Weinig aan toe te voegen...quote:Op vrijdag 3 juni 2005 10:45 schreef DarkElf het volgende:
natuurlijk is ieder mens egoistisch. wie beweert dat dat niet zo is liegt of houdt zichzelf voor de gek
we doen alles om er zelf beter van te worden, ja ook iemand helpen over steken want "dat heb je toch maar weer even mooi gedaan" nietwaar?
mwoah..ik hou meer v sommige mensen dan van mijzelfquote:Op vrijdag 3 juni 2005 10:49 schreef lurf_doctor het volgende:
Logisch toch, je moet eerst van jezelf houden voordat je van iemand anders kan houden.
Het geeft eerder een dubbel gevoel. Misschien dat ik stiekem heel graag zou willen dat ze iets voor mij zouden willen doen zonder dat ze aan zich zelf denken. Ik heb geen idee.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 10:50 schreef Malchevia het volgende:
En, is dat negatief, dat een mens primair op zichzelf gericht is?
quote:Op vrijdag 3 juni 2005 10:51 schreef fffan het volgende:
hmm..de mens is inderdaad egoistisch (wel een x iets goed gespeld he dark elf)
Da's best wel egoistischquote:Op vrijdag 3 juni 2005 10:51 schreef Wolter het volgende:
[..]
Misschien dat ik stiekem heel graag zou willen dat ze iets voor mij zouden willen doen zonder dat ze aan zich zelf denken.
Ik ben me er ook van bewust. Maar omdat ik het nu weet dat iedereen dat doet heb ik het voor mezelf alsware weer goed gepraat.quote:
Ja dat is zo. Maar je hebt mensen die enorm egoistisch zijn en mensen die heel weinig egoistisch zijn. De laatste zijn mensen die heel veel goede dingen doen en er alleen een goed gevoel aan overhouden (wat ook niet perse zo is) en daarmee mensen helpen.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 10:45 schreef DarkElf het volgende:
natuurlijk is ieder mens egoistisch. wie beweert dat dat niet zo is liegt of houdt zichzelf voor de gek
quote:Op vrijdag 3 juni 2005 10:45 schreef DarkElf het volgende:
we doen alles om er zelf beter van te worden, ja ook iemand helpen over steken want "dat heb je toch maar weer even mooi gedaan" nietwaar?
uhuh, mensen roepen altijd dat anderen helpen goed voelt. Als ze zich er niet goed bij zouden voelen, zouden ze het niet doen, dus iemand helpen is bij uitstek een vermomde egoïstische daadquote:Op vrijdag 3 juni 2005 11:04 schreef DarkElf het volgende:
tuurlijk is mensen helpen geweldig maar als je blij bent met je blije gevoel doe je het ook voor jezelf.
Ik weet het niet. Misschien zijn we allemaal wel even egoistisch, maar zijn sommige mensen wel beter in de schijn hoog houden of luisteren ze toevallig net iets vaker naar hun geweten.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 11:01 schreef TechXP het volgende:
[..]
Ja dat is zo. Maar je hebt mensen die enorm egoistisch zijn en mensen die heel weinig egoistisch zijn. De laatste zijn mensen die heel veel goede dingen doen en er alleen een goed gevoel aan overhouden (wat ook niet perse zo is) en daarmee mensen helpen.
idd, zoals ik al zeiquote:Op vrijdag 3 juni 2005 11:05 schreef Viking84 het volgende:
[..]
uhuh, mensen roepen altijd dat anderen helpen goed voelt. Als ze zich er niet goed bij zouden voelen, zouden ze het niet doen, dus iemand helpen is bij uitstek een vermomde egoïstische daad
Je wilt niet weten hoe egoistisch men doet/wordt voor/door geld. Dus nee.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 11:08 schreef Sjakie01 het volgende:
Wat wil je dan? Dat iedereen hand in hand geld strooit naar de armen? Kom nou.
Ik doe te veel voor andere. Het enige wat ik er voor terugkrijg is dat ik een gevoel heb dat ik er juist aan doe. Maar doordat ik ergens mee bezig ben waar veel leed is krijg ik ook een gevoel terug dat ik niet prettig vind, maar ik ga wel door. Het boeit me niet hoe ik me voel. Dat vind ik niet belangrijker. Het enige egoistische lijkt me dus het 'goed doen'- gevoel.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 11:07 schreef Wolter het volgende:
Ik weet het niet. Misschien zijn we allemaal wel even egoistisch, maar zijn sommige mensen wel beter in de schijn hoog houden of luisteren ze toevallig net iets vaker naar hun geweten.
hmm..als ik sjaggie in de bus zit doe ik er ook alles aan om niemand naast me te laten zitten, en ik denk ook altijd eerst aan mezelf en dan aan anderen, maar voor me vrienden familie en mijn vriendin doe ik wel vaak dingen waar ik zelf niet beter word..quote:Op vrijdag 3 juni 2005 11:14 schreef TechXP het volgende:
[..]
Ik doe te veel voor andere. Het enige wat ik er voor terugkrijg is dat ik een gevoel heb dat ik er juist aan doe. Maar doordat ik ergens mee bezig ben waar veel leed is krijg ik ook een gevoel terug dat ik niet prettig vind, maar ik ga wel door. Het boeit me niet hoe ik me voel. Dat vind ik niet belangrijker. Het enige egoistische lijkt me dus het 'goed doen'- gevoel.
Het 'nemen' van kinderen is al egoistisch genoeg; Er zijn mensen al mensen genoeg op deze planeet, dus is het puur egoisme om te vinden dat jouw genen doorgegeven moeten wordenquote:Op vrijdag 3 juni 2005 11:08 schreef Razztwizzle het volgende:
Zoals ouders voor hun kinderen, en geliefde voor elkaar.
Of ben ik nu te optimistisch
Het is geen NWS hier, dus kan je opmerking niet zo goed volgenquote:Op vrijdag 3 juni 2005 11:31 schreef Shagadelic het volgende:
Best een lange discussie over een volstrekt nieuwswaardeloze opmerking. De komkommers zijn echt vroeg dit jaar....
Okee.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 11:32 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Het 'nemen' van kinderen is al egoistisch genoeg; Er zijn mensen al mensen genoeg op deze planeet, dus is het puur egoisme om te vinden dat jouw genen doorgegeven moeten worden![]()
Bij wijze van spreken doe ik dat wel eens (ja schatje ik zou alles voor je doen), maar ik werkelijkheid toch niet zo snel.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 11:39 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Okee.
En de geliefden?
Als je zoveel van iemand houdt dat je bij wijze van spreken voor die ander door vuur zou lopen?
Overleving is dat. Je genen behouden zijn ook overleving. Je kind kan het weer later doorgeven. Dus ergens egoistisch.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 11:29 schreef LSS het volgende:
Ik denk dat er heus wel mensen zijn die meer om anderen geven dan om zichzelf. Als je een moeder laat kiezen tussen zichzelf of haar kind, zullen er veel zijn die voor het laatste kiezen denk ik. Er zijn ouders die zichzelf volledig weg cijfers ten bate van het kind.
Egoistisch. Ze moesten vechten. De VS deed ook al mee vanwege eigen gewin. Tuurlijk zal men ook wel doen om de mensen te bevrijden, maar er zat wel degelijk ook veel egoistische redenen daar.quote:In het leger zie je mensen die bereidt zijn hun leven te geven voor anderen. (dan bedoel ik niet die half zachte eitjes die we tegenwoordig in het Nederlandse leger hebben zitten) De Amerikaanse soldaten die in Europa vochten tegen de Duitse bezetter tijdens WW2 zijn een goed voorbeeld. Zij stierven voor de vrijheid van volkeren die ze niet eens kenden, dat is toch een uiterst onzelfzuchtige daad. Dus, nee, ik ben het niet geheel met de TS eens.
Ze moesten helemaal niet vechten, het Amerikaanse leger ten tijde van de 2e wereldoorlog bestond uit vrijwilligers, geen dienstplichtigen. Bovendien denk ik niet dat de gewone Amerikaanse infanterist, matroos of boordschutter uit eigen gewin handelden. Misschien de Amerikaanse overheid wel, hoewel ik ook dat vrij onlogisch vind klinken (Oorlog voeren is over het algemeen niet zo goed voor de economie van een land).quote:Op vrijdag 3 juni 2005 11:44 schreef TechXP het volgende:
[..]
Overleving is dat. Je genen behouden zijn ook overleving. Je kind kan het weer later doorgeven. Dus ergens egoistisch.
[..]
Egoistisch. Ze moesten vechten. De VS deed ook al mee vanwege eigen gewin. Tuurlijk zal men ook wel doen om de mensen te bevrijden, maar er zat wel degelijk ook veel egoistische redenen daar.
Vandaar dat de economie van de VS nu volledig op zijn gat ligt door een paar jaar zandhappen in Irak en Afghanistan. Maar dit is een andere discussie, het gaat hier over egoisme. Ik blijf er bij dat de mens niet alleen maar aan zichzelf denkt, maar in gevallen van oorlog of iets anders ernstigs bereidt is om zijn of haar leven te geven voor een goede zaak.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 11:59 schreef Icelus het volgende:
Oorlog voeren kan hartstikke goed zijn voor de economie van een land.
Nou het zijn wel vrijwilligers maar als ze zeggen niet te willen stond daar toch een straf op?quote:Op vrijdag 3 juni 2005 11:51 schreef LSS het volgende:
Ze moesten helemaal niet vechten, het Amerikaanse leger ten tijde van de 2e wereldoorlog bestond uit vrijwilligers, geen dienstplichtigen. Bovendien denk ik niet dat de gewone Amerikaanse infanterist, matroos of boordschutter uit eigen gewin handelden. Misschien de Amerikaanse overheid wel, hoewel ik ook dat vrij onlogisch vind klinken (Oorlog voeren is over het algemeen niet zo goed voor de economie van een land).
Ik zeg dan ook "KAN" goed zijn, maar dit is inderdaad off-topicquote:Op vrijdag 3 juni 2005 12:03 schreef LSS het volgende:
[..]
Vandaar dat de economie van de VS nu volledig op zijn gat ligt door een paar jaar zandhappen in Irak en Afghanistan. Maar dit is een andere discussie, het gaat hier over egoisme. Ik blijf er bij dat de mens niet alleen maar aan zichzelf denkt, maar in gevallen van oorlog of iets anders ernstigs bereidt is om zijn of haar leven te geven voor een goede zaak.
Ik vind het anders wel riskant, aangezien we met 6 miljarden Moeder Aarde aan het verkloten zijn. Mensen moeten minder aan zichzelf gaan denken en meer aan de toekomst van de hele wereld.quote:Ik zie het probleem niet dat de mens vanuit egoisme handeld.
Beestjuh,quote:Op vrijdag 3 juni 2005 17:03 schreef beestjuh het volgende:
Ik doe anders nog best wel eens iets onbaatzuchtigs. Dat ik me beter voel nadat ik iets goeds gedaan heb is niet de reden dat ik het gedaan heb, in de eerste instantie deed ik dat wel om te helpen. Sjeez, ik kan niet voor anderen spreken, en noem me maar naïef of whatever maar ik geloof niet dat alle mensen slechts uit egoïsme handelen.
[..]
Ik vind het anders wel riskant, aangezien we met 6 miljarden Moeder Aarde aan het verkloten zijn. Mensen moeten minder aan zichzelf gaan denken en meer aan de toekomst van de hele wereld.
Noem me maar een leugenaar, ik ben zeker niet egoistisch. Ik draai vaak genoeg voor bepaalde dingen op om andere mensen te "redden", aangezien zij anders de lul zijn. Dit zijn natuurlijk maar een paar simpele voorbeeldjes.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 10:45 schreef DarkElf het volgende:
Dit is een echte aanrader. Heel leuk om te lezen.quote:Op zondag 5 juni 2005 00:33 schreef Thisbe het volgende:
Lees het boek van Dawkins eens; "the selfish gene", hierin ontmaskert hij het zogenaamde altruistische gedrag.
Uiteindelijk is alles gericht op het behoud van je eigen genen. Dus de enigen voor wie je jezelf zal opofferen, zijn je kinderen (je genen moeten doorgegeven worden)![]()
En waarom doe jij dat redden van die andere mensen? Krijg je daar niet een bepaald gevoel bij? Hoop je ergens niet stiekem, dat als jij eens iemand nodig hebt, zij er ook voor jou zouden zijn?quote:Op woensdag 8 juni 2005 14:48 schreef gigant het volgende:
[..]
Noem me maar een leugenaar, ik ben zeker niet egoistisch. Ik draai vaak genoeg voor bepaalde dingen op om andere mensen te "redden", aangezien zij anders de lul zijn. Dit zijn natuurlijk maar een paar simpele voorbeeldjes.
Maar mensen die zelf egoistisch zijn, zullen dit nooit geloven omdat, dit simpelweg buiten hun referentiekader ligt.
over je heen laten lopen, en niet-egoistsch zijn, zijn twee totaal andere dingen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |