Luckepuk, als je geen (negatief/opbouwend/leerzaam) commentaar wil op een foto omdat je er zelf 100 % zeker van bent dat het een leuke goeie foto is, dan moet je hem gewoon direct inzenden (doe ik ook vaak).
Als je hem hier plaatst, zal je commentaar krijgen, en als andere mensen het ook een leuke goeie foto vinden zal het commentaar positief zijn.
Anitra, over het knutselen aan foto's zijn al aardig wat discussies geweest, maar een rand om een foto gebeurd ook bij analoge foto's en een ontwikkelcentrale veranderd ook de kleur en contrast in de foto, daarom verschillen de foto's ook altijd per centrale.
Dan verschilt een foto nog per camera (merk/type) dus een pure foto uit een digicam is net als een negatief, maar nogmaals die discussie is al te vaak gevoerd, je moet gewoon punten geven zoals jij het wilt.
Zelf ga ik sinds mijn onbegrepen 'vergane glorie' foto
![]()
niet meer voor punten, al word ik laatste, juist door mensen die geen punten geven omdat er een rand om zit of mensen die punten geven voor het idee al is de uitvoering slecht, is het een hele subjectieve wedstrijd geworden, leuk toch
![]()
.
Even in het algemeen:
Ik stem niet meer zo veel op de onderwerpen omdat ik van mening ben dat alle onderwerpen haalbaar zijn en laat me dan ook graag verrassen.
Dat de onderwerpen moeilijker worden heeft imo te maken met het feit dat veel mensen hier steeds meer leren op het gebied van fotografie, dat zie je bv. ook aan de meetings, waar het eerst een dagje dierentuin was (ook leuk), wordt het nu een modellenshoot inc. lampen etc.
Dit kan je alleen bereiken door elkaar commentaar te geven, waarna iedereen zelf beslist wat hij er mee doet.
Het ons kent ons sfeertje bestaat op ieder forum wat al wat langer bezig is, zeker als er meetings georganiseerd worden.
Ik kom op veel forums en zie dit na verloop van tijd overal optreden, het wordt dan lastiger voor een nieuwkomer om er tussen te komen, zeker als de nieuwkomer ook nog eens nieuw is in het onderwerp (fotografie), de oudere leden zullen vaak iets hebben van 'weer die vraag over...' en de nieuwkomer zal snel denken 'is dit wel goed genoeg', van beide zal wat meer inspanning moeten komen.
Zo, genoeg gel** ik ga weer wat foto's maken
Iedereen een prettige kerst en een gelukkig nieuwjaar!!!
kiekjes