FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Dieselmotor op slaolie
Paulusmandinsdag 7 juni 2005 @ 11:22
Ik heb het een en ander gehoord en gelezen over dieselmotoren die op alternatieve brandstoffen kunnen rijden. Dit kan bijvoorbeeld slaolie of zonnebloemolie zijn.

In deze topic wil ik te weten komen of er Fokkers zijn die hier ervaring mee hebben. Ook kunnen Fokkers met sterke tegenargumenten mij (en vele anderen) proberen te weerhouden slaolie de atmosfeer in te vlammen.
-Schorpioen-dinsdag 7 juni 2005 @ 11:24
Ik ken iemand die ermee rijdt...met zonnebloemolie dan.... werkt prima en is een stuk goedkoper (Bij de Aldi 59 cent per liter).

Hij rijdt een diesel , en gooit in zijn 50 liter tank dan 40 liter zonnebloemolie en 10 liter diesel.
zonder die diesel start de auto namelijk niet (goed) ....
Annedinsdag 7 juni 2005 @ 11:31
slaolie ipv diesel, hoe zit dat nou

Rijden op lijnzaadolie
duckesdinsdag 7 juni 2005 @ 11:49
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 11:24 schreef -Schorpioen- het volgende:
Ik ken iemand die ermee rijdt...met zonnebloemolie dan.... werkt prima en is een stuk goedkoper (Bij de Aldi 59 cent per liter).

Hij rijdt een diesel , en gooit in zijn 50 liter tank dan 40 liter zonnebloemolie en 10 liter diesel.
zonder die diesel start de auto namelijk niet (goed) ....
Tis alleen zo vervelend bij de kassa van de Aldi, sta je dan met je karretje en 40 flessen slaolie
Annedinsdag 7 juni 2005 @ 11:50
En uiteindelijk stinkt je auto toch naar frituurvet? .
vdo28dinsdag 7 juni 2005 @ 11:52
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 11:50 schreef ijsmeis het volgende:
En uiteindelijk stinkt je auto toch naar frituurvet? .
Je kunt gelijk frituren als hij een beetje warm is
sangerdinsdag 7 juni 2005 @ 11:52
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 11:50 schreef ijsmeis het volgende:
En uiteindelijk stinkt je auto toch naar frituurvet? .
Dat merk je toch niet als je er zelf inzit? Alleen die achter je rijden wel.
knox_dinsdag 7 juni 2005 @ 11:52
Ik hoorde dit laatst ook Maar het werkt dus echt? geen broodje aap?
Annedinsdag 7 juni 2005 @ 11:55
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 11:52 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat merk je toch niet als je er zelf inzit? Alleen die achter je rijden wel.
Denk het wel?

Als je auto nogal rookt doordat ie olie lekt uit de uitlaat, ruik je dat toch ook?
Paulusmandinsdag 7 juni 2005 @ 12:34
Snuffel jij altijd aan de uitlaat dan?
vdo28dinsdag 7 juni 2005 @ 12:46
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 12:34 schreef Paulusman het volgende:
Snuffel jij altijd aan de uitlaat dan?
Ze werkte bij het zelfmoordcommando en wilde een auto opblazen

Wat een grap
Annedinsdag 7 juni 2005 @ 13:14
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 12:34 schreef Paulusman het volgende:
Snuffel jij altijd aan de uitlaat dan?
Dat ruik je zelfs in de auto hoor .
-Schorpioen-dinsdag 7 juni 2005 @ 13:16
Je ruikt het best goed ja.....heb het nog niet getest vanuit de auto zelf. Maar als je er vlakbij staat, is het ruikbaar
Paulusmandinsdag 7 juni 2005 @ 13:38
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 13:16 schreef -Schorpioen- het volgende:
Je ruikt het best goed ja.....heb het nog niet getest vanuit de auto zelf. Maar als je er vlakbij staat, is het ruikbaar
Ruikt het beter dan dieselwalmen?
Impreza_driving_Nutcasedinsdag 7 juni 2005 @ 13:42
De duitse versie van de Autoweek (Autobild) heeft 3 jaar gereden met een golfje 2 diesel op slaolie
, alleen andere voorgloeibougies erin, en swinters 80 20 mixen met diesel, ding reed aan het eind van de test nog steeds, alleen reed iemand hem total loss

Totaal iets van 2 ton op slaolie gereden zonder noemenswaardige probblemen
sangerdinsdag 7 juni 2005 @ 15:18
Heb wel vaker stukkies daarover gelezen indd. Het schijnt dat je alleen moet kijken of je leidingen het aankunnen.
Konijndinsdag 7 juni 2005 @ 15:57
Hoi,

Ja ik rij nu al zo'n 6000km op zonnebloemolie, tot zover nog geen problemen gehad.
Je kunt op 100% ppo rijden als je een dieselmotor hebt die niet direct ingespoten is, en een bosch brandstofpomp heeft.

Alleen starten is wat moeilijker, maar als het blok eenmaal loopt is er niets aan de hand.
ACT-Fdinsdag 7 juni 2005 @ 20:42
quote:
Lees deze topics goed door en je kunt de meeste informatie eruit halen. Misschien is het geen gek idee om een sticky te maken over rijden op slaolie, aangezien deze vraag vaak terug komt.
Annedinsdag 7 juni 2005 @ 21:05
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 20:42 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Lees deze topics goed door en je kunt de meeste informatie eruit halen. Misschien is het geen gek idee om een sticky te maken over rijden op slaolie, aangezien deze vraag vaak terug komt.
Of mensen moeten leren de search te gebruiken .
yupwoensdag 8 juni 2005 @ 00:12
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 15:57 schreef Konijn het volgende:
Hoi,

Ja ik rij nu al zo'n 6000km op zonnebloemolie, tot zover nog geen problemen gehad.
Je kunt op 100% ppo rijden als je een dieselmotor hebt die niet direct ingespoten is, en een bosch brandstofpomp heeft.

Alleen starten is wat moeilijker, maar als het blok eenmaal loopt is er niets aan de hand.
Volgens mij gaat starten zelfs makkelijk als je een soort installatie kan vinden die de brandstof NOG een keertje voorverwarmd... Maar dit weet ik niet zeker...
smvswoensdag 8 juni 2005 @ 00:48
Ik heb de RDW laatst gebeld met de vraag of dit legaal was. (werd doorverwezen door de belastingdienst) Werd zo'n beetje uitgelachen door de doos daar aan de telefoon. Slaolie in uw diesel? hhahaahahaha. Maar goed daar moest ik dus ook niet zijn, douane gebeld. Het is legaal mits je weer accijns afdraagt via één of ander formulier, netto is het dan net zo duur als gewoon diesel tanken. De vraag is natuurlijk wat de pakkans is, maar aangezien ik heel braaf me aan de wet hou (lees: een schijterd ben) gooi ik voorlopig gewoon keurig diesel in mijn vehikel.
HeyFreakwoensdag 8 juni 2005 @ 00:54
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 00:48 schreef smvs het volgende:
Het is legaal mits je weer accijns afdraagt via één of ander formulier, netto is het dan net zo duur als gewoon diesel tanken.
Wat maar weer aangeeft dat het de overheid puur te doen is om het geld...
yupwoensdag 8 juni 2005 @ 00:56
Idd want volgens mij vervuilt slaolie een miljoen keer ofzo minder dan diesel...
Dikkiedik_2003woensdag 8 juni 2005 @ 00:59
Vriend van mij rijd ook op slaolie met zn mercedes 200d uit 1972
Grote 5 of 10 liter vaten bij de Macro haha
Rijd prima en ik rook het verder niet.
MouseOverwoensdag 8 juni 2005 @ 01:04
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 13:14 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Dat ruik je zelfs in de auto hoor .
Alleen als je achteruit rijdt
ja, serieus
sangerwoensdag 8 juni 2005 @ 08:29
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 00:12 schreef yup het volgende:

[..]

Volgens mij gaat starten zelfs makkelijk als je een soort installatie kan vinden die de brandstof NOG een keertje voorverwarmd... Maar dit weet ik niet zeker...
Je bedoeld met een soort van gloei bougies misschien?
MouseOverwoensdag 8 juni 2005 @ 10:50
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 08:29 schreef sanger het volgende:

[..]

Je bedoeld met een soort van gloei bougies misschien?
Nee, verwarmingselementje om de brandstofslang. Gebruikt bij een warme motor de hitte van de koelvloeistof en bij een koude motor een gloeidraadje.
sangerwoensdag 8 juni 2005 @ 11:55
Oke, uit jouw reactie maak ik op dat een systeem hiervoor al bestaat?
Sterke_Yerkewoensdag 8 juni 2005 @ 11:59
Schijnt ook dat je auto na verloop van tijd deels
een laagje vet over zich heen heeft
renkiedonderdag 9 juni 2005 @ 10:27
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 00:48 schreef smvs het volgende:
Ik heb de RDW laatst gebeld met de vraag of dit legaal was. (werd doorverwezen door de belastingdienst) Werd zo'n beetje uitgelachen door de doos daar aan de telefoon. Slaolie in uw diesel? hhahaahahaha. Maar goed daar moest ik dus ook niet zijn, douane gebeld. Het is legaal mits je weer accijns afdraagt via één of ander formulier, netto is het dan net zo duur als gewoon diesel tanken. De vraag is natuurlijk wat de pakkans is, maar aangezien ik heel braaf me aan de wet hou (lees: een schijterd ben) gooi ik voorlopig gewoon keurig diesel in mijn vehikel.
Je kunt zeggen dat je biodiesel in Duitsland getankt hebt, daar zijn accijns over betaald en mag dus wel
(en voordat ze nameten of je zelf een mix hebt gemaakt OF dat het echte biodiesel is moet je het wel heel bont maken)
MouseOverdonderdag 9 juni 2005 @ 10:31
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:55 schreef sanger het volgende:
Oke, uit jouw reactie maak ik op dat een systeem hiervoor al bestaat?
Mijn reacite? Ja, vrij eenvoudig, het lijkt op een lpgverdamper. Zou zo niet weten waar je het kunt krijgen, maar als je even rondbelt kan dat niet moeilijk zijn.
Paulusmandonderdag 9 juni 2005 @ 11:01
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 10:27 schreef renkie het volgende:

[..]

Je kunt zeggen dat je biodiesel in Duitsland getankt hebt, daar zijn accijns over betaald en mag dus wel
(en voordat ze nameten of je zelf een mix hebt gemaakt OF dat het echte biodiesel is moet je het wel heel bont maken)
Zou het niet verdacht zijn dat je auto ruikt naar drie patatkramen?
Juggernautdonderdag 9 juni 2005 @ 11:16
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 11:59 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Schijnt ook dat je auto na verloop van tijd deels
een laagje vet over zich heen heeft
ehehehe vette bak heb je man
smvsdonderdag 9 juni 2005 @ 14:04
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 10:27 schreef renkie het volgende:

[..]

Je kunt zeggen dat je biodiesel in Duitsland getankt hebt, daar zijn accijns over betaald en mag dus wel
(en voordat ze nameten of je zelf een mix hebt gemaakt OF dat het echte biodiesel is moet je het wel heel bont maken)
Ik denk dat dat in het westen van het land iets minder geloofwaardig overkomt.
Sterke_Yerkedonderdag 9 juni 2005 @ 14:54
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 11:16 schreef Juggernaut het volgende:

[..]

ehehehe vette bak heb je man
marmhzmaandag 13 juni 2005 @ 21:51
In die serie artikelen in Autobild gebruikte die man idd een apparaatje om de brandstof voor t verwarmen. Volgensmij in het begin iets wat zelf geknutselt was later schreven ze dat er via internet wel setjes te koop waren waarmee je de brandstof kon voorverwarmen. Vooral in de winter belangrijk omdat slaolie de neiging heeft dik te worden van de kou. Maar met dat ding ging het starten wel ok. Ze gebruikten trouwens ook zwaardere gloeibougies.
MouseOvermaandag 13 juni 2005 @ 21:55
quote:
Op maandag 13 juni 2005 21:51 schreef marmhz het volgende:
In die serie artikelen in Autobild gebruikte die man idd een apparaatje om de brandstof voor t verwarmen. Volgensmij in het begin iets wat zelf geknutselt was later schreven ze dat er via internet wel setjes te koop waren waarmee je de brandstof kon voorverwarmen. Vooral in de winter belangrijk omdat slaolie de neiging heeft dik te worden van de kou. Maar met dat ding ging het starten wel ok. Ze gebruikten trouwens ook zwaardere gloeibougies.
Ik denk dat een lpg verdamper een aardige basis is. Voor de liefhebbers: ik heb er hier nog een te geef.
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 14:04 schreef smvs het volgende:

[..]

Ik denk dat dat in het westen van het land iets minder geloofwaardig overkomt.
Het hoeft niet geloofwaardig te zijn. Het moet vol te houden zijn.