Zal wel een moeilijke situatie zijn voor je. Juist en deze situatie zal je moeten uitkijken dat je jezelf niet "verliest". Als je gevoelens hebt voor iemand heb je al snel veel voor diegne over. Ik wens je in ieder geval succes en sterkte!quote:Op woensdag 3 augustus 2005 16:39 schreef Viper_74 het volgende:
ik weet dat het slecht is, dat de slagingskans 0,1% is en dat het nooit garantie geeft, maar goed ik met me domme kop heb dat weer hoor.
Daar zit wel wat in ja. Er wordt "gemeten" naar afwijkend gedrag ten opzichte van "normale" mensen. Maar of het meer getolererd wordt weet ik niet. Zou het ook zo kunnen zijn dat mensen buiten de randstad minder van deze stoornissen weten/ horen, maar wel vinden dat de persoon (met een stoornis) afwjikend gedrag vertoont?quote:Op woensdag 3 augustus 2005 18:30 schreef raphidae het volgende:
Ik vind de term 'persoonlijkheidsstoornis' een beetje misleidend. Iedereen heeft namelijk symptomen van een of meerdere persoonlijkheidsstoornissen. En dat kan ook niet anders, bijvoorbeeld de 'dependant personality disorder' zit op een schaal die langs 0 naar 'avoidant personality disorder' loopt, en niemand zit precies op 0.
Of het een stoornis is hangt meer af van of je enigzins kan functioneren in je omgeving. En de omgeving veranderd ook per persoon. In een dorp vol met boeren in Limburg wordt een 'narcissistic personality disorder' veel meer getolereerd dan in de randstad bijvoorbeeld.
Das een lastige.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 09:46 schreef Faat het volgende:
Vraagje: Is het mogelijk dat iemand én Borderline heeft én een meervoudige persoonlijkheidsstoornis?
Zijn dit 2 dingen die iemand best wel tegelijk kan hebben of is dit een onwaarschijnlijke combinatie?
In het kort de reden waarom ik dit vraag: iemand die ik ken plakt ontzettend graag etiketjes op
mensen en denkt dat ze er heel veel vanaf weet. Ik heb nu onenigheid met die persoon daarover
gekregen, omdat het me mateloos irriteert dat ze de amateurpsycholoog uithangt. Maar goed,
ik riep dus dat die 2 dingen helemaal niet samen konden gaan, maar vraag me nu toch af of ik wel
gelijk heb. Het was ook meer de frustratie waarom ik riep dat het onmogelijk was denk ik eigenlijk.
En dat staat natuurlijk verder los van het feit dat ze zo vreselijk irritant mensen loopt te beoordelen.
Maar hoe zit het precies ermee? Klopt het dat die 2 dingen best samen kunnen gaan of niet?
Duidelijke MPS is sowieso vrij zeldzaam, en in combinatie met BPS nog zeldzamer, maar het kan wel.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 09:46 schreef Faat het volgende:
Vraagje: Is het mogelijk dat iemand én Borderline heeft én een meervoudige persoonlijkheidsstoornis?
Zijn dit 2 dingen die iemand best wel tegelijk kan hebben of is dit een onwaarschijnlijke combinatie?
In het kort de reden waarom ik dit vraag: iemand die ik ken plakt ontzettend graag etiketjes op
mensen en denkt dat ze er heel veel vanaf weet. Ik heb nu onenigheid met die persoon daarover
gekregen, omdat het me mateloos irriteert dat ze de amateurpsycholoog uithangt. Maar goed,
ik riep dus dat die 2 dingen helemaal niet samen konden gaan, maar vraag me nu toch af of ik wel
gelijk heb. Het was ook meer de frustratie waarom ik riep dat het onmogelijk was denk ik eigenlijk.
En dat staat natuurlijk verder los van het feit dat ze zo vreselijk irritant mensen loopt te beoordelen.
Maar hoe zit het precies ermee? Klopt het dat die 2 dingen best samen kunnen gaan of niet?
Kan me voorstellen dat het lastig is voor je, je hebt niet alleen te maken met de dubbele gevoelens van de ander, maar ook die van jezelf.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 14:20 schreef Viper_74 het volgende:
Tja, ik begin steeds meer en meer in te zien dat een relatie hebben er niet in zit. Een relatie kun je het sowieso niet noemen. Relaties zoals we die kennen zijn gedefineerd met gevoelens en een drang om bij elkaar te zijn en je goed te voelen. Dat maakt het geheel een relatie. Iemand die leidt aan een gedragsstoornis zal dus angst voelen op rare momenten (als ze bij je zijn bijvoorbeeld), elke dag andere gevoelens hebben etc. etc.
Ik merk nu al dat het me veel tijd kost, en ik denk dat ik wel iets meer afstand ga nemen. Ik wil het contact niet verbreken, maar ik zorg er wel voor dat ik druk blijf met m'n eigen dingen (lastig hoor als je iemand leuk vind)
Denk eraan dat je grenzen moet stellen! ik heb tot vandaag een vriendin gehad met BPS. (3.5 jaar relatie) Ze ging steeds een stapje verder, net altijd over de grens heen. en dan was je wel even boos, maar dan accepteer je het weer, volgende keer weer een stapje verder.....quote:Op donderdag 4 augustus 2005 14:20 schreef Viper_74 het volgende:
Tja, ik begin steeds meer en meer in te zien dat een relatie hebben er niet in zit. Een relatie kun je het sowieso niet noemen. Relaties zoals we die kennen zijn gedefineerd met gevoelens en een drang om
Deze twee gaan vaak samen ja. Dissociatieve verschijnselen zijn één van de kenmerken van bps. Mensen met een dissociatieve stoornis zijn vaak slachtoffer van extreem geweld/ sexueel misbruik en ontwikkelen daardoor vaak een dissociatieve stoornis.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 09:46 schreef Faat het volgende:
Ja dat moet je zeker, maar eigenlijk heb je altijd je persoonlijke grenzen, niet alleen bij mensen met BPS. Je moet er gewoon voor oppassen dat je er niet teveel ingetrokken wordt. De persoon in kwestie kan er niet veel aan doen en die zal er zelf vrij weinig van merken/voelen. Jij bent diegene die de klappen vangtquote:Op donderdag 4 augustus 2005 23:48 schreef whizzkey het volgende:
[..]
Denk eraan dat je grenzen moet stellen! ik heb tot vandaag een vriendin gehad met BPS. (3.5 jaar relatie) Ze ging steeds een stapje verder, net altijd over de grens heen. en dan was je wel even boos, maar dan accepteer je het weer, volgende keer weer een stapje verder.....
je wordt er helemaal gek van....en uiteindelijk heeft zij het uitgemaakt omdat ze de relatie niet meer zag zitten. En daar heb je dan al die moeite voor gedaan, 3 jaar lang?? Ik kan je dringend adviseren om GEEN relatie aan te gaan met iemand die bps heeft.
Ja, dat dacht ik ook. Borderline bestaat helemaal niet. De term is achterhaaldquote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:54 schreef tonks het volgende: Borderline is fictie
Ik bedoelde dat de term 'borderline' gewoon achterhaald is. Symptomen komen wel voor enzo.. Maar ik dacht dat in de psychologie was afgesproken om de term niet meer te gebruiken of is die afspraak ook al weer achterhaald?quote:Op woensdag 10 augustus 2005 16:37 schreef Viper_74 het volgende:
Misschien het feit dat de term borderline vrij snel gebruikt wordt en dit veel omvattend is denk ik toch echt wel dat zoiets bestaat.
Anders kan je ook zeggen dat stress niet bestaat of gevoelens. Iedereen voelt zich wel eens kut
Het is een hokje. Voor sommige mensen kan het heel fijn zijn te weten waarom ze dingen doen zoals ze doen (Neeee, je verschuilen achter dat hokje is dan niet wat ik bedoel en ja, dat zullen genoeg types doen) en kan dat werken als opluchting. Als jij dat fictie vindt; dat kan. Maar voor een hele hoop mensen vallen een hoop puzzelstukjes op hun plek als ze zo'n etiketje op krijgen geplakt.quote:Op woensdag 10 augustus 2005 04:30 schreef Kered het volgende:
[..]
Ja, dat dacht ik ook. Borderline bestaat helemaal niet. De term is achterhaald![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |