in zoverre dat iedereen dat doet magaaal isquote:Op dinsdag 31 mei 2005 19:16 schreef SadKingBilly het volgende:
Helaas mogen ze wel "ja" stemmen morgen voor die grondwet..
Waarom? Omdat TS de benaming "mongool" gebruikt?quote:Op dinsdag 31 mei 2005 21:20 schreef buzzer het volgende:
ik vind dit topic weinig getuigen van respect voor de minder begaafde medemens
quote:Op dinsdag 31 mei 2005 21:20 schreef buzzer het volgende:
Da's een heel ouderwetse benaming. Ga maar na: eerst noemde men het gekken, toen mongolen, vervolgens geestelijk gehandicapten, daarna mensen met een verstandelijke beperking, en tegenwoordig spreekt men van mensen met mogelijkheden .quote:Op dinsdag 31 mei 2005 21:37 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Waarom? Omdat TS de benaming "mongool" gebruikt?
nobel prijs winnaars?quote:Op dinsdag 31 mei 2005 21:59 schreef Samcali het volgende:
[..]
Da's een heel ouderwetse benaming. Ga maar na: eerst noemde men het gekken, toen mongolen, vervolgens geestelijk gehandicapten, daarna mensen met een verstandelijke beperking, en tegenwoordig spreekt men van mensen met mogelijkheden .
Ben benieuwd of het over een paar jaar nog eufemistischer kan![]()
ja precies daarom.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 21:37 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Waarom? Omdat TS de benaming "mongool" gebruikt?
Overigens is dit meer een WGR topic
ik vind um kei grappigquote:Op dinsdag 31 mei 2005 21:20 schreef buzzer het volgende:
deze groep mensen kún je ook genraliseren.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 22:47 schreef buzzer het volgende:
[..]
ja precies daarom.
ik vind het erg generaliserend en nogal kort door de bocht
Het zijn mensen die allemaal het syndroom van Down hebben. Dat heeft niets met Mongolen te maken. Mongolen wonen in Mongoliequote:Op dinsdag 31 mei 2005 22:58 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
deze groep mensen kún je ook genraliseren.
ze hebben allemaal dezelfde chromosoomafwijking die het syndroom van down heet.
het zijn mongolen, ze mogen niet stemmen omdat ze niet slim genoeg zijn.
gewoon feiten, niks generaliseren.
Wikipedia over de term "Mongolen":quote:Op dinsdag 31 mei 2005 23:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
De mensen die voor de 'politiek correcte term' zijn moeten zich misschien even verdiepen in de biografie van mijnheer Down. Dat was geen lekker type. Ik zou niet naar hem vernoemd willen zijn. Het edele Mongoolse volk daarentegen...
Het wordt dus niet meer zo gewaardeerdquote:Since people with the disability Down syndrome have some superficial Mongoloid facial features, the term "Mongoloid" was once also used as a synonym for "retarded". This usage, once neutral, is now considered offensive.
Ja, wat interesseert mij dat nou? Zoals ik al zei, mijnheer Down was bepaald geen frisse kerel, wil je daar wel naar vernoemd worden dan?quote:
't Zal mij een worst wezen, ik hou toch niet van mongolen.quote:Het wordt dus niet meer zo gewaardeerd
Vind je dat verkeerd? Moeten mensen van 3 ook stemrecht krijgen?quote:Op woensdag 1 juni 2005 01:06 schreef gekke_sandra het volgende:
Hmm.. ook weer lekker in tegenstrijd met het uitgangspunt van de Verlichting. Discriminatie én blijkbaar zijn niet alle mensen gelijk. Maar ja. Ik snap het wel. De wereld is echt zo tegenstrijdig
hehe, dat dacht ik ook net toen ik dit topic weer bekeekquote:Op woensdag 1 juni 2005 08:19 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Misschien een IQ-gebonden stemrecht invoeren?
Pas maar op wat je zegt, ik garandeer je dat we binnen een half uur worden uitgemaakt voor nazi's.quote:Op woensdag 1 juni 2005 08:31 schreef Viking84 het volgende:
hehe, dat dacht ik ook net toen ik dit topic weer bekeekzal wel niet haalbaar zijn
quote:Op woensdag 1 juni 2005 08:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Pas maar op wat je zegt, ik garandeer je dat we binnen een half uur worden uitgemaakt voor nazi's.
In Amerika spreken ze geloof ik van 'otherwise gifted people'quote:Op dinsdag 31 mei 2005 21:59 schreef Samcali het volgende:
Da's een heel ouderwetse benaming. Ga maar na: eerst noemde men het gekken, toen mongolen, vervolgens geestelijk gehandicapten, daarna mensen met een verstandelijke beperking, en tegenwoordig spreekt men van mensen met mogelijkheden .
Ben benieuwd of het over een paar jaar nog eufemistischer kan![]()
Hoezo? Dit was een vraag die opkwam bij enige mede-fokkers, en ik heb even de moeite genomen uiteen te zetten hoe een en ander juridisch geregeld is. Naar mijn idee is dat een legitieme vraag, en ik zie bij god niet in wat daar nou beledigend aan is; de term "mongolen" is nu eenmaal de gangbare aanduiding voor mensen met een afwijking (welk woord natuurlijk ook wel weer als pejoratief beschouwd zal kunnen worden, maar wees gerust ook hier is het slechts als een technische aanduiding gebezigd) op het 21e chromosoom; daarbij moet een topic titel wel een beetje kort en bondig blijven en voor eenieder begrijpelijk.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 21:20 schreef buzzer het volgende:
Dat is inderdaad de motivatie van de wetgever. Als het brein en het beoordelingsvermogen nog niet voldoende gerijpt zijn, dient men niet handelingsbekwaam te zijn, en dus geen rechtshandelingen te mogen verrichten (kanttekening: enige uitzonderingssituaties worden genoemd in art. 1:234 BW, met name lid 3 is van belang). De grens waarop die rijping voldoende gevorderd is is natuurlijk enigszins arbitrair, de wetgever heeft haar in ieder geval op 18 jaar gesteld (overigens is dat pas sinds 1988 zo, daarvoor werd de meerderjarigheid pas op het 21e levensjaar bereikt).quote:Op woensdag 1 juni 2005 11:06 schreef Bar-Le-Duc het volgende:
misschien is het ook daarom dat mensen pas vanaf hun 18e mogen stemmen. correct me if i'm wrong
Ja je moet natuurlijk wel onder curatele zijn gesteld, je verliest je stemrecht niet van rechtswege. Echter zal naar ik aanneem de overgrote meerderheid wel degelijk onder curatele staan; het mag er misschien uitzien als een strafmaatregel, maar het is in wezen een beschermingsmaatregel, en derhalve verdient het wel degelijk aanbeveling de mongool onder curatele te stellen.quote:Op woensdag 1 juni 2005 11:20 schreef Lienekien het volgende:
60.000 mensen met een verstandelijke beperking hebben in Nederland stemrecht. Een deel daarvan zal 'mongool' zijn.
Dat vraag ik me af, of het inderdaad 'de overgrote meerderheid' is. Heb je ook iets waarmee je dat kunt onderbouwen?quote:Op woensdag 1 juni 2005 11:26 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ja je moet natuurlijk wel onder curatele zijn gesteld, je verliest je stemrecht niet van rechtswege. Echter zal naar ik aanneem de overgrote meerderheid wel degelijk onder curatele staan; het mag er misschien uitzien als een strafmaatregel, maar het is in wezen een beschermingsmaatregel, en derhalve verdient het wel degelijk aanbeveling de mongool onder curatele te stellen.
Inderdaad. Je ziet soms van die huizen waar verstandelijk gehandicapten, waaronder ook mongolen, vrij zelfstandig leven. Het lijkt me dat deze mensen in veel gevallen gewoon handelingsbekwaam zullen zijn.quote:Op woensdag 1 juni 2005 11:20 schreef Lienekien het volgende:
60.000 mensen met een verstandelijke beperking hebben in Nederland stemrecht. Een deel daarvan zal 'mongool' zijn.
Overgrote meerderheid? Ik denk dat je je daarin lelijk vergist! Ik denk dat niet veel ouders de gang naar de rechter zullen maken om hun kind onder curatele te laten stellen. Waarschijnlijk weten veel ouders niet eens dat de mogelijkheid bestaat (of het moet vanuit de behandelende arts of zorginstelling verteld worden). En waarschijnlijk zien veel mensen het nut niet in van zo'n onder curatele-stelling. Zo heb ik ook een zwaar verstandelijk gehandicapt neefje waarvan de ouders niet willen dat hij onder curatele wordt gesteld. Beetje naief wel naar mijn idee....quote:Op woensdag 1 juni 2005 11:26 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Echter zal naar ik aanneem de overgrote meerderheid wel degelijk onder curatele staan; het mag er misschien uitzien als een strafmaatregel, maar het is in wezen een beschermingsmaatregel, en derhalve verdient het wel degelijk aanbeveling de mongool onder curatele te stellen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |