quote:
Bedoelde je die opmerking dan serieus?
Niet voor niks is de ontwikkeling van nederland, zowel in economisch opzicht, alswel qua politiek aanzien, in gang gezet door de eerste europese samenwerking (de gas-vondst kwam net wat later, eind 60'er jaren na de eerste economische volgroei, begin 60'er, en eind 50'er), nederland heeft daar volop van geprofiteerd en momenteel is het ook de export die nederland economisch 'draagt' ....
Wat denk je dan dat nederland voor positie in zou kunnen innemen, ala zwitserland? dat positioneel nét wat anders ligt, waardoor het zaken als een tolsysteem voor vrachtwagens kan instellen en hoge douanehefingen, zonder daarbij gelijk makkelijk omzeild te worden voor de doorvoer, én welke een hele sterke bankensector heeft ... Ik denk niet dat erg realistisch is ...
Eerder vermoed ik dat Noorwegen dan sneller een vergelijkbaar land zou zijn, enkel hebben de Noorwegenaren een enorme olie-reserve, en stevige olie-inkomsten (welke stukken sterker zijn dan de nederlandse gas-inkomsten, die steeds verder dalen) ... Noorwegen is natuurlijk de allergrootste netto-betaler aan de EU, omdat ze wel binnen n verdrag vallen waarmee ze toch nog enkele export-voordelen mee kunnen genieten, maar geen inspraak of subsidie-rechten hebben, enkel afdrachten moeten doen ...
Oftewel, de afdrachten aan douaneheffingen zouden stijgen tot een bedrag dat groter is dan de huidige EU-afdracht, als vestigingsland verliest Nederland alle mogelijke voordelen (tenzij de inkomstenbelasting volledig opgeheven wordt, wat een noodmaatregel kan zijn om 'te redden wat er te redden valt')
Eeerlijk gezegd, ik vraag me werkelijk af hoe je in godsnaam kunt beweren dat Nederland 'niks' aan de EU overhoudt ... volgens mij ben je dan een beetje blind voor de realiteit op de internationale economische markt...
Voor Frankrijk kan het wat anders zijn; gezien de grotere economie, vooral qua aantallen inwoners, en de centrale ligging kunnen ze ook wel degelijk makkelijker zich 'afsluiten .. de erfenis van Jean-Baptiste Colbert is sterk (de uitvinder van het 'protectionisme')...
Frankrijk komt sneller weg met een grotere 'arrogantie, ook op economisch terrein, echter, zouden zij geconfroneetrd worden met een economisch blok dat zelf groter is dan zij zijn, zouden ze zelf toch snel de onderliggende partij zijn, en makkelijk gemangeld kunnen worden door een EU enerzijds en de amerikanen anderszijds ...
Ook voor de Fransen is er op de langere termijn veel meer te halen met een sterk europa, dan wat te bereiken is als ze enkel 'op eigen benen' blijven staan, en dan hooguit een 'reus tussen de kleintjes' blijven
[ Bericht 16% gewijzigd door RM-rf op 01-06-2005 12:09:25 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25