Hallo allemaal,
Sind enkele dagen heb ik het programma I2P draaien.
I2P staat voor een netwerk dat volledig anoniem zou moeten zijn (is nog in de ontwikkelingsfase)
en waarop allemaal verschillende aplicaties kunnen draaien.
Zo kun je bijvoorbeeld .I2P sites bekijken. Dit zijn sites die ergens op een I2P server draaien maar waarvan niemand
het ip-adres kan achterhalen doordat het netwerk via allemaal encryptie versleuteld is.
Ook kun je je eigen .I2P site maken. Dit is gewoon een internetsite die je in een bepaalde map van het programma I2P zet
en die je een eigen adresnaam geeft (bijv. foklezer.i2p). Door het adres http://foklezer.i2p in te voeren in de browser kan iedereen
nu jouw site bekijken (als je hem online hebt staan) zonder dat iemand kan achterhalen wie je bent of wat je ip-adres is.
Het programma is nog steeds in de ontwikkelingsfase en de 1.0 versie wordt deze zomer verwacht.
Het team achter I2P heeft aardige ambities want ze willen applicaties als bittorrent ,pop3 ,smtp ,irc en alles
over hun netwerk laten werken (daar zijn al testen mee).
Zo heb je dus een anoniem internet in het normale internet waar iedereen anoniem sites kan bekijken, bestanden kan downloaden en
zijn mail op kan halen enz.
Nu hoor ik sommige mensen denken; "Hé was er niet al zoiets onder de naam freenet???" en mijn antwoord is nee.
Buiten het feit dat ook freenet anoniem is is Freenet een zogenaamd distributed netwerk wat betekend dat alle gevegevens
(zoals bestanden en sites) in stukjes worden geknipt en bij alle freenet-gebruikers op hun harde schijf komen te staan.
Iedereen heeft dus een stukje van dat netwerk op zijn schijf staan (en dat roept nogal eens weerstand op bij mensen).
I2P werkt niet op deze manier dus alle sites op het I2P-netwerk worden live gedraaid op een server van een anonieme gebruiker.
Je krijgt dus geen stukje I2P-net op je harde schijf.
Nu zul je je misschien afvragen:"wat moet ik met zo'n netwerk???". Ten eerste vind ik die anonimiteit wel lekker.
Ik heb niets te verbergen maar vind het een schande dat een overheid als die van de VS, UK en Canada gewoon alle mail, internet,
telefoon en fax-verkeer aftappen (http://www.nrc.nl/W2/Lab/Echelon/uitleg.html). Ohw is dat om terroristen af te luisteren??? Yeah right,
je gaat honderden-miljoenen mensen afluisteren in de hoop dat er een paar terroristen zo dom zijn om ongecodeerd informatie over het net te sturen.
De EU heeft zelfs onderzoek gedaan naar dit aftap-netwerk en het blijkt idd te bestaan (http://europa.eu.int/abc/doc/off/bull/nl/200211/p103041.htm)
Ten tweede lijkt het me niet onverstandig om als directeur van een groot bdrijf een belangrijke mail te versturen via een netwerk als I2P.
Je weet dan immers zeker dat niemand ie mail kan "kraken" of erachter kan komen dat jij de afzender bent (om maar eens een voorbeeld te noemen).
En wat dacht je van de vrijheid van meningsuiting? Zou vooral geen lofzang over democratie op je universiteits-account zetten als je een student
bent in China. Een netwerk als I2P waar je ongecensureerd kan posten lijkt me dan toch echt een must.
Maargoed, back to basics.
I2P is een programma en je kunt het hier downloaden (http://www.i2p.net/download)
Vergeet niet dat dit progje draait op java dus ook dat moet je hebben geinstalleerd.
(www.java.com)
Ok, je start dus I2P door op je bureaublad op de starti2p snelkoppeling te klikken.
Zorg er wel voor dat je firewall de connecties van het programma toestaat want anders kan er wel eens
niets werken.
Na enige tijd (een minuutje ofzo) komt er rechtsonder op je bureablad een logo te staan in de vorm van een rood poppetje.
Als je daar nu op klikt kom je in het hoofdscherm van i2p. Je ziet daar allemaal abracadabra termen over tunnels en alles maar daar zou ik
niet te veel op letten.
I2P draait nu gewoon en met een beetje geluk zie je binnen enkele minuten aan de linkerkant een aantal active-peers staan.
Dat zijn dus de anonieme connecties met andere gebruikers die surfen over het i2p-netwerk mogelijk maken.
Ook zie je links naar wat i2p-sites maar die werken nu nog niet!!!!!!! Om die te kunnen openen moet ke eerst even een proxie instellen
in je browser. Dit doe je ergens bij internet-opties.
Je voert dus in je browser in dat je via een proxie wilt surfen en die proxie is:
127.0.0.1 via port 4444.
Je surft dus via een eigen proxie die het programma i2p aanzet wanneer je de boel opstart.
Nu kun je wel klikken op links als duck.i2p enz.
Helaas kun je nu niet op het normale internet via je browser want daarvoor moet je je proxie weer uit zetten.
Ook de hoofdpagina van i2p (de routerconsole) kun je niet bekijken achter die proxie en dit is nog wel eens wat klikwerk.
Al met al draait nu dus als het goed is I2P volle kracht en kun je lekker surfen langs de verschillende i2p-sites.
Men werkt hard aan ondersteuning voor bittorrent (kun je testen als je dat wilt) en ook is er een anonieme mailserver.
Lekker testen dus.........
Kijk niet raar als de i2p-stes ff wat tragen zijn dan het normale internet want het feit dat alles anoniem en versleuteld moet zijn
vraagt nu eenmaal wat tijd.
Veel plezier !!!!!!!!!!!
meer info:
www.i2p.net[ Bericht 0% gewijzigd door karmahead op 29-05-2005 10:19:56 ]