abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27730170
Het (algemene) kennisniveau daalt - deel twee

Juist, een door mij gerestart topic over het algemene kennisniveau, dat onder jongeren drastisch aan het dalen is. Ik heb in mijn vorige topic al gezegd er geen woord meer aan vuil te maken en in feite heb ik daarmee het laatste woord in handen. Ik heb me teruggetrokken uit de discussie en de discussie gelaten voor wat het is, maar, gezien de daaropvolgende reacties heb ik besloten toch nog een versie twee van het topic te starten.

Als conclusie uit de reacties van het eerste deel heb ik kunnen vaststellen dat lang niet iedereen, en eerlijk gezegd misschien wel de helft, het niet met mijn openingspost eens is. Het is niet mijn bedoeling alle reacties opnieuw aan te halen. Verder heb ik ook opgemerkt dat de discussie op bepaalde moment nogal afdwaalde van de OP en andere onderwerpen een eigen leven ging leiden. Dit valt natuurlijk niet te voorkomen, maar als tegenwerking stel ik nu wederom mijn eigen mening op.

Even op een rijtje gezet: Wat is mijn stelling en welke argumenten gebruik ik om die stelling te onderbouwen:

De algemene kennis onder jongeren daalt (enorm).

Wat versta ik onder algemene kennis? Zaken die door de Nederlandse bevolking in het normale leven voor normale wetenswaardigheden worden aangenomen.

Een voorbeeld: Een leerling doet eindexamen in Nederlands op het Havo. Op het examen wordt gevraagd alle punten van de middeleeuwen tot de Tweede Wereldoorlog samen te vatten. Vervolgens wordt er gevraagd sedert de Tweede Wereldoorlog punten op te schrijven.

Nu komt het: Men zegt niet te weten wanneer de Tweede Wereldoorlog is geëindigd en kan daarom dus de vraag niet beantwoorden/de opdracht niet goed uitvoeren. Verder weet een groot aantal niet wat het woord sedert betekent en wederom valt de opdracht niet uit te voeren. Ik vind toch dat een gemiddelde Havo-leerling dit moet weten.

Zoals gezegd moet men uit de tekst al op kunnen maken wat er gevraagd wordt. Dit behoort ook tot één van de vaardigheden die men moet beheersen in de tweede fase van het VO. Voor het beantwoorden van de vraag was het dus niet van belang te weten wannéér de Tweede Wereldoorlog eindigde; de vraag was zonder dat gegeven prima te maken.

Losgezien daarvan moet je het natuurlijk wel weten. Ons vrije land is te danken aan de (geallieerde) verzetsstrijd en die herinnering moeten we koesteren. Net zoals vele familie, vrienden en kennissen van onze opa's en oma's zijn verloren, die toentertijd zijn omgekomen door het geweld van nazi-Duitsland. Te overdenken valt dat dit nu nog steeds gebeurt, elders in de wereld!

Men kan het met me oneens zijn. Daarvoor alle respect.

Wat ik nog even in dit nieuwe deel wil quoten is het volgende:
quote:
Op maandag 6 juni 2005 @ 23:13 schreef My_lady het volgende:
Ik volg deze discussie nu al een tijdje, en heb me ervan weerhouden een reactie te geven.... maar nu het uit de hand loopt, moet ik mijn mening spuien. Deze discussie loopt drastisch uit de hand, ikzelf behoor tot de journaal kijkende, literatuur lezende jeugd en verbaas mij keer op keer over het niveau van mijn leeftijdsgenoten.... SirSimon slaat meerdere keren de spijker op zn kop.... Persoonlijke aanvallen van sommige sukkels hiero geven alleen aan dat men klem is geluld....
Het punt waarop men vrouwen de schuld gaat geven, is wat mij betreft tog wel het dieptepunt. Moeten wij vrouwen ons nu zo vaak bewijzen?.... das jah om moe van te worden, laat het gaan heren...
Dit is een van de betere topics op FOK, jammer dat de intelligentie er langzaam aan is uitgedraind. Maar ach, dit blijft Nederland... SirSimon togh iig bedankt voor deze topic
My_lady geeft hier een uitstekende reactie op de discussie, zonder daarbij de openingsstelling uit het oog te verliezen. Met dit gegeven wil ik graag verder gaan met waar de discussie begon. Desondanks neem ik mijn woorden niet terug en ga ik niet meer direct in op reacties.

Tot slot nog een punt voor een goed verloop van deel twee: De respectvolle discussie.

Ik heb gemerkt dat een aantal mij persoonlijk aanvallen met de mededeling dat ik inhoudelijk niets te melden heb. Ik kan niet anders dan dit bullshit noemen. Ik heb de nodige uitleg gegeven en met goede argumenten mijn stelling onderbouwd. Als men het niet met mij eens is, is dat nog geen reden mij persoonlijk aan te vallen. Niet dat ik mij persoonlijk aangesproken voel, daarvoor sta ik toch te stevig in mijn schoenen. En wederom geef ik te kennen dat een persoonlijke aanval een teken van zwakte is, in een discussie.

Nu moet ik erkennen dat een aantal van jullie uitstekend weerleggende tegenargumenten geven. Daar valt niet onderuit te komen, en dat neem ik ook voor lief. Wat vast niet iedereen geloofd is dat ik dat juist leuk vind... ik weet dat ik niet overal gelijk in heb Dat kan nou eenmaal niet en dat besef ik zelf ook wel...

Een ieder een respectvolle en leuke discussie gewenst

Ik ga maar eens slapen en lees het later wel weer.. adios..
pi_27730188
Het is 2 uur... moet ik dat lezen?
Wie anders?
Een legende.
  woensdag 8 juni 2005 @ 02:10:11 #3
19840 Libris
Live from Singapore
pi_27730306
Goede OP, ik heb het eerste deel niet geheel gevolgd, maar komt het ook niet door de 'googleïsering' van de maatschappij. 'Waarom zou ik moeten weten wanneer WO II was afgelopen, ik kan toch even google'en?'

In vernieuwende onderwijsmethodes wordt hier ook over gesproken, waarom zouden mensen zoveel kennis moeten hebben als deze kennis verandert (heb het niet over WO II, maar over bijvoorbeeld IT kennis)? Volgens die nieuwe onderwijsmethodes (project en probleem onderwijs) zou de student voor skills moeten leren, zodat ze snel problemen kunnen oplossen of informatie kunnen vinden. Geen goede ontwikkeling in mijn ogen.
Ik zit zelf in het onderwijs, niet in Nederland, maar in Singapore, en ik kan je melden dat het hier niet anders is. Ik refereer soms aan een vak dat een jaar geleden is gegeven en soms is er niet een student die zich kan herinneren wat er toen behandeld is.
In veel gevallen is het denk ik geen geval van domme mensen, maar van desinteresse en demotivatie. Waarom komt dit zo massaal voor? Is het inderdaad het Internet, de X-Box, het makkelijke leven dat veel mensen op het moment in welvaartslanden hebben (zien de noodzaak van een vak leren (en algemene ontwikkeling opdoen) niet in. Ik weet het niet, maar het doet me goed dat er nog studenten zijn die buiten de lessen om informatie vragen.

Ik heb een brede belangstelling en ben daar heel dankbaar voor. Als je nergens in geinteresseerd bent (buiten games en tv) lijkt me het leven zo uitzichtloos
  woensdag 8 juni 2005 @ 02:10:42 #4
19840 Libris
Live from Singapore
pi_27730313
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:57 schreef Klasse het volgende:
Het is 2 uur... moet ik dat lezen?
Als je het niet wil lezen, reageer je niet.
pi_27730329
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 02:10 schreef Libris het volgende:

[..]

Als je het niet wil lezen, reageer je niet.
Fijn, het was een verkapte tvp, moet ik nou weer reageren?
Wie anders?
Een legende.
pi_27731154
Kom jij uit een ei ofzo?
pi_27731178
Waar maak jij je druk om... het gebrek aan kennis will nog niet zeggen dat je minder presteerd in het bedrijfsleven... daar draait het later toch echt om... en het draait serieus niet om het antwoord dat je geeft op een of ander examen.

De een zijn achterlijkheid is de ander zijn gain... dat wil dus zeggen dat jij misbruik/gebruik kunt maken van de kennis die een ander niet in huis heeft. En om eerlijk te zijn boeit het mij helemaal niets dan de Nederlandse jeugd achterlijk wordt/is..... ze leren op school echte levenslessen zodat ze later 'cker sein van een goede baan'

Succes met het druk maken om een ander, hoe voelt het om in een wereld van superieuriteit te leven?

ps ik ben blij dat ik in de US kan kiezen waar ik mijn kinderen op school stuur. Ik wil namelijk niet dat de leraar(es) constant bezig is met het corrigeren van een of andere etnische minderheid die de normen en waarden van het gastland niet meester is (of wil zijn). Dat is namelijk een taak van de nonchalante ouder en niet van de school. (maar dat is een ander punt)

[ Bericht 10% gewijzigd door Vampier op 08-06-2005 06:52:52 ]
Free people own guns! Slaves do not!
pi_27731179
Niet alleen de algemene ontwikkeling is op een historisch laag peil, ook met de taalvaardigheid en de rekenvaardigheid is dramatisch slecht gesteld. Geef een gemiddelde kassiere van onder de twintig 2.20 euro wanneer je 1.70 moet betalen en de verwarring slaat toe.

In mijn beroep heb ik vaak te maken met stage-lopers, de laatste jaren echter durf ik niet meer om handgeschreven verslagen te vragen, zelfs de meest simpele woorden kunnen niet meer worden gespeld dankzij microsoft en consorten. Het betreft hier stagairs van het HBO nota bene.

Tenslotte algemene ontwikkeling, de meeste jongeren zijn niet eens in staat deze woorden foutloos te spellen maar het meest erge voorbeeld kwam ik afgelopen week tegen. Een secretaresse met schoevers beweerde dat een jaar dertien maanden had. Op mijn vraag hoe die dertiende maand dan heette antwoorde ze datz e de namen van de overige maanden ook niet allemaal kende (!)

Ik suggereerde nog de naam st salaria (dertiende maand) maar deze grap werd niet gevat.

In mijn ogen zijn deze jongeren kansloos, bij het eerste contact na een sollicitatie altijd even vragen om een handgeschreven brief en je scheidt het kaf van het koren, wat dat betreft is het wel lekker dat de echt onderontwikkelde starters zichzelf zo duidelijk kenbaar maken.

Alleen jammer dat ik de laatste tijd steeds vaker denk: "next" in plaats van "dit is een goeie"

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-06-2005 06:41:35 ]
  woensdag 8 juni 2005 @ 06:55:09 #9
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_27731213
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 06:39 schreef DeDooieVent het volgende:
In mijn ogen zijn deze jongeren kansloos, bij het eerste contact na een sollicitatie altijd even vragen om een handgeschreven brief en je scheidt het kaf van het koren, wat dat betreft is het wel lekker dat de echt onderontwikkelde starters zichzelf zo duidelijk kenbaar maken.

Alleen jammer dat ik de laatste tijd steeds vaker denk: "next" in plaats van "dit is een goeie"
Straks is iedereen zo wat doe je dan?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 8 juni 2005 @ 06:58:28 #10
19840 Libris
Live from Singapore
pi_27731227
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 06:39 schreef DeDooieVent het volgende:
Niet alleen de algemene ontwikkeling is op een historisch laag peil, ook met de taalvaardigheid en de rekenvaardigheid is dramatisch slecht gesteld. Geef een gemiddelde kassiere van onder de twintig 2.20 euro wanneer je 1.70 moet betalen en de verwarring slaat toe.
Het mooie is dat als ze het aanslaan je opeens een blik van verrassing in hun blik ziet. Ah, das makkelijk! 50 Cent.

Helemaal met je eens ook qua andere punten. Ik kan alleen maar melden dat het niet alleen in Nederland zo slecht is. Ik geef les in Singapore (hogeschool) en veel studenten weten de meest common knowledge feiten niet (ik schrik wel van de 13-maanden secretaresse..).

We deden vorig jaar een testje, ik geef wiskunde en informatica en we hebben 4 toetsen per semester. Een vraag hebben we op alle 4 de toetsen herhaald, precies dezelfde vraag. Eerste keer 25% had het goed, tweede keer hoopten we op minimaal de helft, niet dus. 30%. Elke toets steeg het percentage iets, maar we zijn niet boven de 50% uitgekomen. Ik ben bang dat we nu, na een jaar, dezelfde vraag stellen we weer bij de 25% blijven hangen.

Ik zie het ook maar als added-value voor mezelf, des te minder andere mensen presteren, des te meer mijn waarde zal stijgen
pi_27731238
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 06:55 schreef Megumi het volgende:

[..]

Straks is iedereen zo wat doe je dan?
Rond nu is dat inderdaad al een wezenlijk probleem.......

Ik hoop met die tijd met pensioen te kunnen, stel je toch eens voor dat een klant belt over een email verstuurd door een medewerker van je met de vraag wat er nu eigenlijk allemaal staat. Dit is mij overkomen, ik heb de email gezien. echt met een g willekeurig gebruik van ch en g en ook d, dt en t.

en het ergste "blabla hierdoor moet u ff wagten op de rappord"

deze persoon emailt nu via secretariaat......

edit:

over algemene ontwikkeling, een collega die tegen een klant verteld dat de bodemverontreiniging met metalen als cadmium en kwik makkelijk biologisch te reinigen zijn (stel je een bacterie voor die een metaal atoom splitst)

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 08-06-2005 07:03:55 ]
pi_27731257
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 06:58 schreef Libris het volgende:

[..]
Ik zie het ook maar als added-value voor mezelf, des te minder andere mensen presteren, des te meer mijn waarde zal stijgen
dat maakt het maar even fijn, deze mensen gaan straks jouw kont afvegen als je het niet meer zelf kan.

Ik vraag mij serieus af of deze taak niet te hoog gegrepen is
  woensdag 8 juni 2005 @ 07:09:48 #13
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_27731267
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 07:02 schreef DeDooieVent het volgende:

[..]
over algemene ontwikkeling, een collega die tegen een klant verteld dat de bodemverontreiniging met metalen als cadmium en kwik makkelijk biologisch te reinigen zijn (stel je een bacterie voor die een metaal atoom splitst)

Hehe en dat is nog waar ook. Maar dan gaat het om metalen die in oxide vorm in de grond of water zitten.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_27731283
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 07:07 schreef DeDooieVent het volgende:

[..]

dat maakt het maar even fijn, deze mensen gaan straks jouw kont afvegen als je het niet meer zelf kan.

Ik vraag mij serieus af of deze taak niet te hoog gegrepen is
munheer, u heefd strond aan jou reed... dit sal ik ff moetuh veeguh
  woensdag 8 juni 2005 @ 07:14:21 #15
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_27731285
Maar denk datr de achteruitgang ook voor een deel met het onderwijs te maken heeft. Ook denk ik dat er ouders zijn die het weinig intresseert wat hun kinderen doen buiten de deur. Merk met name dat goed kunnen lezen echt niet meer van deze tijd is. 70% van de mensen die ik op de universieit tegen kwam was in mijn ogen analfabeet.
pi_27731327

hier in de US gaat het al een aantal jaren bergafwaards.... het plaatje hierboven is er een voorbeeld van
pi_27731356
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 01:55 schreef SirSimon het volgende:
Het (algemene) kennisniveau daalt - deel twee
Losgezien daarvan moet je het natuurlijk wel weten. Ons vrije land is te danken aan de (geallieerde) verzetsstrijd en die herinnering moeten we koesteren. Net zoals vele familie, vrienden en kennissen van onze opa's en oma's zijn verloren, die toentertijd zijn omgekomen door het geweld van nazi-Duitsland. Te overdenken valt dat dit nu nog steeds gebeurt, elders in de wereld!
Okies, dus de noodzaak om het te weten wanneer het is begonnen / is geëindigd is omdat je anders niet het leed van WO2 kan voelen? Dat noem ik bullshit. Hoeveel mensen weten hoeveel mannen/vrouwen zijn gestorven in die oorlog? DAT vind ik, zeker vanuit dit perspectief gezien, veel schandaliger dan het niet weten wanneer het is begonnen / is geëindigd. Want dat heeft theoretisch gezien niets te maken met het leed van de mensen in WO2.

Wat jij nu als excuus op hebt gegeven als noodzaak is bullshit.
quote:
Als men het niet met mij eens is, is dat nog geen reden mij persoonlijk aan te vallen.
Pot...ketel.....
pi_27750610
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 07:38 schreef Seiruu het volgende:

[..]

Okies, dus de noodzaak om het te weten wanneer het is begonnen / is geëindigd is omdat je anders niet het leed van WO2 kan voelen? Dat noem ik bullshit. Hoeveel mensen weten hoeveel mannen/vrouwen zijn gestorven in die oorlog? DAT vind ik, zeker vanuit dit perspectief gezien, veel schandaliger dan het niet weten wanneer het is begonnen / is geëindigd. Want dat heeft theoretisch gezien niets te maken met het leed van de mensen in WO2.

Wat jij nu als excuus op hebt gegeven als noodzaak is bullshit.
[..]

Pot...ketel.....
Nee.. je verdraait de boel.. dit was gewoon een toelichting... en ik weiger nog langer met je in discussie te gaan.. PUNT..
  woensdag 8 juni 2005 @ 19:09:12 #19
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_27750806
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 07:30 schreef Vampier het volgende:
[afbeelding]
hier in de US gaat het al een aantal jaren bergafwaards.... het plaatje hierboven is er een voorbeeld van
Wat is een jackhammer?
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_27750867
Kan ik hier ff *UT roepen ?
pi_27751135
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 19:03 schreef SirSimon het volgende:
Nee.. je verdraait de boel.. dit was gewoon een toelichting.
Toelichting of niet, jouw logica raakt kant noch wal. Laten we niet eens over kennis babbelen; hoe zit het eigenlijk met jouw intelligentie?

Eerst maak je een relatie tussen mensen die "weinig algemene kennis" hebben en putjesscheppers, en nu probeer je een link te leggen tussen mensen die niet exact weten wanneer WO2 is geëindigd en mensen die niet weten hoe erg WO2 is geweest.

Jouw debiele generalisaties zijn nou niet bepaald harde bewijzen dat jij over voldoende intelligentie beschikt.
quote:
en ik weiger nog langer met je in discussie te gaan.. PUNT..
Inhoudelijk heb je dat nog nooit geprobeerd, dus wat wil je hier nou precies mee zeggen?
pi_27751199
Hij snapt het zelf niet meer joh, laat hem lekker raaskallen.
  woensdag 8 juni 2005 @ 19:36:20 #23
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_27751835
ehm, ik dnek dat als je nog echt een discussie wilt hebben over dit ondewerp je m denk ik beter in een ander forum kan openen, maar in KLB doen we niet (gauw) aan vervolgen . deze gata dicht, ook op aanvraag van de TS
put
your
clothes
on!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')