waarschijnlijk de overschreidingskans.quote:Op woensdag 8 juni 2005 12:37 schreef McCarthy het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat de p-waarde (statistiek) nou precies is? Met het dictaat kom ik er echt niet uit.
het is een dictaat geschreven door een europese profquote:Op woensdag 8 juni 2005 12:52 schreef Deetch het volgende:
Afhankelijk van of je amerikaanse statistiek (excel ed) of europese statistiek gebruikt.
hmm, heb je een voorbeeld.quote:p is de kans dat iets wel/of niet voldoet aan een vooraf gestelde hypothese.
sterker nog, ik moet het voor de 2e keer doen, x jaar terug snapte ik het ook niet, waarna ik naar de docent ben gestapt, waarna ik het nog niet snapte, nu kom ik het weer tegen en nu snap ik het WEER niet.quote:
Je had ook meteen de link kunnen geven: http://lexicon.izynews.be/nl/lexw.aspx?doc=P-waardequote:Op woensdag 8 juni 2005 13:24 schreef djenneke het volgende:
De p-waarde of overschrijdingskans (van een gegeven steekproefuitkomst ) is de kans dat in de verdeling gegeven door de nulhypothese de waarde van de toetsingsgrootheid wordt overschreden (links, rechts dan wel tweezijdig).
De p-waarde geeft aan hoe extreem de gevonden waarde voor de toetsingsgrootheid in de verdeling onder de nulhypothese is. Hoe kleiner de p-waarde, hoe extremer de uitkomst. In de praktijk worden waarden van 5% en 1% aangehouden als grens; men spreekt dan van een significante , resp. sterk significante uitkomst.
of gewoon google kunnen roepenquote:Op woensdag 8 juni 2005 13:26 schreef pfaf het volgende:
[..]
Je had ook meteen de link kunnen geven: http://lexicon.izynews.be/nl/lexw.aspx?doc=P-waarde
Dat lijkt wel overeen te komen met wat hier staat, maar mijn boek is in het Engels en statistiek is niet mijn sterkste punt.quote:Op woensdag 8 juni 2005 13:24 schreef djenneke het volgende:
De p-waarde of overschrijdingskans (van een gegeven steekproefuitkomst ) is de kans dat in de verdeling gegeven door de nulhypothese de waarde van de toetsingsgrootheid wordt overschreden (links, rechts dan wel tweezijdig).
De p-waarde geeft aan hoe extreem de gevonden waarde voor de toetsingsgrootheid in de verdeling onder de nulhypothese is. Hoe kleiner de p-waarde, hoe extremer de uitkomst. In de praktijk worden waarden van 5% en 1% aangehouden als grens; men spreekt dan van een significante , resp. sterk significante uitkomst.
denk dat ik het snap. (mag ook wel als je gvd wiskunde studeertquote:Op woensdag 8 juni 2005 13:24 schreef djenneke het volgende:
Ja, en meestal wordt een alpha gegeven van 0,05 of 0,01quote:Op woensdag 8 juni 2005 14:07 schreef McCarthy het volgende:
[..]
denk dat ik het snap. (mag ook wel als je gvd wiskunde studeert)
gegeven een waarde alpha neem ik aan?
uiteraard gegeven een waarde voor alpha.... De overschreidingskans van de gestelde nulhypothese... Hoe kleiner je de alpha zet (95%, 99%, 99,99%, alpha is dan 0,05, 0,01 of 0,0001) hoe kleiner de kans dat de gevonden waarde ook daadwerkelijk buiten die 99% etc valt....quote:Op woensdag 8 juni 2005 14:07 schreef McCarthy het volgende:
[..]
denk dat ik het snap. (mag ook wel als je gvd wiskunde studeert)
gegeven een waarde alpha neem ik aan?
P is de kans dat de eerste waarde die je weer tegenkomt buiten het door de alpha gedefinieerde gebied valt.quote:Op woensdag 8 juni 2005 14:15 schreef McCarthy het volgende:
OK, je hebt dus de verdeling bij de nulhypothese (snap ik)
Je hebt die toetsingsgrootheid (Tn in mijn dictaat), dan ga je met behulp van alpha ene gebied "afzetten" en dan ga je de kans bereknen dat die Tn in dat gebied ligt.
Toch?
Jep aan de hand van een aantal data ga je dus een uitspraak doen over de hypothese (is het waar dat in 99% (alpha =0,01) van de gevallen in de trein van helmond naar eindhoven genoeg stoelen beschikbaar zijn). De p=waarde geeft dan aan hoe groot dat de kans is dat wanneer je een nieuwe data pakt, dat die buiten het gebied valt, dat je gekozen hebt (de kans dat er tóch meer mensen zijn dan stoelen)....quote:Op woensdag 8 juni 2005 15:15 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
P is de kans dat de eerste waarde die je weer tegenkomt buiten het door de alpha gedefinieerde gebied valt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |