Kent iemand
Axelle Red? Zij is een mooie Vlaamse dame die in het Frans zingt, hoewel ze oorsponkelijk ook Nederlands spreekt. Ze komt geloof ik uit Hasselt, maar dat weet ik niet zeker.
![]()
Zij is een beetje een Frans souldiva. Haar muziek klinkt erg lekker om een beetje bij te relaxen, tekst in houdelijk vind ik haar niet zo heel erg sterk. Zoals bijvoorbeeld ' le monde tourne mal', een wereld-verbeternummer wat gewoon heerlijk klinkt.
Verder is
Patricia Kaas erg goed. Ik heb haar nu een paar keer live gezien en ze doet het nog steeds prima. Ik vond haar vroeger een beetje arrogant overkomen.
![]()
Toch is zij gewoon erg goed. Vooral haar interpretatie van l'Aigle Noir (oorspronkeljik van Barbara) is heel erg mooi. Het is ook net of ze niet ouder wordt. Ze blijft gewoon tof.
Patrick Bruel, wie kent hem niet. Voor mij was hij in de eerste instantie de reden om Frans te gaan studeren, hij heeft mij warm gemaakt voor de taal. Ik ben een zeer actieve fan geweest, ben naar een kleine 20-tal concerten geweest en nog steeds waardeer ik hem in wat hij doet. Hij is ook filmacteur (zijn nieuwe film 'O Jerusalem' komt dit jaar uit) en heeft onder andere met arrison Ford en Sidney Polack gewerkt. Ook is hij bijvoorbeeld te horen als stem van de Franse tekenfilmversie van Sinbad. Ondertussen is hij getrouwd met de 24 jarige Amanda en hebben ze een zoontje van bijna 2 jaar, Oscar.
![]()
(voor een uitgebreide beschrijving van wat hij doet en heeft gedaan, verwijs ik je al spammend door naar de pagina die ik heb gemaakt op Wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Patrick_Bruel )
Barbara. Vroeger vond ik haar te poetisch, ik hield niet zo van dat zware gedoe. Maar ze heeft prachtige teksten, tesamen met een stem die is getekend door gevoel. Ze heeft een nummer over haar vader die aan zijn laatste paar dagen toe is. Op een gegeven moment is het menes en moet ze terug naar haar ouders om haar vader voor de laatste keer te zien. Ze beschrijft de reis tot in detail (ze moet terug naar Nantes, zo heet het nummer ook) en als ze uiteindelijk arriveert is het te laat.
Van haar is het oorspronkelijke nummer l'Aigle Noir. Zij zingt het heel zwaar (te zwaar naar mijn idee) en daarom vind ik de versie van Patricia Kaas mooier.
Pascal Obispo . Ongelooflijk, wat een stem. Ik ken hem niet zo heel goed, maar zijn bekendste nummer is toch wel Lucille denk ik. Hij heeft een geweldige kopstem en dat alles verpakt in toegankelijke, lekker klinkende muziek. Hij is nog altijd erg populair in Frankrijk. Hij staat hoog op mijn prioriteitenlijst om beter te leren kennen.
Isabelle Boulay En mooie roodharige dame uit Canada met een heel leuk accent. Ooit heeft ze in de musical Starmania meegespeeld, van Luc Plamandon. Patrick Bruel heeft haar een zetje meegegeven door haar te promoten en zelfs nummers voor haar geschreven zoals un jour ou l' autre en ou tu t' en vas. Ze heeft een erg mooie, beetje rauwe stem. De clip van un jour ou l'autre was trouwens ook heel erg mooi.
Jean-Jacques Goldman Ook van hem weet ik weinig. Hij is een van de mede-oprichters van de benefietconcerten die jaarlijks in Frankrijk met ontzettend veel succes worden gehouden, ten behoeve van de dak- en thuislozen. Hij heeft de begintune geschreven, dat Franse kinderen beter kennen dan het volkslied.
Vroeger tourde hij zeer succesvol door Frankrijk met Michael Jones en de Senegalese Carole Fredericks (zij is ondertussen helaas overleden). Erg bekend in Frankrijk is hij van het nuimmer 'là-bas', samen met de prachtig gevoicede Sirima, die door haar vriend onder de metro is geduwd omdat hij jaloers was op haar succes en hij dat niet kon verkroppen. In Nederland is hij vooral bekend van de nummers Aïcha en Didi die hij voor Cheb Khaled schreef.
[ Bericht 6% gewijzigd door Blinky op 05-07-2005 10:10:17 ]
Oog eruit is erger!Le métro ferme a une heure du matLe metro ouvre a six h du matMonoprix ouvre a 10hMonoprix ferme a 20hLes enfants partent a 8hLes enfants reviennent a 16hLe repas commence a 20hOn débarrasse a 20h30Un Téléphone à midi seize