Dat is idd een goede uitleg. Maar door de lichtpunten in de achtergrond kun je wel zien of het een goede bokeh is, maar die hoeven er niet persé in te zitten....quote:Op zaterdag 4 juni 2005 23:37 schreef SuperRembo het volgende:
Ik vond deze uitleg wel verhelderend: http://www.kenrockwell.com/tech/bokeh.htm
Ik word er in ieder geval helemaal scheel van.quote:Op zondag 5 juni 2005 21:47 schreef Vigile het volgende:
http://www.kunstenlijsten.nl/PICT0006.JPG
Ehm, is dit Bokeh? Zoja, dan wordt dit mijn inzending haha
Owh? Maar kan ik ´m wel gebruiken als inzending denk je?quote:Op zondag 5 juni 2005 23:19 schreef portier het volgende:
[..]
Ik word er in ieder geval helemaal scheel van.
Hij voldoet zeker aan de opdrachtquote:Op maandag 6 juni 2005 09:14 schreef Vigile het volgende:
[..]
Owh? Maar kan ik ´m wel gebruiken als inzending denk je?
Volgens mij is het wel bokeh.quote:Op maandag 6 juni 2005 09:14 schreef Vigile het volgende:
[..]
Owh? Maar kan ik ´m wel gebruiken als inzending denk je?
Er zit vast wel een macro of anders een portretstand op...daarmee kan je het proberen. Ik ken de camera verder niet.quote:Op maandag 6 juni 2005 18:38 schreef mrcool het volgende:
Hoe doe ik zoiets met de Powershot a70 [Canon]
Diafragma op 2.8 zetten en heel dicht bij je onderwerp gaan staan (wel dat je onderwerp scherp is) en dan foto makenquote:Op maandag 6 juni 2005 18:38 schreef mrcool het volgende:
Hoe doe ik zoiets met de Powershot a70 [Canon]
Ik had tot voor kort ook de A70, en volgens mij (zonder dat ik 't toen wistquote:Op maandag 6 juni 2005 20:18 schreef mrcool het volgende:
Moet sowieso nog ff wachten tot ik hem terug heb, hij ligt nu bij Canon, lensprobleempje! Zodra ik hem terug heb ga ik het zeker proberen! De resultaten gooi ik dan wel een keer in dit topic neer!
Dus eigenlijk is de opdracht ('bokeh') heel vaag, want je kan natuurlijk ook een foto met slechte bokeh insturen. Dan is het nog steeds bokehquote:Op vrijdag 3 juni 2005 23:34 schreef mbeis het volgende:
Wat is er dan niet duidelijk aan? Het is een kwalitatief begrip. Je vindt (=subjectief) de bokeh (onscherpe achtergrond) van een objectief mooi of niet mooi. Voila.
Nu hebben we gelijk hele hoge verwachtingen natuurlijkquote:
Volgens mij zit het verschil in de onscherpte van de achtergrond, mijn interpretatie:quote:Op dinsdag 7 juni 2005 12:59 schreef Puckzzz het volgende:
ff de mening van een xpert gevraagdmaar dit is dus ook bokeh? Ik dacht dat het meer van een soort reflectie moest komen ofzo
[afbeelding]
Blijkbaar mocht ik ze niet linken, maar ik heb ze nu op m'n eigen server gehost waardoor ze wel te zien zijnquote:Op dinsdag 7 juni 2005 13:58 schreef Puckzzz het volgende:
kan het dat ik bij de eerste twee plaatjes alleen maar gekleurde blokjes zie? denk dat die het niet doen ofzo
Ziet er goed uitquote:
zal ook met de kristal vorm/lichtinval van het verlichte object te maken hebben, met mijn biertje experiment komt er de ene keer ronde bokeh uit en de andere keer 6-8 hoeken (in dezelfde foto)quote:Op woensdag 8 juni 2005 12:18 schreef Elefes het volgende:
Wat mij trouwens opvalt, (misschien dat iemand hier opheldering kan geven) is dat op sommige foto's in bladen en zelfs op de tv met stukjes film, de bokeh in de achtergrond vaak vijf- of zeshoekig is. Ik kan me niet voorstellen dat voor de tv en voor tijdschriften camera's met een "slechte" lens worden gebruikt? Vond het toch een beetje raar... (Zie voor een foto van wat ik bedoel o.a. de rails van deze maand.)
Of kan ik dat hele idee laten varen, van goede lens, minder hoekige bokeh?
Hmm oke dan.. Ik dacht dat de vorm van de bokeh afhing van de vorm van het diafragma (en dus de hoeveelheid "lamellen" waarmee dat gevormd wordt).quote:Op woensdag 8 juni 2005 12:50 schreef Re het volgende:
[..]
zal ook met de kristal vorm/lichtinval van het verlichte object te maken hebben, met mijn biertje experiment komt er de ene keer ronde bokeh uit en de andere keer 6-8 hoeken (in dezelfde foto)
Ik denk dat de eerste wel bokeh is, alleen zonder rondjes? Vind het wel jammer dat hij niet in kleur is, maar toch leuke foto.quote:Op woensdag 8 juni 2005 13:37 schreef Lord_Of_Darkness het volgende:
deze dus ook?
[afbeelding]
deze net gemaakt
[afbeelding]
idd ik had het al door...quote:Op woensdag 8 juni 2005 14:08 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ik denk dat de eerste wel bokeh is, alleen zonder rondjes? Vind het wel jammer dat hij niet in kleur is, maar toch leuke foto.
De tweede doet me eigenlijk niet zoveel, en valt denk ik ook niet onder de noemer "bokeh" (maar ik kan er naast zitten...).
Veel moderner AF Zoom lenzen hebben een beroerde bokeh. De vele lamellen om een goede bokeh te hebben kosten plaats. En als er ook nog zoom en AF bij moet, dan is het woekerken met plaats.quote:Op woensdag 8 juni 2005 12:18 schreef Elefes het volgende:
Wat mij trouwens opvalt, (misschien dat iemand hier opheldering kan geven) is dat op sommige foto's in bladen en zelfs op de tv met stukjes film, de bokeh in de achtergrond vaak vijf- of zeshoekig is. Ik kan me niet voorstellen dat voor de tv en voor tijdschriften camera's met een "slechte" lens worden gebruikt? Vond het toch een beetje raar... (Zie voor een foto van wat ik bedoel o.a. de rails van deze maand.)
Of kan ik dat hele idee laten varen, van goede lens, minder hoekige bokeh?
Nou, hij is binnen hoorquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |