abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27466558
Is voor voorstanders een NEE nu ook het beste?

Normaal zou het natuurlijk logisch zijn dat wanneer je voor de huidige Grondwet bent dat je dan op 1 juni voor stemt, en als je tegen bent tegen. Maar nu Frankrijk de Grondwet heeft afgewezen is dat dan nog steeds een verstandige tactiek?

De vraag was namelijk: wel of geen Grondwet. Maar nu Frankrijk de Grondwet heeft afgewezen is de vraag volgens mij geworden: geen Grondwet of een heronderhandelde Grondwet. Als er geen Grondwet komt maakt het niet uit of we woensdag JA of NEE zeggen. Maar als er opnieuw onderhandeld wordt is het volgens mij zowel voor Nederlandse voor- als tegenstanders beter als Nederland ook NEE zegt.

Als Frankrijk namelijk alléén NEE zegt zullen bij die heronderhandelingen vooral concessies gedaan worden in de richting van Frankrijk omdat zij overtuigd moeten worden. Zegt Nederland woensdag nu ook NEE zullen er ook concessies gedaan moeten worden in de richting van Nederland. Is het nu daarom niet voor zowel voor- als tegenstanders beter als er woensdag tegen gestemd wordt?
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_27466802
is het al 100% dat frankrijk nee zegt ?
pi_27466867
Nee, maar wel bijna.... in het geval dat dan maar...
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_27466934
Absoluut! Als er alleen tegemoetkomingen worden gedaan in de richting van Frankrijk wordt die grondwet nog erger! Wij moeten ook onderhandelingen afdwingen!
  zondag 29 mei 2005 @ 22:58:42 #5
57086 Allantois
Vis een optie?
pi_27467395
quote:
Op zondag 29 mei 2005 22:45 schreef Juichtoon het volgende:
Absoluut! Als er alleen tegemoetkomingen worden gedaan in de richting van Frankrijk wordt die grondwet nog erger! Wij moeten ook onderhandelingen afdwingen!
Volgens mij ben ik de enige van mening dat we van dat hokjesdenken van lidstaten af moeten. We zijn met 200-zoveel miljoen mensen, laten we gewoon de koppen tellen. 1 Europa zou het toch moeten zijn, niks geen consessies jegens lidstaten.
Je moet pas oversteken als er niets aankomt.
pi_27467420
Tuurlijk moeten we woensdag nog steeds gewoon nee stemmen.Voor de aangevoerde redenen en om balkie te jennen!
Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
  zondag 29 mei 2005 @ 23:01:33 #7
57086 Allantois
Vis een optie?
pi_27467484
quote:
Op zondag 29 mei 2005 22:59 schreef LowJoe het volgende:
Tuurlijk moeten we woensdag nog steeds gewoon nee stemmen.Voor de aangevoerde redenen en om balkie te jennen!
Wat is er mis met Balkenende
En wat die Le Pen loopt te roepen over het aftreden van Chirac
  zondag 29 mei 2005 @ 23:02:04 #8
19902 Hymn
CG Artist
pi_27467505
quote:
Op zondag 29 mei 2005 22:45 schreef Juichtoon het volgende:
Wie zegt dat er nieuwe onderhalingen komen?
En als ze er komen zijn die echt niet volgende week, daar gaat wel een paar jaar over heen hoor.
Ondertussen modderen we gewoon verder aan.
pi_27467578
Dunno, het is gewoon een lesje democratie voor de elite.
pi_27467607
Het maakt geen drol uit of wij voor of tegen stemmen, niemand in Nederland weet waarom mensen tegen stemmen. WAt ik tot nu toe heb begrepen is het in ieder geval niet door de dingen die in de grondwet staan.
Omdat we een hersenloze meute hebben in Nederland die allemaal maar afgaat wat er geschreeuwd wordt, stemt men tegen. Ik denk dus dat als Nederland niet in een recessie zat, men voor zou stemmen. Het nee front raakt dus kant noch wal.
  zondag 29 mei 2005 @ 23:07:07 #11
103249 Juichtoon
Play dead!
pi_27467692
quote:
Op zondag 29 mei 2005 23:02 schreef Hymn het volgende:

[..]

Wie zegt dat er nieuwe onderhalingen komen?
En als ze er komen zijn die echt niet volgende week, daar gaat wel een paar jaar over heen hoor.
Ondertussen modderen we gewoon verder aan.
Omdat de politieke elite gewoon een grondwet wilt? We kunnen het risico niet nemen dat er bij een eventuele nieuwe grondwet alleen concessies richting Frankrijk gemaakt worden en wij blijven zitten met al de nadelen van de grondwet.
pi_27467746
quote:
Op zondag 29 mei 2005 23:04 schreef boskov het volgende:
Het maakt geen drol uit of wij voor of tegen stemmen, niemand in Nederland weet waarom mensen tegen stemmen. WAt ik tot nu toe heb begrepen is het in ieder geval niet door de dingen die in de grondwet staan.
Oh ja, dus ja-stemmers zijn allemaal slimme mensen die zich goed hebben laten informeren en op basis van kennis en argumenten voor stemmen, en tegenstanders zijn allemaal domme demagogen die geen idee hebben waar het over gaat...

Maar goed, ben je het er mee eens dat voor voorstanders een NEE nu ook het beste is?
  zondag 29 mei 2005 @ 23:10:12 #13
57086 Allantois
Vis een optie?
pi_27467788
Nee
  Forum Admin zondag 29 mei 2005 @ 23:11:55 #14
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_27467846
Zowel Frankrijk en Nederland kunnen niet echt kernpunten aanstippen die ze veranderd willen zien. Ik zou van de Nee-stemmers wel eens willen horen welke passages er veranderd dienen te worden in hun ogen. Kortom er is een zwakke onderhandelingspositie, want wie zegt dat er met de concessies die gedaan kunnen worden bij herbesprekingen richting bijv frankrijk, dat er dan wel ja gestemd gaat worden door de franse bevolking.

Met een nee stem schiet je zo weinig op... Dan blijven de huidige verdragen (die mede onderdeel van de grondwet zijn) van kracht.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
  zondag 29 mei 2005 @ 23:12:41 #15
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_27467869
Ik ben het met de TS op zijn belangrijkste punt eens:
Principieel stemmen over de Grondwet heeft geen zin meer, we moeten nu op opportunistische gronden kiezen.

Wel betwijfel ik, wat dan de beste keuze is. Je kunt het namelijk van twee kanten bekijken:

1) NEE stemmen: Wat de TS al zegt. Bij nieuwe onderhandelingen zulllen bij een Nederlandse JA alleen tegemoetkomingen richting Frankrijk worden gedaan. Dat is in ons nadeel, vooral omdat de Fransen allerlei zekerheden zullen eisen wat betreft hun werkgelegenheid. Dat leidt tot uitzonderingsposities en inbreuken op de vrije Europese handel. Dat is slecht voor onze open economie. Met een NEE van onze kant zorgen we dat men ook meer rekening met onze belangen houdt.

2) JA stemmen: Als Nederland JA stemt, is ons imago gered. Balkenende en de rest van politiek Nederland kunnen lekker mooi weer spelen en alle schuld in de schoenen schuiven van Frankrijk. De Fransen hebben de boel laten ontploffen en dienen de komende jaren dus hun mond te houden. Zij kunnen dag zeggen tegen belangrijke posten binnen de EU. Nederland houdt haar positieve imago, wat ook gunstig is voor ons bedrijfsleven bij het afsluiten van handelscontracten. Van de Hollanders kun je immers op aan.
Mocht er door de eventuele onderhandelingen met de Fransen veel veranderen aan de Grondwet, dan zal die waarschijnlijk in een nieuw referendum aan ons worden voorgelegd. Dan kunnen we alsnog NEE zeggen als die ons echt niet bevalt. Uiteraard geven we van die NEE dan de schuld weer aan de Fransen, die bij de onderhandelingen te egocentrisch bezig zijn geweest.
  zondag 29 mei 2005 @ 23:13:42 #16
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_27467910
Dat Frankrijk nee stemt, helpt alleen maar de voorstanders in Nederland lijkt me, omdat delen van de domme nee-kudde toch denkt dat de grondwet er nu helemaal niet komt en dat het geen vuk meer uit maakt dat stemmen en die mensen blijven dus lekker thuis.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zondag 29 mei 2005 @ 23:14:28 #17
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_27467939
-dubbel-
  zondag 29 mei 2005 @ 23:15:33 #18
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_27467973
quote:
Op zondag 29 mei 2005 23:13 schreef Falco het volgende:
Dat Frankrijk nee stemt, helpt alleen maar de voorstanders in Nederland lijkt me, omdat delen van de domme nee-kudde toch denkt dat de grondwet er nu helemaal niet komt en dat het geen vuk meer uit maakt dat stemmen.
Maar dat is niet de vraag in dit topic. Het gaat er nu om: wat is tactisch?
pi_27467985
quote:
Op zondag 29 mei 2005 23:09 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Oh ja, dus ja-stemmers zijn allemaal slimme mensen die zich goed hebben laten informeren en op basis van kennis en argumenten voor stemmen, en tegenstanders zijn allemaal domme demagogen die geen idee hebben waar het over gaat...

Maar goed, ben je het er mee eens dat voor voorstanders een NEE nu ook het beste is?
Nee, want als je mijn punt goed had gelezen, zou je gemerkt hebben dat wij in Nederland niet weten wat er verandert moet worden aan de grondwet. Dus een nee-stem zou er niet voor zorgen dat men toezeggingen zou doen aan Nederland als het al niet duidelijk is waar Nederland problemen mee heeft. Daarom zeg ik ook JA.
  zondag 29 mei 2005 @ 23:17:19 #20
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_27468032
quote:
Op zondag 29 mei 2005 23:15 schreef Pool het volgende:

[..]

Maar dat is niet de vraag in dit topic. Het gaat er nu om: wat is tactisch?
Moeilijk, moeilijk . Ik vond jouw analyse wel okee, alleen punt 2 wat uitgebreid. Op zich is het nog te vroeg te zeggen wat tactisch is wat betreft de onderhandelingen. In het VK gaat er ook nog een referendum gehouden worden en die zullen nog eerder nee zeggen denk ik.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zondag 29 mei 2005 @ 23:17:39 #21
29283 ChillyWilly
Bugger Off!!
pi_27468043
quote:
Op zondag 29 mei 2005 23:03 schreef NightH4wk het volgende:
Dunno, het is gewoon een lesje democratie voor de elite.
Hopelijk hebben ze nu eindelijk geleerd dat ze geen referenda moeten uitschrijven over zaken waar het volk niets vanaf weet
I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
  zondag 29 mei 2005 @ 23:18:57 #22
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_27468092
quote:
Dat Frankrijk nee stemt, helpt alleen maar de voorstanders in Nederland lijkt me, omdat delen van de domme nee-kudde toch denkt dat de grondwet er nu helemaal niet komt en dat het geen vuk meer uit maakt dat stemmen en die mensen blijven dus lekker thuis.
Ik denk dat het geen flikker uitmaakt, zal ik het domme JA-kamp (als we toch zo kinderachtig bezig zijn...) precies hetzelfde zijn.
  zondag 29 mei 2005 @ 23:20:42 #23
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_27468158
quote:
Op zondag 29 mei 2005 23:16 schreef boskov het volgende:
Nee, want als je mijn punt goed had gelezen, zou je gemerkt hebben dat wij in Nederland niet weten wat er verandert moet worden aan de grondwet.
Je blaat de regering na, die ons nog nooit gevraagd heeft wat we wel willen. Ik weet iig wel wat ik wil, maar kan slechts voor mezelf spreken.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  zondag 29 mei 2005 @ 23:25:39 #24
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_27468337
quote:
Op zondag 29 mei 2005 23:20 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Je blaat de regering na, die ons nog nooit gevraagd heeft wat we wel willen. Ik weet iig wel wat ik wil, maar kan slechts voor mezelf spreken.
Maar wat denk je dat nu tactisch is?
pi_27468383
quote:
Helaas heb je ook een ja-kudde. Hoevaak ik niet gehoord heb dat we ja moeten stemmen omdat 'we de boot niet misse kenne...'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')