quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ook dat uiteraard.
* Lupa even dutje doen gaat wegens slaapgebrek
en de oudere generatie spreekt vaak niet ens "Nederlands"quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:36 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat waag ik te betwijfelen. Mensen die ik ken die thuis volledig Fries zijn opgevoed, spreken vaak behoorlijk krom Nederlands.
"Ik vind dat heel nieuwsgierig."
"Hij is zo goed als brood."
"Het begroot mij."
Nee, ik vermoed dat er klachten uit gaan ontstaan.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Inderdaad niet aan te raden waarschijnlijk.
Oh... ja, da's weer minder. Zulke gevallen ken ik niet.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:36 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat waag ik te betwijfelen. Mensen die ik ken die thuis volledig Fries zijn opgevoed, spreken vaak behoorlijk krom Nederlands.
"Ik vind dat heel nieuwsgierig."
"Hij is zo goed als brood."
"Het begroot mij."
Da's niet iets typisch Fries. In elke provincie heb je wel van die mensen die te pas en te onpas in dialect praten, waar Nederlands gewenst is.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:37 schreef qu63 het volgende:
[..]
en de oudere generatie spreekt vaak niet ens "Nederlands"
nijsgjirrig = interessantquote:
Velen hebben een achterstand vergelijkbaar met die van allochtone kinderen.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:38 schreef Maethor het volgende:
Oh... ja, da's weer minder. Zulke gevallen ken ik niet.
Ik heb wel eens gelezen dat kinderen die Fries opgevoed zijn maar direct als ze op de basisschool komen Nederlands moeten leren, een beter gevoel voor taal krijgen doordat ze zo vroeg al met meerdere talen te maken hebben. Maar goed, da's dus niet uit mijn ervaring, maar uit n artikel.
Ok, dan begrijp ik hoe ze er op komen.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
nijsgjirrig = interessant
hy is sa guod as bôle = Hij doet geen vlieg kwaad
it begrut my = ik heb medelijden, ik voel mee
maar met een beetje creativiteit is een twentenaar nog wel te verstaan. hetzelfde geldt voor een zuideling. maar een fries/groninger heb ik nog nooit kunnen verstaanquote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:40 schreef Maethor het volgende:
[..]
Da's niet iets typisch Fries. In elke provincie heb je wel van die mensen die te pas en te onpas in dialect praten, waar Nederlands gewenst is.
't Zijn toch ook alllochtonen?quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Velen hebben een achterstand vergelijkbaar met die van allochtone kinderen.
moet je een keer zuid-afrikaanse thee kopen. dan staat daar de bereidingswijze op in het zuid-afrikaans!quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:42 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ok, dan begrijp ik hoe ze er op komen.
Het is met de meeste talen zo dat sommige woorden iets heel anders betekenen. Een mooi voorbeeld is het woord "aardig" in het Afrikaans.
De taal heet Afrikaans.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:43 schreef qu63 het volgende:
[..]
moet je een keer zuid-afrikaanse thee kopen. dan staat daar de bereidingswijze op in het zuid-afrikaans!
Ja hallo! Het is van tweeën één: OF je bent een nederlander, en dan niet eentje met een eigen landje, een eigen taal en een onafhankelijksstreven, OF je bent een allochtoon.quote:
Tja... ik kan plat Gronings en Drents e.d. met een beetje moeite goed verstaan, maar ik versta geen woord van Limburgs. Je kunt denk ik niet objectief zeggen dat Fries voor een Nederlander moeilijker is te begrijpen dan Limburgs. Ik durf eigenlijk wel het tegendeel te beweren.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:42 schreef qu63 het volgende:
[..]
maar met een beetje creativiteit is een twentenaar nog wel te verstaan. hetzelfde geldt voor een zuideling. maar een fries/groninger heb ik nog nooit kunnen verstaan
Als een Limburger Hollands praat versta ik hem al niet.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:45 schreef Maethor het volgende:
[..]
Tja... ik kan plat Gronings en Drents e.d. met een beetje moeite goed verstaan, maar ik versta geen woord van Limburgs.
Wanneer Friezen Nederlands spreken versta ik ze over het algemeen uitstekend.quote:Je kunt denk ik niet objectief zeggen dat Fries voor een Nederlander moeilijker is te begrijpen dan Limburgs. Ik durf eigenlijk wel het tegendeel te beweren.
Kijk, Qu.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:46 schreef Alicey het volgende:
[..]
Als een Limburger Hollands praat versta ik hem al niet.
[..]
Wanneer Friezen Nederlands spreken versta ik ze over het algemeen uitstekend.
Zo kom ik nooit in bedquote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:45 schreef Doffy het volgende:
Ja hallo! Het is van tweeën één: OF je bent een nederlander, en dan niet eentje met een eigen landje, een eigen taal en een onafhankelijksstreven, OF je bent een allochtoon.
Is toch niet zo moeilijk?
Dan ga ik het Rotterdams ook verhefften tot taal.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Zo kom ik nooit in bed
We hebben geen eigen landje en geen onafhankelijkheidsstreven, alleen een eigen taal. Zoals elke provincie eigenlijk, alleen is die van ons 'anders' genoeg om erkend te zijn als officiële taal.
ik had het niet over dat ze nederlands praten, maar als ze hun eigen taal praten!quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:49 schreef Maethor het volgende:
[..]
Kijk, Qu.Uit de mond vingers van een Rotterdamse!
Ook dan is het beter te verstaan dan een Limburger die Hollands spreekt.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:51 schreef qu63 het volgende:
[..]
ik had het niet over dat ze nederlands praten, maar als ze hun eigen taal praten!
Ik ook!quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:51 schreef qu63 het volgende:
[..]
ik had het niet over dat ze nederlands praten, maar als ze hun eigen taal praten!
Je mag bij mij wel uitslapen hoorquote:
Ach welnee, dat vinden jullie alleen. En dat onafhankelijkheidsstreven is er wél, alleen zijn die friezen te laf om het ook écht te doen. Kunnen ze mooi van twee walletjes etenquote:We hebben geen eigen landje en geen onafhankelijkheidsstreven, alleen een eigen taal. Zoals elke provincie eigenlijk, alleen is die van ons 'anders' genoeg om erkend te zijn als officiële taal.
quote:Op vrijdag 27 mei 2005 15:14 schreef qu63 het volgende:
Intocht Sinterklaas in Sneek
Hij komt aan in Sneek
iddquote:
En terecht. Die eikel komt haast nooit in het Noorden.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 15:14 schreef qu63 het volgende:
Intocht Sinterklaas in Sneek
Hij komt aan in Sneek
nu jij, matheor en rc nogquote:
Doet die ook koelen?quote:Op vrijdag 27 mei 2005 15:29 schreef qu63 het volgende:
[..]
[[url=http://www.gadgetwinkel.nl/b_298.jpg]afbeelding][/url]
geen idee, vond em wel leukquote:
Mjah, borstvergroten en piercen zie ik zelf weinig in. Niet omdat het pijn doet, dat is iets waar ik minder moeite mee heb. Vooral omdat het niet handig is. Anale sex is iets wat ik nog moet proberen, maar echt om te springen zit ik niet.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 15:34 schreef qu63 het volgende:
Vrouwen laten hun borsten vergroten, gezicht botoxen, vet afzuigen, navel, tong en tepel piercen en hun benen en bikinilijn harsen,... maar anale sex, ho maar, want dat doet zeer!
Hier niet.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 15:36 schreef qu63 het volgende:
[afbeelding]
die wel
[afbeelding]
Daar is t ook wel koud
Het Rotterdams is verwant aan het Nederlands, komt er uit voort. Het Fries kent een eigen ontwikkeling en is echt een aparte taal die meer verwant is aan het Engels en de Scandinavische talen dan aan het Nederlands.quote:Op vrijdag 27 mei 2005 14:51 schreef Alicey het volgende:
Dan ga ik het Rotterdams ook verhefften tot taal.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |