abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † dinsdag 31 mei 2005 @ 20:04:45 #26
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27523228
ach, we modderen weer door....
geen diagnose heeft ook zijn voordelen
(sprak de struisvogel en stak de kop weer in het zand )
  † In Memoriam † dinsdag 31 mei 2005 @ 20:06:39 #27
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27523279
de school is er nu trouwens ook in betrokken..... het begint nu wel erg echt te worden.
maar goed, we gaan met frisse moed wachten op de oproep voor dat sociale vaardigheden gedoe.
daar moet ik trouwens ook bij op komen draven tijdens de speciale sessies voor ouders.
  Jubileum moderator dinsdag 31 mei 2005 @ 20:51:38 #28
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_27524591
Toch is het ergens wel lekker dat het nog niet helemaal duidelijk is en ze hem nog geen etiketje willen geven.
Bij Eva zijn er artsen (oa een uroloog en artsen met andere specialismen) die na 5 minuten kennismaking al vragen "ehm....... Eva is autistisch en/of geestelijk gehandicapt?" dat is nl. zo overduidelijk dat ze er niet gauw naast kunnen zitten. Zolang ze het niet zeker weten is een (fout) etiketje natuurlijk snel geplakt.

In het kader van de geweldige opmerkingen hadden we vandaag ook wel weer een paar mooie. Eerst kreeg ik commentaar in de supermarkt van 2 compleet vreemden dat ik Eva aan het troosten was "zohee zo leert ze het nooit, als je steeds toegeeft aan die driftbuien" terwijl Eva geen driftbui had maar machteloos stond te huilen omdat we volgens haar visie de verkeerde kant op gingen en ze in de war raakte.
Daarna moesten we naar het GGD, voor de inenting DTP en Kinkhoest. Ik had vooraf opgebeld, voor een afspraak natuurlijk, en om uit te leggen dat ze geestelijk gehandicapt is en moeilijk benaderbaar. (ik vind dat altijd prettig om dat eventjes vooraf te laten weten zodat ze op de hoogte zijn)
We kwamen bij het GGD en het eerste wat ze vroegen aan Eva was "hallo hoe heet jij?" Toen Eva mij hulpeloos en helemaal in de war stond aan te staren bleven ze die vraag maar herhalen met een "hoe oud ben je dan?" erachteraan.
Vervolgens moest de prik, gingen ze echt keihard praten tegen haar "JE MOET JE ARMEN HEEL ERG LOS HOUDEN ALS WE GAAN PRIKKEN!!!" alsof ze doof was ipv in de war. Eva en haar armen slap houden? Nou dat is niet mogelijk natuurlijk, ze gilde de hele toko bij elkaar.
Het prikken is gelukt en we kregen nog "toch jammer dat ze niet even haar armen slap wilde houden, dan gaat het veel beter" mee op de weg naar buiten.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_27524825
Pfff wat een dwazen heb je erbij he Lois (dit moet ik even kwijt is oftopic maar herkenbaar hoe ze tegen Eva deden maar t nam een leuike wending) Ik had een evaluatiegesprek van een client op zijn dagcentrum. (toen ik nog werkte dus) Deze client praatte wat binnensmonds en ook zacht. Zijn begeleider ging steeds harder praten. En op een gegeven moment ook gebaren (er zat ook een dove jongen in zijn groep, vandaar dat er in groepsverband ook gebarentaal gebruikt werd, maar dit was absoluut geen groepsverband) gebruiken. En die client van me die schiet me in de lach, kijkt mij aan en maakt een die is gek beweging met zijn hand voor zijn hoofd. Toen kon je me opvegen
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_27528380
Jammer Lady.. maar toch kan het idd ook voordelen hebben..

Lois, nou jaa... Je armen los laten hangen om goed geprikt te worden is bij een angstig kind al bijna eerder een sadistische opmerking dan een meelevende. Je hebt wel pech gehad daar.. of eigenlijk Eva.
  dinsdag 31 mei 2005 @ 22:48:58 #31
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_27528418
Wat is er ineens veel gebeurd in een paar dagen.
Chavez die naar weer naar huis komt, hopelijk krijg je zijn schooltijd/opvang/zorg rond Logician en hoeft hij niet nog 6 weken op de gang te zitten....
En Eva die naar 'school' gaat, spannend Lois en heel herkenbaar. Toen het hier zo definitief werd had ik het er ook even moeilijk mee. Weg beeld van mama die haar kind met de fiets naar school brengt en haalt en direct contact heeft met de leraar. In plaats daarvan een taxibusje voor de deur en een schrift voor de communicatie. Maar het went hoor en als je kind het er naar de zin heeft begin je ook wel de voordelen ervan te zien. Nu vind ik het wel prettig dat ik nog niet zo vaak op en neer hoef te fietsen. Voor Sverre gaan we nu 2 keer per week naar psz en dan is het al goed plannen :-)
lady-wrb vervelend dat je zo zonder 'etiket' blijft zitten. Het lijkt me heel onzeker om zolang in dat niemandsland te zweven. Zelf weten en merken dat er iets niet goed gaat, maar niet duidelijk krijgen wat. En daar dus ook niet op de juiste manier zorg aan kunnen geven. Heel veel sterkte meis en hopelijk werpen de sociale vaardighedentrainingen hun vruchten af...
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
  † In Memoriam † woensdag 1 juni 2005 @ 10:15:27 #32
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27536262
ik heb nu knallende hoofdpijn...
zal wel een reaktie op de spanning van gisteren zijn.
maar goed, wat klaag ik? ik heb hier maar zorg te dragen voor 1 kind (die andere zorgt wel voor zichzelf) jullie hebben er allemaal 2 of meer. en toch kan ik me soms zo afgeleefd voelen
t is soms zo inspannend. eigenlijk bij alles wat ik met hem wil ondernemen denk ik van tevoren hoe ik het aan moet pakken om luca er niet mee te overvallen.
wat ik wel heel goed van hem vindt, is dat hij zich van de een op de andere dag uit zichzelf aankleedt. hij wil dan wel uitgebreid de hemel ingeprezen worden, maar dat heb ik er wel voor over.
ook stond hij raar te kijken bij zijn nieuwe sokken. t zijn van die sneakersokken. die kende hij niet en ik heb moeten praten als brugman om ze aan zijn voeten te krijgen. maar ze zitten
en natuurlijk dat vest weer aan. ik mag het niet wassen, want het vest MOET aan. (ik ga dr binnenkort nog maar 1 kopen, want zo gaat het natuurlijk niet
  woensdag 1 juni 2005 @ 22:17:36 #33
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_27559135
lekker he lady-wrb, dat hij zichzelf aankleedt. Storm deed het ook heel lang niet. Toen kwam hij steeds bij ons om te helpen. En laatst zei jij dat het het allemaal niet meer wist ''er waren teveel kleren en hij wist niet hoe hij ze aan moest doen'' Sindsdien zoeken we savonds de kleding uit en leggen het in aankleed volgorde op zijn stoeltje op slaapkamer en dat werkt ineens prima. Hij komt aangekleed beneden sochtends. En als zijn stemming goed is dan ligt zelfs het ondergoed en hemd op de wasautomaat, in zijn mindere dagen ligt het als een vodje op de grond.
Maar het op de juiste manier aanpakken blijft moeilijk he, het was hier vandaag ook erg slecht, ik ga ook lekker slapen nu, ik ben er gewoon moe van, bleh...
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
  vrijdag 3 juni 2005 @ 07:00:59 #34
1762 YPPY
Yppiaans
pi_27597201
Logican, wat vervelend dat er nu weer aan de diagnose getwijfeld wordt. En vooral dat die 'deskundigen' het niet eens zijn. Dat lijkt me dan nog het moeilijkste. Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt omtrent hoe en wat, zodat je weet waar je aan toe bent en hoe je het beste met hem om kunt gaan.

Wat ondeskundig van die mensen bij het prikken Lois. Je ziet het heel vaak, ook ik in de zorg, dat mensen weinig weten van handicaps, leerachterstanden en austisme enzo. Nou moet ik zeggen dat ik vaak ook wel twijfel of ik me voor moet stellen aan iemand die moeite heeft met contacten. Van de ene kant is het voor diegene misschien fijner wanneer ik niks zeg en hem/haar negeer, van de andere kant vind ik het ook niet netjes. Er zijn ook juist weer mensen die het niet leuk vinden als er niet tegen ze gesproken wordt. Met kinderen is het dan wel handig als er een ouder bij is waar je tegen kunt praten.

Die sessie voor ouders is wel handig lady-wrb. Ik weet niet hoe ze het bij jullie aanpakken, maar ik was er altijd erg blij mee als er een ouder kwam. Sociale vaardigheden leren op een cursus is leuk, maar het gaat toch vooral om het 'echte' leven. Het is ontzettend fijn als ouders weten wat er gebeurt en hun kind ondersteunen, ipv van het raar aan te kijken wanneer een kind het goed probeert te doen. Als hij 'huiswerk' krijgt, is het ook handig als je weet waar het over gaat.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  Jubileum moderator zondag 5 juni 2005 @ 21:54:14 #35
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_27657445
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 22:48 schreef Genuivere het volgende:

En Eva die naar 'school' gaat, spannend Lois en heel herkenbaar. Toen het hier zo definitief werd had ik het er ook even moeilijk mee. Weg beeld van mama die haar kind met de fiets naar school brengt en haalt en direct contact heeft met de leraar. In plaats daarvan een taxibusje voor de deur en een schrift voor de communicatie. Maar het went hoor en als je kind het er naar de zin heeft begin je ook wel de voordelen ervan te zien.
Wil je wel geloven dat ik er amper van slaap de laatste dagen......
Het beeld van mijn kleine meisje, met haar rugzakje, in een taxibusje zo'n eind weg.... ik heb het er enorm moeilijk mee.
Zo had ik het me inderdaad niet voorgesteld.
Tuurlijk zie ik de voordelen van speciale opvang maar het moet denk ik even goed wennen dit...
Morgenochtend gaan we "wennen" met zijn 3en. Nog zonder taxibusje, dat gebeurd pas volgende week. Haar rugzakje staat klaar, en ik heb mijn tas vol ingevulde formulieren voor alle artsen en andere zaken die aan het okdc zijn verbonden.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 5 juni 2005 @ 22:10:09 #36
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_27658037
Lois, , maar ook ...
Sterkte!
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  zondag 5 juni 2005 @ 22:10:26 #37
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_27658047
Eva, Lois en clark Succes morgen!!
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zondag 5 juni 2005 @ 22:12:15 #38
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_27658129
Heel veel succes morgen Lois, en hopelijk gaat het je allemaal meevallen. Zo ging het ons gelukkig wel. Storm heeft ook een heel aardige juf (zijn mentrice), hij kan het er goed mee vinden. Je ziet hoe ze werken als je zo'n ochtendje komt wennen en je leert de andere kindjes een beetje kennen.
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
  maandag 6 juni 2005 @ 19:18:25 #39
24188 Belana
kloon van belana
pi_27684995
hoe was het Lois?
stormy waters...
sailin'
  maandag 6 juni 2005 @ 19:36:48 #40
35189 Troel
scherp en bot
pi_27685633
quote:
Op maandag 6 juni 2005 19:18 schreef Belana het volgende:
hoe was het Lois?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Jubileum moderator maandag 6 juni 2005 @ 19:38:35 #41
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_27685696
Het ging echt geweldig goed Ik zal straks even het lange verhaal hier of in het kleutertopic zetten, ik vind het een beetje moeilijk te bepalen waar ik het nou precies moet plaatsen.
Eerst moet ik nog even opruimen, was opvouwen e.d. en dan komt een verslagje oke?
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † zondag 12 juni 2005 @ 10:19:29 #42
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27851297
oei, even moeten zoeken waar dit topic uithing.
had logician niet geschreven over chavez toen hij een fiets kreeg en hij in eerste instantie niet zo reageerde?
ik ben blij dat ik het gelezen heb, want hier hebben we in eerste instantie dezelfde reaktie gehad van luca toen hij zijn skelter kreeg.
we hadden de skelter in de voortuin gezet met een hoes erover heen en de luxaflex dichtgedaan.
ik had een fotootje uitgeprint en erbij gezet: kijk eens naar buiten. en dat in een envelop bovenop de kleine kadootjes.
hij pakte de kleine kadootjes eerst uit en was razend enthousiast over wat erin zat. (echt hele kleine dingetjes hoor, potloden, stiften en snoepjes enzo) tot hij bij de envelop met de foto kwam.
wat staat daar? zei hij? dus ik las op: kijk eens naar buiten. geen reaktie
dus ik zeg: kijk dan eens naar buiten.
hij: jahaaaa straks.
ik: kijk dan eens wat zou daar nou staan?
hij : een skelter.
ik : wil je dr niet op dan?
hij: nee, nu niet
hij was ook niet blij ofzo (ik had verwacht dat hij wel een gat in de lucht zou springen want het was zijn liefste wens)

t is dat ik dat van logician gelezen had, anders had ik waarschijnlijk die skelter uit frustratie weggebracht.
later kreeg hij nog een kentekenplaat van zijn zus en dat vond hij erg leuk, maar het verband skelter-nummerbord zag hij niet volgens mij.
pas later op de dag heb ik hem min of meer gedwongen op de skelter te gaan en nog moest ik trappen, hij ging achterop.
een rondje gereden en meneer was om! razend enthousiast en wilde zelf rijden.
en vandaag baalt hij omdat het regent en hij niet kan rijden
  † In Memoriam † zondag 12 juni 2005 @ 10:27:35 #43
7074 moussy
kuttekop
pi_27851349
Lady, denk je niet dat Luca misschien een beetje overdonderd was, en niet wist hoe te reageren?

Wij hebben dit nnl psies zo met René dr verjaardag gehad. Fiets midden in de kamer met balonnen en slingers. Ze liep er eerst 4x aan langs voor het door drong en toen ze hem zag kregen wij ook zo'n reactie. Mijn schoonmoeder vertelde dat heel veel kinderen dit hadden bij iets wat ze héél graag willen hebben.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  † In Memoriam † zondag 12 juni 2005 @ 10:33:02 #44
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27851392
zou kunnen hoor, tis ook wel typisch een reaktie voor luca. maar nu istie dolgelukkig en het dreigt ook weer op te klaren, dus ik denk dat er straks weer gecrosst gaat worden.
pi_28008975
Lady inderdaad precies zoals het bij ons ging

Blergh wij hebben gister het evaluatie gesprek gehad op de bleskolk, eindgesprek zo dachten wij..
Maar niets bleek minder waar.. het komt er op neer dat ze bij de klinische opname/observatie periode wel degelijk een aantal sterke pdd-nos kenmerken zien, en dat hij door zijn hoge iq dat af en toe weet te maskeren, ook vinden ze dat hij lugubere fantasieen heeft over de dood en moord enz. en zien ze behoorlijke tekenen van adhd, m.a.w hij komt volgend weekend niet thuis en ik had me er nog zo op ingesteld... ik heb de hele weg naar huis zitten janken en weet eigenlijk niet wat ik moet voelen nu, ik ben zo boos, aangezien ze allemaal een andere mening verkondigen en allemaal op zon goede en onderbouwde manier waardoor je niet anders kan dan geloven wat ze zeggen.. ik weet niet meer wat ik moet geloven en wie.. we hebben besloten het toch nog maar 3mnd aan te zien als ze echt denken dat dat het ebste is voor chavez moeten we dat gewoon volgen.. maar ik ben mijn vertrouwen in de hulpverlening wel een beetje aan het kwijtraken op deze manier..

ps: sorry dat ik alleen maar post als ik me kutvoel

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 17-06-2005 10:31:49 ]
  vrijdag 17 juni 2005 @ 10:31:04 #46
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_28009110
Shit... nou weer dit.
Het wordt eens tijd dat al die hotemetoten daar eens met elkaar om de tafel gaan zitten en bepalen wat ze nou echt willen/wat er nou echt aan de hand is. Hier schieten jullie (en Chavez) toch niks mee op!
Eerst wel, dan weer niet, dan weer wel...

Ik kan me voorstellen dat je er goed van baalt! Enneh... niet schuldig voelen dat je hier je hart lucht hoor! Ook daar is het forum voor!

***
pi_28009179
De hele toekomst is gewoon zo onduidelijk.. ze dachten gister echt dat het thuis niet zou gaan lukken ... omdat hij zoveel speciale aandacht nodig heeft en zoveel rust wat nooit zou lukken met de 2 kleintjes .. eigenlijk word elkehoop op thuiskomst telkens weer afgenomen, het voelt als een enorme tegenwerking ofzo..
  † In Memoriam † vrijdag 17 juni 2005 @ 10:36:39 #48
37843 lady-wrb
kortaf
pi_28009254
weet je dat ik het heel moeilijk vind om te beoordelen of iets bij pdd-nos hoort, of dat het gewoon gedrag van het kind zelf is?
hebben ze ook gezegd welke gedachten ze luguber vinden? elk kind heeft wel fantasien over moord en dood, maar waar ligt dan volgens hen de grens bij normaal kindergedrag en pdd-nos-gerelateerd gedrag?
waar ligt de grens bij een druk kind en een kind met adhd?
juist met de hoge intelligentie verdenk ik luca ervan dat hij "aangepast gedrag" vertoont. zo klein als hij is, is hij volgens mij in staat dingen tot op zekere hoogte aan te passen.
heb jij ook wel eens het gevoel dat hij zijn prestaties op school aanpast aan het gemiddelde niveau?

tja, ik weet niet hoe ik je op kan beuren logician, maar ik leef met je mee.
  † In Memoriam † vrijdag 17 juni 2005 @ 10:38:06 #49
43556 miss_dynastie
pi_28009285
Ach logi, wat kut dat niemand het eens lijkt te worden
Is er geen mogelijkheid tot observatie door een 'onafhankelijke' derde? Dat die zn licht er eens over laat schijnen?
  vrijdag 17 juni 2005 @ 10:57:18 #50
1762 YPPY
Yppiaans
pi_28009818
Wat ontzettend vervelend dat je nog steeds geen duidelijkheid hebt. Soms kan het jaren duren duren voor er duidelijkheid is. Ik hoop dat het bij jullie een stuk sneller gaat.

Uit Trouw
quote:
Slimme autist heeft eigen school nodig
Slimme kinderen met een autistische stoornis blijven vaak jarenlang thuis. Want in de gewone school lopen ze vast en ook in het speciaal onderwijs (meestal vmbo) gaat het mis. Een speciale school voor havo/vwo biedt uitkomst. De Tweede Kamer debatteert vandaag met minister Van der Hoeven over de problemen in het speciaal onderwijs.

Het is pauze en Bastiaan (13) zit in zijn klaslokaal in Amsterdam-Zuid achter de computer. Een directe vraag van een vreemde beantwoordt hij niet. Hij gaat te zeer op in zijn spelletje. Ondanks dat de zon buiten schijnt, wil hij niet naar het schoolplein.

Vraag je Bastiaan wat hij in het weekeinde heeft gedaan, dan is het antwoord: gecomputerd. Niets anders? ’Nee’. Zijn leraar Adriaan Verkade: ,,De computer is voor kinderen op deze school heilig. Ze spelen spelletjes en vaak hetzelfde spel, dat verveelt ze nooit.’’

Bastiaan heeft, net als ruim 80 procent van de kinderen op deze speciale school voor havo-vwo, een autistische stoornis. ,,Hij is heel snel in paniek’’, vertelt Verkade. ,,Het verloop van de les en wat er van hem verwacht wordt, moet heel duidelijk zijn. Je merkt meteen als het hem te veel wordt, dan staat hij op en gaat heen en weer lopen.’’

Maar Bastiaan is ook ’superintelligent’ . ,,Ik geef hem Duits. Als je hem de Duitse naamvallen uitlegt en hoe die gebruikt worden, kan hij ze meteen toepassen.’’

Bastiaan, die om privacy-redenen een gefingeerde naam heeft, zou op een gewone havo of vwo gepest worden, denkt Verkade, en uitvallen. Scholen voor speciaal onderwijs boden tot voor kort echter niet meer dan vmbo, ook geen goed alternatief dus. ,,Hij zou daar te weinig uitgedaagd worden en nog meer gedragsproblemen ontwikkelen.’’

Voor kinderen als Bastiaan is daarom anderhalf jaar geleden het Amsterdamse Altra College voor speciaal onderwijs begonnen met een nieuwe afdeling: voor havo/vwo. ,,Als deze mogelijkheid er niet was gekomen, zat Bastiaan waarschijnlijk thuis”, denkt Verkade.

Slimme kinderen met een gedragsstoornis die niet naar school gaan, het gebeurt elders in Nederland te veel, melden ouderorganisaties en de Stichting Ombudsman. Want buiten Amsterdam is er alleen in Den Haag een havo-vwo school voor speciaal onderwijs, de Pleysierschool, die bij de oprichting van de school in Amsterdam als voorbeeld diende.

Gerard Gruppen, directeur van het Altra College: ,,Wij krijgen aanvragen van ouders uit het hele land met vaak erbij de schrijnende opmerking: als mijn kind wordt toegelaten bij jullie, verhuizen we wel naar Amsterdam.’’ Hij moet hen teleurstellen: deze school heeft al een lange wachtlijst met kinderen uit de eigen regio, die voorrang krijgen.

Gruppen: ,,Elders in het land wordt inmiddels ook wel gekeken of er mogelijkheden zijn om deze kinderen op te vangen, maar zo’n speciale school is duur. Doordat wij in Amsterdam een heel grote school voor speciaal onderwijs hebben, konden wij het financieel opvangen iets nieuws te starten. In andere regio’s is dat lastiger.’’

Het Altra Colllege begon in november 2003 met 7 kinderen op de afdeling havo-vwo, inmiddels telt de afdeling 38 kinderen en is er een lange wachtlijst. Na lang onderhandelen heeft de gemeente Amsterdam een ander gebouw in het vooruitzicht gesteld, waardoor de school na de zomer verdrievoudigt: tot ruim 100 leerlingen.

,,Een spectaculaire groei’’, zegt Gruppen. ,,Ik denk dat we na de zomer van 2006 doorgroeien naar 140, maar dat is ons maximum. Een grotere school is voor deze leerlingen niet goed, daar kunnen ze niet tegen. We gaan daarom tegelijk ook veel meer aan voorlichting doen over begeleiding van deze autistische kinderen op reguliere scholen. Zodat veel kinderen het daar toch kunnen redden en de instroom beperkt wordt.’’

Circa 0,6 procent van alle kinderen lijdt volgens de Nederlandse Vereniging van Autisme (NVA) aan een vorm van autisme, een grote meerderheid jongens. Zij lopen steeds vaker vast in zowel het reguliere als vervolgens het speciale onderwijs, blijkt uit onderzoek dat de Stichting De Ombudsman en de NVA vorige maand publiceerden.

Dat geldt niet alleen voor de slimme kinderen, ook het vmbo is vaak te ongestructureerd en het speciaal onderwijs is soms niet geschikt voor autisten. In het speciaal onderwijs komen deze autistische kinderen vaak terecht in het zogenoemde cluster 4: de zmok-school, de school voor moeilijk opvoedbare kinderen.

Daar komen ze in een groep kinderen met andere ernstige gedragsproblemen. ,,En de ene groep werkt dan als een rode lap op een stier voor de andere’’, zegt Gruppen, ,,waardoor de autisten ook daar niet te handhaven zijn. Die belanden dan thuis. Cijfers zijn daar niet over, want niemand houdt het echt goed bij. Maar ik weet wel zeker dat er in Nederland duizenden kinderen thuiszitten. Soms voor korte tijd, wachtend op een plek op een andere school, soms voor jaren.’’

Elders in het land kijken ouders jaloers naar de mogelijkheden die het Altra College nu biedt voor de slimmere autisten. ,,Door heel Nederland zou het mogelijk moeten zijn om speciaal onderwijs te hebben voor havo/vwo’’, vinden Maartje Berger van de Stichting de Ombudsman en Arga Paternotte van oudervereniging Balans. ,,Dat zou voorzien in een grote behoefte.’’

Joost van Caam, afdelingsleider van het Altra College voor havo-vwo, herkent twee typen kinderen op zijn school. De ene groep heeft een psychische stoornis die al op vroege leeftijd werd ontdekt en is tegelijk slim. Deze kinderen, waar Bastiaan toe behoort, stromen direct door vanuit het speciaal basisonderwijs.

De andere groep is vastgelopen in het reguliere voortgezet onderwijs. ,,Dat zijn vaak kinderen met een autistische stoornis waarvan de ouders het liefst willen dat ze naar een normale school gaan. Die hebben het op de basisschool nog gered, maar vallen uit in de leerfabrieken die het middelbaar onderwijs geworden zijn. De meeste gebeurt dit in de derde klas. Als ze gaan puberen en het opvalt dat ze eenlingen zijn. Ze worden vaak gepest.’’

Er zijn op deze school ook kinderen met andere psychische problemen, zoals depressies. ,, Soms kunnen kinderen het eerste jaar van het voortgezet onderwijs nog probleemloos en vrolijk zijn en bij het puberen geweldig in de knoop raken’’, zegt Van Caam.

De school is rechtstreeks verbonden aan het psychiatrisch kindercentrum De Bascule. Alle scholieren zijn daar ook in behandeling. Ze volgen verschillende therapieėn, bijvoorbeeld ’anders boos worden’. Van Caam: ,,Deze kinderen ontploffen nogal snel als ze niet kunnen bevatten wat er om hen heen gebeurt. Deze training leert hen hoe ze anders met agressie om kunnen gaan.’’ Maar ook individuele gesprekken met psycholoog of psychiater en ouderbegeleiding zijn mogelijk.

Zeker de helft van de leerlingen van deze school heeft in het verleden langdurig thuisgezeten, zegt Van Caam. ,,Er bestond gewoon geen school die is aangepast op wat zij nodig hebben.’’

De leerlingen volgen op deze school nu alle reguliere vakken van havo en vwo en doen ook eindexamen. Maar ze zitten in klasjes van maximaal acht kinderen. De lessen duren 50 minuten en niet de leerlingen maar de leraren wisselen van lokaal.

Van Caam: ,,Iedere les heeft hetzelfde patroon, eerst instructie, dan zelf werken, alles volgens vaste regels, die ook nog eens op het bord staan. In ieder lokaal hangt een grote klok. Ieder kind weet precies hoe de les zal verlopen en wat er van hem verwacht wordt. Er wordt niet samengewerkt, wel maken ze werkstukken, maar nooit in een groepje.’’

Het studiehuis is hier niet ingevoerd, zegt Van Caam:. ,,Het studiehuis vergt een te grote mate van zelfstandigheid. Deze 17- en 18-jarigen kunnen vaak zelf hun boekentas niet inpakken, dat doen hun ouders nog voor ze. Plannen is heel moeilijk.’’

De eindexamens zijn verspreid over twee jaar. De Amsterdamse universiteiten en de Hogeschool Holland hebben inmiddels een speciaal programma voor autistische kinderen, zodat ze ook kunnen gaan studeren.

,,De kinderen zijn vaak verbazend realistisch over hun toekomst. Ze zullen niet gauw zeggen: ik wil leraar worden, dat kunnen ze ook niet. Maar wel: ik wil computerprogrammeur worden of werken in een archief’’, aldus Van Caam. ,,Dat is mogelijk.’’

Er zitten in Nederland meer dan 2500 kinderen thuis, omdat er voor hen geen geschikt onderwijs is. Dat berekende het Tweede-Kamerlid Angelien Eijsink (PvdA) aan de hand van contacten die zij ’overal in het land’ heeft met ouders, leerlingen, scholen en andere betrokkenen bij het speciaal onderwijs. Daaronder zijn veel kinderen met een autistische stoornis.

Minister Van der Hoeven schrijft vandaag in een brief aan de Tweede Kamer dat het aantal getraceerde thuiszitters gedaald is van 196 in 1004 tot 94 dit jaar. Wel geeft zij in dezelfde brief aan dat met deze cijfers ’enige voorzichtigheid in acht dient te worden genomen’, omdat mogelijk niet alle thuiszitters bekend zijn.

,,Van die getallen klopt niets’’, zegt Eijsink. ,,Vaak staan kinderen nog wel ingeschreven op een school, maar komen ze daar al weken niet meer. Er is gewoon niemand die deze cijfers echt goed bijhoudt.’’

Ze zal vandaag bij een overleg in de Tweede Kamer met minister Van der Hoeven spreken over de gebreken in het speciaal onderwijs. ,,De minister moet ervoor zorgen dat er regionaal veel meer wordt samengewerkt tussen het reguliere onderwijs, het speciaal onderwijs en de jeugdzorg. Zodat er voor alle kinderen een goed onderwijsaanbod is.’’


Hoeveel kinderen blijven thuis?

Er zitten in Nederland meer dan 2500 kinderen thuis, omdat er voor hen geen geschikt onderwijs is. Dat berekende het Tweede-Kamerlid Angelien Eijsink (PvdA) aan de hand van contacten die zij ’overal in het land’ heeft met ouders, leerlingen, scholen en andere betrokkenen bij het speciaal onderwijs. Daaronder zijn veel kinderen met een autistische stoornis.

Minister van der Hoeven schrijft vandaag in een brief aan de Tweede Kamer dat het aantal getraceerde thuiszitters gedaald is van 196 in 1004 tot 94 dit jaar. Wel geeft zij in dezelfde brief aan dat met deze cijfers ’enige voorzichtigheid in acht dient te worden genomen’, omdat mogelijk niet alle thuiszitters bekend zijn.

,,Van die getallen klopt niets,’’ zegt Eijsink. ,,Vaak staan kinderen nog wel ingeschreven op een school, maar komen ze daar al weken niet meer. Er is gewoon niemand die deze cijfers echt goed bijhoudt.’’

Ze zal vandaag bij een overleg in de Tweede Kamer met minister Van der Hoeven spreken over de gebreken in het speciaal onderwijs. ,,De minister moet ervoor zorgen dat er regionaal veel meer wordt samengewerkt tussen het reguliere onderwijs, het speciaal onderwijs en de jeugdzorg. Zodat er voor alle kinderen een goed onderwijsaanbod is.’’
Nog een tip
quote:
11e ontmoetingsdag autisme
1 oktober Harderwijk

Op zaterdag 1 oktober is de 11e landelijke PhiladelphiaSupport ontmoetingsdag voor ouders en familieleden van mensen met een stoornis uit het autistisch spectrum en een verstandelijke beperking.

Het thema is Van Lege Tijd naar Vrije Tijd De vrijetijdsbesteding van mensen met autisme in de thuissituatie is vaak een lastige zaak: ‘ze lijken zo weinig interesses te hebben’, of ‘hij is niet achter de computer weg te slaan en heeft helemaal geen vrienden’. ‘s Morgens houdt Annemiek Palmen (orthopedagoog en psycholoog bij het Dr. Leo Kannerhuis samen met Marissa Leoncini (groepsbegeleider en pedagogisch medewerker) een inleiding. Zij gaan nader in op hoe het komt dat kinderen met een autistische stoornis problemen hebben met vrijetijdsbesteding. Daarnaast geven zij tips hoe je in de praktijk met die problemen kunt omgaan en ze kunt verminderen. Als afsluiting vertelt een familielid een persoonlijk ervaringsverhaal en is er ruim gelegenheid om vragen te stellen aan de sprekers. Na de lunch kunt u tijdens het middagprogramma twee workshops bijwonen.

U hebt de keuze uit:
• vrijetijdsbesteding thuis
• financiering van de zorg
• ervaringen uitwisselen
• seksualiteit en relaties
• overgeven/overnemen van de zorg
• muziektherapie met Jobrabox.

Plaats: Landstede, Westeinde 31-33 te Harderwijk.
Tijd: zaterdag 1 oktober van 9.30-16.15 uur
Kosten: incl. lunch: ¤ 13,50 voor leden van PhiladelphiaSupport; niet-leden ¤ 18,50. Info en aanmelden: (030) 236 37 38, Jenny Munsterman/Annemieke Bouwman of
via www. philadelphiasupport.nl (kijk onder Agenda). Als uw betaling binnen is, ontvangt u een week van tevoren het programma, een routebeschrijving en nadere informatie.

Dit jaar is er voor het eerst een eigen programma voor broers en zussen (12-18 jaar) van kinderen met autisme.

Speciaal programma voor broers en zussen van 12-18 jaar
Opgroeien in een gezin waar ook een broer of zus met een autistische stoornis is, is anders. Het bepaalt je leven. De ene keer kun je als broer of zus beter met je ervaringen omgaan dan de andere keer. Contacten met andere broers en zussen kunnen daarbij helpen.

Daarom organiseert PhiladelphiaSupport een programma voor broers en zussen op deze landelijke dag. Dit programma loopt parallel aan de dag van de ouders. Op een creatieve en gezellige manier zullen we ervaringen uitwisselen.

Kosten voor de dag zijn ¤ 7,50 inclusief lunch. Je kunt je opgeven via het aanmeldingsformulier van je ouders (via de post of internet). Meer info? Bel of mail met Jenny Munsterman,(030) 236 37 38 of j.munsterman@philadelphiasupport.nl
En nog een boekentip: 'Ik ben niet boos op je, mijn jongen!". Van Thea van Laarhoven. Het gaat over een moeder van een autistische zoon en wat zij mee maakt met hem.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')