Dus je bent geen huisarts.... maar als je mijn openingspost leest wat denk je daar dan bij? Ik vind het niet kunnen om zulke fouten te maken, natuurlijk zijn huisartsen ook mensen, maar soms gokken en spelen ze wel met mensen hun leven zonder dat ze ook maar de moeite nemen om bijvoorbeeld een uitgebreidde bloedtest te doen of even een inwendig onderzoek uit te voeren. Natuurlijk hoeven ze niet gelijk mensen door te sturen, maar ze mogen toch wel mensen wat meer en uitgebreider onderzoeken.quote:
Ja, ik denk eigenlijk dat je mijn antwoord vind in mijn uitgebreide eerste post op de vorige pagina.quote:Op maandag 30 mei 2005 12:59 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Dus je bent geen huisarts.... maar als je mijn openingspost leest wat denk je daar dan bij? Ik vind het niet kunnen om zulke fouten te maken, natuurlijk zijn huisartsen ook mensen, maar soms gokken en spelen ze wel met mensen hun leven zonder dat ze ook maar de moeite nemen om bijvoorbeeld een uitgebreidde bloedtest te doen of even een inwendig onderzoek uit te voeren. Natuurlijk hoeven ze niet gelijk mensen door te sturen, maar ze mogen toch wel mensen wat meer en uitgebreider onderzoeken.
Ja zo kan je iedere week wel een test doen, of natuurlijk gewoon je partner vertrouwen, ook een veel gezondere levensinstelling. De kans op HIV besmetting is nihil, tenzij je je in risico groepen bevindt: en overigens is de kans op besmetting ook niet 1-op-1. Lotje, weet jij wat het risicopercentage is bij seks met een HIV-geinfecteerde? Ik weet dat het bij prikken met een naald vrij laag ligt.quote:Op maandag 30 mei 2005 12:50 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, zeker weten doe je het toch nooit... and better safe then sorry! Het komt toch voor dat een persoon een SOA oploopt via ze partner omdat die zich niet kon inhouden en ondertussen maar schijnheilig loopt te doen. En ondanks dat de kans op HIV zeer klein is, kan het al na 1 keer onveilige sex fout zijn gegaan.
Bij normaal sexueel contact, dus penis-vagina contact is de kans op HIV minder dan 1%.quote:Op maandag 30 mei 2005 13:22 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ja zo kan je iedere week wel een test doen, of natuurlijk gewoon je partner vertrouwen, ook een veel gezondere levensinstelling. De kans op HIV besmetting is nihil, tenzij je je in risico groepen bevindt: en overigens is de kans op besmetting ook niet 1-op-1. Lotje, weet jij wat het risicopercentage is bij seks met een HIV-geinfecteerde? Ik weet dat het bij prikken met een naald vrij laag ligt.
Bedoel je bij iemand die HIV-geinfecteerd (dus nog geen aids patient!) is? Dat is een te verwaarlozen percentage toch, om daar nu al die testen voor te doen?quote:Op maandag 30 mei 2005 13:30 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Bij normaal sexueel contact, dus penis-vagina contact is de kans op HIV minder dan 1%.
De kans dat een vrouw een man besmet is overigens nog iets kleiner, dan andersom, meen ik me te herinneren.quote:Op maandag 30 mei 2005 13:30 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Bij normaal sexueel contact, dus penis-vagina contact is de kans op HIV minder dan 1%.
quote:Op zondag 29 mei 2005 23:46 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
En dat is heel vaak een probleem, ik zeg niet dat alle huisartsen slecht zijn maar soms lijkt het net alsof je op sterven na dood moet zijn om een doorverwijzing te krijgen. Veel huisartsen denken alles te weten en willen iets eerst zelf oplossen en als je dan om een doorverwijzing vraagt krijg je gewoon een NEE als antwoord.
Een second opinion bied ook lang niet altijd uitkomst, omdat de kans groot is dat je dan slachtoffer wordt van de vriendjespolitiek onder de huisartsen en dat de 2e arts ervan uit gaat dat de 1e arts zijn diagnose wel juist zal zijn er je daarom ook weer niet goed onderzocht wordt.
Yep, en (zie bovenstaande verhaal) dan moet je nog het geluk hebben dat je overigens verder goed functionerende huisarts er niet eentje is die niks van borstvoeding afweet of wil weten...quote:Een andere huisarts zoeken is in deze tijd van bezuinigingen ook een probleem, veel praktijken zijn al vol en veel huisartsen nemen geen patienten van hun collega's over.
Als een man en vrouw met elkaar naar bed gaan en 1 van de 2 heeft HIV dan is de kans minder dan 1% dat dat de ander het ook krijgt tijdens een 1-malig sexcontact. En wat lotje11 zegt is ook waar, als vrouw zijnde is de kans op besmetting groter dan als man zijnde.quote:Op maandag 30 mei 2005 13:33 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Bedoel je bij iemand die HIV-geinfecteerd (dus nog geen aids patient!) is? Dat is een te verwaarlozen percentage toch, om daar nu al die testen voor te doen?
Dat is bangmakerij geweest; ze hebben met name de jeugd gebombardeerd met propaganda aangaande de enorme HIV risico's etc., waar die aandacht exclusief gericht had moeten worden op de risico groepen als homo's en junks; maar dit is niet gedaan uit angst voor stigmatisatie van voornoemde groepen. Met als gevolg dat er een compleet vertekend beeld bij de jeugd is over de werkelijke risico's en iedereen denkt dat die tests nodig zijn.quote:Op maandag 30 mei 2005 13:50 schreef Troeta het volgende:
We zijn toch al die jaren doodgegooid met sexuele voorlichting, reclames, folders noem het maar op om veilig te vrijen en je te laten testen??
Wat is dat hier voor gezeik ineens dat testen te duur is??
Mijn nichtje liet zich testen en had chlamydia, als ze er niks aan had gedaan had zij nu geen lief dochtertje rondlopen.
Stel nou dat ze HIV had, was ze nu misschien wel dood.
En het is echt geen slettebak geweest. Haar toenmalige vriend was vreemdgegaan met een andere vrouw bekende hij nadat ze hem vertelde dat ze een geslchtsziekte had.
Dank jequote:Op maandag 30 mei 2005 12:09 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
http://knmg.artsennet.nl/vademecum/index.php
http://knmg.artsennet.nl/vademecum/files/IX.10.html
http://www.tuchtcollege-gezondheidszorg.nl/
Hier vind je vast wel wat!
En dat vriendjes politiek zie je dus veel vaker, ook dat de huisartsen elkaar een hand boven het hoofd houden. Ik vind het toch raar dat het in andere landen wel beter kan en in Nederland niet. Het is trouwens ook zo dat je als terminale patient ook veel betere overlevingskansen hebt als je je in het buitenland laat behandelen. Nederland komt als het goed is ook niet in de top 3 voor van het land met beste medische voorzieningen, als we net in de top 5 voorkomen mogen we blij zijn en volgens mij is dat zelfs niet eens het geval.quote:Op maandag 30 mei 2005 13:34 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]Die ken ik ja. Het werd mij ook letterlijk zo gezegd aan de telefoon. "Ja, de dokter kent die dokter persoonlijk. Het is een goede arts en we twijfelen niet aan zijn diagnose." Resultaat hiervan was dat ik geen medicijnen kreeg voor een borstontsteking (die had ik immers helemaal niet volgens de heren geneesheren). Het enige wat je dan nog kunt doen, is de verstopping die de ontsteking veroorzaakt zlef wegkolven en masseren. Ik weet niet of iemand wat wat een pijn dat doet, maar ik kan je melden dat ik dwars door zakdoeken heenkauwde als ik weer eens sliertjes kolfde (sliertjes ingedroogde melk)
Overigens mag je slechts minimale pijstilling (alleen paracetamol) tijdens de borstvoeding, anders kan je baby gevaarlijk estoffen binnenkrijgen.
Na een week begon de koorts pas te zakken van deze niet-bestaande borstontsteking.![]()
[..]
Yep, en (zie bovenstaande verhaal) dan moet je nog het geluk hebben dat je overigens verder goed functionerende huisarts er niet eentje is die niks van borstvoeding afweet of wil weten...
Er is gewoon te weinig geld om iedereen door te sturen omdat iedereen loopt te zeiken als het ziekenfonds 5 euro duurder wordt... dus dan moeten ze nu ook niet zeikenquote:Op zondag 29 mei 2005 23:57 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Zijn hier op Fok ook artsen die een mening toegedaan zijn? Ik ben echt zeer benieuwd hoe een arts hier nou zelf tegenaan kijkt als die dit soort verhalen leest van verschillende mensen.
![]()
Wat ik bedoel is dat ze in andere landen in sommige (veel) opzichten veel verder zijn en mensen veel beter kunnen helpen, mensen die hier in Nederland als terminaal worden beschouwd kunnen in het buitenland soms wel geholpen worden. Een goed voorbeeld is de kankerzorg in Nederland, deze schijnt lang niet optimaal te zijn waardoor veel mensen onnodig sterven.quote:Op maandag 30 mei 2005 17:21 schreef lotje11 het volgende:
Nou begrijp ik toch niet helemaal waar je het over hebt.... een terminale patient met betere overlevingskansen? Een overlevingskans is toch dat je een ziekte overleeft? dat is in tegenspraak met terminaal.![]()
En zouden die cijfers zijn met inbegrip van euthanasie?
Als je niet weet waarover je praat, hou dan je kop.quote:Op maandag 30 mei 2005 17:34 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat ze in andere landen in sommige (veel) opzichten veel verder zijn en mensen veel beter kunnen helpen, mensen die hier in Nederland als terminaal worden beschouwd kunnen in het buitenland soms wel geholpen worden. Een goed voorbeeld is de kankerzorg in Nederland, deze schijnt lang niet optimaal te zijn waardoor veel mensen onnodig sterven.
quote:Op maandag 30 mei 2005 12:13 schreef lotje11 het volgende:
Tsja, waar zal ik es beginnen?
Ten eerste de huisartsen worden inderdaad opgeleid om met statistieken in de hand een afweging van de klachten te maken. Je kunt niet iedere patient met buikpijn een CT aandoen, op den duur wordt de stralingsbelasting te groot voor iets heel kleins en is het onderzoek erger dan de kwaal. Dan zou je de CT alleen doen omdat iemand met buipijn wel eens een ernstige tumor zou kunnen hebben. Niet alleen zijn sommige onderzoeken vervelend voor de patient, het zou dan ook heel veel geld gaan kosten (iemand enig idee waarom in Amerika een groot deel van de Amerikanen geen ziektekostenverzekering heeft????).
Ten tweede niet iedere huisarts is hetzelfde. Net als met de bakker, advokaat enz heeft ieder zijn eigen stijl van patienten bejegenen en met zijn kennis omgaan.
Ten derde fouten maken is menselijk, alleen zijn artsen er tegenwoordig in opgeleid hun eigen fouten te proberen in te zien en te voorkomen. Meer kun je niet doen, dan naar beste weten handelen. Mensen die zeggen dat dokters het zich niet kunnen veroorloven fouten te maken, moeten maar een machine ontwerpen die foutloos is, een die niet moe wordt, eigen problemen heeft, of een inschatting maakt van de persoonlijkheid van de patient.
Ten derde wat is een goede arts? Iemand die jou geeft wat je wilt? Of iemand die een balans zoekt tussen risico's, kosten en belangen? Ik heb zelf liever de laatste. En als je het echt niet vertrouwt bel je de HAP of maakt een afspraak met een collega uit de groepspraktijk. (Al geef ik toe, de HAP wordt je soms ook niet wijzer van.)
Ten vierde heb ik recht van spreken? ik denk van wel, heb zelf een akkefietje op leven en dood gehad met de HAP/ huisartsengroep waar mijn huisarts in zit. Na het gebeuren eens een goed gesprek gehad met de meeste betrokkenen en we zien wel hoe het in de toekomst loopt.
Zo, de mening van een arts op FOk, nu tevreden?
![]()
En in andere landen sterven er 10x zoveel mensen omdat ze gewoon geen gezondheidszorg kunnen betalen..quote:Op maandag 30 mei 2005 17:34 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat ze in andere landen in sommige (veel) opzichten veel verder zijn en mensen veel beter kunnen helpen, mensen die hier in Nederland als terminaal worden beschouwd kunnen in het buitenland soms wel geholpen worden. Een goed voorbeeld is de kankerzorg in Nederland, deze schijnt lang niet optimaal te zijn waardoor veel mensen onnodig sterven.
Nou in die eerste twee gevallen was het helemaal niet nodig om mijn moeder en mijn oma door de medische molen te halen, een simpele wat uitgebreidere bloedtest was al voldoende geweest, ipv van mensen maanden met vage klachten rond te laten lopen die van kwaad naar erger gaan. Hoe moeilijk is het om mensen even wat eerder naar het laboratorium te verwijzen met een wat uitgebreidere bloedtest? Ik heb het echt niet gelijk over MRI's, CT's en PET scans! En ik weet niet of je weet wat de uiteindelijke gevolgen van pernicieuze anemie kunnen zijn die langdurig onbehandeld blijft, maar die zijn niet plezierig, de neurologische schade wordt al erger en erger! En dat rolstoel verhaal is dus echt niet overdreven, want die kant gaat het wel op en als er dan nog niks aangedaan wordt dan ga je er dus wel hartstikke dood aan!quote:KonnieKipke:
De eerste twee voorbeelden die jij noemt zijn geen foute diagnoses. De huisartsen handelen op basis van wetenschappelijk gebaseerde geneeskunde. Geneeskunde is geen vak, waarin plaats is om iedereen met bepaalde klachten meteen maar helemaal door de molen te halen. Het beleid van afwachten kan zeker geen kwaad bij die voorbeelden. Het is complete flauwekul dat verhaal over een rolstoel.
Het is gewoon een feit dat Nederland niet de beste gezondheidszorg heeft, tuurlijk in verhouding met veel andere landen (zoals de meeste NIET westerse landen) is Nederland altijd beter, maar als je puur naar alle westerse landen kijkt, dan kan Nederland nog wel het een en ander verbeteren qua onderzoek, experimentele behandelingen, betere samenwerking en betere diagnostische mogelijkheden. Uiteraard heeft de regering en alle bezuinigingen hier ook een aandeel aan en dit is dan ook een zeer slechte zaak!quote:KonnieKipke:
Als je niet weet waarover je praat, hou dan je kop.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |