Ach ja, mensen denken tegenwoordig zelf niet meer na. Wat was dat engelse gezegde nou ook al weer?quote:Op donderdag 2 juni 2005 10:02 schreef ivetje het volgende:
[..]
wil toch nog niet zeggen dat het goed is
Ik heb echt geen bronnen nodig om te ontkrachten dat een of andere instantie gezag heeft over de taal. Taal is levend, taal is van de mensen en taal evolueert constant.quote:Op donderdag 2 juni 2005 10:03 schreef Lienekien het volgende:
Ik ben benieuwd naar de bronnen waar jij je op baseert.
Goed en fout is hierin heel betrekkelijk.quote:Op donderdag 2 juni 2005 10:02 schreef ivetje het volgende:
[..]
wil toch nog niet zeggen dat het goed is
Goed, stel ik het anders. "Je staat als bedrijf ontzettend voor lul als je brieven afsluit op een amicale manier." Waar baseer je dat op?quote:Op donderdag 2 juni 2005 10:05 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Ik heb echt geen bronnen nodig om te ontkrachten dat een of andere instantie gezag heeft over de taal. Taal is levend, taal is van de mensen en taal evolueert constant.
Op gezond verstand, iets wat veel mensen blijkbaar niet bezitten.quote:Op donderdag 2 juni 2005 10:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Goed, stel ik het anders. "Je staat als bedrijf ontzettend voor lul als je brieven afsluit op een amicale manier." Waar baseer je dat op?
En als die zakenwereld zelf overwegend afsluit met 'Met vriendelijke groet', dan is kennelijk de conventie dat het geaccepteerd is.quote:Op donderdag 2 juni 2005 10:08 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Op gezond verstand, iets wat veel mensen blijkbaar niet bezitten.
Dat de zakenwereld tegenwoordig niet meer fatsoenlijk een brief weet te schrijven betekent niet dat ik mij moet aanpassenquote:Op donderdag 2 juni 2005 10:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En als die zakenwereld zelf overwegend afsluit met 'Met vriendelijke groet', dan is kennelijk de conventie dat het geaccepteerd is.
Wel een beetje met je tijd meegaan, hoor.
Nee, dat is waar. Maar of dat 'gezond verstand' is?quote:Op donderdag 2 juni 2005 10:11 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Dat de zakenwereld tegenwoordig niet meer fatsoenlijk een brief weet te schrijven betekent niet dat ik mij moet aanpassen.
Afgezien van de fout (j.l. i.p.v. jl.) is 'telefonisch onderhoud' en 'verblijven wij' wel heel erg formeel. Daar kun je voor kiezen, maar ik zou het in de context van deze brief niet doen.quote:Op donderdag 2 juni 2005 10:14 schreef Yabadab het volgende:
Geachte mevrouw Gerritzen,
Naar aanleiding van het telefonisch onderhoud van dinsdag j.l. jl. tussen u en mijn assistente sturen wij u hierbij de data van uw ziekenhuisopnamen in de maand mei.
10-05-2005 t/m 13-05-2005
16-05-2005 t/m 19-05-2005
23-05-2005 t/m 28-05-2005
Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben verblijven wij.
Met vriendelijke groet,
Overigens kan 'mijn assistente' beter vervangen worden door mevrouw [naam].
Inderdaad, taal is levend. Vroeger was het Hoogachtend, nu is het geëvolueerd naar Met vriendelijke groet.quote:Op donderdag 2 juni 2005 10:05 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Ik heb echt geen bronnen nodig om te ontkrachten dat een of andere instantie gezag heeft over de taal. Taal is levend, taal is van de mensen en taal evolueert constant.
Ik zou Hoogachtend gebruiken naar conservatieve bedrijven (Reed, juridische kantoren) of als er stront aan de knikker is. Voor de rest volstaat Met vriendelijke groet.quote:Met de meeste hoogachting,
Hoogachtend,
Met vriendelijke groeten,
Met vriendelijke groet,
De eerste twee zijn correct, maar wat stijfjes. De laatste twee zijn betrekkelijk neutraal (niet formeel, niet informeel) en daardoor in vrijwel iedere situatie risicovrij te gebruiken.
Bron: Janssen, D. Zakelijke Communicatie deel 1
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |