abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 maart 2006 @ 14:07:47 #151
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_36055030
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 14:03 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Daar lopen meningen over uiteen, wanneer je gelooft dat Jezus de Zoon van God is en is gestorven voor onze zonden, opgestaan en ten hemelen gegaan en gelooft dat het Woord van God (de Bijbel) de waarheid is, dan ben je een grofweg een christen.
En jij verloochend een deel van 'het woord van god' door te stellen dat de geschriften die buiten de bijbel zijn gelaten (bij de soort reader digest samengestelde hardcover vorming) niet het woord van god zijn. Zou je het niet aan god over laten om iets zijn woord te noemen?
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_36060689
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 13:37 schreef Pracissor het volgende:

[..]
"Overeen kwamen" met wat?

Kun je trouwens voorbeelden geven wat niet overeen kwam?

En waarom is het niet omgekeerd? Waarom zijn de katholieken en de protestanten geen dwalers en is de gnostiek authentiek?
pi_36060750
Wel typisch overigens om als christelijk persoon op andermans tegenstrijdigheden te wijzen. Als er iets wel tegenstrijdig is dan is het de Bijbel.

De tegenstrijdigheid is juist het mooie van een geloof.
pi_36062658
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 13:38 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Ja dat klopt, vele mensen zullen dat idd ook prettiger vinden, omdat zij als het ware hun eigen geloof kunnen samenstellen (zelf God zijn).
zal dat niet een beetje vreemd zijn van God dat hij zich alleen bekend zou maken door alleen het Christendom? als je dus in de 15 eeuw in Japan bent geboren kan je nooit in de ware God geloven want Boeddhisme is allemaal nep? Je mag het geloven maar dat lijkt me nou niet een echt wijze God die zich zo beperkt openbaard. Zelf geloof ik dat iedereen God kan ervaren door meditatie/bidden/etc. en dat het niet uitmaakt waar je vandaan komt, God is toch overal?
quote:
Split a piece of wood; I am there.
Lift up the stone, and you will find me there.
Jesus - The Gospel of Thomas
pi_36062766
Zijn leerlingen zeiden tot hem:
Wanneer zal het koninkrijk komen?
Jezus zei:
Het koninkrijk komt niet door het te verwachten.
Je kunt niet zeggen: "Het is hier", of "Het is daar".
Nee, het koninkrijk is uitgespreid over de aarde
maar de mensen zien het niet.

Thomas Evangelie (logion 113)
pi_36076844
De Jezus citaten die door MrBean hierboven en daarboven _Etter_ worden gegeven zijn mijns inziens bewijzen voor het feit dat Jezus een goed beeld had van de kosmologie. Ik denk dat we de woorden van Jezus vooral gnostisch moeten interpreteren. Volgens mij wordt veel in de Bijbel daardoor ook veel duidelijker.
  vrijdag 17 maart 2006 @ 09:45:39 #157
127507 LodewijkNapoleon
Le Roi Est Mort
pi_36108716
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 14:01 schreef Pracissor het volgende:
Wat heeft dat met respect te maken? Wat is er niet respectvol aan om te zeggen dat volgens mijn geloof de gnostiek een dwaalleer is?
Ik geloof ook in Jezus op de wijze die nader gedefinieerd is in het credo van Nicea, en als je dat doet, dan ontkom je er niet aan om verschillende gnostische leringen uiteindelijk als dwaalleringen te zien.
pi_36111668
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 09:45 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Ik geloof ook in Jezus op de wijze die nader gedefinieerd is in het credo van Nicea, en als je dat doet, dan ontkom je er niet aan om verschillende gnostische leringen uiteindelijk als dwaalleringen te zien.
mja, maar dat hou je toch. iedere gelovige vindt dat andersgelovigen of niet gelovigen aan het dwalen zijn
pi_36119254
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 11:44 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

mja, maar dat hou je toch. iedere gelovige vindt dat andersgelovigen of niet gelovigen aan het dwalen zijn
Jij niet dan?
pi_36122757
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 15:38 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Jij niet dan?
welnee, men doet maar

zolang ik er geen last van heb
pi_36123460
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 17:34 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

welnee, men doet maar

zolang ik er geen last van heb
Wat een middeleeuws gedachtengang...
Wees eens wat strenger jij.
pi_36123627
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 09:45 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

waarom zouden gnotische dingen een dwaling zijn en dit niet? ik ben zelf van mening dat hoe verder je af gaat van de mystici en hoe dichter bij de ambtenaren van de kerk komt hoe verder je van de "waarheid" (als zoiets zou bestaan) gaat. De mensen van Nicea hebben echt over nagedacht over wat de richting moest zijn ipv van een openbaring in een trance.
pi_36136628
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 18:06 schreef _Etter_ het volgende:
waarom zouden gnotische dingen een dwaling zijn en dit niet? ik ben zelf van mening dat hoe verder je af gaat van de mystici en hoe dichter bij de ambtenaren van de kerk komt hoe verder je van de "waarheid" (als zoiets zou bestaan) gaat.
Om nog maar eens een ander cliché in de groep te gooien; als er zoiets als de waarheid bestaat, dan ligt 'ie m.i. in het spreekwoordelijke midden. Ik geloof niet dat een te éénzijdige benadrukking van de mystiek je dichter bij de waarheid brengt dan een evenwichtige balans tussen mystiek en ratio. Ik denk dan ook dat rationele theologie ook z'n nut heeft.
quote:
De mensen van Nicea hebben echt over nagedacht over wat de richting moest zijn ipv van een openbaring in een trance.
Maar Nicea en de andere concilie's in die tijd kwamen niet uit de lucht gevallen, het was inderdaad vooral een 'regelcongres', maar er werden daar zaken vastgelegd die men al veel langer geloofde maar die toen een nadere omschrijving en vastlegging behoefden. In tegenstelling tot vandaag de dag, was er in die tijd bepaald geen gebrek aan mystiek, waar men tegenwoordig wat al teveel de nadruk legt op de ratio, zou je zelfs kunnen zeggen dat er in die tijd wellicht wat teveel de nadruk lag op de mystiek. Die concilies dienden dan ook om het kaf van het koren te scheiden. Dat wil overigens niet zeggen dat het maar een 'saaie ambtenaren vergadering' was, er stond behoorlijk wat op het spel en dat werd ook zeker zo beleeft, het ging er passioneel aan toe, Sinterklaas schijnt zelfs nog een gevecht gehad te hebben.
pi_36136715
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 09:51 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Om nog maar eens een ander cliché in de groep te gooien; als er zoiets als de waarheid bestaat, dan ligt 'ie m.i. in het spreekwoordelijke midden. Ik geloof niet dat een te éénzijdige benadrukking van de mystiek je dichter bij de waarheid brengt dan een evenwichtige balans tussen mystiek en ratio. Ik denk dan ook dat rationele theologie ook z'n nut heeft.
[..]

Maar Nicea en de andere concilie's in die tijd kwamen niet uit de lucht gevallen, het was inderdaad vooral een 'regelcongres', maar er werden daar zaken vastgelegd die men al veel langer geloofde maar die toen een nadere omschrijving en vastlegging behoefden. In tegenstelling tot vandaag de dag, was er in die tijd bepaald geen gebrek aan mystiek, waar men tegenwoordig wat al teveel de nadruk legt op de ratio, zou je zelfs kunnen zeggen dat er in die tijd wellicht wat teveel de nadruk lag op de mystiek. Die concilies dienden dan ook om het kaf van het koren te scheiden. Dat wil overigens niet zeggen dat het maar een 'saaie ambtenaren vergadering' was, er stond behoorlijk wat op het spel en dat werd ook zeker zo beleeft, het ging er passioneel aan toe, Sinterklaas schijnt zelfs nog een gevecht gehad te hebben.
daar verschillen wij dan van idee, ik vind niet dat je een religie moet regelen met dogma. Laat iedereen maar geloven wat die wil, God komt die toch wel tegen als die ernaar zoekt.

p.s. leuk dat verhaal van Sinterklaas
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')