Hoe dan wel, ik moet voor een SO een net getypte brief inleveren, met de daarin gevraagde informatie.quote:Op woensdag 1 juni 2005 14:51 schreef Harmen1984 het volgende:
Nee niet echt....
quote:Op woensdag 1 juni 2005 14:48 schreef ymme het volgende:
Geachte mevrouw Gerritzen,
U hebt afgelopen dinsdag telefonisch contact gehad met mijn assistente over de datums waarop u in de maand mei in het ziekenhuis opgenomen bent geweest.
Het betreft hier de volgende datums:
10-05-2005 t/m 13-05-2005
16-05-2005 t/m 19-05-2005
23-05-2005 t/m 28-05-2005
Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Geachte mevrouw Gerritsen,quote:Op woensdag 1 juni 2005 14:48 schreef ymme het volgende:
Geachte Mevr.Gerritzen,
U hebt afgelopen dinsdag, telefonisch contact gehad met mijn assistente over de datums waarop u in het ziekenhuis opgenomen bent geweest, in de maand mei. Bij dit schrijven zal ik ze vermelden.
Het betreft hier om de volgende datums:
Met vriendelijke groet,
Wat een juweeltje!quote:Op woensdag 1 juni 2005 14:55 schreef JDude het volgende:
[..]
Geachte mevrouw Gerritsen,
Afgelopen dinsdag heeft u telefonisch contact gehad met mijn assistente over de data van uw ziekenhuisopnamen in de maand mei.
Hierbij vermeld ik ze nogmaals voor u:
Met vriendelijke groet,
[insert naam]
quote:
u is geen 2de persoon enkelvoudquote:Op woensdag 1 juni 2005 16:08 schreef diabolotin het volgende:
het is 'u hebt' en NIET 'u heeft'
'u' is namelijk de tweede persoon enkelvoud... (je zegt toch ook niet 'jij heeft')
- verder komma weglaten voor 'dinsdag'
- data i.p.v. datums
- het betreft hier om = dubbelop (zie vorige posters)
- laat 'zal' weg
quote:Op woensdag 1 juni 2005 14:48 schreef ymme het volgende:
Geachte Mevr.Gerritzen,
Afgelopen dinsdag heeft u contact gehad met mijn assistente over de data waarop u bent opgenomen in het ziekenhuis in de maand mei.
Het betreft hier de volgende data :
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
2 keer onder elkaar u vind ik er niet uitzien eerlijk gezegt. En korte zinnetjes...mja, weet niet. Liever in 1 zin, die je kan onderbreken met een ,quote:Op woensdag 1 juni 2005 19:29 schreef Renesite het volgende:
Geachte Mevr. Gerritzen,
U heeft afgelopen Dinsdag telefonisch contact gehad met mijn assistente.
U vroeg naar de data van uw ziekenhuis bezoeken in de maand Mei.
Het betreft deze data:
Met vriendelijke groet,
't komt allemaal op hetzelfde neer
Klopt, maar dat vind ik zelf een beetje slordig, of die hele zin moet al andersquote:Op woensdag 1 juni 2005 19:39 schreef ivetje het volgende:
[..]
2 keer onder elkaar u vind ik er niet uitzien eerlijk gezegt. En korte zinnetjes...mja, weet niet. Liever in 1 zin, die je kan onderbreken met een ,
quote:Op woensdag 1 juni 2005 20:26 schreef Lienekien het volgende:
Onlangs hebt u telefonisch contact opgenomen met mijn assistente. U hebt heeft (?) gevraagd om een schriftelijk overzicht van de exacte data waarop u in mei de maand mei (?) van dit jaar in het ziekenhuis opgenomen bent geweest.
Het betreft de volgende data:
Met vriendelijke groet,
Zie voor u hebt/u heeft de discussie hierboven.quote:Op woensdag 1 juni 2005 21:20 schreef Renesite het volgende:
[..]
Onlangs hebt u telefonisch contact opgenomen met mijn assistente. U hebt heeft (?) gevraagd om een schriftelijk overzicht van de exacte data waarop u in mei de maand mei (?) van dit jaar in het ziekenhuis opgenomen bent geweest.
Met vriendelijke groet,
maand mei staat netter...quote:Op woensdag 1 juni 2005 21:24 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zie voor u hebt/u heeft de discussie hierboven.
En eerlijk gezegd vind ik 'in de maand mei van dit jaar' de maand een beetje overbodig. 'Mei van dit jaar' is toch exact genoeg, lijkt me.
U is van oorsprong derde persoon enkelvoud. 'U' is tegenwoordig 2de persoon, niets meer dan de beleefdheidsvorm van 'jij'. (bron: Schrijfwijzer)quote:Op woensdag 1 juni 2005 16:09 schreef snellejelle het volgende:
[..]
u is geen 2de persoon enkelvoud, derde persoon
*1 namen van maanden en dagen worden niet met hoofdletters geschrevenquote:Geachte mevrouw Gerritzen,
Onlangs hebt u telefonisch contact opgenomen met mijn assistente. U vroeg haar om een schriftelijk overzicht van de exacte data waarop u in de maand mei (*1) van dit jaar in het ziekenhuis opgenomen bent geweest.
10-05-2005 t/m 13-05-2005;
16-05-2005 t/m 19-05-2005;
23-05-2005 t/m 28-05-2005.
Hoogachtend, (*2)
[naam]
quote:
quote:Op donderdag 2 juni 2005 09:36 schreef NiteSpeed het volgende:
En dan maar mijn versie:
[..]
*1 namen van maanden en dagen worden niet met hoofdletters geschreven
*2 Je zet geen vriendelijke groet neer als je iemand met geachte aanspreekt
Bronquote:Vraag
Wat is de beste slotformule: Met vriendelijke groet(en) of Hoogachtend?
Antwoord
Beide slotformules zijn goed, maar Hoogachtend is formeler dan Met vriendelijke groet of Met vriendelijke groeten. Stem de slotformule dus af op het karakter van uw brief. Hetzelfde geldt voor de aanhef van de brief.
Direct naar menustart » taal » advies » Met vriendelijke groet(en) / hoogachtend
Vraag
Wat is de beste slotformule: Met vriendelijke groet(en) of Hoogachtend?
Antwoord
Beide slotformules zijn goed, maar Hoogachtend is formeler dan Met vriendelijke groet of Met vriendelijke groeten. Stem de slotformule dus af op het karakter van uw brief. Hetzelfde geldt voor de aanhef van de brief.
Toelichting
Zakenbrieven worden tegenwoordig afgesloten met sobere slotformules als Hoogachtend, Met vriendelijke groet of Met vriendelijke groeten. Hoogachtend wordt doorgaans beschouwd als een formelere afsluiting dan Met vriendelijke groet of Met vriendelijke groeten.
Ook de aanhef van uw brief speelt een rol bij de keuze voor de slotformule. Bij een formele aanhef als Zeer geachte mevrouw of Weledelgestrenge heer, past Hoogachtend of Met de meeste hoogachting het best. Brieven die beginnen met Geachte heer of Geachte mevrouw, kunnen zowel met Met vriendelijke groet(en) als met Hoogachtend worden afgesloten. Voor brieven die beginnen met Beste X, is Hoogachtend minder geschikt. Met vriendelijke groeten of Met vriendelijke groet geniet dan de voorkeur.
Psst... het gaat om een formele brief. Of schrijf jij dagelijks brieven naar je oudtante die in je eigen ziekenhuis heeft gelogeerd?quote:
En ik had nog wel de relevante zin vet gezet voor je. Hier komt 'ie nog een keer:quote:Op donderdag 2 juni 2005 09:50 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Psst... het gaat om een formele brief. Of schrijf jij dagelijks brieven naar je oudtante die in je eigen ziekenhuis heeft gelogeerd?
Kan jij maar één zin lezen?quote:Op donderdag 2 juni 2005 09:53 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En ik had nog wel de relevante zin vet gezet voor je. Hier komt 'ie nog een keer:
"Brieven die beginnen met Geachte heer of Geachte mevrouw, kunnen zowel met Met vriendelijke groet(en) als met Hoogachtend worden afgesloten."
In formele brieven is hoogachtend gewoon stukken beter. Je staat als bedrijf ontzettend voor lul als je brieven afsluit op een amicale manier.quote:Toelichting
Zakenbrieven worden tegenwoordig afgesloten met sobere slotformules als Hoogachtend, Met vriendelijke groet of Met vriendelijke groeten. Hoogachtend wordt doorgaans beschouwd als een formelere afsluiting dan Met vriendelijke groet of Met vriendelijke groeten.
Geachte mevrouw Geritzen,quote:Op woensdag 1 juni 2005 14:48 schreef ymme het volgende:
Geachte Mevr.Gerritzen,
U hebt afgelopen dinsdag, telefonisch contact gehad met mijn assistente over de datums waarop u in het ziekenhuis opgenomen bent geweest, in de maand mei. Bij dit schrijven zal ik ze vermelden.
Het betreft hier om de volgende datums:
Hoogachtend,
Jouw stelling was dat je met Hoogachtend afsluit als je met Geachte aanheft. En dat wordt dus tegengesproken door een gezaghebbende bron.quote:Op donderdag 2 juni 2005 09:55 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Kan jij maar één zin lezen?
[..]
In formele brieven is hoogachtend gewoon stukken beter. Je staat als bedrijf ontzettend voor lul als je brieven afsluit op een amicale manier.
Gezaghebbend? Waan je geen illusies, het is hoogstens een veelgebruikt advies.quote:Op donderdag 2 juni 2005 10:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jouw stelling was dat je met Hoogachtend afsluit als je met Geachte aanheft. En dat wordt dus tegengesproken door een gezaghebbende bron.
'Met vriendelijke groet' is minder formeel dan 'Hoogachtend', maar wordt zeker niet als amicaal beschouwd. Ik kan hier zo een map met zakelijke correspondentie tevoorschijn trekken waar standaard wordt afgesloten met 'Met vriendelijke groet'.
U en jij krijgen niet per definitie dezelfde vorm hoor. Kijk maar:quote:Op woensdag 1 juni 2005 16:08 schreef diabolotin het volgende:
het is 'u hebt' en NIET 'u heeft'
'u' is namelijk de tweede persoon enkelvoud... (je zegt toch ook niet 'jij heeft')
wil toch nog niet zeggen dat het goed isquote:Op donderdag 2 juni 2005 10:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik kan hier zo een map met zakelijke correspondentie tevoorschijn trekken waar standaard wordt afgesloten met 'Met vriendelijke groet'.
Ik ben benieuwd naar de bronnen waar jij je op baseert.quote:Op donderdag 2 juni 2005 10:01 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Gezaghebbend? Waan je geen illusies, het is hoogstens een veelgebruikt advies.
Ach ja, mensen denken tegenwoordig zelf niet meer na. Wat was dat engelse gezegde nou ook al weer?quote:Op donderdag 2 juni 2005 10:02 schreef ivetje het volgende:
[..]
wil toch nog niet zeggen dat het goed is
Ik heb echt geen bronnen nodig om te ontkrachten dat een of andere instantie gezag heeft over de taal. Taal is levend, taal is van de mensen en taal evolueert constant.quote:Op donderdag 2 juni 2005 10:03 schreef Lienekien het volgende:
Ik ben benieuwd naar de bronnen waar jij je op baseert.
Goed en fout is hierin heel betrekkelijk.quote:Op donderdag 2 juni 2005 10:02 schreef ivetje het volgende:
[..]
wil toch nog niet zeggen dat het goed is
Goed, stel ik het anders. "Je staat als bedrijf ontzettend voor lul als je brieven afsluit op een amicale manier." Waar baseer je dat op?quote:Op donderdag 2 juni 2005 10:05 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Ik heb echt geen bronnen nodig om te ontkrachten dat een of andere instantie gezag heeft over de taal. Taal is levend, taal is van de mensen en taal evolueert constant.
Op gezond verstand, iets wat veel mensen blijkbaar niet bezitten.quote:Op donderdag 2 juni 2005 10:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Goed, stel ik het anders. "Je staat als bedrijf ontzettend voor lul als je brieven afsluit op een amicale manier." Waar baseer je dat op?
En als die zakenwereld zelf overwegend afsluit met 'Met vriendelijke groet', dan is kennelijk de conventie dat het geaccepteerd is.quote:Op donderdag 2 juni 2005 10:08 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Op gezond verstand, iets wat veel mensen blijkbaar niet bezitten.
Dat de zakenwereld tegenwoordig niet meer fatsoenlijk een brief weet te schrijven betekent niet dat ik mij moet aanpassenquote:Op donderdag 2 juni 2005 10:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En als die zakenwereld zelf overwegend afsluit met 'Met vriendelijke groet', dan is kennelijk de conventie dat het geaccepteerd is.
Wel een beetje met je tijd meegaan, hoor.
Nee, dat is waar. Maar of dat 'gezond verstand' is?quote:Op donderdag 2 juni 2005 10:11 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Dat de zakenwereld tegenwoordig niet meer fatsoenlijk een brief weet te schrijven betekent niet dat ik mij moet aanpassen.
Afgezien van de fout (j.l. i.p.v. jl.) is 'telefonisch onderhoud' en 'verblijven wij' wel heel erg formeel. Daar kun je voor kiezen, maar ik zou het in de context van deze brief niet doen.quote:Op donderdag 2 juni 2005 10:14 schreef Yabadab het volgende:
Naar aanleiding van het telefonisch onderhoud van dinsdag j.l. jl. tussen u en mijn assistente sturen wij u hierbij de data van uw ziekenhuisopnamen in de maand mei.
Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben verblijven wij.
Met vriendelijke groet,
Overigens kan 'mijn assistente' beter vervangen worden door mevrouw [naam].
Inderdaad, taal is levend. Vroeger was het Hoogachtend, nu is het geëvolueerd naar Met vriendelijke groet.quote:Op donderdag 2 juni 2005 10:05 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Ik heb echt geen bronnen nodig om te ontkrachten dat een of andere instantie gezag heeft over de taal. Taal is levend, taal is van de mensen en taal evolueert constant.
Ik zou Hoogachtend gebruiken naar conservatieve bedrijven (Reed, juridische kantoren) of als er stront aan de knikker is. Voor de rest volstaat Met vriendelijke groet.quote:Met de meeste hoogachting,
Hoogachtend,
Met vriendelijke groeten,
Met vriendelijke groet,
De eerste twee zijn correct, maar wat stijfjes. De laatste twee zijn betrekkelijk neutraal (niet formeel, niet informeel) en daardoor in vrijwel iedere situatie risicovrij te gebruiken.
Bron: Janssen, D. Zakelijke Communicatie deel 1
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |