abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 juni 2005 @ 21:54:50 #76
117622 Gizzer
ik weet het ook niet
pi_27901601
quote:
Op maandag 13 juni 2005 21:45 schreef milagro het volgende:

[..]

nee, gewoon niet verlengd tgv reorganisatie.
maar goed, niet belangrijk, je hebt dus gewoon recht op WW, al zal het gezien het arbeidsverleden in dit geval niet veel/van lange duur zijn... toch?
Hangt van de 4- uit 5 eis af: als hij vier van de vijf jaren van 2000 tot en met 2004 minstens 52 dagen per jaar heeft gewerkt dan krijgt hij 70 procent van het laatstverdiende loon, anders 70 procent van het minimumJEUGDloon (en da's echt nie veel). Je moet ook voldoen aan de sollicitatieplicht, ingeschreven staan als werkzoekende bij het CWI en beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Dat kon nog wel eens een puntje van zorg zijn in dit geval. Als ik het dossier op m'n bureau kreeg dan ging ik daar eens heel diep over nadenken waarschijnlijk..
pi_27908613
quote:
Op maandag 13 juni 2005 21:54 schreef Gizzer het volgende:

[..]

Hangt van de 4- uit 5 eis af: als hij vier van de vijf jaren van 2000 tot en met 2004 minstens 52 dagen per jaar heeft gewerkt dan krijgt hij 70 procent van het laatstverdiende loon, anders 70 procent van het minimumJEUGDloon (en da's echt nie veel). Je moet ook voldoen aan de sollicitatieplicht, ingeschreven staan als werkzoekende bij het CWI en beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Dat kon nog wel eens een puntje van zorg zijn in dit geval. Als ik het dossier op m'n bureau kreeg dan ging ik daar eens heel diep over nadenken waarschijnlijk..
Volgens mij haal je een aantal dingen door elkaar. Wat ik ervan begreep is dat voor de kortdurende WW de 4 uit 5 eis niet opgaat. (Niet dat dat voor mij echt uit zou mogen maken, aangezien ik in 2000 dertien was.) Korturende WW is 70 procent van je laatstverdiende loon in bepaalde gevallen, en daarvoor moet je minimaal een halfjaar in dienst geweest zijn, voor minimaal drie dagen per week. Verder moet je ook een bepaald aantal werkuren kwijtraken, en minstens 26 van de afgelopen 39 weken hebben gewerkt.

Ik denk inderdaad dat die beschikbaarheid het enige dilemma is. Omdat ik beschikbaar ben voor hetzelfde aantal uren als ik tot vorige week werkte, denk ik echter dat dat geen probleem is. Met de kleinere hoeveelheid uren wordt natuurlijk indirect al rekening gehouden bij de hoogte van de uitkering.

Kan iemand misschien uitsluitsel geven over het invullen van het bruto jaarloon bij de berekening? Is dat gewoon de afgelopen twaalf maanden? 2004? Mijn afgelopen gemiddelde maandsalaris, gerekend voor twaalf maanden?

Vanmiddag kreeg ik helaas een antwoordapparaat te horen bij het CWI; morgen probeer ik het opnieuw. Sorry deedeetee.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  dinsdag 14 juni 2005 @ 06:24:40 #78
111260 Charmian
a little joy
pi_27908768
quote:
Kan iemand misschien uitsluitsel geven over het invullen van het bruto jaarloon bij de berekening? Is dat gewoon de afgelopen twaalf maanden? 2004? Mijn afgelopen gemiddelde maandsalaris, gerekend voor twaalf maanden?
Hoe wordt het brutoloon berekend?
U kunt het brutojaarloon op de volgende verschillende manieren opzoeken of uitrekenen:
- Neem de bruto jaaropgaves van beide werkgevers en tel die bij elkaar op.
- Als er maar een werkgever is, neem de bruto jaaropgave.
- U kunt ook de laatste bruto jaaropgave van de belastingaangifte nemen, indien er niet veel verandert aan het bruto-inkomen in het komende jaar.
- 12x de bruto-inkomsten per maand en tel hier 8% vakantiegeld bij. Als er een 13e maand wordt uitgekeerd moet die er ook bij opgeteld worden.
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
pi_27911200
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 03:41 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Korturende WW is 70 procent van je laatstverdiende loon in bepaalde gevallen, en daarvoor moet je minimaal een halfjaar in dienst geweest zijn, voor minimaal drie dagen per week. Verder moet je ook een bepaald aantal werkuren kwijtraken, en minstens 26 van de afgelopen 39 weken hebben gewerkt.
Kortdurende WW duurt een half jaar en is 70% van het minimumloon.
Maar minimaal 3 dagen per week gewerkt hebben?? Dat is volgens mij niet het geval hoor.
De rest klopt volgens mij wel.
pi_27913099
quote:
Op maandag 13 juni 2005 08:05 schreef milagro het volgende:
Ik weet van een vriend van mij wiens contract afgelopen en niet verlengd was, dat hij geen recht op WW had toen.
Kan ook zijn dat hij geen bezwaar had aangetekend, hetgeen ook moet, dacht ik , als het een contractafloping is.
Bij het niet verlengen van een tijdelijk contract hoef je volgens mij geen bezwaar aan te tekenen. Wat ook niet hoeft is een reden te noemen waarom het contract niet verlengd is, een aflopend contract is in zichzelf voldoende reden.

Heb dit meegemaakt met een collega wiens contract niet verlengd werd wegens slecht functioneren. Liet haar ex-baas allerlei formulieren invullen waarbij ook naar de reden van ontslag gevraagd werd. Zij kwam daarna in de problemen omdat ze verwijtbaar werkloos was. Het CWI gaf daarna wel aan dat het formulier niet relevant was, omdat het een tijdelijk contract betrof. Het formulier is toen maar verscheurd en iedereen deed of hun neus bloedde....
Eva
pi_27913306
Kan best, ik geloof je meteen zelfs

Ik weet niet meer de reden toen waarom het bij hem zo liep als het liep.
Ms is hij toen in eerste instantie verkeerd geinformeerd door het GAK (toen nog), hetgeen niet geheel onwaarschijnlijk is, ik heb ook eens volkomen verkeerde info gekregen en een daar aanvast hangend oordeel van een Gakker.
Ware het niet dat ik stronteigenwijs ben en dus meteen terugbelde opdat (in de hoop) ik een ander aan de lijn zou krijgen, had ik niet gekregen waar ik gewoon recht op had.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_27921778
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 10:22 schreef Arabic het volgende:

[..]

Kortdurende WW duurt een half jaar en is 70% van het minimumloon.
Maar minimaal 3 dagen per week gewerkt hebben?? Dat is volgens mij niet het geval hoor.
De rest klopt volgens mij wel.
Volgens mij heb je gelijk; 70% van het wettelijk minimumloon. Dat zou ongeveer 175 euro per maand moeten zijn.

Zonet kreeg ik van een jongedame aan de telefoon van het CWI te horen dat ik morgen tussen 16:30 en 17:00 maar even moest bellen, en dan kon ik worden doorverbonden met een adviseur.

De bureaucratie is in ieder geval al begonnen.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 16:11:24 #83
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_27922042
Morgen meer nieuws dus
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  dinsdag 14 juni 2005 @ 21:21:31 #84
117622 Gizzer
ik weet het ook niet
pi_27931146
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 03:41 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Volgens mij haal je een aantal dingen door elkaar. Wat ik ervan begreep is dat voor de kortdurende WW de 4 uit 5 eis niet opgaat. (Niet dat dat voor mij echt uit zou mogen maken, aangezien ik in 2000 dertien was.) Korturende WW is 70 procent van je laatstverdiende loon in bepaalde gevallen, en daarvoor moet je minimaal een halfjaar in dienst geweest zijn, voor minimaal drie dagen per week.
- Ik haal absoluut niets door elkaar want ik beoordeel de uitkeringen dagelijks. Geen vier- uit vijf eis is automatisch KDU en is ook altijd gebaseerd op minimumloon. Tenzij je minder verdiende dan het minimumloon.

Verder moet je ook een bepaald aantal werkuren kwijtraken
- Minimaal 5 of minstens de helft

en minstens 26 van de afgelopen 39 weken hebben gewerkt.
- klopt

Ik denk inderdaad dat die beschikbaarheid het enige dilemma is. Omdat ik beschikbaar ben voor hetzelfde aantal uren als ik tot vorige week werkte, denk ik echter dat dat geen probleem is. Met de kleinere hoeveelheid uren wordt natuurlijk indirect al rekening gehouden bij de hoogte van de uitkering.

- Waarvoor heb je dat nodig dan?

Vanmiddag kreeg ik helaas een antwoordapparaat te horen bij het CWI; morgen probeer ik het opnieuw. Sorry deedeetee.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 21:23:55 #85
117622 Gizzer
ik weet het ook niet
pi_27931211
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 11:28 schreef linda856763 het volgende:

[..]

Bij het niet verlengen van een tijdelijk contract hoef je volgens mij geen bezwaar aan te tekenen. Wat ook niet hoeft is een reden te noemen waarom het contract niet verlengd is, een aflopend contract is in zichzelf voldoende reden.
- Klopt. Tenzij je contract niet werd verlengd wegens verwijtbare redenen en de werkgever geeft dat ook aan. Dan kan er nog wel eens een onderzoekje volgen.

Heb dit meegemaakt met een collega wiens contract niet verlengd werd wegens slecht functioneren. Liet haar ex-baas allerlei formulieren invullen waarbij ook naar de reden van ontslag gevraagd werd. Zij kwam daarna in de problemen omdat ze verwijtbaar werkloos was. Het CWI gaf daarna wel aan dat het formulier niet relevant was, omdat het een tijdelijk contract betrof. Het formulier is toen maar verscheurd en iedereen deed of hun neus bloedde....
- Zo doe je dat inderdaad En als je niet zo vrolijk uit elkaar gaat dan kan de werkgever het je nog knap lastig maken.
pi_27931252
@Gizzer: van dat minimumloon klopt inderdaad, ik ben het even nagegaan en ik zal het wel verward hebben met de loongerelateerde WW. Met dat bruto jaarloon kan ik uitrekenen hoeveel ik eventueel zou krijgen.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 21:27:41 #87
117622 Gizzer
ik weet het ook niet
pi_27931334
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 21:25 schreef heiden6 het volgende:
@Gizzer: van dat minimumloon klopt inderdaad, ik ben het even nagegaan en ik zal het wel verward hebben met de loongerelateerde WW. Met dat bruto jaarloon kan ik uitrekenen hoeveel ik eventueel zou krijgen.
Het maakt eigenlijk niet zoveel uit omdat het niet gebaseerd zal zijn op je laatstverdiende loon. Het minimumloon is nu E 290.75 bruto per week voor een 23 jarige. Maar dat ben je nog niet begreep ik, dus voor jou geldt het minimum (jeugd)loon. Da's nog minder..
pi_27978196
Is er nog nieuws?
Dat is eens wat anders...
pi_27986542
Het lijkt me echt heel sterk als je het krijgt, maar ben toch benieuwd..
  donderdag 16 juni 2005 @ 15:50:41 #90
78780 deedeetee
pi_27987053
We hebben nog niks gehoord. Is er al iets bekend ?

* deedeetee gaat netjes in de rij met wachtenden staan.....
pi_27987366
Waarschijnlijk staat Heiden nu ook te wachten in de rij bij het CWI, of in de wacht aan de telefoon bij het cwi.
  donderdag 16 juni 2005 @ 16:33:08 #92
78780 deedeetee
pi_27988652
Dat zou me niks verbazen
pi_27988985
Ik bel dus net naar dat jongerenloket, heb zelf maar even het nummer opgezocht, want wat ik had gekregen klopte niet.

Krijg ik een of ander dom wijf aan de lijn, die zegt dat ik dan langs moet komen bij de balie met een geldig legitimatiebewijs, en een brief waarom ik niet meer werkzaam ben.

"Nou, ik heb geen brief. M'n contract is gewoon niet verlengd."
"Oh, nou dat kunt u ook gewoon aangeven dan, maar u moet het wel even meenemen."
"Ahja. En wat moet ik verder nog meenemen?"
"Nou, dat krijgt u bij de balie wel te horen."
"Ah. Kunt u het me nu niet vertellen? Moet ik echt langs de balie, om erachter te komen wat ik mee moet nemen als ik wederom naar de balie kom?"
"Nee, dan moet u echt bij de balie zijn. U krijgt daar een formulier waarop staat wat u mee moet nemen."
"Hmm, dat lijkt me een beetje zinloos om twee keer langs te komen. Kunt u me niet even doorverbinden met 'de balie' zodat ik kan vragen wat ik mee moet nemen."
"Nee meneer, zoiets gaat niet via de telefoon, u moet echt even langs komen."

Zoiets geloof je toch gewoon niet? Wie verzint dat?

Morgen maar eens langs, dat haal ik nu niet meer want het sluit uiteraard al over 20 minuten.

Zul je zien dat ik straks te horen krijg dat ik wel laat ben.
  donderdag 16 juni 2005 @ 16:45:40 #94
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_27989134
Je moet de allereerste keer dat je komt alleen je paspoort en evt. je CV meenemen. Dan doen ze namelijk alleen een intake, en als je op grond daarvan in aanmerking komt voor WW dan moet je opnieuw terugkomen met je brief (je hebt toch wel ergens een brief of email waarin jou werd meegedeeld dat je contract niet verlengd is? Zo nee, vraag je oude werkgever dan of ze dat even voor je op papier zetten). Verder moet je dan een hele papierwinkel gaan invullen.
pi_27989222
Lachen hè dat CWI (toch?)
Ik belde een keer voor een uitleg over iets.
"dat hebben we u vorige week bij uw inschrijven al uitgelegd, zie ik in het rapport"
"dat klopt, maar het is me nog niet helemaal duidelijk nu ik een en ander nog eens doorlees"
"mevrouw, dan had u dat toen meteen moeten zeggen"
"mevrouw, ik dácht het toen te snappen, maar nu loop ik alsnog tegen iets aan wat me niet helemaal duidelijk is"
"en dan verwacht u dat ik dat nog eens ga uitleggen?"
"uh ... ja "
"dit is heel vervelend want ik heb wel wat meer te doen dan alleen uw probleem op te lossen en ik heb het u al eerder uitgelegd, dus......"
"HALLO, is er een regel bij jullie die zegt dat je maar 1 keer om uitleg mag vragen of zo, JEZUS, wat is dit?!"
".........."
"weet u wat, laat maar zitten, ik leg neer en bel opnieuw en vraag uitdrukkelijk NIET naar u"
"doet u dat, goedemiddag"

.... helemaal van de pot gerukt
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_27989343
Als ik dat zou doen bij een klant had ik een probleem met mijn baas.
  donderdag 16 juni 2005 @ 16:53:23 #97
78780 deedeetee
pi_27989369
OMG die hebben óók geen haast zeg !
Tegen de tijd dat je weet waar je aan toe bent heb je vast al ander werk. O... nou weet ik 't ! Het is gewoon de bedoeling je af te schrikken. Offe misschien hun manier om hun eigen werkgelegenheid in stand te houden misschien
pi_27990046
Overheid hè.
  donderdag 16 juni 2005 @ 17:27:32 #99
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_27990450
Ja, ze zijn er bij instellingen als het CWI erg goed in om zichzelf toch vooral aan het werk te houden.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 16 juni 2005 @ 17:36:18 #100
111260 Charmian
a little joy
pi_27990723
Ach en dat is alleen nog maar het CWI, hij moet straks ook nog langs het UWV.
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')