quote:
1,5m wordt op het forum van vitesse.org gezegd , 'waar men zo z'n mannetjes heeft'
![]()
. Staat mij de laatste maanden te veel onzin op om het nog te geloven.
quote:
Stijn Schaars: 'AZ lot uit de loterij'
Door MARCO HOUTERMAN
Van de reservebank bij Vitesse naar de halve finalist in het UEFA Cup - toernooi. Stijn Schaars (21) tekende gisteren een vierjarig contract bij AZ, de sleeping giant uit Alkmaar. "Dit is top, beter kan niet."
De telefoon stond roodgloeiend, gisteren in huize-Schaars. Vrienden, familie, bekenden en ook een aantal spelers van Vitesse, bijna iedereen nam de moeite Stijn Schaars te feliciteren met zijn overgang naar AZ. "Het was een heel bijzondere dag", lacht de speler in kwestie.
Schaars tekende gisteren een vierjarig contract bij de club uit Alkmaar, waar hij de naar Ajax vertrekkende Olaf Lindenbergh moet doen vergeten. De eerste contacten dateren van drie weken geleden, toen de interesse van Ajax voor Lindenbergh begon te spelen. "AZ gaf toen te kennen dat ze mij graag wilden halen als opvolger van Lindenbergh, maar daarvoor moest hij wel eerst rond zien te komen met Ajax. Ik heb zijn transfer dan ook met meer dan gemiddelde interesse gevolgd", erkent Schaars. "Er ging geen dag voorbij of ik spitte de kranten door op zoek naar dat ene bericht. Toen het deze week dan eindelijk definitief werd, stond niets mijn overgang nog in de weg."
Het was geen geheim dat Schaars wilde vertrekken bij Vitesse. De 21-jarige middenvelder was in een ongelijke strijd verwikkeld met de in Arnhem onomstreden Theo Janssen en mocht zich daardoor vrijwel nooit tot de basisspelers rekenen. Hoewel zijn contract nog twee jaar doorliep, zinspeelde Schaars de laatste maanden duidelijk op een voortijdig afscheid, desnoods op huurbasis.
"Bij Vitesse wisten ze ook dat ik niet gelukkig was met de situatie waarin ik zat. Omdat het middenveld voor het komend seizoen intact blijft en Theo de voorkeur heeft, had ik er weinig vertrouwen in dat de situatie voor mij in positieve zin zou veranderen", verklaart Schaars, die na zijn toetreding tot de A-selectie in 2002 'slechts' 45 competitiewedstrijden speelde voor de hoofdmacht van Vitesse, waarvan het gros als invaller.
Met AZ krijgt hij veel meer dan waar hij op had gehoopt. Het speeltje van Dirk Scheringa verlost hem niet alleen van de Arnhemse reservebank, Schaars gaat er zowel sportief als financieel fors op vooruit. Hij beschouwt AZ als een 'lot uit de loterij'. "AZ is top, kan gewoon niet beter. De club heeft afgelopen seizoen wel laten zien waartoe het in staat is. En ze spelen het voetbal zoals ik het graag speel, technisch en aanvallend. Ze doen mee aan de UEFA cup en streven een permanente positie in de top drie van Nederland na, druk die de club zichzelf heeft opgelegd. En ik mag ze daarbij helpen. Daar spreekt vertrouwen uit."
Het streelt Schaars dat hij mede op voorspraak van de nieuwe trainer Louis van Gaal naar AZ is gehaald. "Niets ten nadele van Edward Sturing (trainer van Vitesse, red.) maar Van Gaal is natuurlijk de absolute top onder de trainers. Hij heeft niet voor niets zulke grote successen behaald bij Ajax en Barcelona en ook nog het Nederlands elftal onder zijn hoede gehad. Welke speler zou niet onder zo'n man willen werken", jubelt Schaars, die er zeker van is dat hij Van Gaal kan overtuigen van zijn kwaliteiten.
'De twaalfde man van Vitesse' gaat bij AZ voor een rugnummer niet hoger dan elf. Ook al moet hij daarvoor eerst nog zien af te rekenen met 'Mister AZ' Michael Buskermolen, zijn beoogde concurrent voor de positie links op het middenveld. "Een speler met een enorme staat van dienst", weet Schaars. "Maar Michael is natuurlijk niet de jongste meer. Bij hem zit de sleet er al een beetje op. Ik durf de concurrentie met hem wel aan. Ik verwacht in ieder geval dat ik met hem bij AZ meer kans zal hebben dan met Theo bij Vitesse."
Het vertrek uit Arnhem laat hem niet koud. Schaars, als jonkie ooit weggeplukt bij de amateurs van De Bataven, speelde vanaf zijn twaalfde voor Vitesse. "Een heel lange tijd, dan krijg je toch een band met de club. Die zal wat mij betreft ook blijven bestaan. Ik zal Vitesse altijd een warm hart toedragen en de verrichtingen blijven volgen. Neemt niet weg dat dit voor alle partijen de beste oplossing is. Vitesse, AZ en Schaars, iedereen blij."
Schaars zal zijn ouderlijk huis in Gendt op korte termijn inruilen voor een eigen optrekje in Alkmaar. "Dat lijkt me wel zo verstandig. Het kostte me vandaag al een paar uur om op het stadion te komen, kwam van de ene in de andere file terecht. Ik heb geen zin dat dagelijks mee te maken", aldus Schaars, die maandag 4 juli wordt terugverwacht in de Alkmaarderhout voor de eerste training van het nieuwe seizoen.
De knieblessure die hem sinds het eind van het afgelopen seizoen parten speelt is dan volledig genezen, verwacht Schaars. "Ik ben een paar weken geleden geopereerd aan de buitenmeniscus van mijn linkerknie. Het voelt beter nu en ik ga er vanuit dat ik op tijd hersteld zal zijn. In het slechtste geval mis ik alleen de eerste paar dagen, maar daarna gaan we knallen."
(Bron: gelderlander)