Op zondag 5 juni 2005 15:12 schreef Katharina het volgende:Dag mensen, (en vooral Tulpje6 aangezien jij ongeveer dezelfde problemen van de mouches volantes lijkt te ondervinden als ik)
Hieronder heb ik een heel verhaal getikt met betrekking tot de mouches volantes……..
http://www.petitiononline.com/qd2584/petition.htmlOp deze site kun je een petitie ondertekenen, als je wilt dat er een medische oplossing komt voor dit voor velen (wel) ernstige oogprobleem. Op zich een redelijk naïeve gedachte, want een oplossing komt daar natuurlijk niet mee. Wel kunnen mouches volantes hiermee onder de aandacht worden gebracht. Samen met het feit dat mensen maar al te graag geld op tafel willen leggen om weer normaal te kunnen zien, leidt dit er misschien toe dat er over 10 of 20 jaar wel iets aan te doen is…
HEB M GETEKEND :-) WAT BEDOEL JE MET 'HIERONDER HEB IK EEN HEEL VERHAAL GETYPT? BEN JIJ DAN DEGENE DIE DIE PETITIE HEEFT OPGESTELD OF STA NET ALS IK NU ERGENS IN DIE PETITIE?
Aangezien veel mensen behalve hun handtekening ook een persoonlijke boodschap hebben geplaatst, kun je op deze site je lezen hoe erg velen onder deze kwaal lijden. Dat de ene persoon niet echt last heeft van mouches volantes en de ander hierdoor het leven helemaal niet meer ziet zitten heeft (denk ik) vooral te maken de hoeveelheid vlekjes in je ogen. 5 Vlekjes in je ogen is niet 5 keer zo irritant als 1 vlekje, maar tig keer en 10 vlekjes zijn op hun beurt niet te vergelijken met 5 vlekjes. Verder is het ook maar net hoe groot en doorzichtig ze zijn, en waar in je gezichtsveld ze zich bevinden.
KLOPT. IK KREEG MIJN FLOATERS VAN DE EEN OP ANDERE DAG ZO'N BEETJE, NADAT IK IN EEN ZONSVERDUISTERING HAD GEKEKEN. IK WAS TOEN 14. HET WAREN ER TOENDERTIJD AL VEEL, MAAR NIET ZO ERG DAT HET ME DAGELIJKS STOORDE. ZAG ZE OOK NIET BIJ ALLES WAT IK DEED.
MAAR IN DE LOOP DER JAREN (VOORAL HET LAATSTE JAAR/ LAATSTE MAANDEN) IS HET BEHOORLIJK ERGER GEWORDEN. ER ZITTEN NU OOK ZWARTE VLEKJES BIJ EN ZWARTE PUNTJES (DIE AF EN TOE NET ECHT VLIEGJES LIJKEN MAAR DAN IS HET TOCH EEN PUNTJE). EN DE DOORZICHTIGE BELLETJES ZITTEN MEER IN 'KLOMPEN' BIJ ELKAAR. OOK VALLEN ZE GEWOON MEER OP, ALSOF ZE DICHTERBIJ IN MN OOG ZITTEN OFZO. IK ZIE ZE VAKER. ALS IK ERGENS OP FOCUS KOMT EEN HALVE SECONDE LATER ZO'N KLOMP CELLEN MEEDRIJVEN EN ZIT HET VOOR HETGEEN WAAR IK NAAR KEEK, JA DAN GA JE AUTOMATISCH OP DIE DINGEN FF LETTEN. JUIST DOORDAT ZE IN EN UIT JE BEELD GAAN DE HELE TIJD VALT JE AANDACHT ER STEEDS OP. ALS ZE NU PERMANENT STILZATEN DAN ZOU JE ER MISSCHIEN OP DEN DUUR AAN KUNNEN WENNEN OFZO MAAR NU GAAT JE AANDACHT ELKE KEER ALS DIE DINGEN IN BEELD KOMEN FF DAAROP ZITTEN.
MAARGOED, VROEGER DUS, ALS IEMAND ZEI DAT IE FLOATERS HAD EN HET HEEL ERG IRRITANT WAS ZOU IK NOG KUNNEN ZEGGEN 'ACH IK HEB ER OOK HEEL VEEL, MAAR ER VALT BEST MEE TE LEVEN HOOR'. MAAR BEHALVE AAN DE HOEVEELHEID LIGT HET GEWOON OOK AAN HOE GROOT ZE ZIJN, HOE VAAK ZE IN JE BEELD ZITTEN EN OPVALLEN ETC.
Ook lees je in de reacties van mensen die ondertekend hebben hoe weinig begrip er vanuit de omgeving is, inclusief artsen. Eigenlijk heel logisch, want als je geen mouches volantes hebt, kun je je er ook niets bij voorstellen. Bovendien zie je het niet aan iemand. Dit terwijl het wel degelijk om een ernstige visuele handicap kan gaan (in ieder geval als je er veel en duidelijk zichtbare hebt)
Een aantal mensen op de site zegt zelfs “aan zelfdoding te denken”. Dat is nogal een uitspraak en het kan natuurlijk zijn dat de belabberde gemoedstoestand wat wordt aangedikt in de petitie om de (hoe dan ook) ernstig deprimerende werking van mouches volantes onder de aandacht te brengen, zodat artsen naar een oplossing gaan zoeken, al denk ik dat als “ervaringsdeskundige” niet: Als je er veel hebt, dan kunnen mouches volantes je leven ernstig verzieken en ik kan me zo’n wanhoop dan ook heel goed voorstellen. Bij vrijwel alles wat je doet word je gehinderd door deze krengen in je ogen. Vooral studeren, maar ook het uitvoeren van veel “echte” werkzaamheden worden erg moeilijk zoniet “onmogelijk”. Onmogelijk in die zin dat je bijvoorbeeld na 5 minuten in je studieboek te hebben gezeten moet concluderen dat het lezen niet gaat, aangezien je continu wordt afgeleid door dansende dingetjes in je blikveld.
Ik vind het moeilijk om aan te geven hoeveel vliegjes ik heb; net als die van Tulpje6 zitten mijn ogen “vol” met mouches volantes; mijn zicht is erg vertroebeld. Spinnetjes, stipjes, vlekjes klein en groot, lange sliertjes, van alles zweeft er in mijn ogen.
Het is erg lastig om te langer dan een paar seconden te focussen op iets, bijvoorbeeld op de ogen van iemand anders of op letters in een boek of op het scherm. Met mouches volantes in je ogen is het n.l. onmogelijk om niet afgeleid te raken.
Afgeleid klinkt redelijk onschuldig, echter: je wordt er ‘knettergek’ van: wanneer je je ogen beweegt/ergens naar toe beweegt, wat je in feite continu doet, bijvoorbeeld richting een persoon, bewegen de vlekjes met een kleine vertraging mee. In je zicht blijven ze dus niet op de zelfde plek wanneer je je ogen beweegt. Mede daardoor trekken ze de aandacht, waardoor je ogen zich er automatisch op proberen te richten of je nou wilt of niet. Ondertussen probeer je de persoon aan te kijken. Daarnaast bevinden de vlekjes zich op een andere diepte (dichtbij, want in het oog) dan datgene waarop jijzelf je ogen wilt richten; wederom richten je ogen zich nu automatisch op de vlekjes, terwijl je(zelf) wilt focussen op iets wat verder weg ligt. Een erg vermoeiende bezigheid voor je ogen, waar je geen grip op hebt. Een wat ingewikkeld verhaal, maar mensen met veel (of ook met “slechts” enkele) vliegjes in hun ogen zullen dit zeker herkennen.
Alleen wanneer ik in een ietwat donkere kamer en geen specifieke bezigheid heb, heb ik er weinig last van. Maar wel als ik wil lezen en dus licht nodig heb. Verder is het sowieso buiten irritant, of dat nou ‘s zomers of ’s winters is, of in een kantoorruimte (want helder TL-licht), ook wanneer je dan niets speciaals doet, maar gewoon met mensen praat of om je heen kijkt (wat je dus eigenlijk altijd doet, behalve wanneer je je ogen dicht hebt)
KLOPT
Eind 2003 werd ik op een ochtend wakker met mijn ogen “vol” met mouches volantes. Het is dus bij mij niet geleidelijk gegaan.
WEET JIJ WAT DE OORZAAK DAARVAN IS GEWEEST DAN? HEB JE EEN ACHTERSTE GLASVOCHTLOSLATING GEHAD OFZO DIE DIT DAN INEENS HEEFT VEROORZAAKT (HEBBEN ARTSEN DAT KUNNEN ZIEN)? OF HEB JE JE GESTOTEN OFZO?
OF HEBBEN ARTSEN GEEN IDEE WAT DE OORZAAK IS?
IN INFO BLAADJES OVER MOUCHES VOLANTES STAAT ALTIJD DAT ALS HET ER INEENS HEEL VEEL WORDEN JE TOCH ES NAAR DE OOGARTS MOET GAAN, WANT DAN KAN HET ZIJN DAT JE EEN NETVLIESLOSLATING AAN HET KRIJGEN BENT. MAAR ALS EEN OOGARTS DAN VERVOLGENS VASTSTELD DAT DAT NIET HET GEVAL IS, VRAAG IK ME NOG STEEDS AF WAT DAN WEL EEN OORZAAK KAN ZIJN VAN INEENS HEEL VEEL MOUCHES VOLANTES KRIJGEN (OP EEN GLASVOCHTLOSLATING NA DAN, DENK DAT DAT HET OOK WEL KAN VEROORZAKEN).
IKZELF KREEG OOK VRIJ INEENS LAST VAN DIE DINGEN, HOOGUIT EEN PAAR DAGEN NADAT IK LANG EN MET BLOTE OGEN IN EEN ZONSVERDUISTERING HEB LOPEN TUREN. VOLGENS OOGARTSEN KAN DAT NIET DE OORZAAK ZIJN. ZIJ ZEGGEN GEWOON 'SJA SOMMIGE MENSEN KRIJGEN ER GEWOON LAST VAN. MEESTAL ALS JE OUDER WORDT'. ZE WETEN GEEN VERKLARING TE VINDEN DAT IK ZE ZOMAAR INEENS ZOVEEL KREEG.
MAAR IK WAS 14, DUS HARSTIKKE JONG, EN VIND HET WEL ERG TOEVALLIG DAT IK ZE NET NA DIE ZONSVERDUISTERING KREEG (IK DENK ZELF 'UV LICHT-->VRIJE RADICALEN IN OOG--.MOUCHES VOLANTES' OFZO MISSCHIEN). BOVENDIEN BEN IK NIET BIJZIEND MAAR ZELFS IN LICHTE MATE VERZIEND (MAAR NOG GEEN BRIL NODIG).
(BIJZIENDE MENSEN KRIJGEN ER EERDER LAST VAN IS BEKEND).
Na veel zoeken op internet waarna ik had begrepen dat dit definitief zou zijn, omdat er niets aan te doen valt, en na ruim een driekwart jaar met deze last rondgelopen te hebben (ik studeerde) ben ik behoorlijk depressief naar de huis- en oogarts gegaan (erg tegenstrijdig natuurlijk, want er viel niets aan te doen). Dat ik pas na driekwart jaar echt “gek” werd, kwam omdat het toen steeds zonniger werd (in letterlijke zin helaas).
Een van mijn 2 oogartsen met wie ik bij de afspraak in het ziekenhuis te maken had was erg onverschillig. “Oh, je hebt dus al op internet informatie gezocht, wat doe je hier dan als je weet dat je mouches volantes hebt?” (Nee, er valt niets aan te doen. Next.) Dit soort reacties krijgt men vaker te horen, net wat Tulpje6 zegt. Sterker nog, er zijn zelfs artsen die niet eens weten dat dit verschijnsel bestaat en die het probleem daarmee afdoen als psychisch. Overigens heeft mijn andere oogarts zelf niets kunnen zien, maar zei wel dat ik ze dan nog wel degelijk kon hebben; als ik ze zag, dan waren ze er natuurlijk. Hij heeft slechts met een lampje en “verrekijkertje” (?) in mijn ogen gekeken geloof ik, ook niet gek dat je ze dan niet ziet, wanneer je het niet met geavanceerde apparatuur doet.
Ik heb aan een familielid verslag gedaan van mijn bezoekje aan de oogarts. Deze leek mij te geloven over mijn mouches volantes en leek begripvol. Totdat die persoon een paar avonden later wat alcohol op had en aan mij verkondigde dat mijn mouches volantes psychisch waren; “Immers, de oogarts had toch niets gevonden? Nou dan!” Blijkbaar had de persoon slechts gedaan alsof hij me geloofde. Gelukkig verdwijnt de leugenachtigheid (of goed fatsoen, hoe je het maar wilt noemen) na een aantal alcoholische versnaperingen. Wel een dolksteek in je maag als zoiets wordt gezegd. Maar zo’n zure opmerking is gelukkig echt puuuur en alleen psychisch. Mouches volantes blijven. Waarom ik dit vermeld? Omdat je in de reacties op de petitiesite soortgelijke opmerkingen vind: “My parents mock me about it” herinner ik mij iemand te hebben gezegd, of iets dergelijks. Een ernstige handicap en irritatie aan je ogen, en geen hond weet waar je het over hebt.
Of men is het twee weken later alweer vergeten: toen ik met mijn studie was gestopt heb ik een aantal keer aan mensen verteld dat ik mijn studie niet meer zou oppakken, wegens mijn oogprobleem. Een paar weken later krijg je van diezelfde personen weer te horen: Ga je ook weer beginnen met je studie? Ook puur psychisch, maar niet leuk om telkens op onbegrip te stuiten. Aan Niels Kokmeijer vraagt men toch ook niet wanneer hij weer gaat voetballen? Wel een wat grove vergelijking, aangezien ik een mens van vlees en bloed noem die zich op dit moment (ook) ongelofelijk klote voelt bij de situatie waarin hij zich bevindt, maar toch op zijn plaats denk ik. Aan de andere kant is het zoals gezegd denk ik volkomen begrijpelijk dat mensen dergelijke dingen zeggen, aangezien je aan de buitenkant niets ziet.
IK BEN OOK GESTOPT MET MN STUDIE OA VANWEGE MN OOGKLACHTEN (HEB NOG MEER KLACHTEN DAN MOUCHES VOLANTES). MENSEN VRAGEN MIJ OOK STEEDS WANNEER IK WEER GA BEGINNEN, KAN HET OOK STEEDS OPNIEUW ZEGGEN.
EEN VRIENDIN VAN MIJ DENKT STEEDS DAT HET TUSSEN MN OREN ZIT (ALLE OOGKLACHTEN), OOK HEEL VERVELEND 'GAAT HET AL WAT BETER IN DAT HOOFDJE VAN JOU? GEWOON NIET TEVEEL STRESSEN HE MEID' KRIJG JE DAN TE HOREN.
MIJN OUDERS GELOVEN OOK NIET DAT HET ECHT LICHAMELIJK IS OMDAT DE ARTSEN BIJ MIJ OOK NIKS KUNNEN VINDEN (WEL WAT MOUCHES VOLANTES MAAR NIET HEEL VEEL).
Ook vraag ik me af hoe productief ik zal zijn met deze ogen bij een toekomstige baan. Ik heb een tijdje kantoorwerkzaamheden uitgevoerd, waarbij ik gegevens vanaf een vel papier moest invoeren in de computer. Dat betekende dus dat ik mijn ogen van papier naar scherm en van scherm naar papier, enz., enz. moest bewegen: de werkzaamheden gingen door de vliegjes in de eerste plaats erg traag, maar bovenal: it drives you nuts, dus lang houd je het niet vol. Ook omdat je bij kantoorwerkzaamheden een aanzienlijke hoeveelheid licht nodig hebt.
Ik herinner mij uit de petitiepagina de volgende opmerking: “I work in a library, but for how long will I be working there?” Je zult je leven dus wellicht anders in moeten delen dan je voor ogen had (mooie term in dit verband
![]()
), afhankelijk van wat je eerst deed.
Een greep uit de overige reacties:
1538. Lynette I HAVE HUNDREDS OF FLOATERS IN BOTH EYES. IT'S RUINING MY LIFE. I CAN'T TAKE IT ANYMORE. I WILL NOT LIVE THE REST OF MY LIFE WITH THIS, DEATH, SUICIDE IS MY ONLY WAY OUT, AND IT'S JUST AROUND THE CORNER. THESE HAVE RUINED EVERY ASPECT OF MY LIFE. I CAN'T WORK, READ, WATCH TV, USE THIS DAMN COMPUTER, ENJOY THE SKY, THE MOUNTAINS, THE SUNSHINE. NOTHING!!!! I FEEL LIKE MY LIFE IS OVER ANYWAY. IT'S ALL GONE, LIFE, HAPPINESS, ENJOYMENT. PLEASE HELP, I'VE NEVER BEEN MORE DESPERATE. USA 36
1708. Marcel van der Heiden I suffer from this for a couple of years now. It irritates me, and influences my daily funtioning in a very great way :-( Netherlands 33
432. David Soderman I've had an *extreme* case of floaters since 1992. It is now 2003. My quality of life has suffered profoundly! With all of today's technology and medical knowledge, WHY IS THERE STILL NO CURE FOR THESE HORRIBLE FLOATERS?? USA 53
389. Karen Seifert I have been suffering form floaters for almost 2 years now. They have greatly affected the quality of my life and have caused me to suffer from depression and anxiety for which I am being treated. It is almost impossible to describe the frustration of this condition and it is equally frustrating to be treated by doctors like it's not a big deal. When they are as severe as I experience them it is impairing. I hve young children still and feel I should have a quality of life consistent with my age and general health, which is good. People like us need to be taken seriously. USA 45
1461. Dymock Brett honesly, life with floaters is barely worth living. I don't care about anything anymore except a cure. If anyone from England is reading this please get in touch! England 25
Afijn, dergelijke reacties vind je dus op dit forum. Ik heb slechts mijn naam er op gezet (nr 1479
![]()
) maar wat men zo gemiddeld vermeldt op het forum geldt ook voor mij; je wordt er knettergek van. En depressief. Of niet Tulpje6? Ik denk dat ook jij je wel in de reacties kunt vinden omdat jij ook zei dat de vliegjes zwaar hinderlijk zijn en een deprimerende invloed op je hebben.
Wel is er een “lichtpuntje” aan de horizon: Ik heb van mijn oogarts een informatieblad over mouches volantes meegekregen. Hierop stond dat de mouches volantes na verloop van tijd vanzelf naar de bodem van het oog zakken. Echter, er kunnen wel steeds weer vliegjes bijkomen…..Bij mij wordt het inderdaad niet minder, eerder meer, en ook lotgenoten zeggen dit. Ik geloof dan ook niet dat het ooit beter wordt, maar toch fijn om te weten dat ze op den duur naar de bodem van je oog zakken. Moet je natuurlijk niet meer bukken om je veters te strikken want dan ben je weer terug bij af
![]()
.
De zomer van 2004 heb ik zo goed als volledig binnengezeten; ik trok het simpelweg niet buiten.
jA DAT SNAP IK, DAT HEB IK NU (OF NOUJA PAAR MAANDEN TERUG TOEN HET WEER ERGER WERD ZEKER) OOK WEL EEN BEETJE. JE SCHRIKT TOCH ELKE KEER WEER VAN DIE DINGEN, WORDT ER TOCH ELKE KEER OPNIEUW WEER DEPRI VAN ALS JE ERMEE GECONFRONTEERD WORD.
ik 1,5 jaar verder ben, denk ik dat ik er redelijk aan “gewend” ben (Het went nooit echt zoals Tulpje6 al zei). We hebben inmiddels alweer een behoorlijk aantal zonnige dagen gehad in 2005 en de crisis is er nu wel zo’n beetje af denk ik. Ik kan me in ieder geval niet herinneren dat ik onlangs niet naar buiten ben geweest wegens de zon. Al weet ik niet hoe het deze zomer zal gaan, wanneer de zon nog feller schijnt en het overdag nog lichter is dan nu. Gelukkig zijn er zonnebrillen, dat scheelt een hoop. Misschien helpt zo’n dagelijkse bril met ietwat donkere glazen ook wel, maar ja, dat ziet er niet uit
![]()
. Maar als het helpt zou ik hem zeker opdoen bij een baantje met veel papier- en computerwerk. (Tenzij het daardoor weer te donker wordt…..:))
http://www.floatershell.com KHEB FF EEN KIJKJE GENOMEN. kEN JIJ OOK FLOATERTALK OP EZBOARD? DIE SITE HEB IK LAATST ONTDEKT.
OP ZIEKENHUIS.NL EN DAN HET OOGHEELKUNDE FORUM ZITTEN OOK VEEL MENSEN DIE VRAGEN OF ER EEN KUUR IS VOOR DIE DINGEN.
Deze site is door iemand gemaakt die waarschijnlijk zijn leven in een hel heeft zien veranderen met mouches volantes. Ik ben wel blij met zo’n site, ook al heb ik er natuurlijk niet direct echt iets aan. Ik vind het erg knap hoe goed men het zien met mouches volantes in je ogen na heeft kunnen maken met de zogenaamde simulator. Het geeft een (heeel, maar dan ook een heeel) klein beetje een indruk. De simulator biedt de mogelijkheid om per oog je eigen situatie na te bootsen; je kunt zelf vlekjes, draadjes en spinnetjes tekenen. De vliegjes kun je behoorlijk levensecht natekenen, aangezien je in het ontwerp rekening kunt houden met mate van doorzichtigheid. Door middel van allerlei “knopjes” en de daarbij door jou ingevulde waarden kun je de vliegjes laten bewegen zoals het meest met jouw situatie overeenkomt. Ook kun je de ogen laten knipperen.
Anderzijds geeft de simulator absoluut niet aan hoe de werkelijkheid is. Wanneer je als leek de beelden ziet zou je dan kunnen denken: “Oh, is dat het maar, wat vlekjes in beeld” Door ogen zie je het nou eenmaal totaal anders dan op een plaatje of op een filmpje, hoe goed ook in elkaar gezet.