abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29417734
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 16:39 schreef Viper_74 het volgende:
ik weet dat het slecht is, dat de slagingskans 0,1% is en dat het nooit garantie geeft, maar goed ik met me domme kop heb dat weer hoor.
Zal wel een moeilijke situatie zijn voor je. Juist en deze situatie zal je moeten uitkijken dat je jezelf niet "verliest". Als je gevoelens hebt voor iemand heb je al snel veel voor diegne over. Ik wens je in ieder geval succes en sterkte!
pi_29417842
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 18:30 schreef raphidae het volgende:
Ik vind de term 'persoonlijkheidsstoornis' een beetje misleidend. Iedereen heeft namelijk symptomen van een of meerdere persoonlijkheidsstoornissen. En dat kan ook niet anders, bijvoorbeeld de 'dependant personality disorder' zit op een schaal die langs 0 naar 'avoidant personality disorder' loopt, en niemand zit precies op 0.

Of het een stoornis is hangt meer af van of je enigzins kan functioneren in je omgeving. En de omgeving veranderd ook per persoon. In een dorp vol met boeren in Limburg wordt een 'narcissistic personality disorder' veel meer getolereerd dan in de randstad bijvoorbeeld.
Daar zit wel wat in ja. Er wordt "gemeten" naar afwijkend gedrag ten opzichte van "normale" mensen. Maar of het meer getolererd wordt weet ik niet. Zou het ook zo kunnen zijn dat mensen buiten de randstad minder van deze stoornissen weten/ horen, maar wel vinden dat de persoon (met een stoornis) afwjikend gedrag vertoont?

Zo ken ik een groep mense waar ik niet zozeer onderdel van ben. In deze groep wordt over een bepaald persoon gezegd dat het nogal egocentrisch is, moeilijk/ of slecht in iemand kan inleven en verbaal agressief wordt als hij zijn zin niet krijgt, terwijl ik met mijn ervaring zou zeggen dat hij behoordlijk "anto-sociaal" is.

En dat heb je wer gelijk, het wordt geaccepteert, maar betekent niet dat er geen sprake is van een stoornis.
  donderdag 4 augustus 2005 @ 09:46:49 #203
4335 Faat
Fokeiland O+
pi_29418144
Vraagje: Is het mogelijk dat iemand én Borderline heeft én een meervoudige persoonlijkheidsstoornis?

Zijn dit 2 dingen die iemand best wel tegelijk kan hebben of is dit een onwaarschijnlijke combinatie?

In het kort de reden waarom ik dit vraag: iemand die ik ken plakt ontzettend graag etiketjes op
mensen en denkt dat ze er heel veel vanaf weet. Ik heb nu onenigheid met die persoon daarover
gekregen, omdat het me mateloos irriteert dat ze de amateurpsycholoog uithangt. Maar goed,
ik riep dus dat die 2 dingen helemaal niet samen konden gaan, maar vraag me nu toch af of ik wel
gelijk heb. Het was ook meer de frustratie waarom ik riep dat het onmogelijk was denk ik eigenlijk.
En dat staat natuurlijk verder los van het feit dat ze zo vreselijk irritant mensen loopt te beoordelen.

Maar hoe zit het precies ermee? Klopt het dat die 2 dingen best samen kunnen gaan of niet?
Was it so hard Achilles
So very hard to die
Thou knowest and I know not
So much the happier I
pi_29418396
Ik weet nog uit de korte onsuccesvolle periode dat ik psychologie studeerde dat verreweg de meeste mensen met een persoonlijkheidsstoornis aan meerdere psychische aandoeningen tegelijkertijd lijden. In mijn opinie is een combinatie van MPS en borderline dus heel goed mogelijk.

Sla de DSMIV er eens op na en kijk of de criteria elkaar tegenspreken. Wellicht dat is geldt voor enkele criteria, maar je hoeft nooit aan alle criteria te voldoen om met een bepaalde stoornis gediagnosticeerd te worden.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_29419831
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 09:46 schreef Faat het volgende:
Vraagje: Is het mogelijk dat iemand én Borderline heeft én een meervoudige persoonlijkheidsstoornis?

Zijn dit 2 dingen die iemand best wel tegelijk kan hebben of is dit een onwaarschijnlijke combinatie?

In het kort de reden waarom ik dit vraag: iemand die ik ken plakt ontzettend graag etiketjes op
mensen en denkt dat ze er heel veel vanaf weet. Ik heb nu onenigheid met die persoon daarover
gekregen, omdat het me mateloos irriteert dat ze de amateurpsycholoog uithangt. Maar goed,
ik riep dus dat die 2 dingen helemaal niet samen konden gaan, maar vraag me nu toch af of ik wel
gelijk heb. Het was ook meer de frustratie waarom ik riep dat het onmogelijk was denk ik eigenlijk.
En dat staat natuurlijk verder los van het feit dat ze zo vreselijk irritant mensen loopt te beoordelen.

Maar hoe zit het precies ermee? Klopt het dat die 2 dingen best samen kunnen gaan of niet?
Das een lastige.

Kan nog herinneren van psychopathologie, dat mijn docenten aangaven dat er niet zoiets bestaat als MPS (is trouwens verouderd, volgens mij is het nu een dissociatieve stoornis?! of zoiets, ben het ff kwijt) Volgens mij is het eerder zo dat iemand met BPS dissociatieve ?! kenmerken kan hebben. Is vast wel iemand anders die het exacte antwoord (en benaming ) weet?!
  donderdag 4 augustus 2005 @ 12:46:39 #206
26467 raphidae
...antichrist...
pi_29421576
quote:

Duidelijke MPS is sowieso vrij zeldzaam, en in combinatie met BPS nog zeldzamer, maar het kan wel.

Het is wel zo dat er dan persoonlijkheidsmanefestaties kunnen zijn zonder BPD, of dat de BPD zich verplaatst.
GENERATION 9: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and add 1 to the generation. Social experiment.
محمّد هو خنزي | "All that we are is the result of what we have thought." [Buddha] | http://ra.phid.ae/
pi_29423038
Tja, ik begin steeds meer en meer in te zien dat een relatie hebben er niet in zit. Een relatie kun je het sowieso niet noemen. Relaties zoals we die kennen zijn gedefineerd met gevoelens en een drang om bij elkaar te zijn en je goed te voelen. Dat maakt het geheel een relatie. Iemand die leidt aan een gedragsstoornis zal dus angst voelen op rare momenten (als ze bij je zijn bijvoorbeeld), elke dag andere gevoelens hebben etc. etc.

Ik merk nu al dat het me veel tijd kost, en ik denk dat ik wel iets meer afstand ga nemen. Ik wil het contact niet verbreken, maar ik zorg er wel voor dat ik druk blijf met m'n eigen dingen (lastig hoor als je iemand leuk vind)
M'n signature, wat doe je :{
pi_29428542
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 14:20 schreef Viper_74 het volgende:
Tja, ik begin steeds meer en meer in te zien dat een relatie hebben er niet in zit. Een relatie kun je het sowieso niet noemen. Relaties zoals we die kennen zijn gedefineerd met gevoelens en een drang om bij elkaar te zijn en je goed te voelen. Dat maakt het geheel een relatie. Iemand die leidt aan een gedragsstoornis zal dus angst voelen op rare momenten (als ze bij je zijn bijvoorbeeld), elke dag andere gevoelens hebben etc. etc.

Ik merk nu al dat het me veel tijd kost, en ik denk dat ik wel iets meer afstand ga nemen. Ik wil het contact niet verbreken, maar ik zorg er wel voor dat ik druk blijf met m'n eigen dingen (lastig hoor als je iemand leuk vind)
Kan me voorstellen dat het lastig is voor je, je hebt niet alleen te maken met de dubbele gevoelens van de ander, maar ook die van jezelf.

Wel goed van je dat je het zo duidelijk kan vertellen, dat schept helderheid voor jezelf!
pi_29433269
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 14:20 schreef Viper_74 het volgende:
Tja, ik begin steeds meer en meer in te zien dat een relatie hebben er niet in zit. Een relatie kun je het sowieso niet noemen. Relaties zoals we die kennen zijn gedefineerd met gevoelens en een drang om
Denk eraan dat je grenzen moet stellen! ik heb tot vandaag een vriendin gehad met BPS. (3.5 jaar relatie) Ze ging steeds een stapje verder, net altijd over de grens heen. en dan was je wel even boos, maar dan accepteer je het weer, volgende keer weer een stapje verder.....

je wordt er helemaal gek van....en uiteindelijk heeft zij het uitgemaakt omdat ze de relatie niet meer zag zitten. En daar heb je dan al die moeite voor gedaan, 3 jaar lang?? Ik kan je dringend adviseren om GEEN relatie aan te gaan met iemand die bps heeft.
Sig
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 00:32:54 #210
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_29434423
Ligt aan de gradatie van BPS, denk ik.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_29435371
quote:
Deze twee gaan vaak samen ja. Dissociatieve verschijnselen zijn één van de kenmerken van bps. Mensen met een dissociatieve stoornis zijn vaak slachtoffer van extreem geweld/ sexueel misbruik en ontwikkelen daardoor vaak een dissociatieve stoornis.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 07:19:54 #212
4335 Faat
Fokeiland O+
pi_29439015
Een dissociatieve stoornis is iets anders dan een meervoudige persoonlijkheidsstoornis imho
Was it so hard Achilles
So very hard to die
Thou knowest and I know not
So much the happier I
pi_29439308
dat zijn twee hele andere dingen. snap niet goed hoe die twee door elkaar gehaald kunnen worden.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_29439937
Is niet heel iets anders. Je hebt verschillende dissociatieve stoornissen.

DSM4 noemt MPS niet meer, het is nu Dissociatieve identiteitsstoornis, ofwel DIS. Dus 1 van de dissociatieve stoornissen di er zijn!
pi_29443736
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 23:48 schreef whizzkey het volgende:

[..]

Denk eraan dat je grenzen moet stellen! ik heb tot vandaag een vriendin gehad met BPS. (3.5 jaar relatie) Ze ging steeds een stapje verder, net altijd over de grens heen. en dan was je wel even boos, maar dan accepteer je het weer, volgende keer weer een stapje verder.....

je wordt er helemaal gek van....en uiteindelijk heeft zij het uitgemaakt omdat ze de relatie niet meer zag zitten. En daar heb je dan al die moeite voor gedaan, 3 jaar lang?? Ik kan je dringend adviseren om GEEN relatie aan te gaan met iemand die bps heeft.
Ja dat moet je zeker, maar eigenlijk heb je altijd je persoonlijke grenzen, niet alleen bij mensen met BPS. Je moet er gewoon voor oppassen dat je er niet teveel ingetrokken wordt. De persoon in kwestie kan er niet veel aan doen en die zal er zelf vrij weinig van merken/voelen. Jij bent diegene die de klappen vangt

die vriendin had het erg ?
ze ging steeds verder, wat bedoel je, dat ze je steeds meer afstootte (omdat je te dichtbij kwam ofzo)

tja ze zegt dat ze tijd nodig heeft, maar goed we weten wat dat betekent in een relatie
pi_29533918
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 11:54 schreef tonks het volgende: Borderline is fictie
Ja, dat dacht ik ook. Borderline bestaat helemaal niet. De term is achterhaald
pi_29540071
Misschien het feit dat de term borderline vrij snel gebruikt wordt en dit veel omvattend is denk ik toch echt wel dat zoiets bestaat.

Anders kan je ook zeggen dat stress niet bestaat of gevoelens. Iedereen voelt zich wel eens kut
pi_29546427
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 16:37 schreef Viper_74 het volgende:
Misschien het feit dat de term borderline vrij snel gebruikt wordt en dit veel omvattend is denk ik toch echt wel dat zoiets bestaat.
Anders kan je ook zeggen dat stress niet bestaat of gevoelens. Iedereen voelt zich wel eens kut
Ik bedoelde dat de term 'borderline' gewoon achterhaald is. Symptomen komen wel voor enzo.. Maar ik dacht dat in de psychologie was afgesproken om de term niet meer te gebruiken of is die afspraak ook al weer achterhaald?
  donderdag 11 augustus 2005 @ 03:00:01 #219
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_29552735
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 04:30 schreef Kered het volgende:

[..]

Ja, dat dacht ik ook. Borderline bestaat helemaal niet. De term is achterhaald
Het is een hokje. Voor sommige mensen kan het heel fijn zijn te weten waarom ze dingen doen zoals ze doen (Neeee, je verschuilen achter dat hokje is dan niet wat ik bedoel en ja, dat zullen genoeg types doen) en kan dat werken als opluchting. Als jij dat fictie vindt; dat kan. Maar voor een hele hoop mensen vallen een hoop puzzelstukjes op hun plek als ze zo'n etiketje op krijgen geplakt.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_29554167
Het is ook een benaming om veel syptomen bij elkaar te pakken en makkelijker begrijpbaar te maken. Als je mensen moet gaan uitleggen dat je psychische problemen hebt en dit en dat etc.

borderline is gewoon korter

Trouwens het gaat nu de goede kant op (beter), dus we zien wel waar het heen gaat

ps. Waarschijnlijk open ik morgen een topic met "relatie voorbij"
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 00:22:43 #221
11948 Xortes
Divide and Conquer
pi_29571877
Is iemand hier bekend met het verschil tussen Borderline persoonlijkheids stoornis (BPS) on Borderline persoonlijkheids organisatie (BPO)?

Ik ben dus officieel gediagnosticeerd met BPO, hetgeen nogal verwarrend werkt met BPS. Ik wil het verschil wel een keer exact uitleggen in een nieuw topic bijvoorbeeld, maar ik vroeg me af of mensen er al bekend mee waren of dat het iets onbekends was. Ik lees namelijk nogal vaak dat veel mensen zichzelf of anderen diagnosticeren met BPS, terwijl volgens mij er nog veel meer mensen zijn met BPO en ik denk dat het vaak verwart wordt met elkaar. BPS is veel zeldzamer dan BPO en mensen met BPO zijn een stuk minder lastig te behandelen dan mensen met BPS.

Lekker, dat gegooi met termen, maar is het bekend?
Iedereen is slechts een verzinsel van degene die hij ontmoet - Marten Toonder
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 02:13:54 #222
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_29574022
Is een BPO hetzelfde als een highlevel borderliner?
pi_29574451
Edit: doe maar niet.

[ Bericht 92% gewijzigd door Copycat op 12-08-2005 08:52:58 (Onzin = weg) ]
pi_29576644
Vaak zijn er veel symptomen van borderline, maar mag het zo niet genoemd worden. Volgens mij is dat wel een afspraak die vaak gemaakt wordt tussen hulpverleners. Is net als iemand RSI heeft, dan zijn er syptomen van RSI, maar zo mag het niet genoemd worden.

Bij een vriendin van mij hebben hulpverleners wel degelijk gezegd dat ze borderline heeft. Ze heeft er veel over gelezen en daardoor meer inzicht gekregen. Ze is door diepe dalen gegaan, maar is nu gelukkig weer op de goede weg.
Ze ziet alles erg zwart-wit. Iemand is goed of deugt niet. In de tijd dat het erg slecht met haar ging beschadigde ze zichzelf heel erg en mocht van zichzelf ook geen mooie spullen e.d. hebben. Die gooide ze dan ook kapot.

BPO ken ik helemaal niet.
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 14:41:34 #225
11948 Xortes
Divide and Conquer
pi_29581277
PBO is eigenlijk is heel anders dan BPS, maar heeft er wel degelijk mee te maken. Ik zal eens een officiele defintie zoeken.

Hier staat een goede uitleg:

http://www.moeilijkemensen.nl/info/structurelediagnostiek.html
Iedereen is slechts een verzinsel van degene die hij ontmoet - Marten Toonder
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')