Och nee iets ernstigs is het sowieso niet aangezien ik het al jaren heb. het wordt alleen elk jaar weer wat meer heb ik het idee.quote:Op maandag 30 mei 2005 14:16 schreef N.icka het volgende:
Heb ik ook , das niks ernstigs hoor
quote:Mouches volantes worden ook wel zwevers genoemd, of in het engels floaters. Het zijn fijne vezeltjes of vetbolletjes in het glasachtig lichaam (corpus vitreum) van het oog. Ze zorgen ervoor dat het glasvocht vertroebelt waardoor de lichtstralen die in het oog vallen verstoord worden. Dat geeft vlekjes in het gezichtsveld.
Mouches volantes zijn zichtbaar als zwevende zwarte draadjes, vliegjes of spinnetjes, vooral tegen een heldere achtergrond zoals een blauwe lucht. Ze zitten op een vaste plek in het gezichtsveld en bewegen mee als men hoofd of ogen beweegt. Ze komen vooral op oudere leeftijd bij mensen die bijziend zijn. Het is een onschuldig verschijnsel en wordt meestal niet behandeld tenzij iemand er heel veel last van heeft.
Thanks! Treffende omschrijving, dus dat zal hetw el zijn. Bij mij in elk geval.quote:
Dit is zo ongeveer hoe ik naar dit beeldscherm kijk (enigzins ruwe schatting maar het komt gevoelsmatig toch aardig in die richting):quote:Op maandag 30 mei 2005 14:21 schreef gr8w8 het volgende:
Hier ook, maar niet zo erg als jij vermoed ik. Dat ik ze echt zie als ik naar een vlak, nee. Wel als ik mijn ogen dicht doe, terwijl ik in het licht kijk. Alsof er soms wat voorbij zweeft. Toch denk ik niet dat het echt ernstig is, meer iets natuurlijks wat er gewoon bij hoort. Iets in je oogvocht of bol oid.
Heb trouwens gister een ogentest gehad, die opticien had vast wel iets gezegd als het daadwerkelijk je zicht belemmerde. Niks dus, rechts gewoon 100% zicht, links misschien tegen de -0.25 aan en geen cilindervorming.dus. Op zich best fijn om zoiets te weten.
quote:Vlekken en Flitsen
Vlekjes
Troebelingen die in het gezichtsveld bewegen worden door veel mensen waargenomen. Niet altijd vallen deze troebelingen op. Tegen een lichte achtergrond zijn de vlekjes vaak duidelijker. Het glasvocht (ook wel glasachtig lichaam genoemd) is een gelei die het grootste gedeelte van het oog opvult. Het bevindt zich achter de ooglens. Normaal glasvocht laat lichtstralen ongehinderd door naar het netvlies. Wanneer zich troebelingen voordoen in het glasvocht geven die een schaduw op het netvlies. Dit kan in allerlei vormen worden waargenomen: puntjes, cirkels, spinnenwebben.
Oorzaken
Glasvochttroebelingen kunnen meerdere oorzaken hebben. Een aantal worden hieronder vermeld:
De meest voorkomende oorzaak is veroudering. Er ontstaan verdichtingen in het glasvocht. Bijziende mensen hebben hiervoor meer aanleg. Hoewel deze glasvochttroebelingen hinderlijk kunnen zijn is het een onschuldige aandoening.
Wanneer dit gepaard gaat met lichtflitsen, dan kan dit het begin van een netvliesprobleem zijn. Oogheelkundig onderzoek is dan nodig.
Ook bij een ontsteking in het oog (uveitis) kunnen bewegende vlekjes worden gezien.
Bij suikerziekte kan bloed in het glasvocht komen wat ook als vlekjes wordt waargenomen. Dit kan plotseling gebeuren.
Verloop
In de loop van de tijd worden de troebelingen vaak kleiner en geven steeds minder hinder.
Risico's
Wanneer het glasvocht krimpt en loslaat van het netvlies kan er in klein aantal gevallen een gaatje in het netvlies ontstaan. Hierbij kan soms een bloeding ontstaan. Dit uit zich als kleine vlekjes in het gezichtsveld. Het gaatje in het netvlies kan soms het begin zijn van een netvliesloslating.
Flitsen
Dit loslaten van het glasvocht gaat soms gepaard met lichtflitsen, net of een TL-lamp aan en uitgaat. Ook dit gaat meestal vanzelf weer over. Als de lichtflitsen aanhouden en gepaard gaan met veel zwarte vlekjes dan is onderzoek noodzakelijk. Lichtsensaties die zich als gekartelde lijnen uitbreiden, meestal in beide ogen tegelijk en 10 à 20 minuten duren, worden waarschijnlijk door migraine veroorzaakt. Zeker wanneer dit gevolgd wordt door hoofdpijn.
Onderzoek
Wanneer geleidelijk ontstane troebelingen storen is een oogheelkundig onderzoek door de oogarts zinvol. Deze kan zien of het gaat om onschuldige klachten of niet. Bij plotseling ontstane troebelingen dient u op korte termijn het oog te laten onderzoeken. Deze kan vaststellen of spoedverwijzing naar de oogarts nodig is.
Behandeling
Het is belangrijk vast te stellen wat de oorzaak is. Bij een ontsteking zal behandeling noodzakelijk zijn. Bij suikerziekte is eventueel laserbehandeling nodig. Wanneer een gaatje in het netvlies is ontstaan zal een laserbehandeling nodig zijn om een netvliesloslating te voorkomen. Vaak verdwijnen de troebelingen spontaan of is er nauwelijks hinder.
Dat dus, no worries dusquote:Op maandag 30 mei 2005 14:22 schreef MissyMirjaM het volgende:
als ik t goed heb zijn dat mouches volantes
[bijna?] iedereen heeft het, vooral als je naar bijv. de lucht kijkt, of die nou wit of blauw is.
Dat lijkt me toch wel knap irritant...quote:Op maandag 30 mei 2005 14:25 schreef Xebrozius het volgende:
Dit is zo ongeveer hoe ik naar dit beeldscherm kijk (enigzins ruwe schatting maar het kom gevoelsmatig toch aardig in die richting):
[afbeelding]
quote:Op maandag 30 mei 2005 14:25 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Dit is zo ongeveer hoe ik naar dit beeldscherm kijk (enigzins ruwe schatting maar het kom gevoelsmatig toch aardig in die richting):
[afbeelding]
Dan heb je er wel beduidend meer "last" van als ik. Als ik ze al zie met mijn oogleden geopend, zijn ze in elk geval een stuk vager en kleiner in aantal. Maar goed, als je je zorgen maakt, zou ik gewoon effe bij de arts langs gaan.quote:Op maandag 30 mei 2005 14:25 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
[afbeelding]
Het kutte is dat zodra ik lees die streepjes dus met de snelheid van mijn ogen die lezen meeschieten..quote:Op maandag 30 mei 2005 14:26 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dat lijkt me toch wel knap irritant...
Mss toch eens bij de huisarts langs om te zien of het niet te behandelen is?
Ze zijn iets transparanter inderdaad, maar nog steeds goed zichtbaar...quote:Op maandag 30 mei 2005 14:28 schreef Posdnous het volgende:
[..]
.
Ik hoop voor je dat het iets transparanter is, want dit lijkt me niet best.
Ik denk (en hoop) niks ernstigs, want ik heb et ookquote:Op maandag 30 mei 2005 14:14 schreef Xebrozius het volgende:
PS: als ik mijn ogen snel omhoog beweeg zie ik die vlekken c.q strepen achtige dingen ook omhoog bewegen. Maar zodra ik mijn ogen op 1 punt laat kijken/rusten dan zakken die dingen wat naar beneden buiten mijn gezichtsveld...
Wtf is dit?
Beter wat gefladder in je oog als teken van ouderdom dan dat er opeens geen stoom meer op de hamer staat.quote:Op maandag 30 mei 2005 14:31 schreef Xebrozius het volgende:
Godverdomme, nu ZIE ik dus letterlijk dat ik ouder wordt. Wat een kutmanier van je lichaam om je zo op de naderende aftakeling te gaan wijzen.
Ja dat grapje maakte je ook al over mijn hersentumor, ik geloof er niets meer van!quote:Op maandag 30 mei 2005 14:33 schreef nietzman het volgende:
Een neef van een vriend van mijn broer is er dood aan gegaan.
Nee echt.quote:Op maandag 30 mei 2005 14:34 schreef Xebrozius het volgende:
Ja dat grapje maakte je ook al over mijn hersentumor, ik geloof er niets meer van!
Ja hallo, hij zat dan ook op het kruispunt in volle overtuiging dat hij bij de opticien zat.quote:Op maandag 30 mei 2005 14:35 schreef nietzman het volgende:
[..]
Nee echt.
Hij zat in zijn ogen te wrijven en zag derhalve die vrachtwagen niet aankomen.
ach, tot die tijd zijn er vast wel programma's die alles in spraak omzetten, braille toetsenborden en dat soort shitquote:Op maandag 30 mei 2005 14:39 schreef Xebrozius het volgende:
Ik ga zometeen maar eens naar een opticien toe. Eens kijken of ik terminale oogkanker heb... Men, wat zou ik daar een zwik fok usertjes een plezier mee doen.
Dat is nou 'de sterren van de hemel neuken' gr8w8... Da's weer heel iets anders!quote:Op maandag 30 mei 2005 14:34 schreef gr8w8 het volgende:
Sommige vrouwen hebben er ook last van kort na het klaarkomen van de partner.
Oeps. Zei ik dat?
Een oogamputatie zou ook een behoorlijke nieuwe hindernis voor je grafische opleiding zijn.quote:Op maandag 30 mei 2005 14:39 schreef Xebrozius het volgende:
Ik ga zometeen maar eens naar een opticien toe. Eens kijken of ik terminale oogkanker heb... Men, wat zou ik daar een zwik fok usertjes een plezier mee doen.
Ja tof, dan ga ik in Feedback een subforum voor blinden eisen.quote:Op maandag 30 mei 2005 14:40 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
ach, tot die tijd zijn er vast wel programma's die alles in spraak omzetten, braille toetsenborden en dat soort shit
succes dan maar [afbeelding]
Och, vrijwillige euthanasie zijn we ook allang tevreden mee...quote:Op maandag 30 mei 2005 14:39 schreef Xebrozius het volgende:
ja, het is altijd mijn droom geweest om pastoor te worden.quote:Op maandag 30 mei 2005 14:41 schreef nietzman het volgende:
Misschien kun je dan nu eindelijk je droom volgen en met mongooltjes gaan werken.
quote:Op maandag 30 mei 2005 14:35 schreef nietzman het volgende:
[..]
Nee echt.
Hij zat in zijn ogen te wrijven en zag derhalve die vrachtwagen niet aankomen.
He gét.quote:Op maandag 30 mei 2005 14:44 schreef kless het volgende:
je hebt toch niet een loaloa wormpje ?
http://www.biosci.ohio-st(...)ures/loa_loa_eye.gif
ga je op het gene focusen wat je ziet. en niet op die kleine griemeltjes
Mijn moeder zei ooit eens dat ik meer inhoud zou moeten krijgen, dan kan ik haar eindelijk eens een plezier doen...quote:Op maandag 30 mei 2005 14:46 schreef berenboot het volgende:
Van hersentumoren weet ik weer meer en ik hoop voor je dat je dat nooit krijgt..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |