Vorige delen:quote:Naar aanleiding van alle DIG posters kwalificeren een topic waarin Linux problemen serieus verholpen worden. Dus geen onzin reacties en OS-geflame. En QuietGuy gaat ervoor zorgen dat dit topic daarvan verlost blijft, he QuietGuy![]()
In principe hoef je weinig van linux te weten als je het installeert, vaak gaat het met de standaard installatie goed. En wat gaat er mis met de installatie? Al eventueel gezocht op www.ubuntuforums.org ?quote:Op zaterdag 28 mei 2005 20:11 schreef flappiewappie het volgende:
heeft iemand een link met wat je allemaal moet doen als je volledig van windows xp, in 1 keer (totaal geen ervaring met linux) wil overstappen naar ubuntu, ik heb alles gedownload, al veel geprobeerd maar er gaat nog steeds iets mis met de installatie....
er was xp geinstalleerd op de hardeschijf, maar nu heb de hardeschijf in een cellie 400 gestopt, dus het ken wel maar niet echt vlot... en ik wil er een server van maken, met een gratis operating systeem, dus ik dacht laat ik de vraag even wat simpeller stellenquote:Op zaterdag 28 mei 2005 23:30 schreef RemcoDelft het volgende:
flappiewappie ==> Bij zo'n vraag vraag ik me vooral af: WAAROM wil jij overstappen naar Linux?! Wat manga zegt klopt wel trouwens, maar ik vraag me vooral af wat jouw drijfveer is... Iets met de huid niet verkopen voor de beer geschoten is! Ik zou zeker een dualboot aanraden, want overstappen omdat je hoort dat iets beter is (neem aan dat het zoiets is) is natuurlijk mooi, maar je zal nog heel wat gewenning te gaan hebben voor je er alles mee kan:)
"Multiboot aanzetten" doe je door een bootloader te installeren (bijv. grub of Lilo). Daarvoor boot je naar Linux en installeer je het pakket. Als je dat hebt gedaan moet je gewoon even googlen naar "lilo / grub linux windows dual boot": er zijn genoeg sites met voorbeeldconfigs die je dan kunt aanpassen naar jouw situatie. Je kunt Lilo of grub het best installeren (dit is niet hetzelfde als het pakket installeren via apt-getquote:Op maandag 30 mei 2005 13:28 schreef qu63 het volgende:
hoe kan ik multiboot aanzetten? Ik heb nu winxp pro en debian geinstalleerd, maar debian wil alleen opstarten met een floppy
Wellicht dat je hier wat aan hebt? En verder wat Skinkie zegt, start het programma (als gebruiker uiteraard) op vanuit een terminal, hij geeft dan vanzelf aan waarom hij vastloopt.quote:Op woensdag 1 juni 2005 11:10 schreef thomastux het volgende:
sinds kort heb ik ook linux en ben nu bezig hem zo in te richten dat alles wat ik normaal onder windows deed nu ook werkt onder linux(draai ubuntu-5.04-install-i386),
nu zou ik dus ook graag dvd's kijken. als ik een film invoer start automatisch Totem op, maar die loopt vast. Welk programma kan ik het beste gebruiken?
quote:Op woensdag 1 juni 2005 11:39 schreef Skinkie het volgende:
los het probleem opdaar heb je veel meer aan... of te wel... kijk op de console wat voor foutmelding Totem geeft...
Dit geeftie aan:quote:Op woensdag 1 juni 2005 12:47 schreef whoops het volgende:
[..]
Wellicht dat je hier wat aan hebt? En verder wat Skinkie zegt, start het programma (als gebruiker uiteraard) op vanuit een terminal, hij geeft dan vanzelf aan waarom hij vastloopt.
heb libdvdcss2 nu als het goed is geinstalleerd, maar waar kan ik totem-xine vinden? (heb al meer iets gehoord over een database waar je deze programma's kunt vinden, maar waar kan ik die vinden?quote:Op donderdag 2 juni 2005 10:57 schreef kluut het volgende:
Ik had ook een probleem met via totem DVD's kijken. Ik heb toen het pakket totem-xine geļnstalleerd. De installatie de-installert automatisch totem-gstreamer. Je kan natuurlijk ook xine zelf installeren om dvd's te kijken.
Om DVD's te bekijken met een regiocode zal je ook het pakket libdvdcss2 nodig hebben. Dat zit om legale redenen niet standaard bij ubuntu, maar kan je krijgen door de lijnen
deb ftp://ftp.nerim.net/debian-marillat/ stable main
deb ftp://ftp.nerim.net/debian-marillat/ unstable main
deb ftp://ftp.nerim.net/debian-marillat/ testing main
toe te voegen aan je /etc/apt/sources.list file. Hierin staan de plaatsen (repositories) waar hij allemaal software vandaan haalt. Je zulk bij her herladen van de lijst van repositories (met synaptic: reload, of vanuit terminal: sudo apt-get update) waarschijnlijk waarschuwingen krijgen dat hij de handtekeningen van de nieuwe eventueel haal je de marillat-lijnen na installatie weer weg uit je /etc/apt/sourves.list.
Je kan nu DVD's met iedere regiocode bekijken.
Het kan nog zijn dat je beeld wat schokkerig is. Dit kan komen doordat je DMA nog niet geactiveerd is, waardoor het lezen van de disk niet optimaal gaat.
Om dit te verhelpen kan je de volgende lijnen aan het bestand /etc/hdparm.conf toevoegen:
/dev/hdc {
dma = on
interrupt_unmask = on
io32_support = 0
}
(Als /dev/hdc je optische drive is). Nu zal een
sudo /etc/init.d/hdparm restart
(of een reboot) de DMA aanzetten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |