Er is hier al een soort van ander topic over:
Stoere MysteriesHet verhaal van de pyramide is zeker interessant. Maar ik voelde me ook klote na die uitzending...nog een deur WTF
Het zou mij ook niks verbazen dat je wellicht nooit meer wat terug gaat horen van het mysterie. Er zijn wel meerder zaken in Egypte waar geen schot in de zaak zit.
![]()
Het is inderdaad zo dat er nog een kamer onder de sphinx zit. Hier wil de overheid geen toegang tot verlenen. Dit vooral om economische redenen. 1 van de grootste inkomsten bron van Egypte is toerisme. Mochten ze weer wat nieuws ontdekken dan zorgt dit zeker voor een boost in het aantal toeristen. De Egyptische overheid heeft om (mede) om deze reden besloten dat het pas over jaren geopend mag worden.
Tevens zijn er sporen van Erosie op de Sphinx. Dergelijke sporen kunnen ook veroorzaakt worden door wind en zand (combinatie) maar dit kan niet het geval zijn geweest. De sphinx is honderden jaren lang verborgen en goed bewaard gebleven onder het zand.
Maar dat is nog lang niet alles! Een research-team heeft namelijk bewijzen gevonden dat de Sphinx van Giseh, die bij de pyramide van Chefren hoort, veel ouder is dan tot nu toe werd aangenomen. Volgens hen is de Sphinx nog ouder dan de eerste wereldbeschaving zoals we dat in onze geschiedenisboekjes hebben geleerd! Het verhaal begint 1952 als een Frans wetenschapper, R. A. Schwaller de Lubicz, een curieuze anomalie vindt in de erosie op de Sphinx. Hij bemerkte namelijk dat de erosie op de Sphinx heel anders was dan de erosie op andere bouwwerken. Schwaller suggereerde dat de oorzaak van de erosie op de Sphinx water was in plaats van de wind. Op dat moment begreep niemand de verstrekkende gevolgen hiervan, tot de zaak weer opgepakt werd door geoloog en onafhankelijk Egyptoloog John Anthony West. West vergeleek de erosie op de Sphinx met erosie op andere bouwwerken op het Giseh-plateau. Op de Sphinx en zijn naburige muren was het gesteente sterk verweerd, waardoor het een verzakte indruk gaf. De randen waren afgerond en er waren diepe kloven aanwezig. Op de andere bouwwerken van het plateau vertoonden de oppervlakken alleen de veel scherpere erosie door wind en zand. De erosie van de Sphinx moet dus van hevige regenval geweest zijn, maar de laatste keer dat Egypte zulke hevige regens heeft gehad is vlak na de laatste ijstijd, toen de Sahara van een groene savanne in een woestijn veranderde. En raad eens wanneer die laatste ijstijd ongeveer voorbij was? Juist, in het jaar 10.500 v.C.!
Maar er is meer! De Sphinx staat naast een lange weg die precies naar dat punt aan de horizon wijst waar de zon opkomt. Vlak voor de zon opkwam stond daar een sterrenbeeld dat natuurlijk langzaam verdween bij het opkomen van de zon. Door precessie staan daar telkens andere sterrenbeelden. Nu wisselt Vissen met Waterman, en daarvoor was het Ram. Toen de pyramides gebouwd werden, was het Stier. Maar wat voor nut heeft het om de Sphinx in de vorm van een Leeuw te bouwen, als hij kijkt naar een Stier? Robert Bauval heeft uitgerekend wanneer de Sphinx naar zijn eigen sterrenbeeld, de Leeuw, keek, en ik denk dat het overbodig is om te zeggen dat dat in het jaar 10.500 v.C. was...
De legende van Blue Hole had ik nog nooit van gehoord......heel vaag! Ik vraag me ook af waarom er gewoon geen mensen zijn (met veel geld) die het proberen uit te zoeken. Vond het leuk om te lezen dat het in verband wordt gebracht met de Jersey Devil
Jersey Devil [ Bericht 1% gewijzigd door ImmovableMind op 20-06-2005 15:39:26 ]