Misschien had Noach hier bezwaardschrift ingediendquote:5 En de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos was.
6 Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart.
7 En de HEERE zeide: Ik zal den mens, dien Ik geschapen heb, verdelgen van den aardbodem, van den mens tot het vee, tot het kruipend gedierte, en tot het gevogelte des hemels toe; want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb.
8 Maar Noach vond genade in de ogen des HEEREN.
Waarom laat een almachtige God zich trouwens zo erg door zijn emoties mee slepen?quote:Op vrijdag 10 juni 2005 13:12 schreef -Lotte- het volgende:
Gen 6
[..]
Misschien had Noach hier bezwaardschrift ingediend
Je bent echter onschuldig daardoor. Vergelijk het met een klein kind, het kent nog geen verschil tussen goed en kwaad, en pas wanneer dat verschil groeit ebt de onschuld weg.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 13:09 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar je hébt juist geen onschuld als je het verschil tussen goed en kwaad niet kent...
Misschien kun je ook naar de rechtbank, maar God was zelf geloof ik de hoogste rechter, dus dat belooft ook weinig goeds.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 13:12 schreef -Lotte- het volgende:
Gen 6
[..]
Hoger beroep heeft dan weinig zinquote:Op vrijdag 10 juni 2005 13:15 schreef Alicey het volgende:
[..]
Misschien kun je ook naar de rechtbank, maar God was zelf geloof ik de hoogste rechter, dus dat belooft ook weinig goeds.
Ik zei ook 'doorgaans'. De volkeren die in opdracht van God door Mozes werde uitgeroeid hadden bezwaarschriften kunnen indienen wat ze wilden, maar die had God wrs meteen in de kosmische prullenbak gemikt.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 13:12 schreef -Lotte- het volgende:
Ik zou dat dus geen onschuld noemen maar onwetendheid.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 13:14 schreef Alicey het volgende:
Je bent echter onschuldig daardoor. Vergelijk het met een klein kind, het kent nog geen verschil tussen goed en kwaad, en pas wanneer dat verschil groeit ebt de onschuld weg.
Definitiekwestie dus.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 13:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik zou dat dus geen onschuld noemen maar onwetendheid.
zoals je eigenlijk al zegt je prefereert de idee van sterfelijkheid en hebt een afkeer tegen de idee van onsterfelijkheid ... feitelijk weet de mens ook niet echt hoe het zal zijn onsterfelijk te zijn, en hij kan zich voorstellen hoe het zou kunnen zijn onsterfelijk te zijn, wat de meesten toch met afschuw zal vervullen ..quote:Op vrijdag 10 juni 2005 12:59 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Adam en Eva stierven niet toen ze de vrucht aten. Ze werden sterfelijk. Ik prefereer sterfelijkheid boven onsterfelijkheid. Eeuwig leven lijkt mij een gruwel...
Interssante vraag.quote:Maar als je geen kennis van goed en kwaad hebt, betekent dat nog niet dat je geen fouten kunt maken. Of hadden Adam en Eva soms ook geen vrije wil voor de zondeval?
Ik wil ook een kosmische prullenbakquote:Op vrijdag 10 juni 2005 13:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik zei ook 'doorgaans'. De volkeren die in opdracht van God door Mozes werde uitgeroeid hadden bezwaarschriften kunnen indienen wat ze wilden, maar die had God wrs meteen in de kosmische prullenbak gemikt.
Onschuld heeft een positieve connotatie, onwetendheid een negatieve. Beide impliceren echter dat je niet verantwoordelijk bent voor je daden. Waren A&E niet verantwoordelijk voor zichzelf voor de zondeval?quote:
Volgens mij niet. God liep in ieder geval wel heel erg vaak rond en was eigenlijk altijd in de buurt..quote:Op vrijdag 10 juni 2005 13:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Onschuld heeft een positieve connotatie, onwetendheid een negatieve. Beide impliceren echter dat je niet verantwoordelijk bent voor je daden. Waren A&E niet verantwoordelijk voor zichzelf voor de zondeval?
Dit lijkt mij een paradox. Als je geen vrije wil hebt, kun je hem ook niet gebruiken.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 13:22 schreef RM-rf het volgende:
Interssante vraag.
Volgens mij is het inderdaad zo dat de vrije wil pas bestaat als je hem ook benut .. als Adam en Eva wel een vrije wil hadden, maar er nooit gebruik van maakten, hadden ze in de praktijk feitelijk géén vrije wil
En dus was hij verantwoordelijk voor hun daden...?quote:Op vrijdag 10 juni 2005 13:25 schreef Alicey het volgende:
Volgens mij niet. God liep in ieder geval wel heel erg vaak rond en was eigenlijk altijd in de buurt..
Ja, ik denk het wel. Hij heeft ze zelf geschapen en heeft ze onvoldoende geleerd om zelf keuzes te maken.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 13:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
En dus was hij verantwoordelijk voor hun daden...?
Dan lijkt dat paradijs me ook al niet veel soeps...quote:Op vrijdag 10 juni 2005 13:27 schreef Alicey het volgende:
Ja, ik denk het wel. Hij heeft ze zelf geschapen en heeft ze onvoldoende geleerd om zelf keuzes te maken.
Op een keer heb je het er wel mee gehad denk ik.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 13:28 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dan lijkt dat paradijs me ook al niet veel soeps...
Vraag is dan, is een 70 a 80 jaar genoeg?quote:Op vrijdag 10 juni 2005 13:34 schreef Alicey het volgende:
[..]
Op een keer heb je het er wel mee gehad denk ik.
Die keus is er dan weer niet.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 13:46 schreef -Lotte- het volgende:
Vraag is dan, is een 70 a 80 jaar genoeg?
Of zou een duizend erbij wel lekker zijn?
Dat weet ik niet, ik ben nog niet eens op de helft.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 13:46 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Vraag is dan, is een 70 a 80 jaar genoeg?
Of zou een duizend erbij wel lekker zijn?
Stel nou dat je wel zou kiezen voor de eeuwigheid, als die keuze er is. Dan heb je dezelfde keuze vrijheid als Adam en Eva, waardoor je er altijd een keertje tussenuit kan stappenquote:Op vrijdag 10 juni 2005 13:48 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Die keus is er dan weer niet.Maar 80 jaar lijkt me best genoeg. De enige reden dat ik (veel) langer zou willen leven eventueel is om te zien hoe het er in de toekomst uitziet, vooral qua technologie.
Ik heb begrepen dat dat na je dood niet mogelijk is. Of kun je in de hemel ook zelfmoord plegen?quote:Op vrijdag 10 juni 2005 13:52 schreef -Lotte- het volgende:
Stel nou dat je wel zou kiezen voor de eeuwigheid, als die keuze er is. Dan heb je dezelfde keuze vrijheid als Adam en Eva, waardoor je er altijd een keertje tussenuit kan stappen
Zou dat voor jou dan geen perfect mogelijkheid zijn? Leven tot een moment dat jezelf kan zeggen, het is mooi geweest. Ik doe de duik van Brood na en toedeloe..
Niet elke Christen geloofd in een hemels levenquote:Op vrijdag 10 juni 2005 13:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat dat na je dood niet mogelijk is. Of kun je in de hemel ook zelfmoord plegen?
Dit is niet waar, ze waren al stervelijk, daarom was God blij dat ze nog niet van de levensboom gegeten hadden.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 12:59 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Adam en Eva stierven niet toen ze de vrucht aten. Ze werden sterfelijk.
Juist wel, want alles dat je dan doet is niet te bezien in het licht van goed en kwaad... dieren zijn ook onschuldig, omdat zij het verschil tussen goed en kwaad niet kennen. Ze kennen slechts dat verschil aan de consequenties die hun gedrag tot gevolg heeft...quote:Op vrijdag 10 juni 2005 13:09 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar je hébt juist geen onschuld als je het verschil tussen goed en kwaad niet kent...
Nee, bedankt.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 14:03 schreef -Lotte- het volgende:
Maar dat is weer een heel ander onderwerp. Maar ga eens uit van een herstel op aarde, dus voorlopig een eeuwigheid voor je, met als mogelijkheid dat als je het ooit zou willen, je er altijd nog tussenuit kan stappen. Wat zou je daar van vinden.
En dus was het god die loog en niet de slang?quote:Op vrijdag 10 juni 2005 14:04 schreef Pinobot het volgende:
[..]
Dit is niet waar, ze waren al stervelijk, daarom was God blij dat ze nog niet van de levensboom gegeten hadden.
Of ze waren onsterfelijk gemaakt en bood die boom de mogelijkheid om die situatie weer terug te krijgen. En voorlopig is die er nog niet.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 14:04 schreef Pinobot het volgende:
[..]
Dit is niet waar, ze waren al stervelijk, daarom was God blij dat ze nog niet van de levensboom gegeten hadden.
Oftewel, Adam en Eva waren geen mensen maar dieren. En dus deden ze ook dingen die vanuit een menselijk oogpunt als 'slecht' aangemerkt zouden kunnen worden, alleen hadden ze daar geen weet van. Wat is daar paradijselijk aan?quote:Op vrijdag 10 juni 2005 14:04 schreef djenneke het volgende:
Juist wel, want alles dat je dan doet is niet te bezien in het licht van goed en kwaad... dieren zijn ook onschuldig, omdat zij het verschil tussen goed en kwaad niet kennen. Ze kennen slechts dat verschil aan de consequenties die hun gedrag tot gevolg heeft...
Gewoon als een slang met pootjes, oftewel een Hagedis.quote:Op woensdag 8 juni 2005 16:38 schreef -Lotte- het volgende:
Genesis 3:14-19 geciteerd uit de online statenvertaling
[..]
Allereerst 14, de vloek van de slang is dat hij op zijn buik moest gaan. Hoe zou het hiervoor zijn geweest en hoe moet je dit opvatten?
Gaap, kul, Vreest gods toorn als u mijn wil niet doet, en meer van dergelijke bangmakerij.quote:15, een letterlijke uitleg is bijna onmogelijk. Ik weet dat er meningen zijn dat de vrouw hier babylon de grote zou moeten zijn, het wereldrijk van valse religie.... die in de kop wordt vermorzeld nadat ze de ware religie in de hiel vermorzeld heeft. Misschien leuk om hier even over te kletsen.
Geloof niet dat God zelf baart, dus dat was als mens in de gedaante van god, ook niet voor de mens uitgedacht. Voorheen was het gewoon een rib uitrukken, en wachten totdat het een mensje werd.quote:16, dat het baren een stukje pittiger zal worden en dat de man de vrouw zal overheersen. Zou kunnen beteken dat het oorspronkelijke plan voor de mens niet gedoeld was op ongelijke status en dat kinderen voortbrengen een stuk makkelijk was gepland.
In het paradijs hing alles aan bomen. Nu moet je van de grond eten, gelijk een varken, en nu weet je meteen waarom die beesten niet zo hoog in aanzien staan onder Joden en Moslims. voor de rest: zie commentaar bij no. 15.quote:17, een soort vloek dat de mens met smart van de aardbodem zal eten. Wat was dan het oorspronkelijke plan? Een goddelijke mcdrive?
Dus in de bijbel staat dat iedere veganist ongelijk heeft. Nou, zeg dan maar dag met je handje tegen programma's zoals "god bestaat niet", want dat is dan een storm in een glas water.quote:18, onkruid... joeppie... dat was dus niet oorspronkelijk besteld.
Oorzaak: Geld. En dan niet dat daar niet genoeg van is, maar dat er verkeerde dingen mee gedaan worden.quote:19, dat het flink wat moeite zal kosten om de dagelijkse dingen qua eten en drinken te realiseren. Hoewel de rijkere landen er weinig moeite mee hebben nu, zijn er genoeg arme landen die er flinke problemen mee hebben.
Een soort van ommuurde gevangenis, waarin we niet zwanger werden, van de bomen aten zonder ooit te hoeven koken, en dat allemaal onder het toeziend oog van God, met wie we konden converseren, en die dan ook nog antwoord gaf.quote:[Mijn vraag nu, hoe ziet de wereld eruit zonder vloek... of de toekomste wereld waarin de oorspronkelijke situatie hersteld zou moeten worden?
sowieso een zwaar onaantrekkelijk idee als je het mij vraagtquote:Op vrijdag 10 juni 2005 14:03 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
In openbaring wordt ook een aantal personen genoemd van 144.000 die samen in de Hemel zullen regeren, naast Jezus als toekomstige koning. Ze moeten wel over iemand kunnen regeren.
exactly my point...quote:Op vrijdag 10 juni 2005 14:07 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Oftewel, Adam en Eva waren geen mensen maar dieren. En dus deden ze ook dingen die vanuit een menselijk oogpunt als 'slecht' aangemerkt zouden kunnen worden, alleen hadden ze daar geen weet van. Wat is daar paradijselijk aan?
Ik ben ermee opgevoed, dus ken de geschiedenis.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 14:07 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Lotte is Jehova's Getuige?
Je bent uit de gemeenschap gestapt?quote:Op vrijdag 10 juni 2005 14:11 schreef -Lotte- het volgende:
Ik ben ermee opgevoed, dus ken de geschiedenis.
Ik zou mijzelf op dit moment alleen eerder bestempelen als gewoon een 'gelovig' iemand... die continue zoekt naar verbeteringen. Ik wil mij niet limiteren binnen een bepaalde religie omdat simpelweg mijn persoonlijkheid teveel zou agreren tegen dingen als groepsdruk, wat je trouwens binnen elke religie zal vinden.
Eruit stappen is een groot woord en beetje offtopic hier. Er zijn verschillende manieren hoe je met zoiets om kan gaan. Of je gaat vechten tegen alle kleine dingen die jij graag anders zou willen, en je komt het punt tegen waarop je alles om je heen kapot gemaakt hebt, zonder enige vooruitgang... of je zoekt de confrontatie wat minder en zoekt wat meer je eigen weg. Dat laatste is een beetje waar ik voor gekozen heb. Soms als ik zin heb bezoek ik een vergadering... en ik wordt dan net als hier geprikkeld om over bepaalde diepzinnigere dingen na te denken, en dat kan nooit slecht zijn.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 14:12 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Je bent uit de gemeenschap gestapt?
Die groepsdruk is één van de redenen dat ik een sterke antipathie koester tegen georganiseerde religies.
Je wordt niet raar aangekeken omdat je je eigen weg zoekt?quote:Op vrijdag 10 juni 2005 14:18 schreef -Lotte- het volgende:
Eruit stappen is een groot woord en beetje offtopic hier. Er zijn verschillende manieren hoe je met zoiets om kan gaan. Of je gaat vechten tegen alle kleine dingen die jij graag anders zou willen, en je komt het punt tegen waarop je alles om je heen kapot gemaakt hebt, zonder enige vooruitgang... of je zoekt de confrontatie wat minder en zoekt wat meer je eigen weg. Dat laatste is een beetje waar ik voor gekozen heb. Soms als ik zin heb bezoek ik een vergadering... en ik wordt dan net als hier geprikkeld om over bepaalde diepzinnigere dingen na te denken, en dat kan nooit slecht zijn.
Lijkt me niet nodig. Als er iets is dat je uit willekeurig welke bijbel leert, is dat God de mens heeft geschapen met een vrije wil.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 14:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Je wordt niet raar aangekeken omdat je je eigen weg zoekt?
Laatste antwoord hierop, anders liever in een ander topic.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 14:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Je wordt niet raar aangekeken omdat je je eigen weg zoekt?
Er zijn aardig wat christenen die menen dat hoe zij leven volgens de ware manier is, en wanneer anderen niet op hun manier leven, dat zij dan dwalen. Dit kan behoorlijk lastige confrontaties opleveren bij enigszins fundamentalistische gelovigen weet ik uit eigen ervaring.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 14:27 schreef dmace het volgende:
[..]
Lijkt me niet nodig. Als er iets is dat je uit willekeurig welke bijbel leert, is dat God de mens heeft geschapen met een vrije wil.
Het feit dat God nooit ingrijpt in welk handelen dan ook, bewijst en versterkt dit alleen maar.
Dus wat zouden ze moeten doen? Verklaren dat ze van hun eigen geloof zijn gestapt?
Kee, bedankt.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 14:29 schreef -Lotte- het volgende:
Laatste antwoord hierop, anders liever in een ander topic.
Ja, je wordt raar aangekeken... en er zijn mensen genoeg die het op een bepaalde manier pijn zal doen. Maar dat is spelen met de ruimte die er is. Ga je midden in de groep staan en roepen dat je een andere mening hebt.. dan zoek je het conflict op en zal je vroeg of laat worden uitgesloten van de gemeenschap. ( moet je het wel flink bont maken hoor ).
De wat genuanceerde manier is eruit proberen te halen wat voor jou waardevol is... en aanvullen met datgene wat jijzelf denkt. Niet altijd de gemakkelijkste weg, maar voor mij de meest functionele. Uiteraard dan de vraag, waarom die religie? Ongetwijfeld omdat ik er veel kennis van heb, maar daarnaast omdat ik van mening ben dat er veel goede kanten aan zitten, er is erg veel kennis beschikbaar en er wordt niet oppervlakkig nagadacht.
maar ik vraag me dat sterk af. volgens mij branden 9 van de 10 kindern wel degelijk hun handen. Bovendien nemen kinderen al héél vroeg kennis van goed en slecht. Als moeders zegt dat het pijn zal doen als je de kachel aanraakt weet hij/zij precies wat er bedoelt wordt door eerdere pijnlijke ervaringen.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 10:09 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Het ene kind moet perse zijn handen branden aan de kachel... om te zien of zijn moeder echt de waarheid sprak... en het andere kind heeft genoeg aan de waarschuwing en vertrouwd degene die hem heeft voortgebracht.
Heb ik een leuke engelse quote voor :quote:Op zaterdag 11 juni 2005 13:35 schreef Jopiexjoker het volgende:
De 'alwetende' god had moeten weten dat ondanks zijn waarschuwing er van de boom gegeten zou worden. It was her destiny... Dan had hij dus beter de boom niet kunnen planten of de mens anders moeten maken. Hij zag toch dat het goed was?
Het hele verhaal klopt gewoon niet. Ik vind het in ieder geval onbegrijpellijk dat mensen geloven dat het zo gebeurd is. Het verhaal is opgeschreven door mensen die er niet bij waren, duh...
Kortom wie kan God's plannen onthullen dan God zelve ?quote:In the beginning the Universe was created.
This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
Nog een voorbeeld :quote:Op vrijdag 10 juni 2005 20:07 schreef Frezer het volgende:
Ekskjoes mie voor de rijkelijk late reactie,
[..]
maar ik vraag me dat sterk af. volgens mij branden 9 van de 10 kindern wel degelijk hun handen. Bovendien nemen kinderen al héél vroeg kennis van goed en slecht. Als moeders zegt dat het pijn zal doen als je de kachel aanraakt weet hij/zij precies wat er bedoelt wordt door eerdere pijnlijke ervaringen.
Ik weet zeker dat als iemand de risico's van vuur niet kent hij/zij er vanzelf met de vingertjes in gaat. De mens zal AL het onbekende onderzoeken als dat binnen zijn mogelijkheden ligt; god bood ze iets onbekends aan, met als gevolg een wereld met goed en kwaad: onderzoeken die hap!
Een echte Christen handelt vooral naar verstand en geweten.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 14:29 schreef Alicey het volgende:
[..]
Er zijn aardig wat christenen die menen dat hoe zij leven volgens de ware manier is, en wanneer anderen niet op hun manier leven, dat zij dan dwalen. Dit kan behoorlijk lastige confrontaties opleveren bij enigszins fundamentalistische gelovigen weet ik uit eigen ervaring.
Doet me een beetje denken aan zoiets als... een dom mens noemt zichzelf slim, maar een slim mens hoeft zichzelf niet te bestempelen als slim, dat zien anderen toch wel. En zelfde voor de opdrechte goede Christen, die hoeft niet anderen te oordelen om zijn eigen 'rechtvaardigheid' aan te tonen, anderen herkenen zijn opdrechtheid toch wel.quote:Op zaterdag 11 juni 2005 23:31 schreef Tiesemans het volgende:
Een echte Christen handelt vooral naar verstand en geweten.
Vele die zich Christen noemen handelen voornamelijk naar hart en emotie.
Hey, en zo zien we ineens een wicca-grondslag terugkomen in een Christelijk onderwerpquote:Je kunt daarom maar beter steunen op de gerechtigheid van wie zaait die oogst.
Want feitelijk krijgt iedereen naar gelang hij of zij zaait terug geschonken.
Het zij in het positieve, hetzij in het negatieve.
Ik dacht in Lucas ook min of meer de gedachte terug te vinden.quote:Op zondag 12 juni 2005 01:50 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Doet me een beetje denken aan zoiets als... een dom mens noemt zichzelf slim, maar een slim mens hoeft zichzelf niet te bestempelen als slim, dat zien anderen toch wel.
En zelfde voor de oprechte goede Christen, die hoeft niet anderen te oordelen om zijn eigen 'rechtvaardigheid' aan te tonen, anderen herkenen zijn oprechtheid toch wel.
Tjaquote:-Lotte- schreef het volgende:
Hey, en zo zien we ineens een wicca-grondslag terugkomen in een Christelijk onderwerp
Precies dezelfde situatie. Jij snoept gezond omdat je de gevolgen kent van ongezond voedsel. Je weet wat het is om ziek/ongezond te zijn, je bent zelf ook wel eens ziek geweest, je ziet bv dikke mensen waarna je denkt dat je niet zo dik wil worden. Zonder kennis deze zaken had je geen enkele reden om niet lekker te snoepen.quote:Op zaterdag 11 juni 2005 23:26 schreef Tiesemans het volgende:
doe jezelf een lol (en je gebit) snoep gezond !
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |