quote:
Op woensdag 1 juni 2005 16:16 schreef TheSilentEnigma het volgende:[..]
Tegen, om de volgende redenen:
-Ik zie een militaire supermacht niet zitten.
-Ik verwacht vijandigheden jegens een groot Europa.
-Ik wil niet de dupe worden van misstappen van andere landen.
-Ik het niet leuk zou vinden als voor alle on- en laaggeschoolde banen goedkope Oostblokkers worden aangetrokken en dus on- en laaggeschoolde Nederlanders nóg moeilijker aan werk zouden komen.
-Ik het niet tof vind dat Nederland de grootste betaler is, maar naar verhouding straks bijna niets meer te zeggen heeft.
-Ik zwaar tegen de bio-industrie ben, en het dus walgelijk zou vinden als bio-dieren het nog slechter zouden krijgen.
-Ik heftig tegen de proganda voor de grondwet van de overheid ben.
Ik ben zo vrij om tegen door de jou geponeerde stellingen te ageren
![]()
:
Militaire supermachtKomt die er dan? De grondwet spoort de lidstaten aan tot meer militaire samenwerking. DIt heeft niks te maken met het smeden van een superleger. De voordelen van samenwerking?
- Pan-Europese problemen (zoals Kosovo) kunnen beter/sneller opgelost worden door effectievere communicatie
- Eenvoudigere bestrijding van grensoverschrijdende conflicten
- Minder afhankelijkheid van de Amerikaanse miltitaire dominantie (dus meer machtsevenwicht in de wereld)
-Ik verwacht vijandigheden jegens een groot Europa.Ik verwacht van niet. Hoe kom je hier bij? Waar basseer je dit op? Door deze grondwet wordt Europa niet groter dan het nu is. Dus die vijandigheid verandert niet met een voor danwel tegenstem. Ongeldig argument, lijkt mij.
-Ik wil niet de dupe worden van misstappen van andere landen.Door een dubbele sleutel worden besluiten niet zomaar genomen, zonder dat er een redelijke meerderheid is. Als een land een misstap zou willen begaan, staan er 24 tegenover omdat tegen te houden. Mooi controlemechanisme lijkt mij.
-Ik het niet leuk zou vinden als voor alle on- en laaggeschoolde banen goedkope Oostblokkers worden aangetrokken en dus on- en laaggeschoolde Nederlanders nóg moeilijker aan werk zouden komen.
Die mensen hebben wij over 20 jaar keihard nodig. Door de vergrijzing zal over enkele decennia de arbeidsmarkt een gapend tekort kennen van arbeidskrachten. Omdat iedereen van >40 nu weigert om tot hun 67e te werken (wat echt heel veel zou schelen), zit mijn generatie (nu rond de 20) over 25 jaar met een groot probleem
-Ik het niet tof vind dat Nederland de grootste betaler is, maar naar verhouding straks bijna niets meer te zeggen heeft.
Juist als de grondwet aangenomen wordt, krijgt het Europees Parlement macht om voor de begroting de stemmen die Nederland minder laat betalen (merendeel is voor namelijk). De invloed daalt van 4% naar 3%... Wereldschokkend inderdaad
![]()
, ik vind het niet vreemd dat je invloed lichtelijk daalt als de EU met 10 landen is uitgebreid.
-Ik zwaar tegen de bio-industrie ben, en het dus walgelijk zou vinden als bio-dieren het nog slechter zouden krijgen.
Deze grondwet neemt expliciet de rechten van dieren en het bewustzijn van dierenwelzijn op in haar tekst. Ook niet verwonderlijk dat Groen-Links mogelijkheden ziet om juist deze praktijken aan te pakken wanneer er voor gestemd wordt.
-Ik heftig tegen de proganda voor de grondwet van de overheid ben.Een echt sterke campagne is het inderdaad niet, maar dat is geen reden om nee te stemmen. De antiglobalistische, xenofobe of christenfundamentalistische tegencampagne vind ik ook niet bizar overtuigend...