Je maakt hierbij de aanname dat gelovigen uitsluitend handelen volgens hun voorschriften uit angst voor een straf. Voor veel gelovigen gaat dit niet op, en zij gebruiken hun geweten op een zelfde manier als ongelovigen.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:27 schreef livEliveD het volgende:
Daarnaast is er ook nog een slag mensen dat nergens in gelooft en waarvoor het argument van terechtstelling dus niet opgaat. Waarom luisteren deze mensen dan naar hun geweten? Waarom geven ze bijvoorbeeld geld aan de derde wereld? Geloven ze stiekem toch? Vorm van hoop zeg maar. Missen ze de ruggengraat om naar hun overtuiging te leven en blaten ze eigenlijk gewoon mensen na in hun omgeving?
Waarom luister jij, aangenomen dat je een ongelovige bent, naar je geweten? Ik vind het banaal.
Normen en waarden zijn beschreven in de heilige boeken, maar zijn niet door de godsdienst uitgevonden. Behandel een ander zoals je zelf behandelt wil worden is universeel. Godsdienst zorgt er juist voor dat aan die universele waarde voorbij wordt gegaan door religieus geweld.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:27 schreef livEliveD het volgende:
Waarom luister jij, aangenomen dat je een ongelovige bent, naar je geweten? Ik vind het banaal.
Eensch. Je hoeft niet gelovig te zijn om goed te willen doen. Een betere samenleving willen, levert voor jezelf ook voordeel op, evenals voor je familie, vrienden en (mogelijke) nakomelingen.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:39 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Normen en waarden zijn beschreven in de heilige boeken, maar zijn niet door de godsdienst uitgevonden. Behandel een ander zoals je zelf behandelt wil worden is universeel. Godsdienst zorgt er juist voor dat aan die universele waarde voorbij wordt gegaan door religieus geweld.
Dat is helemaal niet universeel. Ikzelf houd op een vreemde manier van bepaalde lichte vormen van pijn, en ook bepaalde psychologische confronterende spelletjes kan ik prettige elementen uit halen. Dit is echter iets dat voor het merendeel van de mensen niet zo is. Het zou dan ook geen briljante zet zijn als ik op dat gebied anderen ga behandelen zoals ik (soms) behandeld wil worden.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:39 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Normen en waarden zijn beschreven in de heilige boeken, maar zijn niet door de godsdienst uitgevonden. Behandel een ander zoals je zelf behandelt wil worden is universeel.
tja......das toch een heel ander onderwerp??quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:42 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet universeel. Ikzelf houd op een vreemde manier van bepaalde lichte vormen van pijn, en ook bepaalde psychologische confronterende spelletjes kan ik prettige elementen uit halen. Dit is echter iets dat voor het merendeel van de mensen niet zo is. Het zou dan ook geen briljante zet zijn als ik op dat gebied anderen ga behandelen zoals ik (soms) behandeld wil worden.
Dit is zeker waar en dus ook goed voor jou. Maar waarom zou iemand voor stemmen voor meer imigratie? Geld geven aan de derde wereld? Etc.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:41 schreef wadgem het volgende:
Eensch. Je hoeft niet gelovig te zijn om goed te willen doen. Een betere samenleving willen, levert voor jezelf ook voordeel op, evenals voor je familie, vrienden en (mogelijke) nakomelingen.
Het heeft raakvlakken. Je stelde eenvoudig "behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden", maar juist dat is vaak een bron voor ruzies en conflicten. Ik houd van directheid, als ik tegen iemand direct ben die daar niet van houdt, levert dat vaak een conflict op. Andersom, iemand die geen kritiek wil, kan dit uiten door kritiekloos tegenover anderen te staan. Wanneer echter de ware aard naar boven komt, kan dat ook een conflict opleveren als iemand directheid nastreeft.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:45 schreef Tim_G het volgende:
[..]
tja......das toch een heel ander onderwerp??
te·recht·stel·len (ov.ww.)quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:27 schreef livEliveD het volgende:
Veel mensen geloven in een of andere entiteit die je, al dan niet na je dood, terechtstelt voor je daden.
Dan behandel je een ander nog steeds zoals je zelf behandelt wil worden, namelijk op de manier zoals dat voor de persoon prettig is, met respect. Dat hoeft niet altijd exact dezelfde wijze te zijn, maar wel met dezelfde achterliggende gedachte.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:42 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet universeel. Ikzelf houd op een vreemde manier van bepaalde lichte vormen van pijn, en ook bepaalde psychologische confronterende spelletjes kan ik prettige elementen uit halen. Dit is echter iets dat voor het merendeel van de mensen niet zo is. Het zou dan ook geen briljante zet zijn als ik op dat gebied anderen ga behandelen zoals ik (soms) behandeld wil worden.
Dat vraag ik me af. Is egoisme ook niet het zorgen dat je een goed team om je heen hebt? Wordt je daar zelf ook niet uiteindelijk veel beter van dan wanneer je je team afbreekt door korte-termijn-politiek?quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:45 schreef livEliveD het volgende:
Geweten is voor mij een soort clasule tegen puur egoisme en zorgt voor meer teamwerk.
Voor jezelf misschien. Je leeft niet lang in vrijheid als je geen geweten en gevoel naar anderen hebt..quote:Wil niet zeggen dat als je dat eenmaal doorhebt dat je er niet boven kunt staan lijkt me? Je zou een naar gevoel toch van je af moeten kunnen schudden want voor wie heb je dat gevoel? Niemand!
Oftewel, je behandelt dan niet iemand zoals je zelf graag behandeld wilt worden, maar je benadert iemand met een "blanke kaart", en zoals je zelf zegt een initieel respect dat de wensen van iemand anders anders kunnen zijn dan de jouwe.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:49 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Dan behandel je een ander nog steeds zoals je zelf behandelt wil worden, namelijk op de manier zoals dat voor de persoon prettig is, met respect. Dat hoeft niet altijd exact dezelfde wijze te zijn, maar wel met dezelfde achterliggende gedachte.
Waarom niet? Waarom zou ik me vastpinnen aan regels? Als ik een moord kan plegen waarmee ik 100% zeker weet dat ik ermee wegkom en hierdoor zou ik ook de vrouw van me dromen krijgen. Waarom moet ik naar zo'n stomme regel luisteren dan? Kun je wel zeggen dat het ook niet leuk zou zijn als anderen dat doen maar anderen doen dat niet! Kijk immers maar om je heen.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:42 schreef Deetch het volgende:
Wat een nonsens. Je hoeft toch niet gelovig te zijn om te leven volgens één basisregel?
Basisregel: Wat jij niet wilt dat jou gebeurt, doe dat ook een ander niet aan.
Hij komt misschien uit de bijbel maar is toch een dood normale regel. Als jij niet wilt dat je vermoord wordt warom zou je een ander dan wel vermoorden?
Nee. Over je eerste punt, ik zie geen wezenlijk verschil tussen je directe sociale omgeving, en de Derde Wereld. De economische internationale situatie kan binnen 10 jaar compleet omdraaien, en dan zijn we maar wát blij als we ontwikkelingshulp van Ghana ontvangen. Ik bestrijd overigens het feit dat het alléén om retorisch egoïsme gaat, de meeste mensen krijgen (zoals opgemerkt in dit topic) een goed gevoel van goed doen, waar we overigens als mensheid heel blij mee moeten zijn.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:45 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Dit is zeker waar en dus ook goed voor jou. Maar waarom zou iemand voor stemmen voor meer imigratie? Geld geven aan de derde wereld? Etc.
Geweten is voor mij een soort clasule tegen puur egoisme en zorgt voor meer teamwerk. Wil niet zeggen dat als je dat eenmaal doorhebt dat je er niet boven kunt staan lijkt me? Je zou een naar gevoel toch van je af moeten kunnen schudden want voor wie heb je dat gevoel? Niemand!
"gewoon de goedheid" ? Het lijkt me nogal dom.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:42 schreef Tim_G het volgende:
Waarom zou dat gewoon niet de goedheid van sommige mensen kunnen zijn?
Omdat je ook nog zoiets hebt als fatsoen!quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:50 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Waarom niet? Waarom zou ik me vastpinnen aan regels? Als ik een moord kan plegen waarmee ik 100% zeker weet dat ik ermee wegkom en hierdoor zou ik ook de vrouw van me dromen krijgen. Waarom moet ik naar zo'n stomme regel luisteren dan? Kun je wel zeggen dat het ook niet leuk zou zijn als anderen dat doen maar anderen doen dat niet! Kijk immers maar om je heen.
Gebrek aan ruggegraat in overtuiging!![]()
Waarom is dat gewoon?quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:55 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Omdat je ook nog zoiets hebt als fatsoen!
Gewoon omdat je netjes bent!
Dat is gewoon geworden omdat mensen het zat waren om de hele tijd familieleden o.i.d. van de muren en vloer te moeten schrapen, omdat ze de hersens in waren geslagen door iemand die dat leuk vond!quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:58 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waarom is dat gewoon?Er mag best wel eens stil gestaan worden bij de vraag waarom iets "gewoon" is, want veel dingen die gewoon zijn waren dat vroeger niet..
Daarom dus. Gebruik het feit dat iets "gewoon" is dan ook niet als argument.quote:Op donderdag 26 mei 2005 12:01 schreef SicSicSics het volgende:
En wat is gewoon is niet de discussie!Daar kan je heel lang over praten en er nooit uitkomen!
Waarom noem jij gelovigen gewoon 'mensen' en ongelovigen 'een slag mensen'?quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:27 schreef livEliveD het volgende:
Veel mensen geloven in een of andere entiteit die je, al dan niet na je dood, terechtstelt voor je daden.
[knip]
Daarnaast is er ook nog een slag mensen dat nergens in gelooft en waarvoor het argument van terechtstelling dus niet opgaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |