abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 juni 2005 @ 03:33:46 #1
104233 Rubber_Soul
Vulva in de gloria
pi_27636813
Sommigen kennen hem misschien al van "Piper at the gates of dawn", het eerste album van Pink Floyd. Na nummers te hebben gehoord als Astronomy Domine, Mathila Mother en Bike, kreeg ik door het simplistische maar toch geniale zweverige woord en geluid gebruik, de drang om toch meer te gaan zoeken van deze Syd Barrett. In eerste instantie dacht ik namelijk dat hij door overvloedig Lsd-gebruik en half-dood-zijnde-door-het leven-gaande doodgewaand was nadat hij door eerder genoemde redenen uit Pink Floyd getrapt was.
Totdat ik (altijd naar redelijk onbekend leuke muziek zoekende) ontdekte dat meneer Barrett gewoon nog 3 solo albums heeft afgeleverd. Soms dezelfde liedjes met een andere titel, soms zeer zwaar vals en onder invloed van wat dan ook klinkend, maar altijd met "iets" wat me toch raakt.
"The Madcap Laughs" is naar mijn idee een wereldalbum, voor als je er van houdt.
Op "Barrett" hoor je al iets meer de lamlendige effecten van de Lsd en het feit dat het hem allemaal niet meer zo interreseert.
"Opel" is volgens mij meer een soort van compilatie, maar daardoor niet minder mooi met nog niet eerder uitgebrachte nummers.
Is er eigenlijk nog iemand anders die in deze deelt in mijn oorzalvende vreugde?

Ik zwijmel maar wat, maar ik ben momenteel in de ban van de absurdistische maar zacht rakende liedjes van Syd Barrett.
(Laat de heren Floyd zich eventjes flink achter de oren krabben!)
pi_27636936
Sid Barret leeft nog bij zijn moeder in Cambridge. Heeft na zijn 2 solo albums niets meer uitgebracht en Opel is idd een verzamelalbum.

Het 1e album van Pink Floyd waar hij de meestesongs voor schreef is een heerlijke plaat.

Op latere albums is hij soms nog steeds aanwezig.
Shine on you crazy diamond is opgenomen terwijl Sid in de studio was.
  zondag 5 juni 2005 @ 04:11:12 #3
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_27637059
quote:
Op zondag 5 juni 2005 03:50 schreef sig000 het volgende:
...
Shine on you crazy diamond is opgenomen terwijl Sid in de studio was.
Maar niemand herkende aanvankelijk die pfafferige vetzak met zijn onverzorgde uiterlijk. Men was bezig met de opnamen van wat later werd "Wish you were here". "Shine on you crazy diamond" werd pas na het bezoek van Syd, en hierop geīnspireerd, geschreven en toegevoegd aan het album.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
pi_27637118
quote:
Op zondag 5 juni 2005 04:11 schreef sooty het volgende:

[..]

Maar niemand herkende aanvankelijk die pfafferige vetzak met zijn onverzorgde uiterlijk. Men was bezig met de opnamen van wat later werd "Wish you were here". "Shine on you crazy diamond" werd pas na het bezoek van Syd, en hierop geīnspireerd, geschreven en toegevoegd aan het album.

Je hebt inderdaad gelijk en een mooie aanvuling in dit topic.

Volgens mij zitten er in The Dark side of the Moon ook erg veel verwijzingen naar Syd Barret
pi_27639402
Klopt, bijvoorbeeld bij Brain Damage.
  zondag 5 juni 2005 @ 11:49:43 #6
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_27639457
Ik krijg altijd een beetje een ongemakkelijk gevoel van die soloplaten van Syd. Madcap Laughs is idd nog wel een mooie plaat, van de rest vraag ik me eigenlijk af waarom het uitgebracht is...
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_27639880
Overigens is Syd , in tegenstelling tot wat 'men' denkt GEEN lsd casualty, hij is 'gewoon' schizofreen. Zijn Lsd gebruik heeft die conditie indertijd absoluut geen goed gedaan maar is dus niet te wijten aan overmatig drugsgebruik. In de documentaire 'the Pink FLoyd and Syd Barret story' gaat Roger Waters hier nog wat dieper op in, hij ergerde zich er duidelijk aan dat het overgrote deel van de mensen Syd zijn mental breakdown aan het drugsgebruik toe schrijven. Ik kan iedereen aanraden om deze documentaire te kijken, hij is voor ene prikje op dvd te koop en ZEER de moeite waard.
I still wave at the dots on the shore
I still beat my head against the wall
I still rage and wage my little war
I'm a shade...and easy to ignore
  zondag 5 juni 2005 @ 12:04:55 #8
14505 OProg
A Life in Music
pi_27639918
Ik vind dat er op die andere platen anders ook juweeltjes staan. 'Opel' is bijvoorbeeld een geweldig nummer en ook 'Barrett' heeft hele goede momenten.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  zondag 5 juni 2005 @ 13:01:30 #9
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_27641935
Je hebt ook wel gelijk hoor. Op al die albums staan wel goede dingen ("Dominoes" vind ik bijv. wel een mooi nummer), maar er staan ook tracks op die (imo) alleen maar uitgebracht zijn om te laten horen hoe slecht de man er aan toe was. Ik weet niet, ik vind het iets opportunistisch hebben en ik vraag me af hoe je er naar zou luisteren als je het achtergrondverhaal niet kent.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  zondag 5 juni 2005 @ 13:22:15 #10
14505 OProg
A Life in Music
pi_27642576
Dat is net als die verzamelaar die uit is gebracht, 'Wouldn't You Miss Me'. Ondanks de geniale naam van het album zie ik daar ook het nut niet van na slechts 2 volwaardige albums. Met een beetje proppen kan je al zijn werk op een dubbelcd zetten.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
pi_27642891
The piper blijft onovertroffen, met name zo'n nummer als 'The scarecrow' is geniaal. Met zo weinig middelen roept hij daar zo'n mooi beeld op van een enigszins trieste vogelverschrikker, die zich schikt in zijn lot om daar eeuwig eenzaam op zo'n veldje te staan.

Maar Madcap is ook mooi. 'Dark globe' is echt briljant, mooi gezongen ook. En Barrett ook eigenlijk, hoewel dat vaak meer door de bijdragen van de anderen (Gilmour en Wright deden er op mee). Pink Floyd fans raad ik die albums zeker aan.

Overigens heb ik ergens op internet eens recente foto's gezien van hem. Of het hem echt is, weet ik niet, maar ik heb maar snel weggeklikt, want ik herinner me hem liever als de jonge, donkerharige krullebol uit de jaren '60.

Maar voor Pink Floyd was het beter dat hij vertrok. Gilmour was een veel betere muzikant en sloot daarom beter aan op de zich ontwikkelende songwriter Waters.
  zondag 5 juni 2005 @ 13:36:48 #12
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_27643024
Dingetje
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  Moderator zondag 5 juni 2005 @ 13:40:03 #13
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_27643105
Vergeten wij ook niet:

• Arnold Layne
  • Candy and a currant bun
  • See Emily play
  • Scream thy last scream
  • Vegetable man
  • Apples and oranges
  • Paint box
  • Jugband blues

Ook allemaal Pink Floyd nummers van en met Syd.

De soloalbums zijn bijzonder en legendarisch, een paar erg mooie nummers, maar over het algemeen heeft het weinig waarde. Nummers als Dominoes en Love you zijn natuurlijk erg sterk.

Bij de Free Record Shop ligt deze DVD voor 6 euro.

Erop staat een schitterende BBC-documentaire over Syd Barrett, aanschaffen dus.
  • Geef angst en haat een stem
    Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
      zondag 5 juni 2005 @ 13:42:33 #14
    14505 OProg
    A Life in Music
    pi_27643186
    quote:
    Op zondag 5 juni 2005 13:32 schreef Soul79 het volgende:

Maar voor Pink Floyd was het beter dat hij vertrok. Gilmour was een veel betere muzikant en sloot daarom beter aan op de zich ontwikkelende songwriter Waters.
    Je kan niet weten natuurlijk wat het was geworden als Syd 'normaal' was gebleven. Hij was natuurlijk de meest artistieke van PF. Gilmour was inderdaad altijd al een betere gitarist. Syd iemand van het experiment.
      Moderator zondag 5 juni 2005 @ 13:50:06 #15
    32436 crew  belsen
    Young, gifted and black
    pi_27643335
    Klik hier voor een geweldig complete Syd Barrett site.
    Geef angst en haat een stem
    pi_27643690
    quote:
    Op zondag 5 juni 2005 13:40 schreef belsen het volgende:
  • Paint box

Ook allemaal Pink Floyd nummers van en met Syd.
  • Paintbox is van Rick Wright, en daarbij een niet bijster sterk nummer. Wel aardig, maar Syd had er een beter nummer van gemaakt.

Zijn er van Vegetable man en Scream thy last scream eigenlijk wel opnames?
    pi_27643762
    Even zelf opgezocht op de erg informatieve site http://www.pinkfloydhyperbase.dk/, en volgens die site zijn Vegetable man en Scream thy last scream alleen te vinden op bootlegs, helaas.
    pi_27643999
    quote:
    Op zondag 5 juni 2005 13:42 schreef OProg het volgende:

[..]

Je kan niet weten natuurlijk wat het was geworden als Syd 'normaal' was gebleven. Hij was natuurlijk de meest artistieke van PF. Gilmour was inderdaad altijd al een betere gitarist. Syd iemand van het experiment.
    Ik denk dat Gilmour op dit punt wel onderschat wordt. Hij was een geweldige gitarist, maar in de eerste plaats een geweldige muzikant. De teksten en concepten van Pink Floyd kwamen van Waters, maar de muziek was meestal van Gilmour (en in mindere mate Wright), ook als hij er niet de credits voor kreeg.

En experimenteel was Gilmour ook wel, zoals op Umma gumma. Behalve slechte muziek is dat toch ook erg experimenteel. Experimenteler in elk geval dan Barretts solo albums, die juist vrij conventioneel zijn - maar wel weer beter dan Gilmours probeersels op Umma gumma.
      zondag 5 juni 2005 @ 14:15:15 #19
    102865 One_conundrum
    zeg maar Conundrum
    pi_27644056
    Ik heb wel een versie van Scream tls. Bij album staat, A Saucer Full Of Outtakes...
    Vegetable man heb ik niet
    "Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
      Moderator zondag 5 juni 2005 @ 14:18:45 #20
    32436 crew  belsen
    Young, gifted and black
    pi_27644178
    Ik heb ze allemaal.
    pi_27644442
    Ellendelingen!!!!

Via kazaa zeker. Daarop heb ik ze nooit kunnen vinden, wel nog vroegere Floyd dingetjes zoals King bee, met Bob Klose nog als gitarist.

Ik heb liever geen Kazaa meer op m'n computer, dat gaf maar troep.
    pi_27647345
    die twee barrett solo platen zijn erg goed. hele geinige tekstvondsten ook. maar vooral niet te vergelijken met wat hij met pink floyd deed. daar was het ondanks zijn grote bijdrage toch meer een groepsproces. en dat hoor je meteen. barrett solo is meer een soort accoustische psychedelische folk. overigens speelt zo'm beetje de helft van the soft machine op die barrett platen mee.
      zondag 5 juni 2005 @ 16:23:27 #23
    104233 Rubber_Soul
    Vulva in de gloria
    pi_27647775
    quote:
    Op zondag 5 juni 2005 13:40 schreef belsen het volgende:
    Vergeten wij ook niet:

• Arnold Layne
  • Candy and a currant bun
  • See Emily play
  • Scream thy last scream
  • Vegetable man
  • Apples and oranges
  • Paint box
  • Jugband blues
  • Heb deze nummers ook allemaal
    Zijn allemaal redelijk makkelijk te vinden met Soulseek
    Downloaden dus
      zondag 5 juni 2005 @ 16:25:29 #24
    104233 Rubber_Soul
    Vulva in de gloria
    pi_27647825
    Lucy Leave
    Ook een pre-floyd nummer
    Zeer lekker
      Moderator zondag 5 juni 2005 @ 16:27:08 #25
    32436 crew  belsen
    Young, gifted and black
    pi_27647869
    quote:
    Op zondag 5 juni 2005 16:23 schreef Rubber_Soul het volgende:

[..]

Heb deze nummers ook allemaal
    Zijn allemaal redelijk makkelijk te vinden met Soulseek
    Downloaden dus

Die komen uit mijn 'ook Pink Floyd' mapje van de Syd Barrett dir.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')