bron: www.rtlnieuws.nlquote:Senaat akkoord met hoofdlijnen zorgstelsel
De Eerste Kamer is akkoord met de hoofdlijnen van het nieuwe zorgstelsel. Dat bleek na afloop van het debat met minister Hoogervorst. Het stelsel moet op 1 januari ingaan.
Bezwaren weg
Hoogervorst wist de grootste bezwaren bij de senaat weg te halen. Volgende week volgt nog een hoofdelijke stemming over de twee wetten die nodig zijn om het nieuwe zorgstelsel volgend jaar in te laten gaan. Overigens moet de zogenoemde invoeringswet ook nog worden goedgekeurd door zowel de Eerste als Tweede Kamer.
Fel tegen
Hoogervorst houdt er rekening mee dat er problemen ontstaan bij de invoering van het nieuwe systeem. Maar hij verwacht geen grote chaos. Het is Hoogervorst er alles aangelegen dat het goed gaat: "Als het niet goed gaat heb ik niet alleen politiek maar ook persoonlijk een probleem."
Het CDA dat aanvankelijk kritisch was, bleek uiteindelijk de beste verdediger van de plannen van de minister.
Basisverzekering
Al dertig jaar wordt er gesproken over één basisverzekering. Het nieuwe zorgstelsel, dat op 1 januari 2006 moet ingaan, maakt een einde aan het verschil tussen de ziekenfondswet en particuliere verzekeringen. Iedereen moet verplicht een basisverzekering afsluiten.
Waarschijnlijk omdat dat altijd het geval isquote:Op woensdag 8 juni 2005 07:43 schreef Strolie75 het volgende:
Waarom heb ik het idee dat ik aan het einde van de rit toch weer genaaid zal worden en duurder uit zal zijn?
Je moet dus verplicht een 3x zo dure verzekering nemen (ook al ga je nooit naar de dokter)quote:Op woensdag 8 juni 2005 07:37 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Het is Hoogervorst gelukt om het nieuwe zorgstelsel erdoor te krijgen. Een goede zaak, het nieuwe zorgstelsel zorgt ervoor dat die rare ziekenfonds/partikulierdrempel verdwijnt en maakt het geheel een stuk controleerbaarde en beter voorbereid op de toekomst. Toch iets waar het kabinet trots op kan zijn.
Wat vinden jullie hiervan?
[..]
bron: www.rtlnieuws.nl
Inderdaad en daar moeten ook allemaal weer mensen voor werken om dat uit te rekenen en die subsidies terug te laten storten, wat uiteraard ook allemaal weer een hoop geld gaat kosten.quote:Op woensdag 8 juni 2005 08:28 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat ik vooral zinloos vind is dat 75% van de mensen subsidie krijgt op de premie! Oftewel 25% moet het ophoesten voor 3 mensen per persoon!!
Doe mij het Belgische systeem: zeer lage premie, alleen het hoogst noodzakelijke verzekerd, geen wachtlijsten, en de rest zelf bijverzekeren!
Ik durf wel te wedden dat dit nieuwe systeem het alleen maar nog duurder gaat maken. dan heb ik het nog niet eens gehad over de chaos die zal ontstaan met dit nieuwe systeem, waarbij heel Nederland dus nieuwe verzekeringen moet gaan sluiten, verzekeringen waarvan nu dus nog niet eens informatie beschikbaar is.quote:Op woensdag 8 juni 2005 08:58 schreef RemcoDelft het volgende:
Vhiper ==> Het gekke is dus dat het ziekenfonds nu helemaal niet goedkoop is! Tenminste, aan "totale" kosten: als partikulier verzekerde betaal je een wettelijk verplicht tarief voor de ziekenfondsverzekerden, de werkgever betaald voor de ziekenfondsluitjes, de werknemer zelf, en dan nog de premie....... Alles bij elkaar een hele bak geld, ook al staat het niet meteen op de offerte die de ziekenfondsklant krijgt.
Yup, maar reken er maar niet op dat dit nieuwe stelsel voor meer operaties gaat zorgen.quote:En als je dan af en toe leest dat ziekenhuizen niet meer opereren, omdat ze er geen geld voor krijgen, vraag ik me af waarom ze niet per operatie worden betaald.... Ik gok dat er heel veel geld bij enorme bedrijven blijft hangen
Zijn aftreden wordt dan toch wel geeist, dan kan hij beter de eer aan zichzelf houden vind je nietquote:Op woensdag 8 juni 2005 09:03 schreef Vhiper het volgende:
Hoogervorst meldde net dat hij zal aftreden als het een chaos wordt, ja ja, vlucht maar nadat je er een puinhoop van gemaakt hebt! Wat een flut-minister zeg!
Dan blijft het toch een flut-ministerquote:Op woensdag 8 juni 2005 09:05 schreef TR08 het volgende:
[..]
Zijn aftreden wordt dan toch wel geeist, dan kan hij beter de eer aan zichzelf houden vind je niet![]()
En dalijk heb je weer 5000 mensen nodig om al die subsidies uit te laten rekenenquote:Op woensdag 8 juni 2005 09:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Een pluspuntje: ik las dat 5000 (!!!) medewerkers van verzekeraars vrezen voor hun baan! 5000 mensen die "meeverdienen" aan de zorg, zonder een patient te helpen! Ik zal ze niet missen.
Maar ik vraag me af: hoeveel mensen werken er totaal in de zorg? En hoeveel daarvan zijn bezig met de administratie?
Zoals een weekend-huisarts die ik ooit bezocht... Ik kreeg in een consult van 2 minuten te horen "dat gaat vanzelf over, en anders moet je maar terugkomen", daarna was ze 5 minuten bezig met zoeken hoe ze een rekening (79,20 guldentjes nog) moest maken.... Niet echt efficient! Geen enkele garage zou hier trouwens zo'n rekening voor durven geven, maar in de gezondheidszorg hebben ze daar geen buikpijn van ...
Wat ik bedoel: er werken zoveel mensen in ziekenhuizen die de hele dag achter de balie zitten, zonder de hele dag "druk" te zijn, bij verzekeraars werken misschien tienduizenden mensen die nodig zijn om alle rekeningen, kortingen, subsidies en offertes op de juiste plek te krijgen, en daar blijft heel veel geld "aan de strijkstok" hangen!
Geweldig, weer 5000 WW'ers erbij die op onze belastingcenten mogen gaan terenquote:Op woensdag 8 juni 2005 09:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Een pluspuntje: ik las dat 5000 (!!!) medewerkers van verzekeraars vrezen voor hun baan! 5000 mensen die "meeverdienen" aan de zorg, zonder een patient te helpen! Ik zal ze niet missen.
Ik hoef hopelijk niet het belang van een goede administratie in de zorg aan te stippen? Het zijn juist de ineffectieve procedures door een slecht functionele organisatie en het voortdurende gezeik om geld (Ja, dit land vergrijst, dus ja, dit land zal meer aanspraak op zorg gaan maken, dat kost geld, dat moeten die sukkels in Den Haag nou maar eens in hun kop stampen) die de zorg parten spelen.quote:Maar ik vraag me af: hoeveel mensen werken er totaal in de zorg? En hoeveel daarvan zijn bezig met de administratie?
79,20 gulden voor 2 minuten werk? Dat komt dus neer op een uurloon van 2376 gulden en dan durven ze nog te klagen in Den Haag, dat die huisartsen het zo slecht hebben? Of ligt het toch anders?quote:Zoals een weekend-huisarts die ik ooit bezocht... Ik kreeg in een consult van 2 minuten te horen "dat gaat vanzelf over, en anders moet je maar terugkomen", daarna was ze 5 minuten bezig met zoeken hoe ze een rekening (79,20 guldentjes nog) moest maken.... Niet echt efficient!
Mhoa, autoreparaties lopen anders ook flink in de papieren....quote:Geen enkele garage zou hier trouwens zo'n rekening voor durven geven, maar in de gezondheidszorg hebben ze daar geen buikpijn van ...
Tsja, de prijs van vrije marktwerking in de zorg, is dat er vele aanbieders met vele offertes, kortingen, acties, etc etc komen. Zoveel verzekeraars, met allemaal hun eigen systeempje enzo, dat werkt inefficient. 1 declaratiesysteem met een electronisch systeem tussen verzekeraars en zorgverleners zou daar al flink kunnen besparen, maarja, dan moet men samenwerken en dat vind men in Nederland maar niks...quote:Wat ik bedoel: er werken zoveel mensen in ziekenhuizen die de hele dag achter de balie zitten, zonder de hele dag "druk" te zijn, bij verzekeraars werken misschien tienduizenden mensen die nodig zijn om alle rekeningen, kortingen, subsidies en offertes op de juiste plek te krijgen, en daar blijft heel veel geld "aan de strijkstok" hangen!
Marktwerking is per definitie niet in het belang van de patient. En ook niet voor de verpleegkundigen.quote:Op woensdag 8 juni 2005 11:38 schreef Diederik_Duck het volgende:
En wat te denken van het afschaffen van het beroepsgeheim? Geen kleine ingreep, en zeer nadelig voor de patient (Hoogervorst zwijgt hier dan ook in alle talen over, want geen retoriek en drogredenering etc. kan hem helpen dit positief te verkopen).
Behalve dat dit mijn beeld van de typische Wilders stemmer weer eens doet bevestigen (quote:Op woensdag 8 juni 2005 11:46 schreef speedfreak1 het volgende:
Na jarenlang onbeschoft hoge premies voor een particuliere ziektekostenverzekering te hebben moeten betalen waarin een heffing zat om de ziekenfondsverzekering van kansloze sloebers te sponsoren, vind ik dit een hele vooruitgang. Het levert mij een besparing van vele honderden euro's per jaar op en een uitgebreidere verzekering. Eindelijk een eind aan de praktijk dat particulier verzekerden de gezondheid van anderen betalen.
Wat ben jij eigenlijk een simpele ziel. Die stijgende premies zit ik al jaren tegenaan te kijken, en geloof me, die stijgen veel harder dan de ziekenfondspremies, mede door de pooling. Niets nieuws onder de zon dus. Verder vind ik het gewoon volkomen terecht dat mensen voor hun eigen gezondheidszorg betalen. Vergeet ook niet dat mensen als ze er zelf voor betalen ook eisen kunnen gaan stellen. Je krijgt dus meer marktwerking en minder overheid, hetgeen gewoon valt toe te juichen. Of dacht je dat de stijgende kosten voor de gezondheidszorg niet betaald hoeven te worden? Ik geef toe, het zal best comfortabel zijn als een andere groep particulier verzekerden de klappen opvangt. Eindelijk gaan de ziekenfondsverzekerden eens betalen wat ze al jarenlang hadden moeten betalen. Overigens gelden voor de laagste inkomens zoals gewoonlijk weer regelingen zodat ze alsnog goedkoper uit zijn. Regelingen die ook betaald moeten worden....... driemaal raden wie daarvoor opdraaien. Maar dat je op Wilders meent te moeten wijzen, en mij weer dingen meent te moeten toedichten zegt in ieder geval meer over jouzelf dan over mij.quote:Op woensdag 8 juni 2005 11:59 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Behalve dat dit mijn beeld van de typische Wilders stemmer weer eens doet bevestigen (), ben ik bang dat je voordeeltje nog eens flink tegen kan gaan vallen...Zeker als de komende jaren de premies voor die basisverzekering door de voortgaande vergrijzing en de incompetente overheidsingrepen in de zorg nog eens flink gaan stijgen.
Die premies kan jij makkelijk ophoesten, terwijl mensen die minder gelukkig in het leven staan, er moeite mee hebben. Vind je het erg als ik met jou geen enkele medelijden heb en ik je een complete egoist vind als jij straks met je uitgespaarde premie een terrasje pakt, terwijl een bijstandsgezinnetje in een achterafkamertje wegkwijnt aan weet ik niet welke kwellende, makkelijk behandelbare ziekte, waarvan ze de behandeling niet meer kunnen betalen?quote:Op woensdag 8 juni 2005 12:09 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Wat ben jij eigenlijk een simpele ziel. Die stijgende premies zit ik al jaren tegenaan te kijken, en geloof me, die stijgen veel harder dan de ziekenfondspremies, mede door de pooling. Niets nieuws onder de zon dus.
Ja, je zou maar een kamer in het ziekenhuis moeten delen met je hoge premie. Laat die sloebers maar voor het ziekenhuis wegrotten, als jij maar rustig kan liggen, toch?quote:Verder vind ik het gewoon volkomen terecht dat mensen voor hun eigen gezondheidszorg betalen. Vergeet ook niet dat mensen als ze er zelf voor betalen ook eisen kunnen gaan stellen.
quote:Je krijgt dus meer marktwerking en minder overheid, hetgeen gewoon valt toe te juichen.
Uiteraard wel, maar jij laat ze liever door de zwakkeren in de samenleving betalen, merk ik.quote:Of dacht je dat de stijgende kosten voor de gezondheidszorg niet betaald hoeven te worden?
Egoistisch dus...quote:Ik geef toe, het zal best comfortabel zijn als een andere groep particulier verzekerden de klappen opvangt.
We zullen de gevolgen gaan merken, niet dat jou dat interesseert, natuurlijk. Als het in de eigen portemonnee maar goed zit, he?quote:Eindelijk gaan de ziekenfondsverzekerden eens betalen wat ze al jarenlang hadden moeten betalen.
Jij, wat erg!quote:Overigens gelden voor de laagste inkomens zoals gewoonlijk weer regelingen zodat ze alsnog goedkoper uit zijn. Regelingen die ook betaald moeten worden....... driemaal raden wie daarvoor opdraaien.
Ik dicht jou niets toe, dat doe je zelf. Je stelt zelf dat je blij bent zelf erop vooruit te gaan. Je stelt zelf dat anderen maar de klappen moeten opvangen en je link met Wilders, tsja, die is zo duidelijk dat ik hem niet eens ga uitleggen.quote:Maar dat je op Wilders meent te moeten wijzen, en mij weer dingen meent te moeten toedichten zegt in ieder geval meer over jouzelf dan over mij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |