abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 juni 2005 @ 23:19:59 #51
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_27791288
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 23:15 schreef HiZ het volgende:

Het enige wat wonen betaalbaar houdt is een zo laag mogelijke hypotheek hebben. Ik ben aan mijn hypotheek bruto ¤307 per maand kwijt.
¤ 307.- bruto voor een 105 m2 groot appartement in het centrum van Amsterdam.................

Kan wel janken, zo jaloers ben ik nu........

Ik hoop maar dat het een afbraakpand is......
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
  donderdag 9 juni 2005 @ 23:25:32 #52
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_27791471
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 23:19 schreef Tarak het volgende:

[..]

¤ 307.- bruto voor een 105 m2 groot appartement in het centrum van Amsterdam.................

Verklaar u nader Hiz...hoe kan dit?
  donderdag 9 juni 2005 @ 23:33:20 #53
94405 Tarak
pi_27791720
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 23:19 schreef Tarak het volgende:

[..]

Dit pak ik verkeerd aan...... even opnieuw....

HiZ!!!!

If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
  donderdag 9 juni 2005 @ 23:34:52 #54
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_27791774
tsja... op zich ben ik wel voor de afschaffing van de hypotheekrenteaftrek. aan de andere kant ben ik me ook bewust van het feit dat dat gaat betekenen dat er veel mensen zijn die de lasten niet meer op kunnen brengen.

na afschaffing zal de markt zich gaan aanpassen waardoor de huizenprijzen gaan dalen en meer in verhouding komen te staan als je ze vergelijkt met het buitenland. alleen erg vervelend voor iedereen die nu net een huis heeft gekocht en hoopt op overwaarde etc.

een daling in de huizenprijzen zit er volgens vele makelaars wel aan te komen. wat mij betreft dan gelijk dat moment aangrijpen om wat te doen aan de hypotheekrente aftrek.
Neerkomen wel!
  donderdag 9 juni 2005 @ 23:54:54 #55
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_27792493
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 23:34 schreef Freeflyer het volgende:
tsja... op zich ben ik wel voor de afschaffing van de hypotheekrenteaftrek. aan de andere kant ben ik me ook bewust van het feit dat dat gaat betekenen dat er veel mensen zijn die de lasten niet meer op kunnen brengen.

na afschaffing zal de markt zich gaan aanpassen waardoor de huizenprijzen gaan dalen en meer in verhouding komen te staan als je ze vergelijkt met het buitenland. alleen erg vervelend voor iedereen die nu net een huis heeft gekocht en hoopt op overwaarde etc.

een daling in de huizenprijzen zit er volgens vele makelaars wel aan te komen. wat mij betreft dan gelijk dat moment aangrijpen om wat te doen aan de hypotheekrente aftrek.
Kopers van huizen hebben geen baat bij hypotheekrente aftrek. Het is vooral een soort verkapte staats-steun aan makelaars en bouwbedrijven, dat zal ook de reden zijn dat Brussel er moeite mee heeft.

Om reden eerder genoemd in dit topic zal de hypotheekrente-aftrek door de Nederlandse politiek nooit in één keer afgeschaft worden. Dat zal een enorme economische crisis tot gevolg hebben omdat plots een groot deel van de Nederlanders veel te duur woont. Wat er wel kan gebeuren is dat er nu voor een geleidelijke overgang gezorgd wordt zodat het stelsel over tien of twintig jaar niet meer bestaat. Dan is de impact minimaal.

Mensen die struisvogel-politiek bedrijven door pertinent tegen afschaffing te zijn spelen met vuur. Afgeschaft wordt hij zeker, hoe soepel dat gaat gebeuren kan nu over besloten worden. Kop-in-het-zand-steken is alleen maar slecht voor je investering.
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
pi_27792631
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 23:25 schreef Aventura het volgende:

[..]

Verklaar u nader Hiz...hoe kan dit?
Nee hoor, het is een prettig appartement. Alleen heb ik altijd geloofd in het zo snel mogelijk aflossen van hypotheekschulden. En daar pluk ik nu de vruchten van. Voor dit appartement had ik helaas wel een hypotheek nodig weer, maar hopelijk gaat het me ook nu weer lukken om het vrij te krijgen.

Zoals je ziet ben ik iemand die potentieel best wel zou kunnen profiteren van die rare aftrekregeling. Maar ik vind het een slecht systeem en als het even kan heb ik liever geen aftrek.
pi_27792782
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 23:54 schreef Dante_A het volgende:

[..]

Kopers van huizen hebben geen baat bij hypotheekrente aftrek. Het is vooral een soort verkapte staats-steun aan makelaars en bouwbedrijven, dat zal ook de reden zijn dat Brussel er moeite mee heeft.
...
Vergeet de banken niet.
  vrijdag 10 juni 2005 @ 00:05:21 #58
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_27792843
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 23:58 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nee hoor, het is een prettig appartement. Alleen heb ik altijd geloofd in het zo snel mogelijk aflossen van hypotheekschulden. En daar pluk ik nu de vruchten van. Voor dit appartement had ik helaas wel een hypotheek nodig weer, maar hopelijk gaat het me ook nu weer lukken om het vrij te krijgen.

Zoals je ziet ben ik iemand die potentieel best wel zou kunnen profiteren van die rare aftrekregeling. Maar ik vind het een slecht systeem en als het even kan heb ik liever geen aftrek.
??
Maar hoe hoog is jouw hypotheek dan, als ik zo onbeleefd mag zijn om dat te vragen.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
  vrijdag 10 juni 2005 @ 00:09:18 #59
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_27792974
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 00:03 schreef HiZ het volgende:

[..]

Vergeet de banken niet.
Oh ja, en de banken.
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
pi_27796884
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 00:05 schreef sooty het volgende:

[..]

??
Maar hoe hoog is jouw hypotheek dan, als ik zo onbeleefd mag zijn om dat te vragen.
Op dit moment ¤134.000, vermoedelijk ¤100.000 over een maand of zo. Tenzij ik een leuk huisje in Istanbul tegenkom.
pi_27809129
Zelf zou ik voor een stelsel zijn waarbij de hypotheekrente aftrek gelijk blijft, maar wanneer men een huis verkoopt, men de ontvangen hypotheekrente van de winst van de verkoop aftrekt, op die manier loopt niemand direct schade op, en vloeit het geld van zelf weer terug in de kas. Ik vind dat hypotheekrente met name gericht moet zijn op de lage en middeninkomens, zie het maar als een soort van renteloze lening.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 10 juni 2005 @ 16:35:46 #62
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27809743
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 16:14 schreef raptorix het volgende:
Zelf zou ik voor een stelsel zijn waarbij de hypotheekrente aftrek gelijk blijft, maar wanneer men een huis verkoopt, men de ontvangen hypotheekrente van de winst van de verkoop aftrekt, op die manier loopt niemand direct schade op, en vloeit het geld van zelf weer terug in de kas. Ik vind dat hypotheekrente met name gericht moet zijn op de lage en middeninkomens, zie het maar als een soort van renteloze lening.
ingewikkeld zeg, afschaffen is makkelijker (moet dat wel gepaard gaan met een belastingverlaging uiteraard)
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  vrijdag 10 juni 2005 @ 16:37:21 #63
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27809793
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 23:54 schreef Dante_A het volgende:

[..]

Om reden eerder genoemd in dit topic zal de hypotheekrente-aftrek door de Nederlandse politiek nooit in één keer afgeschaft worden. Dat zal een enorme economische crisis tot gevolg hebben omdat plots een groot deel van de Nederlanders veel te duur woont. Wat er wel kan gebeuren is dat er nu voor een geleidelijke overgang gezorgd wordt zodat het stelsel over tien of twintig jaar niet meer bestaat. Dan is de impact minimaal.

Mensen die struisvogel-politiek bedrijven door pertinent tegen afschaffing te zijn spelen met vuur. Afgeschaft wordt hij zeker, hoe soepel dat gaat gebeuren kan nu over besloten worden. Kop-in-het-zand-steken is alleen maar slecht voor je investering.
even ervan utigaand dat het gepaard gaat met een belastingverlaging, kan het dan wel in een klap?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_27811321
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 16:35 schreef McCarthy het volgende:

[..]

ingewikkeld zeg, afschaffen is makkelijker (moet dat wel gepaard gaan met een belastingverlaging uiteraard)
Dat gaat niet werken, aangezien je dan toch weer onderscheid zult moeten maken tussen mensen met een koophuis en mensen met een huurhuis.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 10 juni 2005 @ 19:23:55 #65
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_27814395
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 17:31 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dat gaat niet werken, aangezien je dan toch weer onderscheid zult moeten maken tussen mensen met een koophuis en mensen met een huurhuis.
Want?
De hypotheekrente aftrek is niet jarenlang gefinancieerd met belastingen welke ook door huurders worden opgebracht?

Het hele idee is juist om de scheve subsidie regeling waarbij 1 groep meer krijgt dan de ander. Gebasseerd op niets behalve een bezit.
  vrijdag 10 juni 2005 @ 21:56:01 #66
61927 DaveM
uitgefokt
pi_27819173
En alle voorstanders van de Grondwet maar roepen dat Nederland dit gewoon zelf mag bepalen.
Zelfs zonder Grondwet doen ze al moeilijk, met de Grondwet zal dat alleen maar erger worden.
pi_27822186
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 19:23 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Want?
De hypotheekrente aftrek is niet jarenlang gefinancieerd met belastingen welke ook door huurders worden opgebracht?

Het hele idee is juist om de scheve subsidie regeling waarbij 1 groep meer krijgt dan de ander. Gebasseerd op niets behalve een bezit.
Huren zijn anders ook grotendeels gefinancieerd, oa doordat woningbouwverenigingen op relatief belastingvriendelijke manier kapitaal hebben kunnen opbouwen. Bovendien zijn mensen met middeninkomens uitgesloten voor goedkopere woningen.
  vrijdag 10 juni 2005 @ 23:47:38 #68
94405 Tarak
pi_27822635
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 23:32 schreef raptorix het volgende:

[..]

Huren zijn anders ook grotendeels gefinancieerd, oa doordat woningbouwverenigingen op relatief belastingvriendelijke manier kapitaal hebben kunnen opbouwen. Bovendien zijn mensen met middeninkomens uitgesloten voor goedkopere woningen.

Of mensen met middeninkomens zijn uitgesloten voor bepaalde goedkope huurwoningen is gemeentelijk beleid, geen landelijk beleid. In de meeste gemeenten valt het wel mee, met dat uitsluiten van hogere inkomens.

Ja, op elke nieuw gebouwde sociale huurwoning wordt verlies gemaakt. Je kunt natuurlijk alleen rendabele huren gaan vragen, maar dan moet Nederland daar wel zijn inkomenspolitiek op afstemmen.

Welke belastingvoordelen doel je op? Vroeger waren woningcorporaties vrijgesteld van de overdrachtsbelasting bij het zogenaamde "herverkaveling van het bezit". Dat is nu afgeschaft. Ik zou verder niet zo snel een ander belastingvoordeel weten waar woningcorporaties van profiteren.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 10 juni 2005 @ 23:50:38 #69
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_27822727
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 23:32 schreef raptorix het volgende:

[..]

midden inkomens zijn alleen van goedkopere woningen uitgesloten als starter. En ja huren zijn ook gefinancieerd, maar de afgelopen tien jaar zijn de huren wel harder gestegen dan het inflatiecijfer.
  vrijdag 10 juni 2005 @ 23:55:54 #70
94405 Tarak
pi_27822922
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 23:50 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

midden inkomens zijn alleen van goedkopere woningen uitgesloten als starter. En ja huren zijn ook gefinancieerd, maar de afgelopen tien jaar zijn de huren wel harder gestegen dan het inflatiecijfer.
Dat lijkt me sterk, aangezien het huurverhogingspercentage gerelateerd is aan het gemiddelde inflatiecijfer en de Tweede Kamer de laatste paar jaar zo zit te rommelen met hoe de gemiddelde huurverhogingstijging / huursomstijging berekend moest worden, dat het corporaties altijd net benadeelde met de regeling die daarvoor van toepassing was.

Begin jaren negentig zijn de huren wel enkele jaren wat meer gestegen dan de inflatie maar dat is langer dan tien jaar geleden.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 11 juni 2005 @ 00:01:02 #71
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_27823106
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 23:55 schreef Tarak het volgende:

[..]

Dat lijkt me sterk, aangezien het huurverhogingspercentage gerelateerd is aan het gemiddelde inflatiecijfer
Begin jaren negentig zijn de huren wel enkele jaren wat meer gestegen dan de inflatie maar dat is langer dan tien jaar geleden.
Het lijkt gisteren
pi_27824265
De eerste goede stap die op het pad naar de afschaffing is genomen is de verplichting om de overwaarde uit het oude huis te gebruiken als (deel)betaling voor het nieuwe huis. Ik denk dat ik kortweg zou kiezen om vervolgens een maximaal bedrag aan hypotheek voor nieuwe hypotheken zou invoeren (qua aftrekbaarheid) anderhalf keer de gemiddelde huizenprijs lijkt me alleszins redelijk (het bedrag waarover dan dus afgetrokken mag worden is 1,5Xgemiddelde huizenprijs - overwaarde). Om dan vervolgens dat bedrag met kleine stapjes van 5% per jaar te verlagen.

Over een periode van 20 jaar is de HRA zodanig onbelangrijk geworden dat de afschaffing ervan nauwelijks meer gemerkt zal worden. En het is ook zo dat voor de hoogste inkomens, die nu onevenredig profiteren van de regeling er het snelst een einde komt aan het voordeel. En dat is ook terecht want je mag van de hogere inkomensklasse best verwachten dat die de eigen broek ophoudt en niet de hand gaat ophouden bij vadertje staat voor een woonsubsidie.

Het zou me niet verbazen als daarmee ook een einde komt aan de waanzinnige stijging van de huizenprijzen, hoewel die natuurlijk ook door andere factoren wordt veroorzaakt.
pi_27826392
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 22:26 schreef raptorix het volgende:

[..]

Mee eens, van mij mag de hypotheekrente gerust afgeschaft worden wanneer daar een evenredige belastingverlichting tegenover staat.
Staat in de ongeschreven grondwet: alles wat in het voordeel van het rijk is wordt doorgevoerd met belofte dat deze voordeel wordt doorgeschoven naar de burger, maar hou het wel op beloven.

zie de vele truukjes die worden uitgevoerd om de burger nog meer geld weg te stelen.
  zaterdag 11 juni 2005 @ 09:51:33 #74
3542 Gia
User under construction
pi_27828034
Moeten ze ook de huursubsidie afschaffen. Als een huis te duur is om te huren, huur je maar een goedkoper huis!!
  zaterdag 11 juni 2005 @ 10:54:56 #75
38549 dewd
100% pure
pi_27828723
Gewoon nog minder aan uitgeven aan die hele EU onzin, per jaar gaat er een flink bedragje heen. Als we dat gewoon verrekenen met wat de aftrekkosten zijn voor de Nederlandse overheid dan komt het wel weer goed.

En er zijn niet te weinig huizen in Nederland, er zijn teveel mensen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')