quote:
Op vrijdag 17 juni 2005 10:39 schreef Ender_W het volgende:Ik vind dat ik toch in de bres moet springen voor de aannemersbranch. Ik weet dat er veel gebeund en gekloot wordt, dat is zo en dat zal altijd zo blijven. Maar ik denk wel dat de Nederlander zelf ook kritischer moet zijn. Niet dat ik zeg dat jullie het niet zijn hoor.
Het probleem zit hem er daarbij ook in, hoever gaat je vertrouwens. Ik heb meerdere bedrijven langs gehad om de uitvoering te bespreken. Waarbij ik goed aangegeven heb wat ik wilde, met een doorsnede en aanzicht tekeningen er bij.
Er ja bij die gesprekken kwamen grote prijs verschillen naar voren. De duurste bijna anderhalf maal zoveel. Heb je het over een verschil tussen de goedkoopste en de duurste van bijna een halve ton in euros.
Tegen de duurse heb ik dan ook gezegt, dat ik het te veel vond. Zelf vond ik ook al dat ze te vlug waren. Ze wilden bijwijze van spreken morgen al beginnen. Hun reactie was meteen dat de prijs naar beneden ging, en zo konden ook nog wel wat regelen met loonskosten enzo. Dan kwam je bij hun als goedkoopste uit. Maar dit heb ik niet gedaan. Een te vreemde situatie.
De aannemer die ik uit eindelijk heb genomen, stond en staat af en toe met een advertentie in de krant, en staat ook met 2 adverties waarvan eentje een grote met plaatjes enzo in de gouden gids. Bouw en renovatie bedrijf..... De man kwam ook erg vriedelijk en was best spraakzaam keek goed naar wat we wilden laten uitvoeren, kwam oko met vrgen hoe zie je dit, hoe wil je zo. Nee prijs geef ik niet zo. Dat ga ik eerst berekenen. En zij dat ie net terug was in haarlem. Maar dat hij elders in ons land aan grote projecten had gewerkt. Noemde er een paar op. en hij vertelde dat hij daarvoor lasser was geweest.
Je gaat er dan niet van uit dat de man een potje staat te liegen en bedriegen, dat hij geen personeel heeft, alles zelf komt dan samen met nog iemand, die hij er na een paar weken uitgooit. Steeds minder lang werkt, er allemaal andere klussen tussen door gaat uitvoeren. Van alles belooft en dat dan weer niet na komt.
quote:
Op vrijdag 17 juni 2005 10:39 schreef Ender_W het volgende:Maar ik denk dat als men de beunhazen wat meer links laat liggen en in zee gaat met de iets grotere bouwbedrijven. Sowieso met een aannemer welke is aangesloten bij een branche-organisatie. Omdat als die de mist in gaan dat (als het goed is) wordt opgevangen door die branche-organisatie (voor aanbesteding contact opnemen met de organisatie of de betreffende aannemer echt wel is aangesloten daar).
Kijk het kan altijd een keer verkeerd gaan, het blijft mensenwerk, maar ik denk wel dat de praktijken zoals bij jullie dan een stuk minder kunnen worden.
Dan maar ¤ 2000 meer uitgeven.
Ik heb in 3 jaar tijd voor meerdere aannemers gewerkt (middelgroot) en gelukkig dit nooit meegemaakt.
Ben ik het wel mee eens. Maar toch geldt hierbij ook dat de wet in Nederland een heleboel regelt. Maar aan de andere kant bedrijven in bescherming neemt tegen de kwaadwillige consument die de zaak er eens lekker wil uitmelken. En niets geregelt heeft, om als je na veel vieren en vijfen je gelijk hebt gekregen, dit ook te halen en te innen.
Als je in de winkel voor een kawrtje wat mee gapt dan breekt de hel los en staat de politie meteen paraat om de dief in terekenen en proces verbaal op te maken. Maar als je iemand voor bijna 58.000 euro opligt wordt niets of niemand wakker, en kun je geen eens aangifte doen bij de politie "menings verschil tussen bedrijf en consument, daar doen we niets mee. probeer eens een incassobureu of de rechtswinkel" en kun je weer gaan.
Ook T.V. programma's als spookhuis en woonbrigade doen er niets mee. Te ingewikkeld, en het is geen onderwerk waar veel mesen de dupe van zijn. Er er is niemand dakloos door geworden.
Het programma opgeligt heb je meer aan. Alleen die krijgen zoveel gevallen, dat ze er weinig mee kunnen. Alles wordt wel netjes genoteerd. Voorals ze meer mensen hebben die door de zelfde benadeelt zijn.
Dus als je slim bent til je zoveel mogelijk mensen met kleine bedragen of eenmalig een grote klapper. Op diemanier ontkom je overal aan hier.
Wat ik persoonlijk hier allemaal van heb geleerd, is dat ik niemand meer geloof, dat ik alles in twijfel trek. me genoodzaakt vind om alles achter iemandsrug om na te trekken. En je zover in de constructie van huzien gaat verdiepen dat je in feite je zelf aannemer mag gaan noemen, doe ik niet want dat ben ik niet. Wel ben ik elektrotechnisch instalateur, glazenier, electronicus en senior software ontwikkelaar (mijn huidige werk), en door dit soort zaken gedwongen tot private-eye.
[ Bericht 5% gewijzigd door tnimble op 17-06-2005 23:56:00 ]