Maradona vice-president Boca zonder bureau
23/6/2005 10:17
Acht jaar na zijn laatste officiële wedstrijd in het shirt van zijn geliefde club en exact negentien jaar na zijn twee legendarische doelpunten op het WK in Mexico tegen Engeland is Diego Armando Maradona terug bij Boca Juniors. Pluisje is vice-president van de club uit Buenos Aires.
'Maar dan niet eentje die achter een bureau zit', legde Maradona de invulling van zijn functie uit aan Radio Mitre. 'Ik zal dicht bij de spelers staan, bij de technische staf, bij de mensen... Ik ben aan de zijlijn gekluisterd, al ga ik niet op de bank zitten.'
Maradona gaat mee met Boca naar Nederland, waar het eind juli één van de deelnemers is aan het Amsterdam Tournament. Los Xeneixes starten op 29ste tegen FC Porto en twee dagen later is Ajax de tegenstander.
De eerste klus voor Maradona is echter om zijn gewicht in de schaal te gooien in de zoektocht naar een nieuwe coach voor Boca. Marcelo Bielsa is de nummer één op het verlanglijstje van het bestuur, en Maradona moet hem zien te overtuigen.
Maar de voormalige bondscoach zou zelf niet staan te springen omdat het gevoel met de fanatieke aanhang van Boca zou ontbreken. Als bondscoach liet hij onder meer Boca's troetelkind Juan Roman Riquelme buiten de ploeg en maakte daarmee geen vrienden bij la doce (de twaalfde man).
Maradona zelf ziet sowieso meer in Alfio Basile als nieuwe trainer van de volksclub. 'Ik aanbid hem', gaf Maradona aan. 'Ik zou graag willen dat hij het wordt, maar er zijn meer mensen in beeld.' Maradona en Basile werkten samen bij de nationale ploeg, onder meer op het WK in 1994, waar de nummer 10 positief werd bevonden bij een dopingcontrole