Het (algemene) kennisniveau daalt - deel twee
Juist, een door mij gerestart topic over het algemene kennisniveau, dat onder jongeren drastisch aan het dalen is. Ik heb in mijn
vorige topic al gezegd er geen woord meer aan vuil te maken en in feite heb ik daarmee het laatste woord in handen. Ik heb me teruggetrokken uit de discussie en de discussie gelaten voor wat het is, maar, gezien de daaropvolgende reacties heb ik besloten toch nog een versie twee van het topic te starten.
Als conclusie uit de reacties van het eerste deel heb ik kunnen vaststellen dat lang niet iedereen, en eerlijk gezegd misschien wel de helft, het niet met mijn openingspost eens is. Het is niet mijn bedoeling alle reacties opnieuw aan te halen. Verder heb ik ook opgemerkt dat de discussie op bepaalde moment nogal afdwaalde van de OP en andere onderwerpen een eigen leven ging leiden. Dit valt natuurlijk niet te voorkomen, maar als tegenwerking stel ik nu wederom mijn eigen mening op.
Even op een rijtje gezet: Wat is mijn stelling en welke argumenten gebruik ik om die stelling te onderbouwen:
De algemene kennis onder jongeren daalt (enorm).Wat versta ik onder algemene kennis? Zaken die door de Nederlandse bevolking in het normale leven voor normale wetenswaardigheden worden aangenomen.
Een voorbeeld: Een leerling doet eindexamen in Nederlands op het Havo. Op het examen wordt gevraagd alle punten van de middeleeuwen tot de Tweede Wereldoorlog samen te vatten. Vervolgens wordt er gevraagd sedert de Tweede Wereldoorlog punten op te schrijven.
Nu komt het: Men zegt niet te weten wanneer de Tweede Wereldoorlog is geëindigd en kan daarom dus de vraag niet beantwoorden/de opdracht niet goed uitvoeren. Verder weet een groot aantal niet wat het woord sedert betekent en wederom valt de opdracht niet uit te voeren. Ik vind toch dat een gemiddelde Havo-leerling dit moet weten.
Zoals gezegd moet men uit de tekst al op kunnen maken wat er gevraagd wordt. Dit behoort ook tot één van de vaardigheden die men moet beheersen in de tweede fase van het VO. Voor het beantwoorden van de vraag was het dus niet van belang te weten wannéér de Tweede Wereldoorlog eindigde; de vraag was zonder dat gegeven prima te maken.
Losgezien daarvan moet je het natuurlijk wel weten. Ons vrije land is te danken aan de (geallieerde) verzetsstrijd en die herinnering moeten we koesteren. Net zoals vele familie, vrienden en kennissen van onze opa's en oma's zijn verloren, die toentertijd zijn omgekomen door het geweld van nazi-Duitsland. Te overdenken valt dat dit nu nog steeds gebeurt, elders in de wereld!
Men kan het met me oneens zijn. Daarvoor alle respect.
Wat ik nog even in dit nieuwe deel wil quoten is het volgende:
quote:
Op maandag 6 juni 2005 @ 23:13 schreef My_lady het volgende:Ik volg deze discussie nu al een tijdje, en heb me ervan weerhouden een reactie te geven.... maar nu het uit de hand loopt, moet ik mijn mening spuien. Deze discussie loopt drastisch uit de hand, ikzelf behoor tot de journaal kijkende, literatuur lezende jeugd en verbaas mij keer op keer over het niveau van mijn leeftijdsgenoten.... SirSimon slaat meerdere keren de spijker op zn kop.... Persoonlijke aanvallen van sommige sukkels hiero geven alleen aan dat men klem is geluld....
Het punt waarop men vrouwen de schuld gaat geven, is wat mij betreft tog wel het dieptepunt. Moeten wij vrouwen ons nu zo vaak bewijzen?.... das jah om moe van te worden, laat het gaan heren...
Dit is een van de betere topics op FOK, jammer dat de intelligentie er langzaam aan is uitgedraind. Maar ach, dit blijft Nederland... SirSimon togh iig bedankt voor deze topic
My_lady geeft hier een uitstekende reactie op de discussie, zonder daarbij de openingsstelling uit het oog te verliezen. Met dit gegeven wil ik graag verder gaan met waar de discussie begon. Desondanks neem ik mijn woorden niet terug en ga ik niet meer direct in op reacties.
Tot slot nog een punt voor een goed verloop van deel twee:
De respectvolle discussie.
Ik heb gemerkt dat een aantal mij persoonlijk aanvallen met de mededeling dat ik inhoudelijk niets te melden heb. Ik kan niet anders dan dit bullshit noemen. Ik heb de nodige uitleg gegeven en met goede argumenten mijn stelling onderbouwd. Als men het niet met mij eens is, is dat nog geen reden mij persoonlijk aan te vallen. Niet dat ik mij persoonlijk aangesproken voel, daarvoor sta ik toch te stevig in mijn schoenen. En wederom geef ik te kennen dat een persoonlijke aanval een teken van zwakte is, in een discussie.
Nu moet ik erkennen dat een aantal van jullie uitstekend weerleggende tegenargumenten geven. Daar valt niet onderuit te komen, en dat neem ik ook voor lief. Wat vast niet iedereen geloofd is dat ik dat juist leuk vind... ik weet dat ik niet overal gelijk in heb
![]()
Dat kan nou eenmaal niet en dat besef ik zelf ook wel...
Een ieder een respectvolle en leuke discussie gewenst
Ik ga maar eens slapen en lees het later wel weer.. adios..