Volgens mij staat ontbinden meer voor het 'afbreken van'. Hij zei dacht ik dat hij ze vervulde. Ze waren niet meer nodig. Ze hadden hun taak bewezen.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 19:57 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat is eigenlijk de precieze reden dat de wetten in het oude testament niet op toepassing zijn op Christenen ? Jezus heeft naar mijn weten zelf gezegt dat hij niet is gekomen om die wetten te ontbinden.

Ik sprak hierboven over dat er voor de zondeval nog geen homo geconstateerd was. Ik denk als je in de zondeval geloofd als een letterlijk iets, dat je ook Adam en Eva letterlijk moet nemen. Althans, ik kan me even nog niets voorstellen bij een symbolische zondeval.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 20:47 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Jij neemt het Adam en Eva-verhaal letterlijk, begrijp ik?

Ook als er geen zondeval zou zijn, zouden Adam en Eva volgens het bijbelse verhaal zichzelf voortplanten. En tis vrij lastig om iemand te vinden die geen familie is als je dezelfde ouders hebt.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 20:54 schreef Alicey het volgende:
Op die manier kun je echter ook rederen dat inteelt door de zondeval komt..

Juist, oftewel het feit dat er geen andere mensen waren is geen argument.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 20:58 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Ook als er geen zondeval zou zijn, zouden Adam en Eva volgens het bijbelse verhaal zichzelf voortplanten. En tis vrij lastig om iemand te vinden die geen familie is als je dezelfde ouders hebt.

Maar er waren toen ook nog geen geboden dat het niet zou mogen, toch? Of snap ik even niet welke kant je op wil?quote:Op dinsdag 14 juni 2005 20:59 schreef Alicey het volgende:
[..]
Juist, oftewel het feit dat er geen andere mensen waren is geen argument.

Ik doel er meer op dat het feit dat er geen praktiserende homoseksuelen waren niets heeft te maken met perfectie, maar puur met dat de omstandigheden dusdanig waren dat het er niet KON zijn. Net zoals geldt dat inteelt onontkoombaar was.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 21:00 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Maar er waren toen ook nog geen geboden dat het niet zou mogen, toch? Of snap ik even niet welke kant je op wil?

Ah, zo. Klopt. Lastige alleen is dat we nu alleen kunnen gokken naar hoe de situatie zich zou hebben ontwikkeld als ze niet gezondigd hadden. We kennen alleen de huidige situatie..quote:Op dinsdag 14 juni 2005 21:02 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik doel er meer op dat het feit dat er geen praktiserende homoseksuelen waren niets heeft te maken met perfectie, maar puur met dat de omstandigheden dusdanig waren dat het er niet KON zijn. Net zoals geldt dat inteelt onontkoombaar was.

Interessant is hier dat je het over ontwikkeling hebt. Is het in dat licht niet sowieso zinloos om een absolute statische moraal trachten te zoeken?quote:Op dinsdag 14 juni 2005 21:08 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Ah, zo. Klopt. Lastige alleen is dat we nu alleen kunnen gokken naar hoe de situatie zich zou hebben ontwikkeld als ze niet gezondigd hadden. We kennen alleen de huidige situatie..
Vraag is ook, waar trek je de grens wel. Ik denk dat iedereen hier zou zeggen dat het niet gezond is als een volwassene het met een kind zou doen.. of iemand met een dood iemand. Hoe groter het verschil van wat de massa 'normaal' vindt... des te groter de taboe. In Rome was vroeger sex met kinderen bijna algemeen geaccepteerd.
Niet dat ik nu dingen over 1 lijn wil strepen, maar je weet nooit hoe dingen zich ontwikkeld zouden hebben, of hoe alles bedoeld is. Puur door te zeggen dat 'als het gebeurd', dat het dus in de natuur zit en dus moet het mogen... is een lastig punt. Elk persoon die afwijkt van de massa zal zo'n argument graag willen gebruiken.

Misschien, misschien nietquote:Op dinsdag 14 juni 2005 21:11 schreef Alicey het volgende:
[..]
Interessant is hier dat je het over ontwikkeling hebt. Is het in dat licht niet sowieso zinloos om een absolute statische moraal trachten te zoeken?

Klopt, ik zei het misschien iets te gechargeerd. Wat ik misschien beter bedoel is dat in de topdagen van een wereldmacht, de regels losser worden en er meer dingen geaccepteerd(normaal bevonden) worden.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 21:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Er zit wel een hemeslbreed verschil tussen een volwassene die het met een kind doet en twee volwassenen die het -met wederzijdse instemming- met elkaar doen.
In Rome was seks met kinderen niet algemeen geaccepteerd. Je bent zeer slecht geïnformeerd. Als je doelt op de pederastie in Griekenland; dit was alleen onder vrij specifieke omstandigheden aanvaard.

Goede vraag. Probleem is alleen, we kunnen het niet bewijzen. Stel het is allemaal echt gebeurd, dan kan het vreemd zijn... en dan kunnen we een heleboel vragen hebben, maar dan komt het op geloof aan.... en je moet dan wel.quote:Op woensdag 15 juni 2005 11:42 schreef djenneke het volgende:
Ik wil niet vervelend doen, maar het is voor mij, vanuit mijn referentiekader echt zo moeilijk voor te stellen dat mensen eerder geloven in een letterlijk adam en eva verhaal dan in een symbolisch verhaal. Als je het symbolisch opvat, is het allemaal heel begrijpelijk, en worden veel vragen beantwoord. Neem je het letterlijk dan blijven er erg veel vragen open staan. Je zou toch verwachten dat Gods Woord duidelijk en helder zou zijn?

besef jij het al ?quote:Op woensdag 15 juni 2005 23:31 schreef -Lotte- het volgende:
beseffen wat de 'echte' waarheid achter alles was.

Waardoor weet u het?quote:

Eerder andersom denk ik. Er zijn enkele voortrekkers die taboes doorbreken, maar de meeste mensen komen er pas voor uit als het eenmaal redelijk geaccepteerd is.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 22:38 schreef -Lotte- het volgende:
Daarnaast ben ik het er helemaal mee eens dat het twee verschillende dingen zijn. Het punt wat ik alleen wil maken is dat de grens tussen wat normaal bevonden wordt afhangt van hoeveel mensen er (openlijk) voor uitkomen.

De Heere Jezus Christus, Hij is die Boom des Levens.quote:Op woensdag 15 juni 2005 11:42 schreef djenneke het volgende:
Ik wil niet vervelend doen, maar het is voor mij, vanuit mijn referentiekader echt zo moeilijk voor te stellen dat mensen eerder geloven in een letterlijk adam en eva verhaal dan in een symbolisch verhaal. Als je het symbolisch opvat, is het allemaal heel begrijpelijk, en worden veel vragen beantwoord. Neem je het letterlijk dan blijven er erg veel vragen open staan. Je zou toch verwachten dat Gods Woord duidelijk en helder zou zijn?
De Gemeente is het Bloed van Christus door de Geest, omdat in het Bloed het Leven is.quote:Op woensdag 15 juni 2005 11:42 schreef djenneke het volgende:
Wat dat betreft vind ik de bijbel toch echt een sprookjesboek. En dan niet in de negatieve zin. Sprookjes zijn geen verzonnen verhaaltjes zoals veel mensen de bijbel met sprookjesboeken vergelijken. Sprookjes zijn verhalen met duidelijke moraal en vol met waarschuwingen, ze betekenen wel degelijk meer, en waren eigenlijk niet eens bestemd voor kleine kinderen. Ze gaven echter antwoord op vragen die te maken hadden met onderwerpen die doorgaans te taboe waren om rechtstreeks te kunnen beantwoorden. Zo zie ik persoonlijk de bijbel ook...
Hij openbaart Zijn geheimenis aan Zijn 'Bruid-boom', die door Christus, de tweede Adam, is verlost. Zij gaat terug naar huis, om weer tot het oorspronkelijke Eden teruggebracht te worden; vrij van de dood, ziekte, verdriet en schande; terugkerend met Eeuwig Leven.quote:Op woensdag 15 juni 2005 11:42 schreef djenneke het volgende:
Neem je het verhaal van adam en eva letterlijk dan blijf je je afvragen: hoe komt het dat mensen dan niet allemaal op elkaar lijken? Hoe komt het dan alleen het midden-oosten toegang had tot die verhalen? Hoe komt het dat de mens zo verspreid is geraakt over de aarde in een betrekkelijk korte tijd? etc. etc.

En namens wie ben jij bekrachtigd om te spreken voor een gemeente ?quote:Op donderdag 16 juni 2005 08:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Jemig man, laat toch die enorme lappen tekst eens achterwege, daar zit niemand op te wachten. Word predikant ofzo. En als het dan per se moet, doe dan iets aan de lay-out zodat het nog een beetje leesbaar is.

Ik ben boekreviewer.quote:Op donderdag 16 juni 2005 08:22 schreef Tiesemans het volgende:
Ooit een boek gelezen of misschien een boekverslag geschreven ?
Ik neem aan dat je gelezen wilt worden. Ik kan je garanderen dat vrijwel niemand je teksten leest. Niks mis met wat langere posts, maar jij ratelt en ratelt maar.quote:(Ik wel.. misschien dat het wat ook mede uitmaakt in zienswijze ?)![]()
Gewoon de geduld hebben om even te lezen ipv te denken dat alles de grootte dient te hebben van een msn chat berichtje.
En kwa lay-out hoopt dat het scheelt....
Prettige ochtend verder![]()

Fijn dat sommige mensen daadwerkelijk "Spraak" als in "gesproken" woord met "getypde" tekst verwarren.quote:Op donderdag 16 juni 2005 08:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik ben boekreviewer.
[..]
Ik neem aan dat je gelezen wilt worden. Ik kan je garanderen dat vrijwel niemand je teksten leest. Niks mis met wat langere posts, maar jij ratelt en ratelt maar.

Lieverd, het gaat er niet om dat ik (en anderen) niet willen lezen, het gaat erom dat jouw teksten niet al te best geschreven zijn en daardoor schier onleesbaar. Probeer nou gewoon eens helder en duidelijk te verwoorden wat je wilt zeggen, het zou in je eigen voordeel zijn.quote:Op donderdag 16 juni 2005 08:45 schreef Tiesemans het volgende:
Fijn dat sommige mensen daadwerkelijk "Spraak" als in "gesproken" woord met "getypde" tekst verwarren.![]()
Geeft aan hoe de "chat" genieën van deze Hi-tech (eind)tijd, mede de (oer)tijd(loze) Bijbel,
(=boek met véél uitgebreide teksten) het maar behoorlijk moeilijk weet te maken.
En uiteraard, indirect, zij die in God's (tijdloze) Woord geloven.
Want In deze overwegend Goddeloze tijd waar het lezen van een tekst (met de omvang van een eenvoudige handleiding) niet meer welkom blijkt te zijn vanwege omvang, enzo aldoende niet gelezen word.
Vind ik het een te gemakkelijk excuus dat het 'zogenaamd' teveel moeite zou kosten.
Het bewijs maar eens te meer dat de mens het sneller het gemak verkiest boven "gezonde" inspanning welk benodigd is om te lezen.
Laat staan het bezitten van Geloof.![]()

Zeggen waar het op staat is imo niets mis mee. Lange verhalen zijn soms ok, maar dan wel als de inhoud daar naar is. Wanneer een korte reactie volstaat, geef ik daar de voorkeur aan.quote:Op donderdag 16 juni 2005 08:45 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
Fijn dat sommige mensen daadwerkelijk "Spraak" als in "gesproken" woord met "getypde" tekst verwarren.![]()
Geeft aan hoe de "chat" genieën van deze Hi-tech (eind)tijd, mede de (oer)tijd(loze) Bijbel,
(=boek met véél uitgebreide teksten) het maar behoorlijk moeilijk weet te maken.
En uiteraard, indirect, zij die in God's (tijdloze) Woord geloven.
Want In deze overwegend Goddeloze tijd waar het lezen van een tekst (met de omvang van een eenvoudige handleiding) niet meer welkom blijkt te zijn vanwege omvang, enzo aldoende niet gelezen word.
Vind ik het een te gemakkelijk excuus dat het 'zogenaamd' teveel moeite zou kosten.
Het bewijs maar eens te meer dat de mens het sneller het gemak verkiest boven "gezonde" inspanning welk benodigd is om te lezen.
Laat staan welk benodigd is om te Geloven in God's Woord.![]()

Tja als wat je zegt zo zou zijn "lieverd" dan zou het tot Geloof komen zo makkelijk zijn dat jij (waarschijnlijk) nog geen nachtje zou hoeven te slapen om zover te geraken.quote:Op donderdag 16 juni 2005 08:48 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Lieverd, het gaat er niet om dat ik (en anderen) niet willen lezen, het gaat erom dat jouw teksten niet al te best geschreven zijn en daardoor schier onleesbaar. Probeer nou gewoon eens helder en duidelijk te verwoorden wat je wilt zeggen, het zou in je eigen voordeel zijn.

Jij probeert het dus voor anderen zo moeilijk mogelijk te maken om tot 'Geloof' te komen?quote:Op donderdag 16 juni 2005 08:52 schreef Tiesemans het volgende:
Tja als wat je zegt zo zou zijn "lieverd" dan zou het tot Geloof komen zo makkelijk zijn dat jij (waarschijnlijk) nog geen nachtje zou hoeven te slapen om zover te geraken.
En dat zal vast niet de bedoeling van de Almachtige zijn geweest.
Anders had jij die 'leuke' "slagzin" niet als handtekening gehanteerd.![]()

Tja inhoudelijk doe ik echt m'n oprechte best hé.quote:Op donderdag 16 juni 2005 08:48 schreef Alicey het volgende:
[..]
Zeggen waar het op staat is imo niets mis mee.
Lange verhalen zijn soms ok, maar dan wel als de inhoud daar naar is.
Wanneer een korte reactie volstaat, geef ik daar de voorkeur aan.

Ik niet..... Hij ....quote:Op donderdag 16 juni 2005 08:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Jij probeert het dus voor anderen zo moeilijk mogelijk te maken om tot 'Geloof' te komen?

God probeert het voor mensen zo moeilijk mogelijk te maken om tot geloof te komen?quote:Op donderdag 16 juni 2005 09:00 schreef Tiesemans het volgende:
Ik niet..... Hij ....
(aub niet op de "man" spelen) LoL.
Ik verwijt jou persoonlijk toch ook niks of wel ?![]()

Sommige willen*1 niet begrijpen, anderen kunnen*2 niet begrijpen, en weer anderen hebben wegens gebrek aan Geloof God opgegeven*3.quote:Op donderdag 16 juni 2005 08:58 schreef Bensel het volgende:
ja, waarom moet 'tot het geloof komen zo moeilijk zijn? Is daar een reden voor? Ik bedoel, God houdt van iedereen toch? Waarom moet het dan zo moeilijk zijn om achter het bestaan van Hem te komen?

Jou geest, jou verstand, jou hart, kortom jou zienswijze.quote:Op donderdag 16 juni 2005 09:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
God probeert het voor mensen zo moeilijk mogelijk te maken om tot geloof te komen?

Dat zal het zijn, vriend.quote:Op donderdag 16 juni 2005 09:07 schreef Tiesemans het volgende:
Jou geest, jou verstand, jou hart, kortom jou zienswijze.
God is voor mij (opmerkelijk) beter toegangbaar.
Zou het door mijn Geloof in Zijn Woord komen ? En het feit dat ik in de absolute redding Jezus Christus geloof ?

Jou conclusie 200% ... Ik denk van niet...quote:Op donderdag 16 juni 2005 09:07 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik ben een kind van Satan.Dubito ergo sum.

Ik prijs mijzelf gelukkig.quote:Op donderdag 16 juni 2005 09:08 schreef Tiesemans het volgende:
Jou conclusie 200% ... Ik denk van niet...
Maar omdat jij dat zegt, zeg ik jou :
*Lieverd*
Ik zal voor je Bidden !![]()

Amen !quote:Op donderdag 16 juni 2005 09:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat zal het zijn, vriend.Ik hoop dat je er gelukkig van wordt.

Dat is het wie, niet het waarom.. Ik vraag waarom het zo moeilijk moet zijn.quote:Op donderdag 16 juni 2005 09:05 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
Sommige willen*1 niet begrijpen, anderen kunnen*2 niet begrijpen, en weer anderen hebben wegens gebrek aan Geloof God opgegeven*3.
En dan heb je nog de kinderen van de satan*, zij staan niet in het boek van God, maar in het boek van de Satan vermeldt, dit zijn duistere kinderen. (+12)
*1 Van God los door misstap endus zwak in geloof c.q twijfelende aan van alles en nog wat.
*2 Hebben van God de genade niet verkregen.
*3 Hebben God verlaten.
*4 Zullen dus ook gegarandeerd branden en protesteren en vervloeken en tegenwerken en lastigvallen en irriteren en verzoeken, eenieder die werkelijk Christen is door Jezus Christus.
Er zullen nog meerdere voorbeelden zijn doch deze zijn mede het grootst van belang.

Met alle respect hoor, maar ik zie hier ten eerste geen antwoord in, en ten tweede is dit misschien leesbaar voor mensen die leefden in de eerste eeuw na chr..... sjeesus...quote:Op donderdag 16 juni 2005 08:03 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
[b]De Heere Jezus Christus, Hij is die Boom des Levens.
In tegenstelling tot het slangenzaad, is Hij het Zaad van de vrouw, de Boom des Levens in de hof.
en verder bla bla bla

Dat hij daar moeite mee heeft blijkt wel uit het feit dat het hem al niet lukte duidelijk te zijn tegen over de eerste twee mensen.quote:Op donderdag 16 juni 2005 09:35 schreef Bensel het volgende:
[..]
Dat is het wie, niet het waarom.. Ik vraag waarom het zo moeilijk moet zijn.

God heeft wat psychologische probleempjes, waardoor het hem niet lukt om duidelijk te communiceren.quote:Op donderdag 16 juni 2005 14:49 schreef Frezer het volgende:
Dat hij daar moeite mee heeft blijkt wel uit het feit dat het hem al niet lukte duidelijk te zijn tegen over de eerste twee mensen.

Een gevolg van Zijn kruistocht tegen afgoden is dat hij zich nu waarschijnlijk erg eenzaam voelt.quote:Op donderdag 16 juni 2005 14:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
God heeft wat psychologische probleempjes, waardoor het hem niet lukt om duidelijk te communiceren.

Ach, we hebben Allah nog, en Vishnu. Hij heeft vast nog wel iemand om mee te schaken.quote:Op donderdag 16 juni 2005 15:23 schreef Maethor het volgende:
Een gevolg van Zijn kruistocht tegen afgoden is dat hij zich nu waarschijnlijk erg eenzaam voelt.

Nee, dat zijn gewoon alterego's.quote:Op donderdag 16 juni 2005 15:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ach, we hebben Allah nog, en Vishnu. Hij heeft vast nog wel iemand om mee te schaken.

Daar heeft Rereformed nog een nachtmerrie over geschreven.quote:Op donderdag 16 juni 2005 15:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ach, we hebben Allah nog, en Vishnu. Hij heeft vast nog wel iemand om mee te schaken.

Ik herinner mij daar vagelijk iets van, schreef 'ie dat hier op Fok?quote:Op donderdag 16 juni 2005 15:35 schreef Alicey het volgende:
Daar heeft Rereformed nog een nachtmerrie over geschreven.

Ja, op Fok heeft hij er over geschreven. Het staat echter ook in zijn boek.quote:Op donderdag 16 juni 2005 15:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik herinner mij daar vagelijk iets van, schreef 'ie dat hier op Fok?

Omdat het jou klaarblijkelijk niet gegund word om het te bevatten.quote:Op donderdag 16 juni 2005 09:35 schreef Bensel het volgende:
[..]
Dat is het wie, niet het waarom.. Ik vraag waarom het zo moeilijk moet zijn.

En wat wil je nu ?quote:Op donderdag 16 juni 2005 11:24 schreef djenneke het volgende:
[..]
Met alle respect hoor, maar ik zie hier ten eerste geen antwoord in, en ten tweede is dit misschien leesbaar voor mensen die leefden in de eerste eeuw na chr..... sjeesus...

Als jij nou gewoon is niet zoveel moeite doet om steeds onder het mom van "ik zal me niet branden aan de inhoudelijke info" mij te schofferen , doordat je dus dingen gaat zeggen die zeker te meer niet te bewijzen zijn tenzij je gezamenlijk met het "clubje" toehoorders aan het spotten slaatquote:Op donderdag 16 juni 2005 14:49 schreef Frezer het volgende:
[..]
Dat hij daar moeite mee heeft blijkt wel uit het feit dat het hem al niet lukte duidelijk te zijn tegen over de eerste twee mensen.

Of was het nou andersom ? LOLquote:Op donderdag 16 juni 2005 14:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
God heeft wat psychologische probleempjes, waardoor het hem niet lukt om duidelijk te communiceren.

Ik voel me bepaald niet eenzaam, daarintegen getuigd jou frequentie in postings een behoorlijke drang om erbij te horen... "gehoord" te worden zeg maar.....quote:Op donderdag 16 juni 2005 15:23 schreef Maethor het volgende:
[..]
Een gevolg van Zijn kruistocht tegen afgoden is dat hij zich nu waarschijnlijk erg eenzaam voelt.

Goh .. tijd voor je medicijnen Lupa ... je bent namelijk nu echt onsamenhangend aan het kronkelen om niks.quote:Op donderdag 16 juni 2005 15:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]

Postingrate (na dit oeverloze reactie'tje van Maethor..... +1 posting.....quote:

God houdt dus niet van iedereen? Sommige mensen wíl hij gewoon de hel in hebben?quote:Op vrijdag 17 juni 2005 01:15 schreef Tiesemans het volgende:
Omdat het jou klaarblijkelijk niet gegund word om het te bevatten.

Ik haat niemand. Jij bent degene die hier constant mensen belachelijk maakt, ik vind dat niet pleiten voor die godsdienst van je. Ik dacht namelijk altijd dat die deels op liefde voor je medemens was gestoeld.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 01:22 schreef Tiesemans het volgende:
Lupa_Solitaira heeft wat "biochemisch" onderbouwde psychologische probleempjes en daarom lukt het haar totaal niet om met "gezond" verstand te beredeneren, laat staan iets te zeggen waardoor Tiesemans niet nog meer overtuigd raakt van het feit dat ze loopt op pure "haat" ongelood, euro 95(uiteraard)..
Want inhoudelijk slaat ze de plank voordurend mis...
Het is ook vaak niet meer dan 3 a 4 luliige regeltjes bestaande uit een enkel kronkeltje...

Waarom wil jij blijkbaar zo graag zien dat mensen jou 'schofferen' (terwijl je zelf voortdurend op de man speelt, iets dat je mij nog niet hebt zien doen omdat ik dat laag vind en geen manier om een discussie te winnen)? Ik schoffeerde hooguit jouw God. Of ben jij God? Of heeft Hij jou aangesteld om je in Zijn plaats geschoffeerd te voelen? Ik denk dat God oud en wijs genoeg is om zelf te bepalen of Hij zich laat schofferen.quote:[b]Op vrijdag 17 juni 2005 01:32
Goh .. tijd voor je medicijnen Lupa ... je bent namelijk nu echt onsamenhangend aan het kronkelen om niks.
Misschien tijd dat je maar weer is op andere zaken gaat focussen ipv te "proberen" mij te schofferen omwille van je eigen onvrede en afgunst tegenover mensen welk jij absoluut het licht niet in de ogen gunt..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |