abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 september 2005 @ 22:55:10 #101
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_30984866
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 22:09 schreef SaarAbrahams het volgende:

Het geeft niet hoor Hallulama dat je het allemaal niet zo begrijpt. Sommige mensen worden nu eenmaal dom geboren. Er is ergens anders ook voor jou vast nog wel iets te vinden wat zelfs jij kan volgen. Misschien praten ze daar ook wel zoals jij doet. Kicks ass en zo. Voel je je zeker heel erg thuis bij. Doei.
Ik mis iets geloof ik, ben je nou emotioneel, wat is er aan de hand?

Heb ik iets verkeerds gezegd?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_30990762
Ik moet zeggen dat ik de uitval van SaarAbrahams ook niet helemaal begrijp .
pi_30991887
Ik vind dit een leuk en interessant Forum. Mensen luisteren goed naar elkaar en reageren correct. Daarom doe ik nu ook mee. En dan komt er ineens een Hallulama met wat lompe opmerkingen die nogal uit de toon vallen. Hij vroeg zichzelf af af of hij het nog wel begreep. Nee dus. Hij begrijpt kennelijk niet dat je ook op een Forum gewoon leuk met elkaar kunt omgaan. Maar ik ga hier verder niet meer over discussiëren.
  woensdag 28 september 2005 @ 09:17:28 #104
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_30991940
Jammer, het was wel degelijk een serieuze post, welliswaar met een lollig tintje (dan wel poging tot)

Het is maar net wat je perceptie van zaken is.

Misschien kun jij me uitleggen wat er met die vraag werd bedoeld, Saar?

Als je goed hebt opgelet, zag je dat ook Bram Moerland niet direct wist wat hij met die vraag aanmoest.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  woensdag 28 september 2005 @ 10:49:23 #105
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_30993759
quote:
Op woensdag 28 september 2005 09:17 schreef Hallulama het volgende:
Jammer, het was wel degelijk een serieuze post, welliswaar met een lollig tintje (dan wel poging tot)

Het is maar net wat je perceptie van zaken is.

Misschien kun jij me uitleggen wat er met die vraag werd bedoeld, Saar?

Als je goed hebt opgelet, zag je dat ook Bram Moerland niet direct wist wat hij met die vraag aanmoest.
Lees "Schatgraven in Nag Hammadi" maar es ... en denk dan maar es terug aan die vraag van Annemiek Schrijver.

Bram Moerland weet wel degelijk wat hij moet met die vraag. Het antwoord op lijden is namelijk naastenliefde, schrijft hij.

Alleen Annemiek stelt de vraag net alsof ze het antwoord al weet. En dat is ook zo.

Net als journalisten die aan Midas Dekkers vragen of Midas z'n echte naam is. Zo'n vraag zou je niet stellen als je al wist dat Midas Dekkers vroeger Wandert heette.
  woensdag 28 september 2005 @ 10:57:45 #106
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_30993948
Het antwoord op lijden is naastenliefde, sorry dat mijn kennis van de Nederlandse taal mij hier in de steek laat, ik zou verwachten dat de vraag is: "Wat is de oplossing voor het probleem lijden?", of zit ik er nu weer naast?

Alsof "lijden" een vraag is, snap je.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  woensdag 28 september 2005 @ 11:04:28 #107
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_30994097
En dan nog, ik zou zeggen dat onthechting wellicht een beter "antwoord" op het lijden is.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  woensdag 28 september 2005 @ 11:05:37 #108
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_30994123
quote:
Op woensdag 28 september 2005 10:57 schreef Hallulama het volgende:
Het antwoord op lijden is naastenliefde, sorry dat mijn kennis van de Nederlandse taal mij hier in de steek laat, ik zou verwachten dat de vraag is: "Wat is de oplossing voor het probleem lijden?", of zit ik er nu weer naast?

Alsof "lijden" een vraag is, snap je.
Tja, ik heb het zo niet geformuleerd, dat zou je dus aan Bram Moerland moeten vragen.
pi_30995054
Er zijn nogal wat spirituele tradities die menen een verklaring te hebben voor het lijden en dus een oplossing. Maar wat Bram Moerland bedoelt, volgens mij, is dat er geen verklaring is. Het lijden is er gewoon. En als hij dat niet zo bedoeld heeft, vind ik het zelf zo. Er is dus ook geen oplossing. Blijft over: hoe ga je er mee om? Door bijvoorbeeld te zeggen dat het lijden een straf is van God? Of een afrekening met een vorig leven? Al dit soort antwoorden zijn onbarmhartig omdat ze eigenlijk zeggen: 'eigen schuld, dikke bult'. Daarom vond ik het zo mooi dat Bram Moerland zei dat je tegenover het lijden altijd met lege handen staat, en als je dat accepteert er alleen nog maar naastenliefde overblijft.
  woensdag 28 september 2005 @ 12:37:21 #110
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_30996271
We zouden dan eerst even moeten bekijken over wat voor soort lijden we het hier hebben.

Flink wat lijden is immers eenvoudig op te lossen door het aannemen van een andere mindset, door horizonverbreeding, door een andere kijk op zaken.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_30999952
Een voorbeeld dan maar. Stel een goede vriend van je heeft een kind verloren. Overreden door een vrachtwagen. Je vriend is daar kapot van. Wat doe jij? Zeggen dat hij zijn mindset moet veranderen? Dat hij aan horizonverbreding moet doen? Zijn kijk op de zaken moet veranderen?
In zulke momenten rest alleen de moed om met lege handen aanwezig te zijn bij het lijden van die ander. Maar de meeste mensen kunnen dat niet aan. Ze komen niet meer of ze vervallen in esoterische prietpraat.
  woensdag 28 september 2005 @ 19:00:57 #112
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31005757
Eens, dat is een soort lijden waar verder weinig mee te doen is behalve het te ondergaan en er het beste van proberen te maken.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_31019095
Nu is het zo dat bijna alle spirituele tradities het lijden 'verklaren'. Het lijden is dus geen lijden,maar iets anders. In het christendom is het lijden sedert Mozes een straf op de zonde. Daar komen later nog wat varianten op in de bijbel. Het bijbelboek Job vertelt dat het lijden een beproeving is van het geloof. De Course of Miracles vertelt dat lijden een gevolg is van negatief denken: als je kanker hebt dan komt dat omdat je negatief denkt. Anderen zeggen weer dat het lijden een les is om van te leren: een 'blessing in disguise' dus. Het hindoeïsme leeert dat het lijden voortkomt uit je karma in een vorig leven.
Zo hebben allerlei spirituele tradities dus een manier om te vertellen dat lijden iets anders is dan lijden. Maar, en daarmee komen we weer bij de gnostiek, in de gnostiek is het lijden niet iets dat weggeredeneerd kan worden, maar dat er gewoon is. Daarom noemt men de gnostiek wel dualistisch. Naast het goede van het leven is er ook de pijn die het leven soms doet. En het antwoord van de gnostiek op die pijn is dus niet een spirituele verklaring, maar een actie, een daad van barmhartigheid. Doe iets! Daar voel ik me bij thuis.
  donderdag 29 september 2005 @ 09:49:06 #114
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31019577
Hoe komt men volgens de gnostiek tot barmhartigheid, leggen ze dat ook nog uit? Bram zei iets over "nergens bijhoren", staat dat gelijk aan onthechten misschien?

En is het de bedoeling dat je deze barmhartigheid dan ook op jezelf toepast, of gaat men er van uit dat er altijd iemand in de buurt is om barmhartig voor jou te zijn?

Verder vermoed ik dat veel lijden is gebaseerd op leugens, of onwetendheid.

Daarmee bedoel ik dat het lijden niet altijd even puur hoeft te zijn, en dat geldt zelfs voor gemis na verlies van een dierbaar iemand, of voor de frustratie na verminking, etc.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  donderdag 29 september 2005 @ 09:56:46 #115
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_31019757
quote:
Op donderdag 29 september 2005 09:49 schreef Hallulama het volgende:
En is het de bedoeling dat je deze barmhartigheid dan ook op jezelf toepast, of gaat men er van uit dat er altijd iemand in de buurt is om barmhartig voor jou te zijn?
Ben ik ook wel benieuwd naar. Sowieso in hoeverre goed zijn voor jezelf een rol speelt.

Ik denk dat de verschillende spirituele ideeen over lijden allemaal wel een kern van waarheid hebben, maar te generaliserend zijn. Zo kan je idd lijden door een verkeerde mindset (piekeren, te negatief denken over jezelf ed). Ook zal in sommige gevallen lijden leerzaam kunnen zijn. En lijden als straf voor zonde, tja daar kan ik weinig van maken. Schuldgevoelens mischien? Dus zelfopgelegde straf.

Die gnostiek variant bevalt me wel, is tenminste nog redelijk realistisch. Al moet je wel uitkijken dat je niet standaard ervan uitgaat dat er niks aan lijden te doen is (behalve barmhartigheid). Soms zijn er wel oplossingen. En soms ook niet.
pi_31107629
Verdorie, nu ben ik een paar jaar verder, en heb ik me er nog steeds niet echt in verdiept... .

En de teksten van Rereformed moeten volgens mij ook nog 's gebundeld worden. .
pi_31180340
quote:
Beste mijnheer / mevrouw,

Uw bestelling wordt geheel verzonden op 4-10-2005.
De volgende artikelen zijn aan u verzonden:

1 X 21521 - MOERLAND, B. - SCHATGRAVEN IN NAG HAMMADI

Met vriendelijke groet,
NLStore Administratie
pi_31183282
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 17:48 schreef DennisMoore het volgende:

[..]
je pakt het in ieder geval nu wel goed op
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:53:51 #119
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_31687366
Kent iemand hier de film Pleasantville?

Die film doet me erg denken aan dat boek van Bram Moerland.
pi_31687695
Why?
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:23:17 #121
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_31687962
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 22:08 schreef DennisMoore het volgende:
Why?
Hieronder volgen spoilers van Pleasantville:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door -DailaLama- op 25-10-2005 22:33:30 ]
pi_35984940
droeve topickick

quote:
Professor Gilles Quispel overleden


VR 03 mrt 2006 | 10.26
Dat er uitgerekend in Egypte gisteren een einde is gekomen aan het aardse leven van professor Gilles Quispel (89), mag een wonderlijke beschikking van het lot of, zoals hij het zelf waarschijnlijk liever zou noemen, van God heten. Want juist in Egypte boorde de Utrechtse emeritus hoogleraar in de geschiedenis van het vroege christendom een schat aan schriftelijke bronnen aan, die hem zowel persoonlijk als wetenschappelijk tot zijn dood zou blijven bezighouden.

Quispel woonde eind jaren veertig met zijn gezin in Rome, waar hij in de Vaticaanse bibliotheek voorstudies deed voor een boek over de gnostische kerkleraar Valentinus, toen het gerucht hem bereikte dat er in het Nijlzand bij het Egyptische dorp Nag Hammadi dertien codices waren gevonden met vijftig gnostische geschriften. Valentinus ging de kast in. Het zou tot 2003 duren eer hij zijn liefde voor deze gnosticus alsnog in boekvorm kwijt kon.

Quispel kon smakelijk vertellen over de vele avonturen die hij in de jacht op de Nag Hammadi-geschriften heeft beleefd. Bijzonder is het verhaal over koningin Juliana, bij wie Quispel vaak te gast was, op Soestdijk en op het Loo. Juliana was bijzonder geïnteresseerd in esoterie en gnostisch christendom, en wilde Quispel graag van dienst zijn, toen hij in 1955 toegang wilde krijgen tot de Nag Hammadi-geschriften in Egypte. Haar minister van Buitenlandse Zaken, Beijen, moest een goed woordje voor hem doen bij de Egyptische autoriteiten. Dat gebeurde, en het was Quispels overtuiging dat, als Juliana er niet was geweest, de Nag Hammadi-codices, inclusief het Thomasevangelie – het beroemdste van deze geschriften – 'nu nóg in die koffer lagen in het Koptisch Museum in Cairo', en inmiddels waarschijnlijk door de insecten waren opgevreten.

Quispel was een krachtige persoonlijkheid, die het zware geschut niet uit de weg ging in zijn meningsverschillen met collega-onderzoekers. Hij vond ze kortzichtig en beperkt in hun visie. Drie jaar geleden nog haalde hij snuivend van – inmiddels toch wat gematigde – verontwaardiging herinneringen op aan de jaren vijftig, toen hij samen met de nieuwtestamenticus Van Unnik het uit Nag Hammadi afkomstige gnostische 'Evangelie der Waarheid' had ontcijferd. "Met tegenwerking van heel Nederland, kun je wel zeggen, is dat evangelie vanuit Utrecht over de hele wereld bekend geworden. En in Trouw noemde toentertijd een theoloog het Thomasevangelie 'gebazel van Jezuologen!'"

Collega-onderzoekers waren het lang niet altijd eens met de vergaande conclusies die Quispel soms aan zijn onderzoek verbond, maar dat hij een belangwekkend geleerde was, zal waarschijnlijk geen van hen ontkennen. Vooral de afgelopen jaren kwam hij er ook openlijk voor uit dat de gnosis, het innerlijk ervaren geloof, dat hij altijd 'de kennis des harten' noemde, hem ook persoonlijk op het lijf geschreven was. Hij schroomde op het laatst zelfs niet zichzelf ronduit een gnosticus te noemen. Tegelijkertijd bleef hij ook trouw lid van de Nederlandse Hervormde Kerk, die naar zijn mening nooit had moeten fuseren met lutheranen en gereformeerden tot de Protestantse Kerk in Nederland.

Allang met emeritaat ontwikkelde Quispel de laatste jaren van zijn leven een hernieuwde werkdrift. In zijn 'ter kimme neigend leven' wilde hij nog zoveel mogelijk van zijn kennis voor het nageslacht vastleggen. Na het boek over Valentinus in 2003, maakte hij in 2004 een nieuwe vertaling van het Thomasevangelie.

In hetzelfde jaar verzorgde hij samen met de Nijmeegse hoogleraar dr. Hans van Oort een vertaling van de Keulse Mani-Codex. 'Gods verborgen omgang vinden zielen waar zijn vrees in woont'. Dit psalmwoord citeerde Quispel onlangs in een televisie-interview, toen hem naar zijn persoonlijke geloof werd gevraagd.

In dat vertrouwen is hij gisterochtend in een ziekenhuis in El Gouna aan de Rode Zee bezweken aan een longontsteking.
  maandag 13 maart 2006 @ 12:00:44 #123
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_35986128
quote:
Op maandag 13 maart 2006 11:13 schreef MrBean het volgende:
droeve topickick

[afbeelding]
[..]
aah, dat meen je niet dat is inderdaad een droevig bericht
R.I.P Gilles
Niet meer actief op Fok!
pi_36044740
Ik leef gnosis. later meer.
Nostra operatio est naturam mutation
  woensdag 15 maart 2006 @ 01:36:48 #125
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_36044774
Gnostiek is idd dwaalleer.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')