt. Ze gaan dan ook op zaterdagavond en zondags 2 keer naar de kerk.quote:Op maandag 13 juni 2005 13:13 schreef Alicey het volgende:
Zo moeilijk is het niet. Vaak worden ze erg streng opgevoed, en hoe strenger en "correcter" de opvoeding, hoe meer ze zich buitenshuis verzetten als het ware. De kerkgemeente waar ik vandaan kom was ongeveer de helft van de jongeren zo braaf dat ze de politie nodig gehad hebben om weer op het rechte pad te komen.
Dat kattekwaad gaat ook vaak veel verder dan kattekwaad...quote:Op maandag 13 juni 2005 13:58 schreef mrkanarie het volgende:
[..]
echt wel! Ik zit namelijk bij een jongen in de klas, die een vader heeft die alles in de bijbel letterlijk neemt. Ze gaan dan ook op zaterdagavond en zondags 2 keer naar de kerk.
De goede vader predikt altijd in het centrum en spreekt jongeren aan over het geloof, als je daar in huis komt hoor je lofzangeren en zie je overal kruisjes e.d. hangen. De kinders mogen niets, maar raken wel steeds in aanraking met politie e.d. omdat ze "kattekwaad" uit halen.
Heel vaak wel ja. Er was laatst nog een man uit Staphorst verhuist naar een andere plaats omdat de strengchristelijke jongeren hem niet zo mochten...quote:Op maandag 13 juni 2005 14:00 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat kattekwaad gaat ook vaak veel verder dan kattekwaad...
Wat jij wilt jongen. Ik vind het hypocriet. Dan heb je van die jongeren die zelf 100% achter Jezus staan en het geloof in het algemeen, maar zich dan niet voor kunnen stellen om er ook naar te leven want dat zou hun ontwikkeling in de weg staan (lees: ze willen niets missen). Er zijn maar heel weinig respectabele gelovige jongeren.quote:Op maandag 13 juni 2005 13:03 schreef DiningPlayt het volgende:
Bovendien, je bent zelf ook zwak, imXho. Aan de ene kant wetenschapbasher zijn, zodra het in conflict is met het boek dat sowieso niet letterlijk genomen wil worden. Aan de andere kant doodleuk wetenschappelijke resultaten gebruiken, en ja, de wetenschap zelf gebruiken wanneer het je uitkomt om je puntjes door te drukken.
edit: typo (moet ECHT beter gaan opletten....)
Aan de andere kant zijn er als je zo gaat denken ook maar heel weinig respectable 'andere' jongeren.quote:Op maandag 13 juni 2005 14:11 schreef FuifDuif het volgende:
Er zijn maar heel weinig respectabele gelovige jongeren.
Ja, maar die hebben geen 'illusies'. Die geloven nergens in en leven er op los. Dat is wat anders dan enerzijds geloven en een goede volgeling van Christus proberen te zijn en anderzijds ook erop los leven omdat je het allemaal zo moeilijk vindt.quote:Op maandag 13 juni 2005 14:13 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Aan de andere kant zijn er als je zo gaat denken ook maar heel weinig respectable 'andere' jongeren.
Ach van mij mogen ze zich vol spuiten en met drugs. En zich met jan en alleman helemaal suf neuken. Zolang een ander er maar geen last van heeft. Daar ligt mijn grens.quote:Op maandag 13 juni 2005 14:11 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Wat jij wilt jongen. Ik vind het hypocriet. Dan heb je van die jongeren die zelf 100% achter Jezus staan en het geloof in het algemeen, maar zich dan niet voor kunnen stellen om er ook naar te leven want dat zou hun ontwikkeling in de weg staan (lees: ze willen niets missen). Er zijn maar heel weinig respectabele gelovige jongeren.
En hoeveel jongeren die (zelf!) geloven leven er nou helemaal 'op los'? Ik ken geen enkele jongere die zelf gelooft, maar aan de andere kant zich te buiten gaat aan dingen die niet zouden mogen.quote:Op maandag 13 juni 2005 14:16 schreef FuifDuif het volgende:
Ja, maar die hebben geen 'illusies'. Die geloven nergens in en leven er op los. Dat is wat anders dan enerzijds geloven en een goede volgeling van Christus proberen te zijn en anderzijds ook erop los leven omdat je het allemaal zo moeilijk vindt.
je hebt katholiek en je hebt katholiek. Ik ben ook wel katholiek, maar ik merk dr zelf weinig van; ga 1 á 2 keer per jaar naar de kerk en we bidden voor het eten. Verder merk ik er (gelukkig) weinig van.quote:Op maandag 13 juni 2005 14:19 schreef Sjakie01 het volgende:
Ik ben ook Katholiek, was op men 14e ontmaagd, in de brugklas was ik voor het eerst dronken, en op men 15e stond ik voor het eerst strak![]()
who gives a fuck![]()
De normen en waarden voor een Katholiek persoon in Nijverdal zullen inderdaad anders zijn dan de normen en waarden van een katholiek persoon uit Utrecht.quote:Op maandag 13 juni 2005 14:40 schreef mrkanarie het volgende:
[..]
je hebt katholiek en je hebt katholiek. Ik ben ook wel katholiek, maar ik merk dr zelf weinig van; ga 1 á 2 keer per jaar naar de kerk en we bidden voor het eten. Verder merk ik er (gelukkig) weinig van.
Grappig dat dat ook al lang beschreven is:quote:Op maandag 13 juni 2005 14:11 schreef FuifDuif het volgende:
Wat jij wilt jongen. Ik vind het hypocriet. Dan heb je van die jongeren die zelf 100% achter Jezus staan en het geloof in het algemeen, maar zich dan niet voor kunnen stellen om er ook naar te leven want dat zou hun ontwikkeling in de weg staan (lees: ze willen niets missen). Er zijn maar heel weinig respectabele gelovige jongeren.
ik, maar dan ook alleen omdat het moet.quote:Op maandag 13 juni 2005 15:52 schreef nappel het volgende:
Grappig, bidden voor het eten..
..wie bidt er nog meer voor het eten?
Dan heeft het dus geen zin.quote:Op maandag 13 juni 2005 15:56 schreef mrkanarie het volgende:
ik, maar dan ook alleen omdat het moet.
Ik gedraag me niet laf of zwak, maar ik gedraag me naar mijn eigen morele grenzen, en daarbij wil ik me zo min mogelijk laten beïnvloeden door kerk, staat of maatschappij. Dat is simpelweg een keuze die je maakt en waarin ik alle vrijheid neem; en daar valt dan ook geen universeel oordeel over te vellen, hooguit een perspoonsgebonden oordeelquote:Op maandag 13 juni 2005 15:45 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Grappig dat dat ook al lang beschreven is:
2 TIm 3
5 die een vorm van godvruchtige toewijding hebben, maar de kracht ervan niet blijken te bezitten; en keer u af van dezen
Tuurlijk is het niet makkelijk en elke gelovige moet daar aan werken. Maar als je opvatting echt is dat je per se niets van de wereld kan missen, dan kun je net zo goed stoppen met geloof.
Je moet bereid zijn om sommige dingen te laten, maar die dingen zullen je eerder schaden dan goeddoen, dat is ook uberhaupt de reden dat je het niet moet doen.
Overigens komt zwak/laf gedrag niet alleen voor bij christenen. Ook veel moslims zijn erg fanatiek, maar kunnen bijv. niet van de vrouwen of drank afblijven (om maar wat te noemen, een keer op vakantie hadden we een grappig gesprek met zo iemand)
En ook niet-gelovigen hebben hier mee te maken. Denk maar eens aan alle goede voornemens met Oud en Nieuw en wat daarvan terecht komt.
Iedereen moet knokken in deze moeilijke wereld, het is een triest feit.
Maar er is hoop.
En hoe kom je aan die morele grenzen? Juist, door kerk, staat of maatschappij. Daar kom je echt niet los van hoorquote:Op maandag 13 juni 2005 19:28 schreef Reya het volgende:
Ik gedraag me niet laf of zwak, maar ik gedraag me naar mijn eigen morele grenzen, en daarbij wil ik me zo min mogelijk laten beïnvloeden door kerk, staat of maatschappij.
Ik bedoelde dat niet. Ik bedoelde dat mensen zich zelfs niet aan de aan henzelf opgelegde regels houden, of ze nou moreel verantwoord zijn of niet.quote:Op maandag 13 juni 2005 19:28 schreef Reya het volgende:
Ik gedraag me niet laf of zwak, maar ik gedraag me naar mijn eigen morele grenzen, en daarbij wil ik me zo min mogelijk laten beïnvloeden door kerk, staat of maatschappij. Dat is simpelweg een keuze die je maakt en waarin ik alle vrijheid neem; en daar valt dan ook geen universeel oordeel over te vellen, hooguit een perspoonsgebonden oordeel
Ik. Niet alleen omdat mn ouders het doen, maar ook omdat ik dat wil.quote:Op maandag 13 juni 2005 15:52 schreef nappel het volgende:
Grappig, bidden voor het eten..
..wie bidt er nog meer voor het eten?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |