Rock am Ring 2005
Friday
Weezer 6,1
Maroon 5 6,3
Incubus 8,1
Green Day 8,0
R.E.M. 7,9
The Prodigy 7,9
AVERAGE 7,4
Saturday
The Frames 7,5
In Extremo 7,5
Marilyn Manson 6,1
Iron Maiden 8,1
The Hives 7,7
The Chemical Brothers 7,8
AVERAGE 7,5
Sunday
Madsen 6,3
Billy Idol 6,3
Lacuna Coil 7,5
Velvet Revolver 8,1
Wir Sind Helden 7,5
Silbermond 8,0
3 Doors Down 8,0
AVERAGE 7,4
FESTIVAL-AVERAGE 7,4
FESTIVAL-RATING 7,0
Muzikaal vond ik het een heel geslaagd festival, maar vooral zaterdag was het zo verdomd koud, die wind ging door merg en been en vooral 's middags ging elk optreden zo ongeveer gepaard met regen, daarom dat mijn rating voor het festival als geheel onder het festival-average lag. Ik miste de BBQ-tent van vorig jaar, waar je wel beschut voor de wind even kon bijkomen tussen de optredens door. Wij lagen weer op dezelfde camping D0, goede sfeer met veel Hollanders, maar ook de Duitsers waren vriendelijk.
Muzikale hoogtepunten, Incubus dus, hoewel hun set-einde minder was, de beste songs zaten voorin of in het midden, de Duran Duran-cover "Hungry like the wolf" sloeg ook niet echt in. Green Day was qua show toppie, maar een beetje teveel Heyoo's/publieksgezang, ik miste ook When I come around in de set. Leuk waren de publieksinvallers. Na Green Day meegebeukt te hebben, heb ik R.E.M. van iets verderweg gezien, tijdens de regen zelfs in de pitbox, het klonk goed en op het einde zelfs nog even vooraan gestaan. Hoogtepunten: Everybody hurts en The One I love, het oudere werk boeit toch meer als het nieuwe. The Prodigy stond garant voor vooral een goede lichtshow, niet echt mijn muziek, maar een uitstekend nachtspektakel.
Weezer was een beetje obligaat met een goed slot (Beverly Hills en Hashpipe), Maroon 5 is natuurlijk erg slick, toch degelijke muziek, met veel bekende nummers en toch harder als verwacht, ook leuk de Neil Young-cover "Rockin' in the free world".
Op zaterdag speelden The Frames aardig en waren spontaan, niet zeggen zoals iedereen wat een eer het is om er te mogen zijn, maar gewoon zeggen dat het publiek zo ongeveer de slechtste zingers zijn, die ze ooit gehoord hebben. In Extremo speelde ook goed, ondanks dat de techniek hun even in de steek liet, maar is ook beter op zijn plaats als nachtact met hun show (zoals vorig jaar), toch lekkere muziek al kende ik de nieuwe nummers nog niet zo goed. Bij Marilyn Manson stond ik vrij vooraan aan de zijkant, maar daar was het geluid erg slecht. Over het algemeen niet super ook al omdat de covers dan de show moeten redden, Depeche Mode - Personal Jesus, Eurythmics - Sweet Dreams en nog eentje, die me even niet te binnen schiet. The Beautiful People op het laatst was wel goed, vooral ook met de roterende afbeeldingen, waaronder Hitler in Germany nota bene. vond ik wel kicken, alleen wat Gandhi tussen alle dictators deed, snapte ik even niet. Iron Maiden rockte van begin tot einde, ik ben niet zo helemaal op de hoogte van hun muziek, ik heb alleen de greatest hits en daarom kende ik ook maar een song of 4 a 5, maar this is rock, beebie!! Toen nog The Hives gezien, en dat viel ook goed mee, die zanger is wel een persoontje, wist de sfeer er goed in te brengen, lekker. The Chemical Brothers is muzikaal gezien ook niet altijd mijn ding, maar de aanwezigen stonden op de spreekwoordelijke planken, wel een beetje jammer dat alle hits (op de nieuwe "Believe" na) in het begin van de DJ-set verwerkt zaten. Ook alles maar korte stukjes van de hits, maar wel superbeats, hoewel ik me afvraag in hoeverre de muziek echt nog 'on stage' gemaakt wordt, door de vermoeidheid kon ik er ook niet meer voor de volle 100% van genieten, toch goed.
Op zondag Madsen gaan kijken, kende ik niet, maar ik hoorde hun plaat in een tentje op weg naar The Hives en dat klonk goed, Duitstalige rock, niet slecht. Billy Idol deed toch deels gedateerd aan, zijn in de pitbox gaan zitten en hebben daar verder geluisterd, het einde werd wel beter daarna. De enige band op het derde podium waren voor ons de Italianen van Lacuna Coil, lekkere muziek, leuke set, helaas wat kort, lekker wijf, die Cristina, de sound was niet altijd je van het, wel fijn. Velvet Revolver was weer een hoogtepunt, weer echte straight-on-rock, Scott Weiland is een podiumbeest, alleen waar was zoveel megafoon-gezang voor nodig. Slash met hoed en sigaret is natuurlijk een must en dan ook nog op een dubbelneksgitaar "Wish you were here" van Pink Floyd spelen, super, maar dan wel het hele nummer spelen en niet zo snel stoppen. Andere toppers: Set me free en afsluitnummer (hun beste) Slither. Van Wir Sind Helden zag ik de eerste 40 minuten, ik had hun vorig jaar al eens helemaal gezien, en het is gewoon een heel goede en komische band, hun eerste album is super en de nieuwe songs waren ook goed te verteren, natuurlijk zijn zij niet op hun plaats als headliner, maar wel gewoon een goede band. Silbermond rockte meer als ik verwachte en was echt ook gewoon goed, al moet ik zeggen dat we langzaam in zeer beschonken toestand raakten. Symphonie raakte me zelfs emotioneel, maar da's persoonlijk. 3 Doors Down was een geweldige afsluiter voor deze RaR, al moet ik zeggen, dat de aangekondigde vertraging bij mij en de andere aanwezigen niet in goede aarde viel, maar ik en mijn compagnon hebben daar toch nog effe het einde van een vooral muzikaal superfestival gevierd.
The secret of success is sincerity. Once you can fake that you've got it made.
Vote for the Dutch Aowe Kino All Time Hot 100:
http://www.aowekino.nl/new/page00205.asp