Laat dat zuur maar zitten maar met uitjes en dan zo in je keel laten glijdenquote:
Ik lust het nietquote:Waneer de haring op zijn vetst is (rond mei-juni) wordt de zgn. maatjesharing (hollandse nieuwe) gevangen.
De haring wordt gekaakt en vervolgens gepekeld. Door de gekaakte haringen in een pekelbad te leggen ontstaat er een rijpingsproces en krijgt de haring zijn specifieke zilte, zacht-romige smaak.
Zo rond half juni wordt meestal de koninginneharing gevangen. Deze haring bevat het optimale vetgehalte en is van een uitzonderlijke kwaliteit. In de zomermaanden is er voor de haring het meeste voedsel te vinden, vandaar dat de haring rond deze tijd ook het vetst is.
De maatjesharing die het hele jaar door wordt gegeten is haring die in de maanden mei, juni, juli is gevangen. Deze tijd mag het ook "Hollandse nieuwe" heten, als de haring in dezelfde maand wordt verkocht als dat hij is gevangen.
augustus, oktober begint haring met het vormen van hom en kuit en is hij niet meer geschikt als maatjesharing. De haring is nu minder vet maar zeer geschikt om te roken.
Jah,ken dat verhaal. Maar! dat gaat alleen op voor de grote bedrijven en sommige! kraampjes in de steden.quote:Op donderdag 2 juni 2005 21:00 schreef "LostFormat" het volgende:
Beter is het om nog een paar weken te wachten. Wat je nu eet is of uit de diepvries of het zijn nog jonkies. Na een week of wat zijn ze vetter.
Ik ben een rasscheveninger. M'n ene opa teerde loggers en m'n andere opa rookte vis. Ik ken de haringen van daar. Als je een week of wat wacht dan zijn ze lekkerder.quote:Op donderdag 2 juni 2005 21:04 schreef i-spy24 het volgende:
[..]
Jah,ken dat verhaal. Maar! dat gaat alleen op voor de grote bedrijven en sommige! kraampjes in de steden.
Als je rechtsreeks naar Scheveningen rijdt en daar bij de vis-afslag bij de plaatselijke visboer Haringen bestelt dan zijn ze kakelvers en .....ontzettende lekker.
Dus ja! Niet bij de Bijenkorf of V&D de haring nu al eten.
De aardbeien zijn in ieder geval nog niet lekkerquote:Op donderdag 2 juni 2005 21:08 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Ik ben een rasscheveninger. M'n ene opa teerde loggers en m'n andere opa rookte vis. Ik ken de haringen van daar. Als je een week of wat wacht dan zijn ze lekkerder.
Daar heb ik dan weer geen verstand van Piet.quote:Op donderdag 2 juni 2005 21:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De aardbeien zijn in ieder geval nog niet lekker
Haring moet je eten daar waar iemand ze direct voor je neus schoon maakt, koop nooit haring waar grote bakken schoongemaakte haring klaar liggen.quote:Op donderdag 2 juni 2005 21:12 schreef veldmuis het volgende:
Bij een visboer op de markt maak je dus nog geen kans?
Wrom Piet, ik kreeg vanmiddag de indruk dat het erg vers was wat er lag, en golfer heeft hem met smaak naar binnengewerkt.quote:Op donderdag 2 juni 2005 22:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Haring moet je eten daar waar iemand ze direct voor je neus schoon maakt, koop nooit haring waar grote bakken schoongemaakte haring klaar liggen.
Haring moet je kopen in een emmer en zelf schoonmakenquote:Op donderdag 2 juni 2005 22:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Haring moet je eten daar waar iemand ze direct voor je neus schoon maakt, koop nooit haring waar grote bakken schoongemaakte haring klaar liggen.
Dat doet mijn opa altijdquote:Op vrijdag 3 juni 2005 09:44 schreef Joene het volgende:
[..]
Haring moet je kopen in een emmer en zelf schoonmaken![]()
wij ook vaak ... nadeel is dat je er dan 40 in plus minus 1,5 dag op moet eten of vacuumtrekken wat weer niet ten goede komt aan de smaak. Maar zoals met een verjaardag of feestje of iets is het gewoon een emmertje en normaal deel ik gewoon een emmertje met mn ouders enzoquote:
Omdat ie dan al ff ligt, en je geen idee hebt hoelang, en ranzig worden gaat heel erg snel, als het er een uur ligt kan het al fout zijn. Haring wordt erg snel ranzig, en dat komt de smaak niet ten goede.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 02:10 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Wrom Piet, ik kreeg vanmiddag de indruk dat het erg vers was wat er lag, en golfer heeft hem met smaak naar binnengewerkt.
Ik vind haring erg lekker, maar een hele emmer is mij teveel.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 09:44 schreef Joene het volgende:
[..]
Haring moet je kopen in een emmer en zelf schoonmaken![]()
dat vind ik juist lekker, haring op roggebrood! ik hou er juist niet zo van om de haring bij de staart te pakken en dan op te eten..quote:Op vrijdag 3 juni 2005 10:18 schreef Puckzzz het volgende:
Sommige mensen serveren stukjes haring op roggebrood ....brrrrrrr bah
doe mij maar een lekker vet harinkje met een paar uitjes, niet te veel want dan proef ik bijna alleen maar ui.
En ik wil juist weer geen ui. Ui (en zuur) erbij maskeerd de smaak van de haring.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 10:18 schreef Puckzzz het volgende:
Sommige mensen serveren stukjes haring op roggebrood ....brrrrrrr bah
doe mij maar een lekker vet harinkje met een paar uitjes, niet te veel want dan proef ik bijna alleen maar ui.
daarom dus maar een paar uitjes, en dan veeg ik er nog het meeste af.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 10:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En ik wil juist weer geen ui. Ui (en zuur) erbij maskeerd de smaak van de haring.
precies, dat komt uit de tijd dat we nog geen koeling hadden en de rotte smaak gemaskeerd moest worden. een weinig peper brengt de smaak juist beter naar boven. en ik wil hem idd gekaakt zien worden waar ik bijsta.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 10:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En ik wil juist weer geen ui. Ui (en zuur) erbij maskeerd de smaak van de haring.
Haring is dan ook geen VERSE visquote:Op vrijdag 3 juni 2005 10:45 schreef Puckzzz het volgende:
en dan te bedenken dat mijn vriend bij 1 van de grootste verse visleveranciers van de regio werkt, en er kan niet eens een harinkje af voor het personeel![]()
Joenequote:
eej Puckzzzquote:Op vrijdag 3 juni 2005 13:15 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Joene
ze doen in alle vissoortenen schaaldieren
![]()
Hulde, JIJ weet hoe hij gegeten hoort te wordenquote:Op vrijdag 3 juni 2005 01:25 schreef zoalshetis het volgende:
al tijden weer niet gegeten, hoogste tijd om zo'n botermals visje (met slechts een weinig peper) naar binnen te laten glijden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |